Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?
zondag 17 augustus 2025 om 17:22
frettie schreef: ↑17-08-2025 17:19Ik ben wel benieuwd wat een rechter ervan vindt als het daar belandt. Daar wordt ook echt wel een weging gemaakt in wat kan en wat niet en welke invloed het heeft op de privé sfeer. Ik vind zelf de genoemde zonsverduistering echt wel een goed voorbeeld. Maar dan hoef je toch niet de volledige zes weken vrij? En met een gestrekt been erin etc komt ook niet vriendelijk over.
Als je een goede werkgever hebt laat die het niet zo ver komen.
Een goede werkgever houdt rekening met iedereen, kinderen of niet en als je er gezamenlijk niet uitkomt, dan wordt het eerste, tweede en derde keuze.
suus wijzigde dit bericht op 17-08-2025 17:24
0.08% gewijzigd
zondag 17 augustus 2025 om 17:23
Wat komen er veel egocentrische redeneringen langs over rechten.
Al die mensen met kinderen, dat is niet simpel een hobby, die werken keihard gratis om de volgende generatie op te voeden zodat jij niet tot aan je dood door hoeft te werken. Beetje dooddoener om alles weg te zetten met ‘had je maar geen kinderen moeten krijgen.’ Alsof je alleen kinderen mag als je de komende 18 jaar gegarandeerd calamiteitvrij kunt houden. Dan hebben we straks een leeg land.
Het maakt wel uit of de schoolvakantie je enige mogelijkheid is om samen op vakantie te gaan of dat je het gewoon wel fijn vindt maar eigenlijk maakt het weinig uit.
Maar het begint met luisteren naar ieders wensen en beperkingen. Schoolvakanties, maar ook partners beperkingen, bijzondere events die dan vallen. En er dan samen uit proberen te komen in plaats van meteen over rechten te gaan schreeuwen.
Al die mensen met kinderen, dat is niet simpel een hobby, die werken keihard gratis om de volgende generatie op te voeden zodat jij niet tot aan je dood door hoeft te werken. Beetje dooddoener om alles weg te zetten met ‘had je maar geen kinderen moeten krijgen.’ Alsof je alleen kinderen mag als je de komende 18 jaar gegarandeerd calamiteitvrij kunt houden. Dan hebben we straks een leeg land.
Het maakt wel uit of de schoolvakantie je enige mogelijkheid is om samen op vakantie te gaan of dat je het gewoon wel fijn vindt maar eigenlijk maakt het weinig uit.
Maar het begint met luisteren naar ieders wensen en beperkingen. Schoolvakanties, maar ook partners beperkingen, bijzondere events die dan vallen. En er dan samen uit proberen te komen in plaats van meteen over rechten te gaan schreeuwen.
Ik heb het maar in 1 posting over mensen met kinderen en mensen die in het onderwijs werken, en dat is de posting over dat je eigenlijk geen schoolvakantie hebt, als je niet tot 1 van die twee behoort. In al mijn andere heb ik het over mensen die wel aan die periode gebonden zijn en mensen die niet aan die periode gebonden zijn. Waarom je nu net die ene eruit pikt om je punt te maken snap ik wel hoor, maar is dus niet correct.SurferRosa schreef: ↑17-08-2025 17:15Jij hebt het in je eerdere postings over mensen met kinderen en mensen die in het onderwijs werken.
Er zijn ook mensen die bouwvak hebben, mensen met een partner in het onderwijs of bouwvak, mensen die graag rond Lowlands een week vrij willen, een huwelijk van familie/vrienden in het buitenland, op vakantie met mensen met kinderen, die ene leuke reis in IJsland die alleen dán is (las ik net ergens als reden) etc etc.
Allemaal even legitieme redenen lijkt mij. De meeste mensen die buiten hoogzomwr kunnen hebben er meestal geen probleem mee om daaromheen te plannen is mijn ervaring, maar ook zij hebben wel eens dat ze wél in die zomerperiode wegwillen om een van bovengenoemde redenen, dan moet dat gewoon kunnen en heeft iemand met kinderen niet per se voorrang me dunkt. Vaak valt er in welen wat te schuiven zodat iedereen een gedeelte van gewenste vakantie heeft en anders wordt het rouleren.
Ik vind dat mensen met kinderen tot 16 jaar voorgaan.
Niet om die mensen, maar om die kinderen.
Omdat ik geloof dat het goed is om als samenleving te investeren in kinderen en omdat ik geloof dat het voor de meeste kinderen goed is om in de langste vakantie een ouder of ouders ook deels thuis te hebben.
Voor een werknemer is het rot als hij of zij niet samen met kinderen vrij kan hebben én als hij of zij niet naar een festival kan. Maar voor het festival maakt het niks uit dat werknemer X geen vrij kan krijgen. Voor kinderen maakt het wél uit dat hun ouder X geen vrij kan krijgen. Daarom weegt voor mij kinderen vele malen zwaarder dan festival.
Omdat ik geloof dat het goed is om als samenleving te investeren in kinderen en omdat ik geloof dat het voor de meeste kinderen goed is om in de langste vakantie een ouder of ouders ook deels thuis te hebben.
Voor een werknemer is het rot als hij of zij niet samen met kinderen vrij kan hebben én als hij of zij niet naar een festival kan. Maar voor het festival maakt het niks uit dat werknemer X geen vrij kan krijgen. Voor kinderen maakt het wél uit dat hun ouder X geen vrij kan krijgen. Daarom weegt voor mij kinderen vele malen zwaarder dan festival.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 17 augustus 2025 om 17:24
Ja hier is het nu vanaf 4 ook een stuk minder dan eerst. Vooral het jaar na de lockdown was een drama met alle ziektes die je kan bedenken.Dala schreef: ↑17-08-2025 16:48Wij hebben het tegenwoordig ook onderling zo geregeld dat elke doordeweekse dag iemand thuis werkt of vrij is die dag. Maar dat is natuurlijk ook niet voor iedereen mogelijk. Alleen in hun peuterjaren ben ik wel eens een paar keer thuis moeten blijven van werk voor een ziek kind, maar de laatste pakweg vijf jaar nooit meer.
Dit jaar is de oudste volgens mij 1 week flink ziek geweest.
M’n zusje en haar man werken in de zorg en kunnen dus ook niet thuiswerken. Als er iets is kunnen gelukkig m’n ouders oppassen en helpen, maar dat heeft niet iedereen.
zondag 17 augustus 2025 om 17:25
Als iemand al 15 jaar niet op vakantie kan wanneer ze wil omdat iedereen met kinderen alleen maar aan zichzelf denkt, dan is er iets goed mis met de collegialiteit en het probleemoplossend vermogen.Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 17:15Als dat betekent dat daardoor mensen met kinderen niet met hun eigen kinderen op vakantie kunnen dan vind ik daar wat van.
zondag 17 augustus 2025 om 17:26
Je bedoelt gewoon verlof of zorgverlof? Ik vind ook dat je vrij moet kunnen krijgen met puppy en kitten.
Zwangerschapsverlof is daarentegen niet alleen voor de baby maar juist ook de moeder die bevallen is en moet herstellen.
zondag 17 augustus 2025 om 17:27
Van mij mag ingesteld worden dat alleen mensen met schoolgaande kinderen in de schoolvakanties vrij mogen nemen.
Alleen werkt het niet zo in dit leven. Je eigen kinderen zijn noodzaak om mee te nemen, terwijl het voor jou geen noodzaak is om je nichtjes mee te nemen.
zondag 17 augustus 2025 om 17:27
Die discussie hebben we op mijn werk ook al eindeloos gehad

Mensen die ineens 6 weken willen verdwijnen of alleen maar willen thuiswerken omdat ze een nieuwe hond aanschaffen.
Of die er maar vanuit gaan dat ze 6 weken verdwijnen omdat de hond er al is.
Waarna vervolgens het gedram - als ze hun zin niet of slechts gedeeltelijk krijgen - begint over de hond 3 keer per week meeslepen naar het werk

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 17 augustus 2025 om 17:28
Maar wie "neemt" er nou een kind met de reden dat anderen niet tot hun dood hoeven door te werken? Niemand toch?Wombat schreef: ↑17-08-2025 17:23Wat komen er veel egocentrische redeneringen langs over rechten.
Al die mensen met kinderen, dat is niet simpel een hobby, die werken keihard gratis om de volgende generatie op te voeden zodat jij niet tot aan je dood door hoeft te werken. Beetje dooddoener om alles weg te zetten met ‘had je maar geen kinderen moeten krijgen.’
zondag 17 augustus 2025 om 17:29
Het punt is wel dat zonder kinderen een land niet kan, zonder huisdieren (hoe gek ik ook op dieren en met name honden ben) kan een land wel. Dit doet me denken aan collega’s die rondom mijn verlof zuur gingen zijn over mijn gratis vakantie.
Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 17:27Van mij mag ingesteld worden dat alleen mensen met schoolgaande kinderen in de schoolvakanties vrij mogen nemen.
Alleen werkt het niet zo in dit leven. Je eigen kinderen zijn noodzaak om mee te nemen, terwijl het voor jou geen noodzaak is om je nichtjes mee te nemen.
Gelukkig werkt het niet zo.
Wie ben jij om te bepalen wat wel of geen noodzaak is voor een ander?Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 17:27Van mij mag ingesteld worden dat alleen mensen met schoolgaande kinderen in de schoolvakanties vrij mogen nemen.
Where is my mind?
Nou, drama hoor dat iemand al 15 jaar lang in juni of september op die heerlijke vliegvakantie gaat in plaats van in juli of september.
Sorry, vanuit mij geen medelijden hoor.
Wat als het om een kinderloos iemand gaat die helemaal opleeft van het festival en zich al tijden kut voelt? (en dat dus echt nodig heeft) Of al jaren naar iets bijzonders uitkijkt, zoals net werd gezegd, een maanverduistering in een speciaal gebied op een bepaald moment?feow schreef: ↑17-08-2025 17:23Ik vind dat mensen met kinderen tot 16 jaar voorgaan.
Allemaal, omdat andere mensen kinderen willen en daarmee ook anderen beperken (want die gaan voor, ook al is het voor de kinderen?)
On topic verder: ik ben voor goed overleg tussen meerdere partijen.
zondag 17 augustus 2025 om 17:30
Ik bepaal niets, jij wil daarentegen wel voor mensen met kinderen bepalen wanneer ze op vakantie mogen.SurferRosa schreef: ↑17-08-2025 17:29Wie ben jij om te bepalen wat wel of geen noodzaak is voor een ander?
nogevendit wijzigde dit bericht op 17-08-2025 17:30
14.93% gewijzigd
zondag 17 augustus 2025 om 17:30
Ja, eens. Maar ik zie genoeg werkgevers die het op hun beloop laten.
zondag 17 augustus 2025 om 17:31
Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 17:27Van mij mag ingesteld worden dat alleen mensen met schoolgaande kinderen in de schoolvakanties vrij mogen nemen.
Wat een invoelend vermogen voor de mensen zonder kinderen....
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 17 augustus 2025 om 17:31
Nogevendit schreef: ↑17-08-2025 17:29Nou, drama hoor dat iemand al 15 jaar lang in juni of september op die heerlijke vliegvakantie gaat in plaats van in juli of september.
Sorry, vanuit mij geen medelijden hoor.
Als je partner dan niet kan in juni of september, moet je dus allebei apart van elkaar vakantie nemen?
Volgens mij zit je bewust de boel op te jutten. Jij snapt zelf ook wel dat wat jij zegt zeer onterecht is.
zondag 17 augustus 2025 om 17:32
Wij hebben kinderen mogen krijgen, omdat we dat graag wilden. Aan het landsbelang hebben we geen seconde gedacht.
zondag 17 augustus 2025 om 17:32
Maar over wie hebben we het dan? Want de kinderlozen die expres gaan dwarszitten om vervolgens drie weken thuis te zitten, terwijl daardoor Truus niet met haar kinderen op vakantie kan, heb ik hier nog niet gezien.patchouli_ schreef: ↑17-08-2025 17:17Je leest niet.
Mensen die om welke reden dan ook gebonden zijn aan die specifieke zes weken zouden wat mij betreft voorrang hebben op mensen die daar niet aan gebonden zijn. Die hebben 41 weken van het jaar voorrang.
Als jij met je nichtjes op vakantie wilt hoor je dus tot de eerste groep. Ook als je een heel specifiek iets wilt doen wat alleen dan kan.
Wel de mensen die zeggen dat geen enkele reden van een kinderloze goed genoeg is.
zondag 17 augustus 2025 om 17:33
Jij zegt dat iets geen noodzaak is voor een anders, dat is toch écht willen bepalen hoor.
Ik wil niks meer dan een eerlijke evrdeling met een beetje geven en nemen. En wees maar niet bang, ik ga praktisch altijd buiten schoolvakanties. In de schoolvakantie neem ik soms wel een dagje ectra vrij om op te passen en/of te werken op een evenement als side hustle. Hier gunnen we elkaar allemaal een fijne en werkbare zomer. Dan kan er heel veel.
Where is my mind?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in