Penetratie lukt niet, voel me machteloos
woensdag 13 augustus 2025 om 05:51
Hoi allemaal,
Ik worstel hier al mijn hele volwassen leven mee. Penetratie lukt vaak niet of maar gedeeltelijk. Tampons, vingers (van mezelf) of dilators zijn haast nooit een probleem, maar zodra mijn partner met zijn penis naar binnen wil, spannen mijn bekkenbodemspieren zich reflexmatig aan. Soms lukt het een klein stukje, maar dan blokkeert mijn lichaam. Het voelt alsof mijn spieren “dichtklappen”.
Het lastige is dat het in eerdere relaties soms wel lukte, waardoor ik weet dat het mogelijk is. Maar nu neemt spanning, druk en misschien ook angst om te falen telkens de overhand.
Mijn partner mist penetratie wel, maar we hebben op andere manieren een fijn seksleven en veel intimiteit. Hij geeft me ook veel steun. Toch voel ik me vaak verdrietig en schuldig, omdat ik weet dat dit belangrijk voor hem is en ik bang ben dat het op termijn onze relatie gaat belasten.
Ik doe er alles aan: bekkenbodemfysiotherapie, gesprekken met een seksuoloog, oefenen met dilators, ontspanningsoefeningen, lezen… maar op het moment zelf lukt het me nog steeds niet om volledig te ontspannen.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? En vooral: zijn er vrouwen die er écht vanaf zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt zowel fysiek als mentaal?
Alle tips of ervaringen zijn welkom
Ik worstel hier al mijn hele volwassen leven mee. Penetratie lukt vaak niet of maar gedeeltelijk. Tampons, vingers (van mezelf) of dilators zijn haast nooit een probleem, maar zodra mijn partner met zijn penis naar binnen wil, spannen mijn bekkenbodemspieren zich reflexmatig aan. Soms lukt het een klein stukje, maar dan blokkeert mijn lichaam. Het voelt alsof mijn spieren “dichtklappen”.
Het lastige is dat het in eerdere relaties soms wel lukte, waardoor ik weet dat het mogelijk is. Maar nu neemt spanning, druk en misschien ook angst om te falen telkens de overhand.
Mijn partner mist penetratie wel, maar we hebben op andere manieren een fijn seksleven en veel intimiteit. Hij geeft me ook veel steun. Toch voel ik me vaak verdrietig en schuldig, omdat ik weet dat dit belangrijk voor hem is en ik bang ben dat het op termijn onze relatie gaat belasten.
Ik doe er alles aan: bekkenbodemfysiotherapie, gesprekken met een seksuoloog, oefenen met dilators, ontspanningsoefeningen, lezen… maar op het moment zelf lukt het me nog steeds niet om volledig te ontspannen.
Zijn er hier mensen die dit herkennen? En vooral: zijn er vrouwen die er écht vanaf zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt zowel fysiek als mentaal?
Alle tips of ervaringen zijn welkom
woensdag 13 augustus 2025 om 21:52
Gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat mooi dat je zulke stappen hebt kunnen zetten qua inbrengen.l2l89 schreef: ↑13-08-2025 12:00Vaginisme komt in veel gradaties… Het is niet of alles of niks helaas. Daarnaast bestaat er ook nog een verschil tussen primair en secundair vaginisme.
Zelf ben ik er ook nog niet vanaf. Maar waar er ooit helemaal niks, nog geen vinger, naar binnen kon, lukt het mij nu inmiddels om een vinger (of die van partner), een tampon en dilator 3 in te brengen zonder pijn/weerstand. Dat zijn voor mij al heeeeel grote stappen, aangezien penetratieseks bij mij nog nooit is gelukt. Maar ik heb een hele lieve partner met veel geduld en begrip. Het staat bij ons nu op een laag pitje omdat ik inmiddels 39 weken zwanger ben van ons eerste kindje, maar ik heb er vertrouwen in dat we dit helingstraject samen verder opgaan over een tijdje en dat het ooit wél mogelijk gaat zijn om samen die laatste stappen richting penetratieseks te zetten.![]()
Durf je wellicht te delen waardoor jij dent dat penetratie seks nooit is gelukt? Ook niet tijdens vorige relaties?
donderdag 14 augustus 2025 om 12:21
Dankjewel!Marathonloopster schreef: ↑13-08-2025 21:52Gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat mooi dat je zulke stappen hebt kunnen zetten qua inbrengen.
Durf je wellicht te delen waardoor jij dent dat penetratie seks nooit is gelukt? Ook niet tijdens vorige relaties?
Ik heb helaas nooit echt een aanwijsbare oorzaak gevonden bij mezelf, het was er gewoon altijd al. Bij mijn eerste “relatie” heb ik wel veel druk gevoeld vanuit mijn vriendje destijds om het te proberen. Hij was 19, dus daar helemaal klaar voor, maar ik was 15 en achteraf gezien nog helemaal niet klaar voor dat stukje. Toen wel wat geprobeerd, maar dat ging helemaal niet. Het is toen vrij snel daarna ook uitgegaan.
Wel ben ik een heel gevoelig (HSP) persoon en met wat ik nu ook allemaal weet over vaginisme is dat ik (vermoed ik) een heel gevoelig zenuwstelsel heb waar die angst, die drempel en vooral die herinnering helemaal in ligt opgeslagen. Dus op het moment dat penetratieseks misschien een optie is in mijn seksleven zegt mijn zenuwstelsel dat de hele boel onveilig is en sluit mijn lichaam zich af.
Als ik straks hersteld ben van de bevalling en we hebben onze draai een beetje gevonden met de kleine en we gaan ons seksleven weer oppakken, dan wil ik ook zeker eens gaan kijken naar lichaamsgerichte therapie die ook op het zenuwstelsel gericht is, wellicht in combinatie met Yin Yoga en bepaalde bekkenbodemoefeningen / dilators.
Wat mij overigens tot hier wel heeft geholpen is om partner te betrekken in het oefenen met de dilators. Je kunt dat prima tijdens de seks erbij pakken en daarmee oefenen met een stukje controle loslaten. Of eerst samen en dan hem langzaam steeds meer met de dilator bij jou laten zijn. Kleine stapjes, met de kleinste beginnen en dat zo verder uitbouwen. Daarmee leer je je lichaam dat het veilig is en je daarop mag gaan vertrouwen.
maandag 18 augustus 2025 om 12:51
Even over de andere boeg. Hoe zit het met je lust, masturbaties, orgasmes en sex zonder piv?
Maw de basis. Is dat geil/ lekker?
Ik hoef overigens niet een antwoord, maar geef het aan bij wijze van bewustwording. Als dat niet heel, heel erg tof is dan zou ik eerder adviseren om daarmee bezig te gaan.
Maw de basis. Is dat geil/ lekker?
Ik hoef overigens niet een antwoord, maar geef het aan bij wijze van bewustwording. Als dat niet heel, heel erg tof is dan zou ik eerder adviseren om daarmee bezig te gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in