Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 737 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Catan schreef:
17-08-2025 15:03
Wij gingen nooit zo ver weg en we wilden wel een beetje mooi weer en dan kom je toch al snel op de zomermaanden uit (tenminste toen wel, tegenwoordig weet je nooit waar/wanneer het mooi weer of noodweer is).

En een uitgestorven terras met meer bediening dan klanten waar ze de koffieautomaat nog moeten aanzetten als je koffie bestelt vind ik ook niet heel feestelijk merkte ik toen ik een keer ergens buiten het seizoen was.
In juni in september zijn alle faciliteiten al/nog volop in bedrijf en het weer is in die periodes ook vaak prima. De laatste jaren ga ik in september op vakantie en tref dan nog steeds voldoende reuring en prima weer aan.
Nee, ik vind niet dat er iemand meer rechten heeft dan de ander.

Maar je zou wel van de zes weken zomervakantie er twee vrij moeten kunnen krijgen om met je kinderen/partner/wie dan ook op vakantie te gaan. Als dat niet kan, is dat wel echt een negatieve arbeidsvoorwaarde. Ja, soms hoort dat erbij, maar dan zou er ook wat tegenover moeten staan.
Pelle schreef:
17-08-2025 15:19
Waarom zou je zonder kinderen in de meivakantie willen?
Dan kan ik me de zomervakantie nog eerder voorstellen vanwege het weer, vanwege een partner die vastzit aan de bouwvak.
Omdat je volwassen kinderen of je partner vastzitten aan schoolvakanties.
Procne schreef:
17-08-2025 14:53
Waarom zou je als je geen schoolgaande kinderen hebt in hemelsnaam per se tijdens de schoolvakanties op vakantie willen?
Dan is het overal extra duur en extra druk.

Wat kortzichtig.

Misschien wil ik wel naar een zonsverduistering in Verweggistan, een motorrit over IJsland die alleen in de zomer is of met mijn zus en zwager (die vast zit aan de bouwvak) op stilte-retraite in een grot in België.

Ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Inelly schreef:
17-08-2025 15:32
Nee, ik vind niet dat er iemand meer rechten heeft dan de ander.

Maar je zou wel van de zes weken zomervakantie er twee vrij moeten kunnen krijgen om met je kinderen/partner/wie dan ook op vakantie te gaan. Als dat niet kan, is dat wel echt een negatieve arbeidsvoorwaarde. Ja, soms hoort dat erbij, maar dan zou er ook wat tegenover moeten staan.

Vind ik ook. Mijn partner moet de vakantie voor 1 december doorgeven. Ik wil dan uiteraard overleggen met mijn collega's, maar ik heb gemerkt dat zij daar dan nog lang niet aan toe zijn. Niet samen op vakantie is geen optie, dus dan wordt het zonder overleg toch vakantie vastleggen of geen vakantie. Uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar het leverde wel gezeur op (al had ik de indruk dat het meer zeuren om het zeuren was).
karootje81 schreef:
17-08-2025 14:22
Lol, heb net het vorige topic gelezen. Waar mijn moeder werkte, werden er drie teams gemaakt: 1e keuze, 2e keuze en 3de keuze. De 1e keuze groep gaf in januari de vakantie door en die werd automatisch goedgekeurd. Dan mocht de volgende groep kiezen en de laatste groep kon nog kiezen uit de restjes. Het jaar daarop schoven de drie teams door. Is wel eerlijk maar goed als je pech had, kon je dat jaar niet met de familie op vakantie.
Tenzij uitzonderlijk beroep of uizonderlijke omstandigheden is er niks eerlijks aan, als je in zes weken zomervakantie niet met vakantie kunt met je eigen partner en kinderen.
Lilla schreef:
17-08-2025 14:35
En stel dat degenen zonder kinderen ineens toch in de schoolvakantie zouden willen, hebben ze daarop dan net zo veel recht als de mensen met kinderen? Of heeft de laatste groep voorrang?
Die discussie zou dan gevoerd moeten worden. Het doet zich niet voor omdat we als we allemaal weg willen, we maar twee weken aaneengesloten kunnen. Dat is dan in ieders nadeel, want de meesten willen in de zomer drie.

Zelf vind ik dat mensen die afhankelijk zijn van die zes weken (welke niet eens ieder jaar dezelfde weken zijn want ze verschuiven), of dat nu door kinderen of door werk (onderwijs, bouwvak) is of omdat je naar een speciale gelegenheid gaat (bruiloft) wel voorrang hebben. Mensen die niet aan die periode gebonden zijn hebben een alternatief. Het hoogseizoen duurt veel langer dan deze 6 regionaal bepaalde weken, dus het argument ‘ ook in het hoogseizoen weg willen kunnen’ gaat wat mij betreft niet op.

Wat mij betreft wordt gewogen hoe zwaar je argument is om in die periode weg te willen en wat je alternatieven zijn, als jouw gewenste vakantie betekent dat iemand met een partner in het onderwijs of met kinderen die zomer helemaal niet weg kan.

Zomervakantie kan de hele zomer, schoolvakanties zijn maar de helft van de zomer.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 17-08-2025 15:44
3.19% gewijzigd
Procne schreef:
Waarom zou je als je geen schoolgaande kinderen hebt in hemelsnaam per se tijdens de schoolvakanties op vakantie willen?
2 vriendinnen van mij, zonder kinderen, gaan altijd in de zomervakantie weg, omdat ze het vervelend vinden om zich 6 weken te vervelen op kantoor.
Hier werd een lege dienstlijst met de 6 weken zomervakantie op tafel gegooid en iedereen viel daar als een wolf op aan.
“Wie het eerst komt, wie het eerst maalt “
was het motto.
Jammer als je net een paar dagen vrij was.
De dienstlijst werd ook op tafel gegooid wanneer deze klaar was, op vrijdagmiddag en de planner peerde hem naar huis en was dan onbereikbaar 😂.
Spreek over 30 jaar geleden, nu gaat het eerlijker.
Dropdrop schreef:
17-08-2025 15:40
2 vriendinnen van mij, zonder kinderen, gaan altijd in de zomervakantie weg, omdat ze het vervelend vinden om zich 6 weken te vervelen op kantoor.

En blijkbaar kan dat ook, qua collega’s?
Dropdrop schreef:

Procne schreef:
Omdat de werkgever me buiten die schoolvakanties naar school stuurde bijvoorbeeld? Diezelfde werkgever die mensen zonder schoolgaande kinderen verbood om in de schoolvakanties vrij te nemen.
Mensen zonder kinderen hebben net zoveel rechten als mensen met kinderen. Maar het is wel collegiaal om collega's tijd met hun kinderen te gunnen in de zomer vakantie. Had ook ooit collega's met kinderen die vonden dat vrij zijn in de zomer vakantie, kerst vakantie etc hun recht was want dan waren de kinderen vrij... ehhh nee! Jij wilde kinderen, dat is niet het probleem van je collega die dan ook vrij wil. Die heeft net zoveel recht op die vrije dagen.
himalaya schreef:
17-08-2025 15:41
Ja ze zijn beide accountant, er is niks dringends te doen en er is altijd wel iemand die dat enkele telefoontje kan opnemen.

Oplossing voor het vakantieprobleem: omscholen van de zorg naar accountant ;)
Ik heb als werknemer met schoolgaande kinderen nog nooit gedacht dat ik meer rechten zou hebben in vakanties. Ik vind het hele systeem van 6 weken zomervakantie ook onzin, want te lang voor kinderen en onhandig in een team.
Wij komen er altijd uit onderling, de collega's zonder schoolgaande kinderen vinden het fijn om buiten de schoolvakantie te gaan.
Ook al zou ik buiten de vakanties om willen, het kan simpelweg niet dus als werknemer met schoolgaande kinderen heb je toch een soort van onuitgesproken voorrecht ofzo?

Ik zou het heerlijk vinden als de zomervakantie maar 4 weken duurt en die andere 2 weken flexibel op te nemen zijn door het jaar heen.
papegaai wijzigde dit bericht op 17-08-2025 15:52
0.15% gewijzigd
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 14:28
Ook een optie : in de grote vakantie mensen met schoolgaande kinderen , in de mei vakantie heeft de rest eerste keus.

Waarom mogen mensen zonder kinderen geen eerste keuze hebben in de zomervakantie?

Bij ons is het om het jaar eerste keuze. Mensen met kinderen worden nooit voorgetrokken. En zo hoort het ook.

In overleg is er heel veel mogelijk, mensen zonder kinderen willen best rekening houden met mensen met kinderen, maar dat moet niet vanzelfsprekend zijn.
blijfgewoonbianca schreef:
17-08-2025 14:28
Ook een optie : in de grote vakantie mensen met schoolgaande kinderen , in de mei vakantie heeft de rest eerste keus.
Daar kan je nog een variant op maken: mensen met kinderen hebben voorrang voor maximaal 2 weken vakantie. Als je langer wilt dan zijn de rechten voor iedereen hetzelfde.
Papegaai schreef:
17-08-2025 15:51
Ik heb als werknemer met schoolgaande kinderen nog nooit gedacht dat ik meer rechten zou hebben in vakanties. Ik vind het hele systeem van 6 weken zomervakantie ook onzin, want te lang voor kinderen en onhandig in een team.
Wij komen er altijd uit onderling, de collega's zonder schoolgaande kinderen vinden het fijn om buiten de schoolvakantie te gaan.
Ook al zou ik buiten de vakanties om willen, het kan simpelweg niet dus als werknemer met schoolgaande kinderen heb je toch een soort van onuitgesproken voorrecht ofzo?

Ik zou het heerlijk vinden als de zomervakantie maar 4 weken duurt en die andere 2 weken flexibel op te nemen zijn door het jaar heen.

Maar dat moet niet een probleem zijn van jouw werkgever of collega's, maar van jou zelf.
Iedereen heeft evenveel recht. Ik, alleenstaand zonder kinderen, pas mij met alle liefde aan en ik denk dat dat wel het uitgangspunt moet zijn, maar geen recht. En dan zie ik het uitgangspunt meer als: als jij je kan aanpassen om een ander (wie dan ook) te helpen. Niet zozeer ouder vs kinderloze.

Ik zou nooit een gezinsvakantie of vakantie van een ander 'zomaar' dwarszitten. Maar als ik na tien jaar aanpassen één keer in de zomervakantie naar de olympische spelen wil (die ik gek genoeg niet anders kan plannen), dan verwacht ik toch op zijn minst dat er ook naar mijn wensen geluisterd wordt. En dan komen we er samen uit.

Maar ik vind niet dat je als ouder elke vakantie (zomervakantie, meivakantie, herfstvakantie) bepaalde voorrang kan gaan claimen.

Er zijn meerdere redenen dan 'kinderen' om in een bepaalde periode vakantie te willen, en ik vind dat elke reden telt.
Loren schreef:
Tenzij uitzonderlijk beroep of uizonderlijke omstandigheden is er niks eerlijks aan, als je in zes weken zomervakantie niet met vakantie kunt met je eigen partner en kinderen.
Eerlijk is het nooit. Maar ik zal hem anders formuleren, de kans dat je de gewenste vakantie had, was evenredig verdeeld over alle werknemers als je het over 3 jaar bekijkt.
Graze schreef:
17-08-2025 15:43
Mensen zonder kinderen hebben net zoveel rechten als mensen met kinderen. Maar het is wel collegiaal om collega's tijd met hun kinderen te gunnen in de zomer vakantie. Had ook ooit collega's met kinderen die vonden dat vrij zijn in de zomer vakantie, kerst vakantie etc hun recht was want dan waren de kinderen vrij... ehhh nee! Jij wilde kinderen, dat is niet het probleem van je collega die dan ook vrij wil. Die heeft net zoveel recht op die vrije dagen.
Los van die ander iets gunnen, als je geen vrij kan nemen in de schoolvakantie waar blijven de kinderen dan?
Wij hebben bijvoorbeeld geen BSO die elke dag open is. En geen opa's en oma's die oppassen, dus tja ook al zou ik het willen ik zou niet weten hoe
Suus schreef:
17-08-2025 15:52
Maar dat moet niet een probleem zijn van jouw werkgever of collega's, maar van jou zelf.
Nou dat vind ik niet helemaal, want ik kies er niet voor dat mijn kinderen 6 weken vrij zijn in de zomer. Dan zou je geen kinderen moeten krijgen ofzo om het probleem tussen collega's op te lossen?
Zullen we het nog ingewikkelder maken??
Officieel bestaat de bouwvak niet meer, maar een enorme groep mensen in Nederland werkt in een bedrijf dat verplicht 2 weken dicht is. Middenin de zomer. Zo rond 1 augustus
En dan moet je dus dagen opnemen. Dan is het wel handig als je partner ook die 2 weken vrij kan nemen
Dropdrop schreef:
17-08-2025 15:46
Ja ze zijn beide accountant, er is niks dringends te doen en er is altijd wel iemand die dat enkele telefoontje kan opnemen.

Oplossing voor het vakantieprobleem: omscholen van de zorg naar accountant ;)
In zo'n geval kan je het dus ook prima oplossen met afspraken over bereikbaarheid en piketdiensten. Als je daarmee kan regelen dat iedereen zijn gewenste vakantie krijgt, lijkt zoiets me een prima optie.

Ik snap dat dat bij de brandweer niet kan.
Papegaai schreef:
17-08-2025 15:53
Los van die ander iets gunnen, als je geen vrij kan nemen in de schoolvakantie waar blijven de kinderen dan?
Wij hebben bijvoorbeeld geen BSO die elke dag open is. En geen opa's en oma's die oppassen, dus tja ook al zou ik het willen ik zou niet weten hoe
Dat is lastig.

Zomerkamp ( duur )
Infuusje en een goed kamerslot ( zielig )
Bij vriendjes, al dan niet betaald

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven