Data van 485.000 mensen gelekt
dinsdag 12 augustus 2025 om 10:22
Als je de afgelopen jaren mee hebt gedaan aan het onderzoek naar baarmoederhalskanker, liggen nu waarschijnlijk je gegevens op straat. Naast naam, adres , uitslag zou ook het bsn nummer er bij staan. Nou, lekker dan,
https://www.nu.nl/binnenland/6365307/da ... anker.html
https://www.nu.nl/binnenland/6365307/da ... anker.html
donderdag 14 augustus 2025 om 16:49
Maar dat is toch allang bekend? Los daarvan zijn dit zaken waarover je iets hoort, je wil niet weten hoeveel er misgaat, ingezien en gedeeld word waar we niks van afweten. Het is echt een heel groot nadeel. Niet alleen met dit soort gevoelige zaken maar ook bij financiele zaken. Het zal ook niet opgelost worden want elke nieuwe beveiligingstechniek is gemaakt door mensen. Als mensen het kunnen maken dan kunnen ze het ook kraken.
donderdag 14 augustus 2025 om 17:25
Steeds als ik berichten lees dat 'bsn-nummers privé moeten blijven want criminelen kunnen er van alles mee' bedenk ik dat ik 15 jaar in Spanje heb gewoond. Daar heeft iedereen ook een pasje met uniek nummer (autochtonen DNI maar ook buitenlanders die daar ingeschreven staan NIE). En dat nummer wordt te pas en te onpas gevraagd: niet alleen bv bij aanvragen van zorgverzekering, maar abbo telefoon, als je iets groters/duurder kocht in winkel, als je een lijst invulde om iemand de sponsoren ... en niemand die klaagde dat hun privacy zo op straat lag. Mss de spaanse mentaliteit, maar toch
donderdag 14 augustus 2025 om 21:32
https://www.itdigitalsecurity.es/actual ... hatgpt.comMarieke schreef: ↑14-08-2025 17:25Steeds als ik berichten lees dat 'bsn-nummers privé moeten blijven want criminelen kunnen er van alles mee' bedenk ik dat ik 15 jaar in Spanje heb gewoond. Daar heeft iedereen ook een pasje met uniek nummer (autochtonen DNI maar ook buitenlanders die daar ingeschreven staan NIE). En dat nummer wordt te pas en te onpas gevraagd: niet alleen bv bij aanvragen van zorgverzekering, maar abbo telefoon, als je iets groters/duurder kocht in winkel, als je een lijst invulde om iemand de sponsoren ... en niemand die klaagde dat hun privacy zo op straat lag. Mss de spaanse mentaliteit, maar toch
En volgens dit artikel is Spanje het land met de meeste identiteitsfraude in Europa. Maar goed, geen enkel probleem dus volgens sommigen. Want met een beetje leukere mentaliteit heb je helemaal geen last van identiteitsfraude.
Na zevenhonderd jaren
donderdag 14 augustus 2025 om 21:46
Op het moment dat prive-informatie gewoon openbaar is, heeft het geen waarde meer en is het niet meer interessant om te stelen. Maar dat is de theorie en zeker niet voor alle prive-informatie van toepassing. Ja, je kunt gezondheidsinformatie algemeen beschikbaar maken maar ik denk niet dat veel mensen daar blij van worden.
Specifiek voor deze lek/hack: als al die informatie openbaar is wordt het niet gestolen. Als je dan ook een wet maakt waardoor verzekeraars je moeten accepteren kunnen ze je ook niet weigeren. Die informatie wordt dan immers ook openbaar. Maar nogmaals, dat is de theorie.
Specifiek voor deze lek/hack: als al die informatie openbaar is wordt het niet gestolen. Als je dan ook een wet maakt waardoor verzekeraars je moeten accepteren kunnen ze je ook niet weigeren. Die informatie wordt dan immers ook openbaar. Maar nogmaals, dat is de theorie.
vrijdag 15 augustus 2025 om 09:11
Als de informatie gewoon openbaar is zoals jij stelt, kan die informatie wel degelijk misbruikt worden.Appletje schreef: ↑14-08-2025 21:46Op het moment dat prive-informatie gewoon openbaar is, heeft het geen waarde meer en is het niet meer interessant om te stelen. Maar dat is de theorie en zeker niet voor alle prive-informatie van toepassing. Ja, je kunt gezondheidsinformatie algemeen beschikbaar maken maar ik denk niet dat veel mensen daar blij van worden.
Informatie zoals BSN nummers zijn niet voor niets afgeschermd. Voor veel financiële zaken zijn BSN nummers belangrijk.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in