Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 252 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Van mij mogen ze alles hebben. Ik ben ook hersendonor, voor de wetenschap vooral. Dat vind ik bijna jammer dat ik daar zelf niks van mee krijg. Super interessant, vind ik dat.

En, tja dood is dood. Misschien zweeft je ziel als een soort Azezel nog wel verder :devil: sorry,laatste is off topic

Jouw gevoel, Jouw keuze. En keuzes kunnen in je leven ook een paar keer switchen. Nu zegt je gevoel nee! Maar wie weet over een paar jaar wel, ja! Het maakt niet uit. Probeer je gevoel los te laten. En wat andere mensen vinden,mogen ze vinden maar daar hoef jij je niks van aan te trekken.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Lookie schreef:
12-08-2025 10:14
Jouw gevoel, Jouw keuze. En keuzes kunnen in je leven ook een paar keer switchen. Nu zegt je gevoel nee! Maar wie weet over een paar jaar wel, ja!
Ik ben van ja > nee gegaan.

Aanvankelijk was ik helemaal voor, want ik ben toch dood en heb dan niks meer nodig.

Maar inmiddels ben ik meer van de 'Hola he! Ik ben nog niet helemaal dood - want nog aan beademing etc - en het uithalen van organen begint al. Wacht daar eens even mee!' Maar ja, dat kan (voor de meeste organen) dus niet.
En ik merk dat het me sowieso helemaal is gaan tegenstaan. Je bent nog amper dood of ze gaan al met je lichaam aan de slag. Het voelt voor mij niet erg netjes of eerbiedig. Een gevoel van "Zo ga je niet met net overledenen om!" Dus nu ben ik een 'nee'.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Gewist, maar gewoon heel veel dank aan heel veel mensen :heart: .
anna75 wijzigde dit bericht op 12-08-2025 22:49
79.14% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
tonkje schreef:
11-08-2025 07:56
Ik vind een wet waarmee je lichaam niet meer van jou is kwalijk.
Ja, daarmee kunnen levens gered worden, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of die dat wil. Niet de Nederlandse wet.

helemaal mee eens! De overheid wordt steeds betuttelender..
tonkje schreef:
11-08-2025 07:56
Ik vind een wet waarmee je lichaam niet meer van jou is kwalijk.
Ja, daarmee kunnen levens gered worden, maar ik vind dat iedereen zelf moet bepalen of die dat wil. Niet de Nederlandse wet.
Nou, op zich kun je sowieso niet vrij bepalen wat er met je lichaam gebeurt. De opties zijn zeer beperkt.

En heb je nog een lichaam als je er zelf niet meer bent? Is er dus nog sprake van mijn of jouw?
50 jaar geleden heb ik een bloedtransfusie gekregen na een operatie, ik kan mij niet herinneren of er ooit iets aan mij gevraagd is. Daar ben ik nog steeds blij mee anders had mijn zoon geen moeder meer gehad..
Ik ben al heel lang donor vanaf de tijd dat je een codicil bij je moest dragen..
Ik vind het juist fijn dat ze meteen na hersendood je organen eruit halen, moet er niet aan denken om als kasplantje verder te moeten leven.
tonkje schreef:
12-08-2025 13:40

Aanvankelijk was ik helemaal voor, want ik ben toch dood en heb dan niks meer nodig.

Maar inmiddels ben ik meer van de 'Hola he! Ik ben nog niet helemaal dood - want nog aan beademing etc - en het uithalen van organen begint al. Wacht daar eens even mee!' Maar ja, dat kan (voor de meeste organen) dus niet.
En ik merk dat het me sowieso helemaal is gaan tegenstaan. Je bent nog amper dood of ze gaan al met je lichaam aan de slag. Het voelt voor mij niet erg netjes of eerbiedig. Een gevoel van "Zo ga je niet met net overledenen om!" Dus nu ben ik een 'nee'.
Als je nog aan de beademing ligt als het uitnemen begint ben je hersendood en dus dood. In de praktijk ligt iemand die hersendood is en kan doneren langer op de IC dan iemand waarbij de behandeling wordt gestopt en de patiënt overlijdt. Ik maak regelmatig mee dat het uit name team pas de volgende dag kan komen. Dus heeft de familie langer de tijd om afscheid te nemen.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
tonkje schreef:
12-08-2025 13:40

Prima dat je kiest om geen donor te zijn maar wat een rare redenaties hou jij er op na in jouw posts.
Paradise schreef:
12-08-2025 14:54
Nou, op zich kun je sowieso niet vrij bepalen wat er met je lichaam gebeurt. De opties zijn zeer beperkt.
Dat is waar. Je hebt maar een stuk of wat keuzes.
Maar daaruit kun je kiezen. Niet dat er een regel is "Na je dood wordt je gecremeerd, tenzij je aangeeft iets anders te willen."
Chumlee schreef:
12-08-2025 15:36
Prima dat je kiest om geen donor te zijn maar wat een rare redenaties hou jij er op na in jouw posts.
Vertel, wat vind je er zo raar aan? Met alleen deze opmerking kan ik niks. Maar als je het toelicht, kom ik misschien tot betere redenaties. Of misschien was ik niet duidelijk en kan ik het nader toelichten waardoor het minder raar is.
tonkje schreef:
12-08-2025 15:58
Vertel, wat vind je er zo raar aan? Met alleen deze opmerking kan ik niks. Maar als je het toelicht, kom ik misschien tot betere redenaties. Of misschien was ik niet duidelijk en kan ik het nader toelichten waardoor het minder raar is.
Ik ben niet degene die jou raar vond, maar je verwoordt het alsof ze in een levend persoon maar naar organen beginnen te graaien. Terwijl je niet leeft, je bent al dood. Er wordt enkel nog bloed rondgepompt en van zuurstof voorzien (d.m.v. beademing) om de organen goed bruikbaar te houden.
tonkje schreef:
12-08-2025 15:58
Je vraagt het niet aan mij, maar toch reageer ik: je vindt het niet eerbiedig om al zo snel met een lichaam 'aan de slag' te gaan. Maar als je daadwerkelijk een ander wilt helpen met jouw organen dan kan dat niet anders.
Zoals jij het omschrijft lijkt het alsof je het artsen kwalijk neemt dat ze niet ff wachten tot je minstens 2 dagen dood bent ofzo.
En prima als je dat niet wilt, maar ook ik vind je redenering nogal 'geconstrueerd'.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wombat schreef:
12-08-2025 16:02
Ik ben niet degene die jou raar vond, maar je verwoordt het alsof ze in een levend persoon maar naar organen beginnen te graaien. Terwijl je niet leeft, je bent al dood. Er wordt enkel nog bloed rondgepompt en van zuurstof voorzien (d.m.v. beademing) om de organen goed bruikbaar te houden.
Aha, op die manier.

Zolang er nog bloed rond stroomt en met hulp geademd wordt vind ik iemand niet dood. Ok, je bent ook alles behalve levend, maar ik denk dan: iemand is hersendood, apparaten hebben geen zin meer, want zo iemand wordt echt niet meer wakker. Koppel die apparaten dan los zodat zo iemand helemaal 100% kan sterven. En dan op een moment dat familie erbij is en zo.
tonkje schreef:
12-08-2025 16:10
Aha, op die manier.

Zolang er nog bloed rond stroomt en met hulp geademd wordt vind ik iemand niet dood. Ok, je bent ook alles behalve levend, maar ik denk dan: iemand is hersendood, apparaten hebben geen zin meer, want zo iemand wordt echt niet meer wakker. Koppel die apparaten dan los zodat zo iemand helemaal 100% kan sterven. En dan op een moment dat familie erbij is en zo.
Dat kan. En dan zijn bepaalde organen niet meer bruikbaar. Zo simpel is het.
En dat is ook een van de redenen dat er een tekort is aan donororganen: dat de nabestaanden het te moeilijk vinden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb zelf een nier gekregen 2 jaar geleden, ik ben blij dat de doktoren dit kunnen, anders was ik al dood geweest. Ik begreep van mijn arts dat je alleen kan doneren als je in het ziekenhuis ligt. Dus stel, je overlijdt thuis of op straat door een auto ongeluk, dan kan het ook niet meer. Mijn moeder overleed in een tehuis, daar kon het ook niet. En ik denk ook dat ze het niet meer doen als je boven een bepaalde leeftijd zit.
Als je zelf gebruik wilt maken van andermans organen, vind ik dat je zelf ook donor moet zijn.
Geen motto
Ik heb ook nee, omdat ik in z'n geheel begraven wil worden.
Mijn moeder is gecremeerd en diverse familieleden hebben wat van haar as in sieraden laten doen, ik vind dat ook heel erg naar, omdat ze nu niet meer bij elkaar is. Dat heb ik overigens niet aan ze medegedeeld, omdat ik weet dat het mijn moeder niets uitmaakt en mijn familieleden dit juist als iets heel moois zien.
Ik doneer wel bloed, daar heb ik nul moeite mee.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Vivamensje schreef:
12-08-2025 16:23
Ik heb zelf een nier gekregen 2 jaar geleden, ik ben blij dat de doktoren dit kunnen, anders was ik al dood geweest. Ik begreep van mijn arts dat je alleen kan doneren als je in het ziekenhuis ligt. Dus stel, je overlijdt thuis of op straat door een auto ongeluk, dan kan het ook niet meer. Mijn moeder overleed in een tehuis, daar kon het ook niet. En ik denk ook dat ze het niet meer doen als je boven een bepaalde leeftijd zit.
Het kan inderdaad niet zomaar, alleen als je in het ziekenhuis ligt. En dan moet je geschikte organen hebben, in goede gezondheid, de juiste bloedgroep etc. Er zijn allerlei voorwaarden, dus de kans dat je iets doneert is waarschijnlijk niet heel groot.
Eigenlijk is dit topic een mooi bewijs is van het nut van de wet. Er is veel minder ruimte voor discussie. Je geeft zelf, bij leven, je wensen aan en het wordt vastgelegd.
Ik heb ja tenzij mijn ouders nog leven. Voor hen is het niet verenigbaar.
tonkje schreef:
Aha, op die manier.

Dan kunnen ze niks meer met die organen.
En iedereen kan gewoon aangeven of hij/zij donor wil zijn. Dus je kunt echt zelf beslissen en zoveel werk is dat niet.
Maar mensen gaan voorbij
Vivamensje schreef:
Wat ontzettend fijn voor je!
Ik heb een vriend verloren die euthanasie kreeg vanwege cyste nieren; hij kon het dialyseren lichamelijk en geestelijk niet meer aan.
Maar mensen gaan voorbij
Vivamensje schreef:
Zo zwart/wit is het niet, het is alleen afhankelijk van hoe lang organen zonder zuurstof zijn geweest of deze nog wel/niet bruikbaar zijn. Mocht iemand bijv bij een auto ongeluk zo zwaar gewond zijn, maar meteen ter plekke worden gereanimeerd én beademd, dan kan deze persoon ‘overleden’ in het ziekenhuis aankomen, maar wordt deze door machines in leven gehouden. De organen hebben dan weinig geleden en kunnen vaak nog worden gebruikt. Dit kan niet als hetzelfde auto ongeluk is gebeurd en desbetreffend persoon ligt al x-tijd dood ter plaatse. Dan zal men de organen niet meer kunnen gebruiken, omdat deze zonder zuurstof/bloed zijn geweest.
Live Life to the fullest
tonkje schreef:
Aha, op die manier.

Dan kun jij dus nooit donor zijn, want de meeste organen kunnen niet zonder zuurstof/bloed . En desbetreffende apparaten worden pas losgekoppeld/uitgezet nadat de organen zijn verwijderd op de operatieafdeling.
Live Life to the fullest
Joppie schreef:
12-08-2025 18:50
Wat ontzettend fijn voor je!
Ik heb een vriend verloren die euthanasie kreeg vanwege cyste nieren; hij kon het dialyseren lichamelijk en geestelijk niet meer aan.
Wat triest. Mijn vader had ook cystenieren en kreeg gelukkig een donornier. Eentje uit Oostenrijk, verder geen informatie. Die nier heeft het 22 jaar gedaan!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven