Ervaring na lange tijd weer autorijden?

12-08-2025 21:01 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dik twintig jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald en vrijwel geen ervaring opgedaan. Ik studeerde, kon af en toe een auto lenen en verhuisde na mijn studie naar een stad waar een auto vooral lastig was. Fietsend kom je overal het beste, goed openbaar vervoer en 'opeens' ben je twintig jaar verder...

Op het moment spelen er een aantal dingen waarbij het handig zou zijn om zélf te kunnen rijden. In de directe omgeving heb ik een stuk of 6 deelauto's staan en daar wil ik graag gebruik van gaan maken.

Destijds vond ik autorijden heel intensief. Het aandachtig zijn en anticiperen. Ik zou weer lessen willen nemen, misschien wel 'angst-lessen', om mezelf steviger te voelen in de auto. Daarnaast hoef ik niet per sé alles te kunnen of te durven. Bergen, sneeuw, hoeft niet. Hellingproef hoeft niet (al kon ik dat destijds best goed ;-)) zelfs snelweg rijden hoeft eigenlijk niet. Ik neig ook naar het mezelf gemakkelijk maken door alleen een automaat te rijden.

Wat is jullie ervaring? Iemand ook na lange tijd weer gestart met lessen / rijden?
Als je automaat gaat rijden is de hellingproef een makkie.
Eerst maar eens gaan rijden bij een rijschool lijkt me. Je bent ook 20 jaar ouder geworden, dat kan best helpen.
Succes!
Ik zou gewoon een keer een rondje maken in zo'n deelauto (automaat). Ervaar je toch wat spanning, dan kun je alsnog naar een rijschool toe voor een paar lessen.

Ik heb overigens hele goede ervaringen met angstrij-lessen. Ik heb er veel aan gehad.
Hellingproef kun je niet altijd vermijden, dus ik zou toch in ieder geval een keertje proberen of dat nog lukt voordat je tegen de auto achter je opzit op dat viaduct waar nooit file staat…
Ik heb dit ook ooit gedaan. 3 lessen geboekt, voor mijn eigen zekerheid.
Na 1 les zei de rij-instructrice dat ik best die andere 2 lessen mocht doen, maar dat het niet nodig was, omdat ik prima reed.