Data van 485.000 mensen gelekt
dinsdag 12 augustus 2025 om 10:22
Als je de afgelopen jaren mee hebt gedaan aan het onderzoek naar baarmoederhalskanker, liggen nu waarschijnlijk je gegevens op straat. Naast naam, adres , uitslag zou ook het bsn nummer er bij staan. Nou, lekker dan,
https://www.nu.nl/binnenland/6365307/da ... anker.html
https://www.nu.nl/binnenland/6365307/da ... anker.html
donderdag 14 augustus 2025 om 16:49
Maar dat is toch allang bekend? Los daarvan zijn dit zaken waarover je iets hoort, je wil niet weten hoeveel er misgaat, ingezien en gedeeld word waar we niks van afweten. Het is echt een heel groot nadeel. Niet alleen met dit soort gevoelige zaken maar ook bij financiele zaken. Het zal ook niet opgelost worden want elke nieuwe beveiligingstechniek is gemaakt door mensen. Als mensen het kunnen maken dan kunnen ze het ook kraken.
donderdag 14 augustus 2025 om 17:25
Steeds als ik berichten lees dat 'bsn-nummers privé moeten blijven want criminelen kunnen er van alles mee' bedenk ik dat ik 15 jaar in Spanje heb gewoond. Daar heeft iedereen ook een pasje met uniek nummer (autochtonen DNI maar ook buitenlanders die daar ingeschreven staan NIE). En dat nummer wordt te pas en te onpas gevraagd: niet alleen bv bij aanvragen van zorgverzekering, maar abbo telefoon, als je iets groters/duurder kocht in winkel, als je een lijst invulde om iemand de sponsoren ... en niemand die klaagde dat hun privacy zo op straat lag. Mss de spaanse mentaliteit, maar toch
donderdag 14 augustus 2025 om 21:32
https://www.itdigitalsecurity.es/actual ... hatgpt.comMarieke schreef: ↑14-08-2025 17:25Steeds als ik berichten lees dat 'bsn-nummers privé moeten blijven want criminelen kunnen er van alles mee' bedenk ik dat ik 15 jaar in Spanje heb gewoond. Daar heeft iedereen ook een pasje met uniek nummer (autochtonen DNI maar ook buitenlanders die daar ingeschreven staan NIE). En dat nummer wordt te pas en te onpas gevraagd: niet alleen bv bij aanvragen van zorgverzekering, maar abbo telefoon, als je iets groters/duurder kocht in winkel, als je een lijst invulde om iemand de sponsoren ... en niemand die klaagde dat hun privacy zo op straat lag. Mss de spaanse mentaliteit, maar toch
En volgens dit artikel is Spanje het land met de meeste identiteitsfraude in Europa. Maar goed, geen enkel probleem dus volgens sommigen. Want met een beetje leukere mentaliteit heb je helemaal geen last van identiteitsfraude.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 14 augustus 2025 om 21:46
Op het moment dat prive-informatie gewoon openbaar is, heeft het geen waarde meer en is het niet meer interessant om te stelen. Maar dat is de theorie en zeker niet voor alle prive-informatie van toepassing. Ja, je kunt gezondheidsinformatie algemeen beschikbaar maken maar ik denk niet dat veel mensen daar blij van worden.
Specifiek voor deze lek/hack: als al die informatie openbaar is wordt het niet gestolen. Als je dan ook een wet maakt waardoor verzekeraars je moeten accepteren kunnen ze je ook niet weigeren. Die informatie wordt dan immers ook openbaar. Maar nogmaals, dat is de theorie.
Specifiek voor deze lek/hack: als al die informatie openbaar is wordt het niet gestolen. Als je dan ook een wet maakt waardoor verzekeraars je moeten accepteren kunnen ze je ook niet weigeren. Die informatie wordt dan immers ook openbaar. Maar nogmaals, dat is de theorie.
vrijdag 15 augustus 2025 om 09:11
Als de informatie gewoon openbaar is zoals jij stelt, kan die informatie wel degelijk misbruikt worden.Appletje schreef: ↑14-08-2025 21:46Op het moment dat prive-informatie gewoon openbaar is, heeft het geen waarde meer en is het niet meer interessant om te stelen. Maar dat is de theorie en zeker niet voor alle prive-informatie van toepassing. Ja, je kunt gezondheidsinformatie algemeen beschikbaar maken maar ik denk niet dat veel mensen daar blij van worden.
Informatie zoals BSN nummers zijn niet voor niets afgeschermd. Voor veel financiële zaken zijn BSN nummers belangrijk.
zaterdag 16 augustus 2025 om 07:29
Je BSN e.d. zijn interessant. Je adres. Email. Telefoonnummer.
Dat mensen jouw identiteit kunnen misbruiken of je bestoken met scams of reclame en je om de tuin leiden met heel geloofwaardige post of mails. Dat een creep je opbelt midden in de nacht.
Over dat oorlogs/dictatuurargument: ja, dat is zo, maar eh... onze gegevens liggen al bij veel instanties zoals de overheid, dus een dictatorregime in nl kan altijd al jou eruit filteren met data. Dat kon in WO2 al omdat NL de administratie van bevolkingsregister goed op orde had. Maakt dit lek niet een grotere kans op denk ik. Als een dictatorregime uit het buitenland ons zou hacken is het vooral eng als ze vervolgens met legers de straten binnen komen, dan kunnen ze makkelijk bepaalde mensen eruit filteren. Maar laten we hopen dat het laatste niet gebeurt.
Ik hoop dat ergens mensen eens naddnken over minder gedigitaliseerde veilige systemen. Niet meer het oude papieren dossier maar ook niet alles zo op de algemene internetcloud. Een aparte databank waar je niet zomaar bij kan en mag.
Dat mensen jouw identiteit kunnen misbruiken of je bestoken met scams of reclame en je om de tuin leiden met heel geloofwaardige post of mails. Dat een creep je opbelt midden in de nacht.
Over dat oorlogs/dictatuurargument: ja, dat is zo, maar eh... onze gegevens liggen al bij veel instanties zoals de overheid, dus een dictatorregime in nl kan altijd al jou eruit filteren met data. Dat kon in WO2 al omdat NL de administratie van bevolkingsregister goed op orde had. Maakt dit lek niet een grotere kans op denk ik. Als een dictatorregime uit het buitenland ons zou hacken is het vooral eng als ze vervolgens met legers de straten binnen komen, dan kunnen ze makkelijk bepaalde mensen eruit filteren. Maar laten we hopen dat het laatste niet gebeurt.
Ik hoop dat ergens mensen eens naddnken over minder gedigitaliseerde veilige systemen. Niet meer het oude papieren dossier maar ook niet alles zo op de algemene internetcloud. Een aparte databank waar je niet zomaar bij kan en mag.
zaterdag 16 augustus 2025 om 07:35
Hoe weet je dat zeker?It-is-joysjuhhh schreef: ↑16-08-2025 07:31Overigens weet ik zeker dat mijn data inderdaad ook gelekt moeten zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 16 augustus 2025 om 07:46
Ik begreep dat niet alle bevolkingsonderzoeken per se in het dichtstbijzijnde lab worden onderzocht.It-is-joysjuhhh schreef: ↑16-08-2025 07:44Nu ja 95 procent dan. Ik heb ook bevolkingsonderzoek gehad in die regio. Enkele keren, want nog extra check gedaan.
Ik wacht wel af of ik een brief krijg.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 16 augustus 2025 om 15:02
Ben-ik-weer schreef: ↑16-08-2025 07:00Nou, en dan ligt op straat wat de uitslag van mijn onderzoek was: wie vindt dat dan precies interessant?!
Wees gerust, vrijwel niemand vindt jouw uitslagen interessant.
Dat is wat anders als jij Chantal Janzen of S10 of Katja Schuurman bent. Misschien kun je je voorstellen dat die mensen liever niet in de Privé hebben staan dat hun uitstrijkje afwijkend was? Tussen 485.000 mensen zullen vast ook wel een paar bekende figuren zitten.
Nog afgezien van wat intussen al een keer of 20 gezegd is over je andere gegevens en je BSN.
Na zevenhonderd jaren
zaterdag 16 augustus 2025 om 15:13
Ook de uitslagen van onderzoeken die te maken hebben met penis, vagina, anus enz zijn gelekt, ik denk dat er toch best wel wat mensen geld voor over hebben als dat niet op straat komt te liggen. En aangezien je contactgegevens ook zijn gelekt, is het een koud kunstje om dit te koppelen aan hoe rijk iemand is (duur huis) en de rest kan je wel raden...Ben-ik-weer schreef: ↑16-08-2025 07:00Nou, en dan ligt op straat wat de uitslag van mijn onderzoek was: wie vindt dat dan precies interessant?!
zaterdag 16 augustus 2025 om 18:41
Zeker als je bekend bent in de politiek/tv etc.thistle schreef: ↑16-08-2025 15:13Ook de uitslagen van onderzoeken die te maken hebben met penis, vagina, anus enz zijn gelekt, ik denk dat er toch best wel wat mensen geld voor over hebben als dat niet op straat komt te liggen. En aangezien je contactgegevens ook zijn gelekt, is het een koud kunstje om dit te koppelen aan hoe rijk iemand is (duur huis) en de rest kan je wel raden...
zaterdag 16 augustus 2025 om 19:38
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:41
Daarom zeg ik ook dat het een theorie is.tinydancer schreef: ↑15-08-2025 09:11Als de informatie gewoon openbaar is zoals jij stelt, kan die informatie wel degelijk misbruikt worden.
Informatie zoals BSN nummers zijn niet voor niets afgeschermd. Voor veel financiële zaken zijn BSN nummers belangrijk.
zaterdag 16 augustus 2025 om 22:51
Daar las ik toevallig iets over vanmiddag (ook in het kader van deze lek). Als je een andere code gaat gebruiken dan moet er een koppelcodesysteem worden bedacht dat 100% foutvrij is. Mocht er ergens in de koppeling een probleem zijn dan kan iemand een verkeerde uitslag krijgen. In het minst slechte geval krijg je dan een slechte uitslag terwijl er niets aan de hand is, maar andersom is veel erger natuurlijk. Als het lab de naam/BSN heeft is de kans het grootst dat de uitslag bij de juiste persoon hoort.
Je kunt natuurlijk een systeem verzinnen waarbij uit de code te matchen zijn met naam/BSN maar dan is het ook weer niet anoniem. Als de personen waar het om gaat maar belangrijk genoeg zijn er voor hackers middelen genoeg om door te zoeken.
Het is een afweging van risico's en wat we het belangrijkst vinden. Als we accepteren dat je een verkeerde uitslag kan krijgen dan moet je met een anonieme code gaan werken. Maar ik denk dat we de reacties wel kunnen voorspellen als iemand te horen heeft gekregen dat er niets aan de hand is terwijl er wel iets aan de hand is.
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:02
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:08
Bij welke bank kunnen je 'tonnen' lenen? Alleen met hypotheken en dan moet je toch echt naar de notaris. En een bank maakt het geld echt niet over naar een rekening op naam van C. Rimineel.Wombat schreef: ↑16-08-2025 23:02Grootste risico lijkt mij dat criminelen genoeg info hebben om een grote lening op jouw naam af te sluiten. Vervolgens zijn zij weg met het geld en heb jij schuldeisers aan je deur die je uit huis komen zetten wegens tonnen schuld, en mag je de rechter gaan overtuigen dat jij het niet was.
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:13
Wombat schreef: ↑16-08-2025 23:02Grootste risico lijkt mij dat criminelen genoeg info hebben om een grote lening op jouw naam af te sluiten. Vervolgens zijn zij weg met het geld en heb jij schuldeisers aan je deur die je uit huis komen zetten wegens tonnen schuld, en mag je de rechter gaan overtuigen dat jij het niet was.
Ja precies dit dus. Veel mensen hebben dus nog steeds niet door hoe 'vervelend' dit kan zijn, maar ik maak het liever niet mee.
Mijn test is dus ook in Rijswijk verwerkt. En ik had ook al prijs bij de KLM. En ook al vreemde spam gehad, ik was al op mijn hoede. Klote dit hoor.
Such fun!1

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in