Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 239 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Griselda schreef:
10-08-2025 17:44
Ik zie in mijn werk regelmatig wat het betekent om een donororgaan te krijgen. Het is een nieuw leven voor deze mensen. Ik vind het zo bijzonder om na de operatie deze mensen terug te zien.
Niet voor de behandeling die hun in leven houdt maar volop levend en niet meer heel ziek. Ze kunnen weer werken, plannen maken en zijn bevrijd. Ik hoop dat je je nog bedenkt TO, ik vind het telkens weer een wonder.
Ik ook ❤️
Live Life to the fullest
Iedereen moet zelf weten of hij of zij donor wil zijn.
Maar vind de keus om familie laten beslissing niet oke.
Zelf ben ik geen donor. Ik wil ook niet ontvangen mocht dat nodig zijn.
Lady-Diva schreef:
10-08-2025 23:22
Iedereen moet zelf weten of hij of zij donor wil zijn.
En dat vind ik dan het kwalijke van de Nederlandse wet: je mag niet zelf weten of je wel/geen donor wil zijn. Je bent het. Tenzij je aangeeft dat je dit niet wilt. Dat vind ik zacht gezegd heel raar.
Maar vind de keus om familie laten beslissing niet oke.
Als je het van te voren laat weten aan ze, vind ik het nog wel kunnen. Maar netter vind ik het als je zelf een beslissing neemt en ook die aan je familie laat weten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
11-08-2025 06:33
En dat vind ik dan het kwalijke van de Nederlandse wet: je mag niet zelf weten of je wel/geen donor wil zijn. Je bent het. Tenzij je aangeeft dat je dit niet wilt. Dat vind ik zacht gezegd heel raar.
Mee eens.
.
Je vindt een levensreddende wet kwalijk?

En natuurlijk mag je het wel zelf weten. Als je het echt zo belangrijk vindt om geen donor te zijn dan heb je het met 1 klik aangepast.
Wombat schreef:
11-08-2025 06:58
Je vindt een levensreddende wet kwalijk?
Ik vind een wet waarmee je lichaam niet meer van jou is kwalijk.
Ja, daarmee kunnen levens gered worden, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of die dat wil. Niet de Nederlandse wet.
En natuurlijk mag je het wel zelf weten. Als je het echt zo belangrijk vindt om geen donor te zijn dan heb je het met 1 klik aangepast.
Dat is helemaal waar. En volgens mij krijgt ook iedereen die 18 wordt een brief waarin dit staat uitgelegd.
tonkje schreef:
11-08-2025 07:56
Ik vind een wet waarmee je lichaam niet meer van jou is kwalijk.
Ja, daarmee kunnen levens gered worden, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of die dat wil. Niet de Nederlandse wet.

Dat is helemaal waar. En volgens mij krijgt ook iedereen die 18 wordt een brief waarin dit staat uitgelegd.
Wat een overdreven reactie. Want het is uiteindelijk toch niet de overheid die beslist dat jij organen moet doneren. Die beslissing ligt altijd bij de nabestaanden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
11-08-2025 07:58
Wat een overdreven reactie. Want het is uiteindelijk toch niet de overheid die beslist dat jij organen moet doneren. Die beslissing ligt altijd bij de nabestaanden.
Klopt, maar het gaat mij om het principe. Dat de overheid zegt 'jij bent orgaandonor'. Ik vind dat een nogal persoonlijke keuze die ieder voor zichzelf mag maken.
tonkje schreef:
11-08-2025 08:36
Klopt, maar het gaat mij om het principe. Dat de overheid zegt 'jij bent orgaandonor'. Ik vind dat een nogal persoonlijke keuze die ieder voor zichzelf mag maken.
Veel mensen maakten de keuze niet. Het gesprek werd niet aangegaan. Met deze wet wordt je wel gedwongen om na te denken. Persoonlijk vind ik het prettig om te weten wat mijn gezinsleden of ouders willen. Het doet meer recht aan de wens van de overledene. Zeker als je geen donor wilt zijn, dan wordt het gerespecteerd. Dan zal er geen gesprek komen met de vraag wat Tonkje zou willen en je als nabestaande geen flauw idee hebt. Dan wordt je naast je verdriet ook nog eens gevraagd om andere beslissingen te nemen.
tonkje schreef:
Maar als mensen te laks zijn om die keuze te maken is dit natuurlijk een prima manier om die mensen een beetje te porren.

David Dunning
tonkje schreef:

Als je het van te voren laat weten aan ze, vind ik het nog wel kunnen. Maar netter vind ik het als je zelf een beslissing neemt en ook die aan je familie laat weten.
Je mag het dus wel zelf weten. Je moet er alleen even over nadenken en dat vind ik een goed ding. Teveel mensen voorheen die het wel zeiden te willen, maar vervolgens geen actie op ondernamen waardoor ze uiteindelijk geen donor werden. Nu moet je iets doen als je het niet wil.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
tonkje schreef:
Ja en die keuze mag je ook maken.
Stormke81 schreef:
11-08-2025 08:43
Veel mensen maakten de keuze niet. Het gesprek werd niet aangegaan. Met deze wet wordt je wel gedwongen om na te denken. Persoonlijk vind ik het prettig om te weten wat mijn gezinsleden of ouders willen. Het doet meer recht aan de wens van de overledene. Zeker als je geen donor wilt zijn, dan wordt het gerespecteerd. Dan zal er geen gesprek komen met de vraag wat Tonkje zou willen en je als nabestaande geen flauw idee hebt. Dan wordt je naast je verdriet ook nog eens gevraagd om andere beslissingen te nemen.
Precies!
Wat de mensen hierboven al zeggen. Het was andersom, maar teveel mensen verdomden het om er überhaupt over na te denken, nu moet je wel.
Ik vind het wel een beetje een rare wet. Met dezelfde argumenten zou je ook kunnen zeggen dat iedereens geld naar het Rode Kruis gaat na overlijden, tenzij je aangeeft dat je het aan iemand anders wil nalaten.
Met dat geld kunnen heel veel levens gered worden, en niemand is verplicht, je mag immers ook kiezen het geld aan je kinderen na te laten, dat is een kwestie van één vinkje zetten. Als je zo laks bent om niks te doen dan wordt er iets goeds gedaan met je geld. En toch zouden de meeste mensen op deze constructie tegen zijn. Want het is niet aan de overheid om te beslissen dat jij als default “gebruikt” mag worden voor het goede doel.

Ik maak geen heftig protest tegen die orgaandonatiewet want ik vind het op zich een nobel doel om orgaandonatie te bevorderen en ik merk dat de meeste mensen me een raar en eng mens vinden als ik het zeg, maar wat mij betreft was die wet er niet gekomen.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
11-08-2025 08:54
Ik vind het wel een beetje een rare wet. Met dezelfde argumenten zou je ook kunnen zeggen dat iedereens geld naar het Rode Kruis gaat na overlijden, tenzij je aangeeft dat je het aan iemand anders wil nalaten.
Met dat geld kunnen heel veel levens gered worden, en niemand is verplicht, je mag immers ook kiezen het geld aan je kinderen na te laten, dat is een kwestie van één vinkje zetten. Als je zo laks bent om niks te doen dan wordt er iets goeds gedaan met je geld. En toch zouden de meeste mensen op deze constructie tegen zijn. Want het is niet aan de overheid om te beslissen dat jij als default “gebruikt” mag worden voor het goede doel.

Ik maak geen heftig protest tegen die orgaandonatiewet want ik vind het op zich een nobel doel om orgaandonatie te bevorderen en ik merk dat de meeste mensen me een raar en eng mens vinden als ik het zeg, maar wat mij betreft was die wet er niet gekomen.
Maar de overheid beslist sowieso niet, want ook als jij geen vinkje zet beslissen uiteindelijk je nabestaanden.
Alleen is het uitgangspunt van dat gesprek dan dat jij blijkbaar geen bezwaar had, want geen vinkje.

David Dunning
AnnaNiem schreef:
11-08-2025 08:54
Wat de mensen hierboven al zeggen. Het was andersom, maar teveel mensen verdomden het om er überhaupt over na te denken, nu moet je wel.
Of je doet het toch niet, want geen zin in, denk er later wel over na, vast een gedoe, ....

En dan sta je in het systeem default als een 'wel donor'. Terwijl je dat misschien niet had gewild. En dan kunnen je nabestaanden zeggen 'prima, gebruik alles maar voor donatie'.
tonkje schreef:
11-08-2025 10:18
Of je doet het toch niet, want geen zin in, denk er later wel over na, vast een gedoe, ....

En dan sta je in het systeem default als een 'wel donor'. Terwijl je dat misschien niet had gewild. En dan kunnen je nabestaanden zeggen 'prima, gebruik alles maar voor donatie'.
Dan is dat het gevolg van je eigen laksheid. Jezelf als nee registreren kost je nog geen 5 minuten van je leven.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
tonkje schreef:
11-08-2025 10:18

Tja, en met het dramatische tekort aan donororganen zeg ik: liever zo dan andersom.

David Dunning
rosanna08 schreef:
11-08-2025 08:49
Je mag het dus wel zelf weten. Je moet er alleen even over nadenken en dat vind ik een goed ding. Teveel mensen voorheen die het wel zeiden te willen, maar vervolgens geen actie op ondernamen waardoor ze uiteindelijk geen donor werden. Nu moet je iets doen als je het niet wil.
Ze hadden dan ook kunnen regelen dat iedereen waarvan het niet bekend is als "nee" genoteerd wordt, als ze graag duidelijkheid willen. Ik snap dat ze graag willen dat veel mensen doneren maar principieel vind ik dit uitgangspunt om iedereen dan donor te maken totdat je zelf aangeeft dat je het niet wil niet juist. Het gaat uiteindelijk wel om jouw lichaam, waarvan dan door derden besloten wordt dat je wel donor wil zijn. Zo niet, dan zelf in actie komen. Omgekeerde wereld.
.
Solomio schreef:
11-08-2025 10:27
Tja, en met het dramatische tekort aan donororganen zeg ik: liever zo dan andersom.
Er is ook een tekort aan woningen. Stel dat ze zeggen: op basis van het geregistreerd aantal bewoners zien wij dat u een slaapkamer over heeft. Met ingang van volgende maand plaatsen wij een woningzoeker bij u thuis. Indien u dit niet wilt, dient u zelf dit besluit terug te draaien.
.
tonkje schreef:

Dan kun je het net zo goed registreren. Ik vind het dan te makkelijk om te zeggen "laat het maar aan familie over".
Jesco schreef:
11-08-2025 10:33
Er is ook een tekort aan woningen. Stel dat ze zeggen: op basis van het geregistreerd aantal bewoners zien wij dat u een slaapkamer over heeft. Met ingang van volgende maand plaatsen wij een woningzoeker bij u thuis. Indien u dit niet wilt, dient u zelf dit besluit terug te draaien.
Gelukkig gaan vergelijkingen altijd mank. Maar ik denk dat in jouw voorbeeld mensen ineens veel minder laks zouden zijn.

Maar bij bijv sociale huur wordt wel bepaald dat je niet in je eentje in een eengezinswoning mag.

Dus de overheid bemoeit zich met van alles.

David Dunning
Solomio schreef:
11-08-2025 10:41
Gelukkig gaan vergelijkingen altijd mank. Maar ik denk dat in jouw voorbeeld mensen ineens veel minder laks zouden zijn.

Maar bij bijv sociale huur wordt wel bepaald dat je niet in je eentje in een eengezinswoning mag.

Dus de overheid bemoeit zich met van alles.
Overheid bepaalt van alles, dat is het punt op zich ook niet.
.
nerdopviva schreef:
11-08-2025 10:39
Dan kun je het net zo goed registreren. Ik vind het dan te makkelijk om te zeggen "laat het maar aan familie over".
En toch kan ik mij hier wel wat bij voorstellen dat je die keuze aanvinkt. Het is de familie die afscheid moet nemen en daar verder mee moet leven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven