Ervaring na lange tijd weer autorijden?
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:01
Dik twintig jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en vrijwel geen ervaring opgedaan. Ik studeerde, kon af en toe een auto lenen en verhuisde na mijn studie naar een stad waar een auto vooral lastig was. Fietsend kom je overal het beste, goed openbaar vervoer en 'opeens' ben je twintig jaar verder...
Op het moment spelen er een aantal dingen waarbij het handig zou zijn om zélf te kunnen rijden. In de directe omgeving heb ik een stuk of 6 deelauto's staan en daar wil ik graag gebruik van gaan maken.
Destijds vond ik autorijden heel intensief. Het aandachtig zijn en anticiperen. Ik zou weer lessen willen nemen, misschien wel 'angst-lessen', om mezelf steviger te voelen in de auto. Daarnaast hoef ik niet per sé alles te kunnen of te durven. Bergen, sneeuw, hoeft niet. Hellingproef hoeft niet (al kon ik dat destijds best goed
zelfs snelweg rijden hoeft eigenlijk niet. Ik neig ook naar het mezelf gemakkelijk maken door alleen een automaat te rijden.
Wat is jullie ervaring? Iemand ook na lange tijd weer gestart met lessen / rijden?
Op het moment spelen er een aantal dingen waarbij het handig zou zijn om zélf te kunnen rijden. In de directe omgeving heb ik een stuk of 6 deelauto's staan en daar wil ik graag gebruik van gaan maken.
Destijds vond ik autorijden heel intensief. Het aandachtig zijn en anticiperen. Ik zou weer lessen willen nemen, misschien wel 'angst-lessen', om mezelf steviger te voelen in de auto. Daarnaast hoef ik niet per sé alles te kunnen of te durven. Bergen, sneeuw, hoeft niet. Hellingproef hoeft niet (al kon ik dat destijds best goed

Wat is jullie ervaring? Iemand ook na lange tijd weer gestart met lessen / rijden?
dinsdag 12 augustus 2025 om 21:24
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:14
Ik heb dit ook ooit gedaan. 3 lessen geboekt, voor mijn eigen zekerheid.
Na 1 les zei de rij-instructrice dat ik best die andere 2 lessen mocht doen, maar dat het niet nodig was, omdat ik prima reed.
Dus heb ik het bij die ene les gehouden. Dat was voldoende voor mijn zelfvertrouwen.
Na 1 les zei de rij-instructrice dat ik best die andere 2 lessen mocht doen, maar dat het niet nodig was, omdat ik prima reed.
Dus heb ik het bij die ene les gehouden. Dat was voldoende voor mijn zelfvertrouwen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 12 augustus 2025 om 22:41
Ik kan ook niet meer schakelauto rijden. Ik heb dat na mijn afrijden een jaar lang af en toe nog gedaan in de schakelbak van mijn moeder (had zelf geen auto tot ergens in de 30) en daarna hadden beide ouders aan automaat. Zelf dus ook een automaat gekocht 10 jaar geleden. Op vakantie huur ik altijd een automaat (ik huur als het even kan zelfs gewoon m'n eigen type auto). Het geeft sowieso rust.
Ik zou als ik jou was iets van 3-5 lessen nemen om weer een beetje feeling te krijgen. En dus een automaat kopen. Wel ook snelweg doen. Snelweg is uiteindelijk het makkelijkst.
Ik zou als ik jou was iets van 3-5 lessen nemen om weer een beetje feeling te krijgen. En dus een automaat kopen. Wel ook snelweg doen. Snelweg is uiteindelijk het makkelijkst.
woensdag 13 augustus 2025 om 00:00
Hier ook een automaatrijder! Geeft zoveel meer rust. Ik heb na een ongeluk zo’n 6 jaar niet gereden. Toen kind werd geboren was het toch wel noodzakelijk, dus een proefrit gaan maken in een automaat. En ik had eindelijk geen klotsende oksels meer, was niet bang dat hij af zou slaan, hoefde niet na te denken over welke versnelling en terug schakelen enz. Ik had gewoon volledige focus op het verkeer om me heen en dat gaf rust. Dus auto gekocht en gaan! Sindsdien rij ik overal heen. Parijs, hartje Amsterdam, rit van 6 uur naar zuid Duitsland, het maakt me allemaal niks uit. Dus ik zou het zeker gewoon proberen en eventueel een paar lessen als je je niet zeker genoeg voelt nog. Bij mij was het niet nodig, maar ik had maar 6 jaar niet gereden dus dat is wel wat korter.
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
woensdag 13 augustus 2025 om 07:18
woensdag 13 augustus 2025 om 07:58
Een vriendin van me had precies hetzelfde. Ze was nu in een situatie gekomen dat ze eigenlijk niet zonder auto kan. Ze heeft rijlessen genomen in een automaat. De L werd tijdens de les van het dak gehaald, omdat andere weggebruikers daar toch op reageren. De lessen zijn ook anders, omdat het doel niet een examen is maar rijervaring opdoen en vertrouwen krijgen.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en we hebben een superleuke auto gekocht, die goed bij haar past. Ze heeft zelfs nog een paar keer een les gedaan in haar eigen auto. Ze moest echt een drempel over, dus ik ben in het begin vaak meegereden. Stap voor stap gaat ze steeds verder en zoekt nu ook moeilijkere situaties op als ze alleen rijdt. Ze is zelfs met de auto op vakantie geweest. Ik ben echt trots op haar!
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en we hebben een superleuke auto gekocht, die goed bij haar past. Ze heeft zelfs nog een paar keer een les gedaan in haar eigen auto. Ze moest echt een drempel over, dus ik ben in het begin vaak meegereden. Stap voor stap gaat ze steeds verder en zoekt nu ook moeilijkere situaties op als ze alleen rijdt. Ze is zelfs met de auto op vakantie geweest. Ik ben echt trots op haar!
woensdag 13 augustus 2025 om 08:04
Zijn er veel automaat-deelauto’s te leen in jouw omgeving?
En verder wat al is gezegd: neem een paar lessen, inclusief hellingproef, inparkeren en rijden op de snelweg. Misschien ook ‘de parkeergarage in en uit (vaak handig om dan de hellingproef te kunnen doen). Je weet nooit wanneer je dat nodig hebt.
En verder wat al is gezegd: neem een paar lessen, inclusief hellingproef, inparkeren en rijden op de snelweg. Misschien ook ‘de parkeergarage in en uit (vaak handig om dan de hellingproef te kunnen doen). Je weet nooit wanneer je dat nodig hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 13 augustus 2025 om 08:30
woensdag 13 augustus 2025 om 09:00
Ik zou gelijk beginnen met een les en niet eerst zelf gaan proberen. Want het is gewoon heel fijn dat je gelijk hulp hebt als je het niet weet ipv dat je het helemaal zelf moet doen.
Ik heb ook weer een paar lessen genomen na jaren niet gereden te hebben. Het was echt heel fijn, want je kunt lekker oefenen. Andere automobilisten houden rekening met je omdat je een L op je dak hebt, dus het maakt niet uit als je hem bv 10 keer laat afslaan.
Ik vind op de snelweg rijden trouwens fijner dan in de straten. Op de snelweg hoef je alleen rekening te houden met achteropkomend verkeer en niet met wandelaars, fietsers, scooters, auto's die overal kunnen zijn.
Ik heb ook weer een paar lessen genomen na jaren niet gereden te hebben. Het was echt heel fijn, want je kunt lekker oefenen. Andere automobilisten houden rekening met je omdat je een L op je dak hebt, dus het maakt niet uit als je hem bv 10 keer laat afslaan.
Ik vind op de snelweg rijden trouwens fijner dan in de straten. Op de snelweg hoef je alleen rekening te houden met achteropkomend verkeer en niet met wandelaars, fietsers, scooters, auto's die overal kunnen zijn.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 augustus 2025 om 09:34
De rem zit rechts toch?

Dat is mijn favoriete grap als ik eens rijd (zelden) met een bijrijder (nog zeldzamer). Wordt nooit gewaardeerd...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 13 augustus 2025 om 10:45
Gewoon een paar lessen nemen en automaat gaan rijden. Ik heb zowel automaat als schakelbak staan en ondanks dat ik geen enkel probleem heb met schakelen, is met name in druk stadsverkeer een automaat rustiger. Een klein stukje van je brein is toch bezig met de extra bediening van de koppeling en pook en beslissingen aan het nemen over welke versnelling wanneer in te schakelen. Moet je terug naar 3 of 2 voor die bocht? (Beslissing) en dan dat uitvoeren. Ben je al wat onzeker of heb je het schakelen nooit helemaal lekker onder de knie gekregen, dan is het geen klein stukje van je brein, maar een groot stuk.
Met een automaat kun je je volledige capaciteit van je brein richten op het verkeer.
Als ik van mijn oprit af moet, is dat een hellingproef, mijn oprit loopt best steil omhoog. De kruipneiging van de automaat is precies voldoende om de auto op zijn plaats te houden. Dus alleen wat gas en gaan.
Dus bel die rijschool, ga eens met een instructeur rijden en kijk hoe het gaat.
Ik hoor vaak dat mensen het spannend vinden om op de snelweg te rijden, maar in mijn ogen is dat het meest simpele. Iedereen gaat dezelfde kant op, met zo’n beetje dezelfde snelheid, geen ingewikkelde kruisingen en inhalen is altijd ruimte voor, want minimaal twee rijstroken.
Met een automaat kun je je volledige capaciteit van je brein richten op het verkeer.
Als ik van mijn oprit af moet, is dat een hellingproef, mijn oprit loopt best steil omhoog. De kruipneiging van de automaat is precies voldoende om de auto op zijn plaats te houden. Dus alleen wat gas en gaan.
Dus bel die rijschool, ga eens met een instructeur rijden en kijk hoe het gaat.
Ik hoor vaak dat mensen het spannend vinden om op de snelweg te rijden, maar in mijn ogen is dat het meest simpele. Iedereen gaat dezelfde kant op, met zo’n beetje dezelfde snelheid, geen ingewikkelde kruisingen en inhalen is altijd ruimte voor, want minimaal twee rijstroken.
When in doubt, the auditor is always right!
woensdag 13 augustus 2025 om 10:51
Een automaat rijdt wel verschrikkelijk lekker. Ik heb ook een paar keer in een semi-automaat gereden. Dan was het wel opschakelen, maar niet afschakelen. Hij was een Smart met 6 versnellingen. Ik heb NIETS met auto's, maar dat voelde best wel stoer op een of andere manier.

woensdag 13 augustus 2025 om 13:12
Ik ging voor het eerst een proefrit maken in een automaat, na dus 6 jaar niet gereden te hebben. Heb aan de verkoper gevraagd welke de rem was

woensdag 13 augustus 2025 om 13:30
Na het rij examen weinig gereden en daarna helemaal niet meer. Twintig jaar geleden een paar rijlessen weer genomen maar zelf rijden zakte al heel gauw af.
Daarna 20 jaar niet. Verleden jaar weer rijlessen genomen en na een paar lessen met eigen wagen gaan oefenen eerst op een industrie terrein. De rijlessen had ik toen nog. Dat ging redelijk maar het schakelen viel toch tegen. Nu dit jaar hebben we een automaat en dat scheelt zo veel gedoe. Aandacht die ik nu aan het verkeer kan besteden. Ik probeer elke week een aantal keren te rijden en tot nu toe gaat dat goed. Alleen parkeren is nog steeds een dingetje.
Wat ook zo fijn is met een automaat dat de auto als je stil staat bij een verkeerslicht of een kruispunt niet achteruit kan rijden als je weg wil komen.
Daarna 20 jaar niet. Verleden jaar weer rijlessen genomen en na een paar lessen met eigen wagen gaan oefenen eerst op een industrie terrein. De rijlessen had ik toen nog. Dat ging redelijk maar het schakelen viel toch tegen. Nu dit jaar hebben we een automaat en dat scheelt zo veel gedoe. Aandacht die ik nu aan het verkeer kan besteden. Ik probeer elke week een aantal keren te rijden en tot nu toe gaat dat goed. Alleen parkeren is nog steeds een dingetje.
Wat ook zo fijn is met een automaat dat de auto als je stil staat bij een verkeerslicht of een kruispunt niet achteruit kan rijden als je weg wil komen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in