Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 16:31
Ik heb ook veel collega’s die dat doen. Krijg je dan pensioen, AOW én salaris? Dat is wel lucratief dan. Overigens geldt bij ons dat ze een jaarcontract krijgen en dat wordt maximaal twee keer verlengd, dus met 70 moeten ze echt wegDoddieweer schreef: ↑10-08-2025 16:28Ik ben met pensioen maar ben nog wat langer blijven werken. Echt vanwege contacten en omdat ik mijn werk nog leuk vind. Het extra geld zet ik wat opzij als spaarpotje.

zondag 10 augustus 2025 om 16:34
Dala schreef: ↑10-08-2025 15:22Maar is/telt een CEO aanstelling in het algemeen dan als zo ongeveer het meest begerenwaardige wat een mens kan bereiken? Of het nou door keihard werken is, geluk of een combinatie van alle gunstige omstandigheden bij elkaar?
Ik herken dat wel namelijk, ik deel het alleen niet zo, maar een soort bewondering van "wauw die heeft het goed voor elkaar!"
Ik weet niet? Dat zal per persoon verschillen? Ik heb die ambitie niet al zou ik het kunnen. Ik haal voldoening uit mijn werk, heel veel zelfs, wil ook niets anders doen. Maar dat neemt niet weg dat het systeem van beloningen nu behoorlijk scheef is. Want feitelijk betekent het dat de minder betaalde banen dus niet dat aanzien genieten, je ziet het hier ook bij sommigen; als je hard genoeg je best doet en maximaal inzet, dan krijg je status en aanzien en geld.
En ik zeg niet dat iedereen dan maar moet ambieren om CEO te worden, want het werk moet immers gedaan worden. Schoonmakers zijn nodig, mensen in de produktie, mensen achter de kassa, mensen op de vrachtwagen. Iedereen is nodig en dus van waarde in de maatschappij. Dat mag best wat meer erkend worden, ook in de vorm van beloning.
(En nee, helemaal gelijktrekken hoeft ook weer niet, maar het kan best wat dichter bij elkaar liggen. De kloof tussen arm en rijk wordt immers echt groter.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 16:44
Het leven is dan ook voor iedereen duurder geworden. Er is denk ik niemand in Nederland te vinden die zegt nee het leven is voor mij niet duurder. Want werkelijk alles is duurder geworden. Toen ik begon met lesgeven was mijn uurtarief 30 euro, in 17 jaar tijd is dit naar 60 euro gestegen. En per saldo houd ik nu minder over dan met die 30 euro 17 jaar geleden.
Maar als je puur kijkt naar loonstijgingen, stijgingen in toeslagen, de prijzen voor energie en de kortingen daarvoor voor minima, dan denk ik dat de meesten aan het eind van de maand wel meer overhielden dan het jaar daarvoor. En dat geldt niet voor parttimers (die gingen zelfs flink omlaag maandelijks) en dus de groep waartoe ik behoor eenmanszaken.
Dat "ze" erop vooruit zijn gegaan is echter niet merkbaar want alle andere prijzen zijn ook gestegen. Dus logisch dat eigenlijk niemand zegt ik ben er merkbaar op vooruit gegaan, denk ik.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 16:46
Hier ben ik het zeker mee eens!ApproachableAlec schreef: ↑10-08-2025 14:50
Dat is ook niet wat ik, en velen anderen zeggen. Hetzelfde bereiken is niet realistisch maar jezelf een schop onder je hol geven om iets (meer) te bereiken is niet afhankelijk van geluk.
Kunnen studeren is niet alleen afhankelijk van geluk, alhoewel, misschien enkel als dat financieel vanuit het ouderlijk huis niet mogelijk was en er nog geen hulp vanuit instanties was in de vorm van subsidies/ studiefinanciering etc
Ik schreef het al eerder, je kunt niet eeuwig alles op het verleden of jeugd blijven gooien, maar is er ook nog iets als zelfontplooiing naarmate men ouder wordt.
Ik ben bijv op mijn 17e, na mijn MAVO, gaan werken in een supermarkt, ik vond dat prima toen. Naarmate ik ouder werd en ik mezelf meer ontplooide kreeg ik andere ambities en ben ik op mijn 40e een verkorte HBO-opleiding gaan volgen. Of ik daarvoor de ‘hersens’ had, geen idee, maar ik heb wel mijn retebest gedaan deze opleiding positief af te ronden, bloed, zweet en vele tranen heeft het mij gekost, buiten het geld voor de studie ook.
Ik had ook prima kunnen blijven ‘hangen’ in hetgeen in had, maar wie niet waagt, wint ook niets, toch? Daarna heb ik nog meerdere cursussen en opleidingen gedaan, waardoor ik op een gegeven moment als ZZP’er ben gestart. Ja, elke keer weer heel spannend of het ging lukken, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het heus niet altijd te maken heeft met ‘geluk’, zoals ik hier soms teruglees. Er mag echt wel meer zelfverantwoording worden genomen voor sommige uitkomsten in de huidige maatschappij en waar men staat!
Een mens is nooit te oud om te leren! Hoor mijn vader nog zeggen toen ik mijn HBO-opleiding deed en ik vol trots vertelde dat ik een 8 had behaald….”was je op de MAVO maar zo ambitieus geweest” haha, maar school en opleiding boeide mij toen gewoon helemaal niet.
Live Life to the fullest
zondag 10 augustus 2025 om 16:51
Ik ga er met AOW en pensioen best wel veel op achteruit ten opzichte van mijn salaris bij bijna volledige werkweek. Maar ik doe het niet voor het geld al lijkt dit nu toch wel aardig voordeel er aan. En werk nu bijna de helft minder per week dan ik deed. Het klopt dat het erg lastig is om te mogen blijven werken. Kreeg eerst met moeite contract voor 3 maanden, dat is gelukkig toch half jaar geworden met een verlenging van half jaar. Ik vind het heerlijk zo maar moet nog even zien wat ik er van over hou als ik belasting aangifte gedaan heb. Ach zal altijd iets zijn. En na die verlenging zie ik wel weer of ze me nog contract aanbieden.
Zelf vind ik het fijn er nog toe te doen, het contact met jongere collega’s het mee gaan in ontwikkelingen.
zondag 10 augustus 2025 om 17:00
GeweldigWeer schreef: ↑10-08-2025 16:46Hier ben ik het zeker mee eens!
Kunnen studeren is niet alleen afhankelijk van geluk, alhoewel, misschien enkel als dat financieel vanuit het ouderlijk huis niet mogelijk was en er nog geen hulp vanuit instanties was in de vorm van subsidies/ studiefinanciering etc
Ik schreef het al eerder, je kunt niet eeuwig alles op het verleden of jeugd blijven gooien, maar is er ook nog iets als zelfontplooiing naarmate men ouder wordt.
Ik ben bijv op mijn 17e, na mijn MAVO, gaan werken in een supermarkt, ik vond dat prima toen. Naarmate ik ouder werd en ik mezelf meer ontplooide kreeg ik andere ambities en ben ik op mijn 40e een verkorte HBO-opleiding gaan volgen. Of ik daarvoor de ‘hersens’ had, geen idee, maar ik heb wel mijn retebest gedaan deze opleiding positief af te ronden, bloed, zweet en vele tranen heeft het mij gekost, buiten het geld voor de studie ook.
Ik had ook prima kunnen blijven ‘hangen’ in hetgeen in had, maar wie niet waagt, wint ook niets, toch? Daarna heb ik nog meerdere cursussen en opleidingen gedaan, waardoor ik op een gegeven moment als ZZP’er ben gestart. Ja, elke keer weer heel spannend of het ging lukken, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het heus niet altijd te maken heeft met ‘geluk’, zoals ik hier soms teruglees. Er mag echt wel meer zelfverantwoording worden genomen voor sommige uitkomsten in de huidige maatschappij en waar men staat!
Natuurlijk moet je ook jezelf inzetten om te groeien, als je achterover leunt dan gebeurd er niks. Niks komt vanzelf aanwaaien.
Maar ik heb bijvoorbeeld een beetje hetzelfde gedaan als jij, van MAVO naar MBO4, 10 jaar op kantoor gewerkt en een omscholing gedaan, echter deze was ook op MBO niveau alleen een hele andere richting. En voor die omscholing heb ik ook keihard mijn best gedaan, en dan bedoel ik ook echt mijn best. Heel veel leren, 2 dagen per week weer in de schoolbanken, en ook de omscholing zelf betaald naast het werk wat ik toen deed. (Ik mocht die 2 dagen naar school want bedrijf ging toch al naar de kloten

Daarmee heb ik bereikt dat ik nu werk doe wat leuk is, waar ik zelf voldoening uit haal itt wat ik voorheen deed. Echter de beloning veranderde niet, misschien had ik meer doorgroeimogelijkheden gehad wanneer ik op kantoor was blijven werken? Dat zal ik nooit weten. Mijn punt is meer dat iemand die niet het geluk heeft met een goede hersencapaciteit te worden geboren, puur met hard werken en met een schop onder zijn hol nog steeds geen CEO kan worden, tenzij een hele grote uitzondering.
En de mogelijkheden met meer geld zijn gewoon een stuk groter, denk aan luxer leven, minder werken, eerder stoppen en een beter pensioen.
En dan zullen er ook altijd mensen zijn die gewoon tevreden zijn met het werk wat ze doen. Die om 17.00 de deur dicht trekken en hun werk achterlaten. En die geen behoefte hebben aan doorgroeien. Als daar de juiste beloning tegenover staat, dan is daar ook helemaal niks mis mee.
De vraag is alleen, wat is de juiste beloning. Wat is iemands waarde op de arbeidsmarkt? En wie bepaald wat hard werken is? Of, wat is een zwaar beroep?
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 10 augustus 2025 om 17:04
De inkomensongelijkheid neemt juist af! Alleen de vermogensongelijkheid neemt toe, o.a. door al die grote erfenissen van babyboomers.MrsM schreef: ↑10-08-2025 16:34Ik weet niet? Dat zal per persoon verschillen? Ik heb die ambitie niet al zou ik het kunnen. Ik haal voldoening uit mijn werk, heel veel zelfs, wil ook niets anders doen. Maar dat neemt niet weg dat het systeem van beloningen nu behoorlijk scheef is. Want feitelijk betekent het dat de minder betaalde banen dus niet dat aanzien genieten, je ziet het hier ook bij sommigen; als je hard genoeg je best doet en maximaal inzet, dan krijg je status en aanzien en geld.
En ik zeg niet dat iedereen dan maar moet ambieren om CEO te worden, want het werk moet immers gedaan worden. Schoonmakers zijn nodig, mensen in de produktie, mensen achter de kassa, mensen op de vrachtwagen. Iedereen is nodig en dus van waarde in de maatschappij. Dat mag best wat meer erkend worden, ook in de vorm van beloning.
(En nee, helemaal gelijktrekken hoeft ook weer niet, maar het kan best wat dichter bij elkaar liggen. De kloof tussen arm en rijk wordt immers echt groter.)
zondag 10 augustus 2025 om 17:05
CEO is het meest overgewaardeerde 'beroep' ter wereld. Het zou al een hele hoop schelen als de mensheid dat eens in zou gaan zien.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 10 augustus 2025 om 17:14
zondag 10 augustus 2025 om 17:24
Het is toch algemeen geweten dat dit meestal (niet altijd) mensen zijn die niet echt een geweten hebben? En daar dus ook weinig waardering voor verdienen?Lady*Voldemort schreef: ↑10-08-2025 17:05CEO is het meest overgewaardeerde 'beroep' ter wereld. Het zou al een hele hoop schelen als de mensheid dat eens in zou gaan zien.
zondag 10 augustus 2025 om 17:25
Tja, popsterren krijgen geen salaris, het zijn wij die hun dure concerttickets kopen. Als wij massaal stoppen met zoveel te betalen voor hun concerten, zullen ze al snel hun prijzen moeten aanpassen en minder verdienen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
zondag 10 augustus 2025 om 17:37
Ik ben inmiddels al geen fee-earner meer, dus al minder stress. Maar als ik als dierenverzorger hetzelfde zou verdienen als in mijn huidige baan, dan zou ik dat mooi de helft van de week gaan doen.
zondag 10 augustus 2025 om 17:44
Ja, je kunt iets leuk vinden en graag doen. Maar wel tegen betaling, natuurlijk. En als dat niet haalbaar is, dan doen velen iets dat ze minder leuk vinden, maar waar je wel mee verdient wat je wil verdienen.
zondag 10 augustus 2025 om 17:50
Bij grote artiesten is het ook de schaal.Rosanna1985 schreef: ↑10-08-2025 17:25Tja, popsterren krijgen geen salaris, het zijn wij die hun dure concerttickets kopen. Als wij massaal stoppen met zoveel te betalen voor hun concerten, zullen ze al snel hun prijzen moeten aanpassen en minder verdienen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.
Sportify betaalt voor een stream tussen de 0,003 en 0,005 cent aan de artiest.
Maar iemand als Taylor Swift is al meer dan 26 miljard keer gestreamd.
Dat is een bedrag van meer dan 100.000 miljoen alleen al aan streams.
De Toppers traden in hun 20-jarige bestaan al voor ruim 3 miljoen mensen op.
Stel dat een tientje van het kaartje naar de artiesten gaat: dan is dat een flinke som geld.
Het verlagen van ticketprijzen zal artiesten niet minder rijk maken.
zondag 10 augustus 2025 om 17:58
Ik snap heus wel hoe je eea bedoelde, maar wat is precies ‘een goede hersencapaciteit’, want ook mijn streven was het niet om ooit CEO te worden? Ik bedoel meer dat iemand die hersencapaciteit ook kan trainen/uitproberen, maar dat veelal niet eens doet, maar het gooit op hun jeugd/geen ambitie hebbend/whatever en het niets met ‘geluk hebben’ te maken heeft.
Er zit een heel groot grijs gebied tussen een goedbetaalde job die je leuk vindt en/of CEO zijn.

Beetje vergelijkbaar met wat ik vaak lees over eigen huis bezitters, dat mensen dat ook regelmatig ‘geluk’ hebben noemen. Zal best, maar heeft veelal ook te maken met lef hebben en keuzes maken, want niet iedereen is alleen maar beter geworden van het hebben van een eigen huis.
Live Life to the fullest
zondag 10 augustus 2025 om 18:06
Geen mens gaat alle opties maar eens uitproberen. De meeste mensen zullen toch op iets stuiten wat een ander doet uit hun netwerk. Of iets dat ze thuis hebben gezien of meegekregen.GeweldigWeer schreef: ↑10-08-2025 17:58Ik snap heus wel hoe je eea bedoelde, maar wat is precies ‘een goede hersencapaciteit’, want ook mijn streven was het niet om ooit CEO te worden? Ik bedoel meer dat iemand die hersencapaciteit ook kan trainen/uitproberen, maar dat veelal niet eens doet, maar het gooit op hun jeugd/geen ambitie hebbend/whatever en het niets met ‘geluk hebben’ te maken heeft.
Er zit een heel groot grijs gebied tussen een goedbetaalde job die je leuk vindt en/of CEO zijn.
Beetje vergelijkbaar met wat ik vaak lees over eigen huis bezitters, dat mensen dat ook regelmatig ‘geluk’ hebben noemen. Zal best, maar heeft veelal ook te maken met lef hebben en keuzes maken, want niet iedereen is alleen maar beter geworden van het hebben van een eigen huis.
Of mensen stuiten bij toeval op iets waar ze succesvol in worden. En dat is ook geluk.
zondag 10 augustus 2025 om 18:19
het is juist andersom: de mensen die alleen HRA ontvangen, lopen te gillen over de toeslagen en die krijgen dan een weerwoord dat ze zelf ook geld ontvangen. Ik heb geen enkel probleem dat jij en anderen HRA ontvangen, maar een heel aantal mensen wel dat ik toeslagen krijg.MrsM schreef: ↑10-08-2025 11:42Nee natuurlijk mag dat, ik denk dat de meerderheid zo denkt (mezelf incluis).
En nee, op zich ervaar ik dat verschil niet, in die zin dat je gemeenschapsgeld gebruikt om zelf minder te kunnen werken, even over diegenen die wel meer KUNNEN werken he?
En dat een heleboel mensen nog altijd geen rechten hebben op toeslagen om op die manier ook minder te werken. Of, een inkomen hebben wat te laag is om minder werken mogelijk te maken, maar wel een koopwoning hebben.
En dan verbaasd het mij ook een beetje dat mensen dan zo fel (algemeen) reageren op de HRA, terwijl heel veel mensen ook gebruik maken van toeslagen. Het wordt niet voor hetzelfde gebruikt, maar in beide gevallen kost het gemeenschapsgeld.
Wat maakt die HRA, die veel werkenden nodig hebben, dan zoveel anders dan toeslagen? Die ook veel mensen nodig hebben, maar ook veel mensen maken er gebruik van omdat het nu eenmaal kan. Net zoals miljonairs dus ook HRA genieten.
Als het gaat om elkaar iets gunnen, dan is die HRA toch ook niet zo'n probleem?
En voor mij is vooral mijn laatste zin in de post waarop je reageert, iets waar ik over nadenk, waarom niet de hoogste salarissen wat verminderen om de laagste salarissen wat te verhogen, zodat het voor iedereen mogelijk wordt misschien andere keuzes qua werk te maken, maar wellicht ook vrije tijd?
(Dat vereist een hele andere inrichting van de maatschappij, dus zo simpel is het ook niet, daar ben ik me van bewust.)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 10 augustus 2025 om 18:23
Dat is niet waar, ik heb genoeg mensen om mij heen die dat wel (op latere leeftijd) hebben uitgeprobeerd. Hetzij door opleiding (en), wisselen van baan etc.Paradise schreef: ↑10-08-2025 18:06Geen mens gaat alle opties maar eens uitproberen. De meeste mensen zullen toch op iets stuiten wat een ander doet uit hun netwerk. Of iets dat ze thuis hebben gezien of meegekregen.
Of mensen stuiten bij toeval op iets waar ze succesvol in worden. En dat is ook geluk.
Live Life to the fullest
zondag 10 augustus 2025 om 18:26
Klopt zeker, een vriend van me heeft de uitdrukking “wie geen risico neemt zal nooit champagne vinden” mijn leus zou zijn “hoe gelukkig wordt ik van champagne” we zijn voorzichtig geweest, hadden makkelijk kunnen kopen achteraf. Maar dan had ik toen krap gezeten voor mijn koophuis en misschien nu gelachen. Nu gaat mijn huur het dak door en zal ik daar misschien krom voor liggen. Toch zou ik niet willen ruilen met die CEO. Met die vrienden met grote huizen en 2 auto’s en meerdere vakanties, het gevoel ook niet veel te verliezen te hebben voelt best vrij en maakt ons gelukkig. Ik heb veel minder bordjes hoog te houden, wie nu champagne drinkt heeft ook veel te verliezen. En het raakte me echt toen zo’n vriend met veel vakanties, groot huis en meerdere auto’s zei “ jullie zijn gelukkiger dan ik” toen ik hem dat uitlegde dat geluk voor ons daar niet in zit en misschien ook wel druk geeft.GeweldigWeer schreef: ↑10-08-2025 17:58Ik snap heus wel hoe je eea bedoelde, maar wat is precies ‘een goede hersencapaciteit’, want ook mijn streven was het niet om ooit CEO te worden? Ik bedoel meer dat iemand die hersencapaciteit ook kan trainen/uitproberen, maar dat veelal niet eens doet, maar het gooit op hun jeugd/geen ambitie hebbend/whatever en het niets met ‘geluk hebben’ te maken heeft.
En de keerzijde als men dat alles verliest hoor je zelden. Het klagen van iemand die gezondheid werk en huis verloor. Dat doom idee weerhield ons toen van kopen, angst en niet het lef. achteraf onterecht. Maar heeft geen zin nu te denken “had ik maar” ik woon heerlijk en echt, won ik morgen een miljoen ik wil hier nooit weg zou niet gelukkiger worden met eigen ander huis.
zondag 10 augustus 2025 om 18:26
dit zou inhouden dat mensen alleen advocaat, chirurg enz zouden willen worden, omdat daar veel geld mee verdiend kan worden. Komt het bij je op dat die mensen dat werk omdat ze daar een passie voor hebben? Omdat ze interessant vinden, leuk vinden, boeiend vinden?ApproachableAlec schreef: ↑10-08-2025 13:37Totdat je een hoogoplopend juridisch geschil hebt, een operatie nodig, of baanzekerheid nodig hebt vanuit je innerlijk verlangen daarnaar. Zit je dan met je hobby-chirurg, LOI-advocaat of als kind veel business tycoon spelende CEO.
Dan wil je iemand die de beste in zijn/haar veld is op die positie of daar in geval zichzelf toe drijft. En, misschien spijtig, komen die pas bovendrijven door een combinatie van talent, mogelijkheden, inzet en een drang naar (zelf)verbetering waarbij doelen voor ogen staan die helemaal afgepeld wellicht wat basaal of primair lijken. Maar het is compleet irrealistisch om de menselijke aard hierin te negeren. Dat je iets ‘leuk’ lijkt om te doen is mooi, dat je daar niks voor tegenover stelt is alleen heel erg wensdenken.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 10 augustus 2025 om 18:28
Dat is precies mijn punt. Je hebt andere mensen om je heen die hetzelfde doen.GeweldigWeer schreef: ↑10-08-2025 18:23Dat is niet waar, ik heb genoeg mensen om mij heen die dat wel (op latere leeftijd) hebben uitgeprobeerd. Hetzij door opleiding (en), wisselen van baan etc.
Maar goed, ik geloof ook wel in het feit dat je leven gedeeltelijk naar de hand kan zetten. Maar wel binnen beperkte marges.
Rijk worden de meeste mensen niet op eigen kracht.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in