Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Ik las laatst een comment, ik weet niet eens waar, dat de vvd nog steeds zoveel stemmen trekt omdat er op rechts eigenlijk geen alternatief is. Je hebt de christelijke partijen, je hebt een sloot populisten, en dan de VVD. En dan geloof ik ook wel dat, als je naar het politieke spectrum aan die kant kijkt je keuze niet reuze is. Het verklaart ook extra waarom Ja21 in de lift zit - ze hebben het nare populistische programma van Geert maar óók het liberale idee en zonder het enge hijgerige van yesilguz.
Maar ik lees dus vooral dat er toch nog ruimte zit op rechts voor een niet-christelijke, niet-populistische partij die terug gaat naar de roots van het liberalisme.

In dat licht lijkt links ook versnipperd terwijl het best meevalt - het is simpelweg zo dat aan de linkerkant er meer sprake is van een gelijkeidelijker verdeling van ideologieën en denkwijzen.
Ik heb steeds meer het gevoel dat politici niet serieus te nemen zijn en weten dat het kabinet toch steeds weer na 1,5 jaar valt. In ieder geval ga ik niet op alle partijen die er een zooi van hebben gemaakt stemmen: vvd, bbb, pvv
DrMcNinja schreef:
13-08-2025 15:42
Ik las laatst een comment, ik weet niet eens waar, dat de vvd nog steeds zoveel stemmen trekt omdat er op rechts eigenlijk geen alternatief is. Je hebt de christelijke partijen, je hebt een sloot populisten, en dan de VVD. En dan geloof ik ook wel dat, als je naar het politieke spectrum aan die kant kijkt je keuze niet reuze is. Het verklaart ook extra waarom Ja21 in de lift zit - ze hebben het nare populistische programma van Geert maar óók het liberale idee en zonder het enge hijgerige van yesilguz.
Maar ik lees dus vooral dat er toch nog ruimte zit op rechts voor een niet-christelijke, niet-populistische partij die terug gaat naar de roots van het liberalisme.

In dat licht lijkt links ook versnipperd terwijl het best meevalt - het is simpelweg zo dat aan de linkerkant er meer sprake is van een gelijkeidelijker verdeling van ideologieën en denkwijzen.

Ja hier kan ik me wel aardig in vinden. Op rechts zijn de VVD en CDA de enige "normale" partijen, waarvan de VVD met Yesilgoz de verkeerde weg is ingeslagen.

En Wilders is volgens mij alleen maar zo groot geworden vanwege zijn migratiestandpunt, niet vanwege zijn andere punten. Die wel mooi en leuk klinken maar dat is het ook dan.

Hoewel ik op links ook wel wat partijen heb die van alles roepen en willen maar gewoon niet haalbaar is. DENK, PvdD, SP. En sorry GL heb ik ook helemaal niks mee, PvdA vond ik wel weer een goede partij.

Dus uiteindelijk blijven van al die partijen ook maar weinig over die de realiteit voor ogen houden. (Althans dat is mijn mening dan toch.)
Mijn man vindt het ook moeilijk nu. Normaal was het SP. Nu weet hij het nog niet.
NSC laat ook zijn ware aard zien met de recente overstappen

https://www.nu.nl/politiek/6365686/nsc- ... nlijst.htm

https://www.nu.nl/politiek/6364204/kame ... r-bbb.html
Ik zit er voor het eerst in mijn leven aan te denken om niet te gaan stemmen. En dat ik dit ooit zou denken vind ik erg bijzonder, ik zeg altijd, stemmen geeft recht om mee te praten! Maar ik voel de behoefte niet meer, het is een puinhoop en blijft een puinhoop. Ik merk dat ik in de politieke negeerstand zit, lees het niet meer, het irriteert me enorm, elkaar onderuit willen halen en niet voor de inhoud gaan. Stelletje kleuters.

Ik stemde altijd op de partij waarvan ik de plannen het beste bij mij vond passen. Ik kijk niet naar rechts of links, welk plan past mij? Dus ik heb in mijn leven al op van alles gestemd! En nu denk ik, laat maar, het heeft geen zin. Vreemd gevoel.

Ik zal toch niet de enige zijn? Ik vraag me wel af wat niet stemmen voor effect heeft? Mijn vriend denkt er ook over om voor het eerst niet te gaan stemmen.

Of is er ergens een nieuwe frisse partij die wel wat stemmen kan gebruiken?
Het zijn juist die nieuwe 'frisse' partijen die met een hoop mooie beloftes zijn gekomen maar er in de praktijk een puinhoop van maken.

Persoonlijk denk ik dat het goed is om niet alleen maar naar je eigen particuliere belangen te kijken als je gaat stemmen, maar het ook breder te trekken: in wat voor land wil je eigenlijk wonen en hoe wil je dat je eventuele kinderen opgroeien?

Niet stemmen is in mijn ogen echt een beetje verongelijkt kleutergedrag, precies het gedrag waardoor we ook telkens weer met een flutregering worden opgezadeld. 'Ik wil per se mijn zin krijgen, en anders hou ik er wel mee op.'
Eens, nieuwe partijen maken er ook een bende van.

Bijzonder dat jij verongelijkt kleutergedrag in mijn post leest.

Wel stemmen, wat ik altijd gedaan heb, heeft al wel iets anders opgeleverd dan een flutregering? Dat effect heb ik ook nog niet waargenomen.

Als ik schrijf dat ik stem op wat bij mij past, stem ik op wat ik graag zie voor de maatschappij. Ik heb niet echt belangen voor mezelf als ik ga stemmen, ik stem meer op wat ik een ander gun.

Ik heb echt geen idee waar ik nu op moet stemmen, de politiek lijkt het druk te hebben met elkaar en niet met waar het nu echt om moet gaan, het land besturen. Ik vind het vreemd om dat te moeten aanschouwen en doe dat dus idd niet meer, ik kijk er van weg, poppenkast.
Nounou schreef:
15-08-2025 07:51
Eens, nieuwe partijen maken er ook een bende van.

Bijzonder dat jij verongelijkt kleutergedrag in mijn post leest.

Wel stemmen, wat ik altijd gedaan heb, heeft al wel iets anders opgeleverd dan een flutregering? Dat effect heb ik ook nog niet waargenomen.

Als ik schrijf dat ik stem op wat bij mij past, stem ik op wat ik graag zie voor de maatschappij. Ik heb niet echt belangen voor mezelf als ik ga stemmen, ik stem meer op wat ik een ander gun.

Ik heb echt geen idee waar ik nu op moet stemmen, de politiek lijkt het druk te hebben met elkaar en niet met waar het nu echt om moet gaan, het land besturen. Ik vind het vreemd om dat te moeten aanschouwen en doe dat dus idd niet meer, ik kijk er van weg, poppenkast.
Je hebt gelijk, ik begon met op jou te antwoorden maar liet me meevoeren door mijn gedachten over iets wat ik als maatschappelijke tendens zie. Door hoe ik het opschreef, leest het alsof ik het nog tegen jou had. Sorry daarvoor!
Ik zou het ook niet kinderlijk gedrag noemen, maar deze redenering:
'Wel stemmen, wat ik altijd gedaan heb, heeft al wel iets anders opgeleverd dan een flutregering?' zou ik wel heroverwegen. Stemmen heeft niet alleen zin als degene op wie je stemt in de regering komt, het kan ook een belangrijk tegenwicht bieden om een flutregering niet nog meer macht te geven dan het helaas krijgt van een aantal andere stemmers.
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... aarle-denk

Geen gemis, Van Baarle, als je het mij vraagt. Ik ben wel benieuwd wie ervoor in de plaats gaat komen en/of het bestuur op zal stappen.
GriebusDus schreef:
15-08-2025 08:02
Je hebt gelijk, ik begon met op jou te antwoorden maar liet me meevoeren door mijn gedachten over iets wat ik als maatschappelijke tendens zie. Door hoe ik het opschreef, leest het alsof ik het nog tegen jou had. Sorry daarvoor!
Ik zie die maatschappelijke tendens ook en ik ben het met je eens hoor! Als je gaat stemmen doe je dat voor een maatschappelijk belang en natuurlijk wegen eigen belangen mee, zo werkt de mens nu eenmaal, maar ik heb zelf niet veel belangen meer, de maatschappij wel! Dus ergens voel ik de plicht te gaan, maar wat stem ik dan? Lastig hoor...
Danae schreef:
15-08-2025 08:05
Ik zou het ook niet kinderlijk gedrag noemen, maar deze redenering:
'Wel stemmen, wat ik altijd gedaan heb, heeft al wel iets anders opgeleverd dan een flutregering?' zou ik wel heroverwegen. Stemmen heeft niet alleen zin als degene op wie je stemt in de regering komt, het kan ook een belangrijk tegenwicht bieden om een flutregering niet nog meer macht te geven dan het helaas krijgt van een aantal andere stemmers.
En welke partijen komen dan in aanmerking om mijn stem te geven om dat tegenwicht te geven?
Diederik Boomsma, die sinds 2024 in de tweede kamer zit, hopt al weer naar zijn derde partij. De partij van partijhoppers, oftewel JA21.
sun.lover wijzigde dit bericht op 15-08-2025 08:22
Reden: correctie feiten
10.95% gewijzigd
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
15-08-2025 08:15
Diederik Boomsma, die sinds 2024 in de tweede kamer zit, hopt al weer naar zijn derde partij. De partij van partijhoppers, oftewel JA21.

Nou ja hij heeft wel gelijk natuurlijk als hij politiek actief wil blijven. De NSC staat in de peilingen op 0 zetels, wat moet hij daar nog blijven doen? Ik snap hem wel.
Sun.lover schreef:
Vreselijke kerel, maar ik vind hem daar wel beter passen. En idd, met NSC waren zijn kansen sowieso verkeken.
Nounou schreef:
15-08-2025 08:14
En welke partijen komen dan in aanmerking om mijn stem te geven om dat tegenwicht te geven?
Dat ligt eraan waar je tegenwicht aan wil geven natuurlijk, maar als dat aan de pvv/populistisch rechts is, dan aan pvda/gl zodat die de kans heeft de grootste te worden.
Sun.lover schreef:
NSC zette hem destijds niets eens hoog genoeg op de lijst dat hij direct verkiesbaar was. Hij kwam pas in de Kamer toen er Kamerleden doorschoven naar het kabinet. Terwijl hij toch behoorlijk ervaren was als gemeenteraadslid sinds 2016.
Danae schreef:
15-08-2025 08:35
Dat ligt eraan waar je tegenwicht aan wil geven natuurlijk, maar als dat aan de pvv/populistisch rechts is, dan aan pvda/gl zodat die de kans heeft de grootste te worden.
Pvda/gl zal ik niet op stemmen. Daar heb ik zo'n weerstand van.

En stemmen zodat iemand de grootste wordt doe ik eigenlijk niet. Ik wil ook wel achter de plannen staan, dus dan kan het nog zo zijn dat ik achteraf op de grootste gestemd heb omdat de plannen het best pasten.
Nounou schreef:
15-08-2025 08:55

En stemmen zodat iemand de grootste wordt doe ik eigenlijk niet. Ik wil ook wel achter de plannen staan, dus dan kan het nog zo zijn dat ik achteraf op de grootste gestemd heb omdat de plannen het best pasten.
Wat bedoel je met weerstand?
Nounou schreef:

Dat kan en dat is helemaal aan jou. Ik vind het zelf belangrijk om te beseffen dat het met stemmen niet gaat om precies de regering krijgen die je wil, maar kiezen tussen verschillende opties die realistisch gezien voldoende stemmen kunnen krijgen. En dan vind ik de optie met pvda/gl een stuk beter dan die met pvv.
Sun.lover schreef:
Dat is bij clownspartijen wel gebruikelijk. Het hoppen van de een naar de andere. Of om een nieuwe clownspartij op te richten.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Vroeger stemde ik nog weleens strategisch om te proberen een bepaalde partij in de regering te krijgen. Dat doe ik niet meer, ik vind het nu veel belangrijker dat mijn stem goed vertegenwoordigd wordt. Ik stem op een kleine partij die niet veel kans maakt op regeringsdeelname, maar dat is dan maar zo. Ook in de oppositie kan mijn stem heel waardevol vertolkt worden.
Nounou schreef:

Dan is het toch niet zo ingewikkeld; je vult de Kieswijzer in en stemt op de uitkomst.
Ik twijfel nog. Ik stem normaliter altijd D66, maar nu PVV en GL/PVDA zo dicht bij elkaar staan twijfel ik of ik voor het eerst in mijn leven 'tactisch' moet gaan stemmen. Ik merk dat ik niet zo links ben als GL/PVDA, maar ik wil ook niet dat Nederland weer een ruk naar rechts gaat doen. Ik heb zelf de directe gevolgen gemerkt van het wanbeleid van het vorige kabinet en ik gun ons land nou eindelijk eens goed (of beter) bestuur en ik geloof dat dit eerder gebeurt als we wat meer links van het centrum gaan zitten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven