Eerste 2 weken september tent kamperen waarheen?

11-08-2025 13:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga met mijn nieuwe lief 2 weken met een tent op pad de eerste 2 weken van september. Het is een kleine tent waar je vooral in kan slapen dus we willen wel ergens heen waar het warm is. Mocht het nergens op rijafstand warm zijn dan pakken we wellicht het vliegtuig ergens heen maar liever niet vanwege beperkt budget. We reizen overigens met een kleine auto (Aygo).

Liefst iets op max 1.500-2.000km, vooral spectaculaire natuur, mooie vergezichten/uitzichten, idyllische dorpjes en weg van de massa. Zowel kust als bergen en meren zijn goed.
Ik denk dat we de tent dan op 3-4 plekken willen neerzetten en dan van daaruit dagtripjes doen.

Wie kan me helpen aan ideeën en inspiratie? Mijn dank is groot!
Mijn tip: boek pas last minute iets. Kijk waar het weer goed is. Ik heb in de Alpen en bij de Italiaanse meren prachtige weken gehad in die periode, maar het kan ook enorm plenzen en dat zit je misschien liever ergens aan de middellandse zee.
In september hoef je campings niet vooruit te boeken, overal is plek voor een auto met tentkampeerders hoor.
Ik bedenk van tevoren een paar leuke bestemmingen op de gewenste rijafstand en dan is het altijd wel ergens mooi weer. September kan hoog in de bergen ‘‘s avonds en in de nacht al heel koud zijn. Schattige dorpjes en romantische plekken genoeg op 700 km rijden in Frankrijk. Maar ook het noorden van Italië en het Baskenland zijn leuk. Of Bretagne.
In september hoef je inderdaad geen plek op een camping te boeken.
Met een reisafstand van max 1.500 tot 2.000 (ik neem aan dat je enkele reis bedoelt) kom je een heel eind. Het is in die periode vaak nog goed weer in bijvoorbeeld: Provence of nog iets meer tegen de Pyreneeën aan, midden Spanje (Burgos, Salamanca, Madrid) en Toscane. Alledrie mooie gebieden qua natuur. Het weer in de bergen is altijd wat wisselvallig, ook in de zomer. Ik zou dus niet m’n tent midden in de Pyreneeën zetten als je daar per se naartoe wilt, maar beneden in het dal waar het wel mooi weer is. Je kunt dan vandaaruit mooie tripjes naar de bergen maken.

In jouw geval zou ik tot de laatste week voor vertrek wachten en dan op basis van de weersverwachting een definitieve keuze maken welke kant jullie opgaan. Voordeel is dat je zo flexibel bent met een auto en tent :)
Ik zou lekker naar de Balkan rijden, Montenegro of zo.

Afbeelding
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Ik zou ook pas last minute beslissen. Het is vaak nog heerlijk weer in die periode, ook dichtbij huis. Met een tentje kan je altijd wel terecht op een camping, zo ben je lekker flexibel en kan je als je ergens bent uitgekeken op basis van het weerbericht weer een nieuw plekje kiezen.
Boot naar Corsica of Sardinië.
Star⁴ schreef:
11-08-2025 18:10
Ja dat is ook geweldig!
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Star⁴ schreef:
11-08-2025 18:10
Dit!

Maar niets ver van te voren boeken, tegen die tijd kijken waar het weer ok is en gaan. (Zou alleen circa een week van te voren in NL de veerbootovertocht regelen om teleurstellingen te voorkomen).
Op 31 augustus beslissen waar je heen gaat op basis van de weerverwachting. Wij waren vorig jaar september vrij en toen was het overal slecht behalve de Franse westkust.
Ik vind het ver reizen in de bergen en al je kampeerspullen meenemen in een Aygo best gedurfd overigens.
Bij goed weer triglav in Slovenië!
Oh, dit is een trip down memory lane :love:

Toen mijn man en ik nog verkering hadden, zijn we met een tent én een Aygo gaan kamperen op Corsica. Aygootje volgeladen en in de tweede versnelling de Alpen over, terwijl we werden ingehaald door vrachtwagens. Was een topvakantie!
Via de Dolomieten naar De Marken en dan naar Toscane.
En via Frankrijk weer naar huis.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven