Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1978 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Even aanhaken op wat berichten.

Ik lees best wat negativiteit over de GLI. Eigenlijk heeft niemand hier echt zin om het te volgen en ziet niemand er het nut van in. Ik wil daar toch een tegengeluid laten horen. Ik heb er zelf best wat baat bij (gehad). Het gaat juist niet alleen over voeding en wat gezonde en minder gezonde keuzes zijn. Het gaat juist over kleine stapjes en langzaam toewerken naar een gezonde levensstijl die de rest van je leven vol te houden is. Ook gaat het veel over stressmanagement en ontspanning, en over de emoties die spelen wanneer er ongezonde keuzes gemaakt worden. Ik was van tevoren erg sceptisch over het programma maar ik moet zeggen dat mijn beeld ervan gedraaid is en ik er best enthousiast over ben. Ik heb mijn levensstijl verbeterd sinds ik er al meer dan 1,5 jaar geleden mee begonnen ben. Ik vind het juist jammer dat tegenwoordig veel mensen het alleen lijken te volgen zodat ze medicijnen vergoed krijgen.

Daarnaast wilde ik inhaken op de medicatie MySimba. Ik zou jezelf goed in de gaten houden als je dit middel neemt. Het is best heftig spul, ik zou het juist als zwaarder inschatten als andere afvalmedicatie. Let ook op dat het bijvoorbeeld je rijvaardigheid kan verminderen.
girasole3 schreef:
13-08-2025 20:45
Ik weet niet waar je die prijs vandaan haalt, maar Mounjaro kost bij lange na geen € 450 per maand.

Ik ken ook iemand die dit betaald. Eerste doses 350, daarna 450. Online (weer niet welke) omdat de huisarts niet mee wil werken. Wat zou het anders kosten?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Dat is dan wel serieuze oplichterij.
Voor een 15 mg pen betaalde ik € 395; daar zitten 4 doses dus 60 mg in.
Het hangt natuurlijk af van de dosis die je gebruikt, maar met 5 mg per week doe je al 3 maanden met die pen.
Ik heb de mijne nu 3 maanden, gebruikte eerst 2,5 mg, toen 3,75 en nu 5. Hij is echt nog lang niet leeg.

Maar goed, ik lees ook her en der verhalen dat doses steeds worden opgehoogd ook als er goed wordt afgevallen en geen foodnoise is.
Dat slaat imo nergens op, als je goed gaat op een dosis is verhogen onzinnig. Spekt alleen de leverancier.
Ocherrum schreef:
13-08-2025 20:21
Cliopatra, dank je voor je tip: uiteindelijk de praktijkondersteuner gebeld voor 'prikles' en uiteindelijk met haar een heel fijn gesprek gehad. Zij neemt ook de begeleiding over.
En besloten dat ik begin met de pillen (Mysimba) omdat dat minder heftig lijkt en goed lijkt te passen (onderdrukken vreetbuien) en de kosten natuurlijk (100 vs 450 euro per maand)! Werkt dat niet (genoeg), dan wordt het Mounjaro.
Graag gedaan. Fijn dat de praktijkondersteuner meedenkt.
Qua kosten klopt het niet helemaal wat je schrijft.
Ik heb een 15mg pen gekocht (kost nu 452,99). Als je op 2,5mg prikken zit, doe je er 24 weken mee. Dan kost het je 75,50 in de maand.
Prik je iets hoger, 3,75mg, dan kost het je 113 per maand. Dat valt echt wel mee, mysimba is niet perse goedkoper.
girasole3 schreef:
13-08-2025 21:46
Het hangt natuurlijk af van de dosis die je gebruikt, maar met 5 mg per week doe je al 3 maanden met die pen.
Ik heb de mijne nu 3 maanden, gebruikte eerst 2,5 mg, toen 3,75 en nu 5. Hij is echt nog lang niet leeg.

Maar goed, ik lees ook her en der verhalen dat doses steeds worden opgehoogd ook als er goed wordt afgevallen en geen foodnoise is.
Dat slaat imo nergens op, als je goed gaat op een dosis is verhogen onzinnig. Spekt alleen de leverancier.
De 15mg pen kost nu 452,99 euro. Ik heb 2 maanden geleden ook 395 betaald. Een paar weken daarvoor kostte de pen zelfs 499.

Ik snap het ophogen ook echt niet. Wat een onzin. Dief van je portemonnee en gewoon onnodig om zoveel MJ of iets anders je lijf in te spuiten als een mindere dosis goed werkt. Alleen omdat de fabrikant het zo voorschrijft. Ja dat is hun verdienmodel
Cliopatra schreef:
13-08-2025 21:55
Graag gedaan. Fijn dat de praktijkondersteuner meedenkt.
Qua kosten klopt het niet helemaal wat je schrijft.
Ik heb een 15mg pen gekocht (kost nu 452,99). Als je op 2,5mg prikken zit, doe je er 24 weken mee. Dan kost het je 75,50 in de maand.
Prik je iets hoger, 3,75mg, dan kost het je 113 per maand. Dat valt echt wel mee, mysimba is niet perse goedkoper.
Via de huisarts?
@madamecanibale. Iemand die al 100 diëten heeft gehad. Allang weet hoe of wat. Die heeft geen belang bij een GLI. Ik heb me
Ingeschreven bij mii cool online. Omdat ik maar weer eens wilde zien wat er zoal verteld werd en toch voordeel van twijfel geven.

Ik heb in 2015 al zoiets gedaan namelijk. Ook een jaar bezig geweest. Puur op dieet en beweging. Gewicht verloren. Lijf naar de gallemiezen omdat een gemiddelde sportschool niet de juiste begeleiding kan geven aan bijv iemand met reuma (ik) en mijn eetprobleem was niet opgelost. Ik heb al jaaaaaren een ongezonde relatie met eten.

De voedings coach van dit cool mii online programma heb ik gegoogled en zij heeft werkelijk 0 wetenschappelijk onderwijs gevolgd maar een cursus gevolgd (die letterlijk iedereen zonder specifieke vooropleiding kan volgen ). Dan kan je je toch voorstellen dat mensen zoals ik daar 0,0 aan zal hebben. Iemand die al vanaf 14 worstelt met eetprobleem. Daar heeft zij geen kennis van. En daar zit het dus in.

GLI is geschikt voor mensen die geen idee hebben ook je een gezonde levensstijl moet leiden , balans. Beweging. en mensen zonder eet problematiek. Voor hen is het prima. Voor mensen met een meer gecompliceerde problematiek is het absoluut ongeschikt.

47! % valt af met dit programma en de meesten verliezen Max 5% van hun gewicht. Nog minder mensen volgen het 2 jaar. En nog minder vallen meer af. Dus ik ben een jaar bezig dan. Verlies 5 kilo en ben dan nog steeds morbide obees. Echt. Dit is niet een one size fits all. En dát staat me tegen.

De cijfers zijn te vinden in rapportage van RIVM overigens.

Fijn dat het voor jou wel werkt maar begrijp ook dat het ook voor velen met problematisch overgewicht niet gaat werken. En het is jammer dat De overheid dat ook niet wil zien. Die huisartsen oplegt dat mensen met overgewicht maar dat GLI moeten doen of zoals de mijne zegt “je mag wel een GBP”. Het zal tijd worden dat huisartsen verplicht zich moeten gaan bijscholen over de verschillende soorten overgewicht en oorzaken en behandel methodes en niet zomaar alle “dikkerds” een GLI of GBP aan smeren.
madamecannibale schreef:
13-08-2025 21:16

Ik lees best wat negativiteit over de GLI. Eigenlijk heeft niemand hier echt zin om het te volgen en ziet niemand er het nut van in. Ik wil daar toch een tegengeluid laten horen. Ik heb er zelf best wat baat bij (gehad). Het gaat juist niet alleen over voeding en wat gezonde en minder gezonde keuzes zijn. Het gaat juist over kleine stapjes en langzaam toewerken naar een gezonde levensstijl die de rest van je leven vol te houden is. Ook gaat het veel over stressmanagement en ontspanning, en over de emoties die spelen wanneer er ongezonde keuzes gemaakt worden. Ik was van tevoren erg sceptisch over het programma maar ik moet zeggen dat mijn beeld ervan gedraaid is en ik er best enthousiast over ben. Ik heb mijn levensstijl verbeterd sinds ik er al meer dan 1,5 jaar geleden mee begonnen ben. Ik vind het juist jammer dat tegenwoordig veel mensen het alleen lijken te volgen zodat ze medicijnen vergoed krijgen.
Het is bewezen ineffectief voor mensen met (fors) overgewicht, die al een geschiedenis hebben met afvallen. Het is niet zo dat ik nog nooit eerder iets heb gedaan met voeding, beweging en leefstijl. Maar toen heette het geen GLI.
Flashy schreef:
13-08-2025 22:06
Via de huisarts?
Via de nationale apotheek. Via de huisarts is het niet duurder of goedkoper.
Behalve dan dat ik er een abonnement bij betaal (yazen) omdat mijn huisarts gruwelijk ouderwets is en nergens over mee wil denken.
Ik snap prima dat deze medicijnen niet voor iedereen vergoed worden want dat zou natuurlijk echt veel kosten (hoewel obees zijn de maatschappij ook veel kost dus wie weet wat uiteindelijk kost effectiever is.) Dus ik begrijp dat daar strenge criteria voor worden gehanteerd. Wat ik niet snap is dat als iemand aan de criteria voldoet waarvoor de medicijnen zijn goed gekeurd artsen alsnog niet willen voorschrijven als die persoon het zelf betaald.
Natuurlijk als iemand die een paar kilo overgewicht heeft zich komt melden dat schrijf je het niet voor. Maar die persoon voldoet ook helemaal niet aan de criteria waarvoor de medicijnen zijn goed gekeurd.
Maar als iemand die obees is zich meldt en geen bijkomende gezondheidsproblemen heeft waardoor de medicijnen niet mogen waarom zou je het niet voorschrijven? Wat is er op tegen? Voor veel mensen werkt het, de bijwerkingen zijn minimaal en het helpt mensen om een stuk gezonder te worden.
girasole3 schreef:

Jeetje. Weet niet precies wat de mg doses is die ze gebruikt. Zal het eens vragen. Tnx
@saelle. Ik wilde het niet eens vergoed hebben. Enige wat ik wilde was een recept zodat ik het veilig bij onze eigen apotheek kon aanschaffen ipv bijbestellen commerciële partijen en er veel meer voor moeten betalen. En dan nog weigerde de huisarts het voor te schrijven.
Lois schreef:
13-08-2025 22:39
Het is bewezen ineffectief voor mensen met (fors) overgewicht, die al een geschiedenis hebben met afvallen. Het is niet zo dat ik nog nooit eerder iets heb gedaan met voeding, beweging en leefstijl. Maar toen heette het geen GLI.
.

Precies. Er zijn diverse onderzoeken te vinden die dit aangeven.
girasole3 schreef:

Nou... Oplichterij?

Jij bent aan het microdosen en dat is helemaal prima en scheelt heel veel geld.

Maar er zijn ook gewoon mensen die het doen zoals het in eerste instantie is voorgeschreven.
Het is namelijk nog steeds niet duidelijk hoe lang een pen houdbaar is na 1e opening bijvoorbeeld.

Overigens microdose ik ook hoor, maar ik kwam er pas achter dat dat een optie is, toen ik al 3 pennen had versleten.
Ik zit nu op 7,5 en prik 5.
Ik ga langzaam afbouwen naar 3.75 en dan 2,5.
Mijn pen van 7,5 heeft mij vorige maand 370 euro gekost.
Ik gebruik overigens ook de golden dose.

De prijzen fluctueren ook steeds.
Misschien is het het placebo-effect, maar ik merk verschil met een week geleden!

Ik was bang voor heftige dromen (had ik eerder ook wel bij afvallen), maar die zijn nog niet langsgekomen (afkloppen!). Verder voel ik me wel oké. De constante drang naar eten/honger is weg. Ik voel wel dat ik iets moet eten rond etenstijd, maar het voelt normaler of zo.

Ik voer mijn eten in in een app en ik moet nu kijken voor goede, verantwoorde tussendoortjes om mijn kcals op te hogen. Ik zat gisteren op 1500. Ik wil tussen de 1800 en 2000 zitten. Daar ga ik het straks met de diëtiste over hebben.
Hebben jullie het je omgeving verteld? Ik wil dat eigenlijk niet. Dit is poging 2094 en ik ben bang voor de reacties dat ik de medicatie van diabetici inpik. Als ik dit zo tik, dan voel ik de tranen gewoon prikken achter mijn ogen. Ze vinden er vast allemaal iets van dat ik zwaar overgewicht heb en ik wil echt niet nog een keer falen. En ik wil ook niet dat men de focus krijgt op mijn gewicht en mijn afvalproces.
Wat fijn, Lois! Voelen dat je wel iets wilt eten rond etenstijd zonder die continue hongerklop is echt heel fijn.

Ik heb het mijn -directe- omgeving wel verteld en eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad. Zelfs mijn volwassen zoon (en gezondheids/voedingsexpert) wiens mening ik eigenlijk een beetje vreesde, is enorm positief en blij voor me. Een goede vriendin die ook zo worstelt met haar gewicht, is inmiddels door mijn verhalen (nadat ze eerst vond dat ze het "zelf moest doen") via Yazen met Mounjaro gestart.

Tegelijkertijd: als jij het fijner vindt om het lekker voor jezelf te houden: gewoon doen. Je bent niemand verplicht dit te vertellen, hoor.
Cliopatra schreef:
13-08-2025 23:33
Via de nationale apotheek. Via de huisarts is het niet duurder of goedkoper.
Behalve dan dat ik er een abonnement bij betaal (yazen) omdat mijn huisarts gruwelijk ouderwets is en nergens over mee wil denken.
Ik snap het, toch vervelend dat die huisartsen niet meewerken.
Lois schreef:
14-08-2025 10:33
Hebben jullie het je omgeving verteld? Ik wil dat eigenlijk niet. Dit is poging 2094 en ik ben bang voor de reacties dat ik de medicatie van diabetici inpik. Als ik dit zo tik, dan voel ik de tranen gewoon prikken achter mijn ogen. Ze vinden er vast allemaal iets van dat ik zwaar overgewicht heb en ik wil echt niet nog een keer falen. En ik wil ook niet dat men de focus krijgt op mijn gewicht en mijn afvalproces.
Ja, mijn directe omgeving reageerde heel positief.
madamecannibale schreef:
13-08-2025 21:16

Daarnaast wilde ik inhaken op de medicatie MySimba. Ik zou jezelf goed in de gaten houden als je dit middel neemt. Het is best heftig spul, ik zou het juist als zwaarder inschatten als andere afvalmedicatie. Let ook op dat het bijvoorbeeld je rijvaardigheid kan verminderen.
ik denk dat jij dan een goede GLI getroffen hebt, want bij de meesten gaat het dus niet over die emoties en stressmanagement. En ja het is jammer dat de meesten het nu alleen volgen, omdat ze anders die medicatie niet krijgen. Dat gaat er niet om dat mensen de moeite niet willen nemen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lois schreef:

Nee ik heb het niet verteld. Idd het is poging 367 en als het helpt dan zien ze het wel was mijn gedachte.
Hoewel nu iedereen het ziet deel ik nog steeds niet dat ik de medicijnen gebruik. Misschien ooit. Maar nu geen behoefte aan. Ik vind het ook niet fijn als anderen zich zo focussen op mijn gewicht en afvallen. Alleen mijn man en 3 vrienden weten het.

Ik gebruik niet de "medicijnen van diabeten" maar al was het zo, ik vind mijn ziekte obesitas net zo erg en vind dat ik er recht op heb. Fuck andere mensen.
Ik heb zelfs tegen mijn man niet verteld dat ik Saxenda gebruik. Ik wilde het eerst eens een tijdje gebruiken om te kijken wat het voor mij doet. Ik denk inmiddels dat hij wel weet dat ik het gebruik (lastig te verbergen in de vakantie) maar we hebben het er niet over. Maar goed, over mijn HRT (tegen overgangsklachten) hebben we het ook nooit echt over gehad; dat neem ik gewoon, net als mijn medicatie tegen rusteloze benen. Daar heeft hij overigens wel naar gevraagd omdat hij wist dat ik naar de neuroloog moest maar verder bespreken we dit soort dingen nooit. Best raar besef ik.

Heb ooit intermittant fasting gedaan en dat heb ik ook nooit verteld. Ontbijten doen we bijna nooit samen en toen we op vakantie waren en wel samen ontbeten viel het hem blijkbaar niet op. Ik sneed de stokbroodjes voor onze (toen nog jonge) kinderen boven mijn bord dus met alle kruimels leek het net of ik ook ontbeten had. Toen ik 8 kilo was afgevallen gingen we naar kennissen toe die meteen uitriepen: zo Louise; wat ben jij afgevallen! Man had niks door. En volgens mij nu ook niet want ik hoor er niks over 😊 Ik ben nu ‘maar’ 4 a 5 kilo afgevallen maar nog niks van hem gehoord. Terwijl ik wel weet dat hij mij aan de zware kant vind. Dat heeft hij meerdere keren gezegd. Maar wanneer ik dan afval hoor je niks. Een reden dat ik er ook niks over zeg is dat omdat ik geen zin heb ik opmerkingen of ook maar het gevoel dat hij iets er van vindt als ik een keer avonds nog een stukje kaas pak of een tweede keer opschep of wat dan ook. Lees wel; dit speelt zich ook grotendeels in mijn hoofd af en ik houd het zelf van hem vandaan. Ik denk vanuit zelfbescherming en geen zin in verantwoording afleggen terwijl als ik dit tegen man zou zeggen hij het raar vindt dat ik hier niet open kan zijn. Ligt ook echt een beetje aan mij naast dat ik weet dat mijn overgewicht voor hem wel een issue is.

Hij heeft overigens ook totaal niet dezelfde verstoorde verhouding met eten zoals ik die heb. Hij is slank, is snel verzadigd, kan makkelijk eten afslaan en is er ook totaal niet mee bezig. Hij kan zich niks voorstellen bij mijn constante drang naar eten, het vooruitplannen van maaltijden etc. Ik wil hem eigenlijk een keer naar een podcast van Liesbeth van Rossum laten luisteren. Zij heeft mij namelijk ook de ogen doen openen over overgewicht en obesitas, o.a. dat je lichaam terug wil naar het hoogste gewicht wat je ooit had. Nu, met mijn zwangerschapskilo’s van weleer is dat dus vechten tegen een gewicht van 100 kilo!!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
girasole3 schreef:

Dat is echt zonde dan inderdaad maar die verhalen ken ik dan zelf niet. Ik ken alleen mensen die ophogen omdat lagere dosering niet afdoende helpt (niet afvallen of foodnoise).
Lois schreef:
Nee, alleen mijn man weet het. Verder niemand. Inderdaad geen zin in commentaar. Sowieso is dieet een onderwerp waar veel mensen commentaar/mening over hebben. Medicatie hebben veel mensen ook een mening over. En die hoef ik niet perse te horen. En inderdaad het moment dat je de omgeving vertelt dat je een poging tot afvallen dan gaan mensen er op letten en soms ook er naar vragen. Dat is aardig bedoeld maar die aandacht wil ik helemaal niet.

Ik ben nu 22 kg afgevallen maar de meeste mensen is het niet opgevallen of zeggen er niks van. Het klinkt wel veel 22 kg maar als je zoals ik van heel dik naar iets minder dik gaat dan valt het ook niet zo op. Als mensen het opmerken vind ik dat ergens wel leuk maar ergens ook vervelend omdat ik die aandacht niet echt wil. De mensen die het opgemerkt hebben zijn vooral mensen die wat verder weg staan en ik zelden zie.
Saelle1 schreef:
14-08-2025 13:19
Ik ben nu 22 kg afgevallen maar de meeste mensen is het niet opgevallen of zeggen er niks van. Het klinkt wel veel 22 kg maar als je zoals ik van heel dik naar iets minder dik gaat dan valt het ook niet zo op. Als mensen het opmerken vind ik dat ergens wel leuk maar ergens ook vervelend omdat ik die aandacht niet echt wil. De mensen die het opgemerkt hebben zijn vooral mensen die wat verder weg staan en ik zelden zie.

:high5:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven