welk energiecontract zouden jullie kiezen?
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:03
Ik kan mijn energiecontract verlengen, van mijn huidige aanbieder, waar ik ook graag wil blijven, kreeg ik 2 mogelijkheden. Een verlenging van 1 jaar met een gasprijs van 1.22 per m3 of een verlenging van 3 jaar met een gasprijs van 1.33 per m3. Ik was verbaasd dat 3 jaar uberhaupt een optie was aangezien ik zonnepanelen heb maar ok.
Stroom doet me weinig, ik verbruik minder dan 1 persoon en heb daarnaast ook zonnepanelen.
Nu twijfel ik dus enorm, aan de ene kant denk ik, 1 jaar want dan is de gasprijs lager. Maar aan de andere kant, wat gaat de toekomst brengen wat betreft gas? Er is zoveel oorlog en ook gezeik met Trump. Het kan vriezen of dooien, niemand die het weet maar dan moet je dus gokken. Bij het verlengen vlak voor de energiecrisis heb ik falikant misgegokt waardoor ik eindigde met een kuubprijs van bijna 4 euro. Was niet leuk.
Ik vind het wel een belangrijk punt. Mijn gasverbruik zit tussen de 1300 en 1500 m3 per jaar. Afhankelijk van het weer.
maar goed, nu twijfel ik dus, de kuubprijs is 11 cent duurder bij een contract van 3 jaar maar je hebt dan wel zekerheid. Mochten de prijzen volgend jaar (of eerder) weer omhoog knallen dan ben je blij. Als de prijzen gelijk blijven dan iets minder.
Wat zouden jullie kiezen?
Stroom doet me weinig, ik verbruik minder dan 1 persoon en heb daarnaast ook zonnepanelen.
Nu twijfel ik dus enorm, aan de ene kant denk ik, 1 jaar want dan is de gasprijs lager. Maar aan de andere kant, wat gaat de toekomst brengen wat betreft gas? Er is zoveel oorlog en ook gezeik met Trump. Het kan vriezen of dooien, niemand die het weet maar dan moet je dus gokken. Bij het verlengen vlak voor de energiecrisis heb ik falikant misgegokt waardoor ik eindigde met een kuubprijs van bijna 4 euro. Was niet leuk.
Ik vind het wel een belangrijk punt. Mijn gasverbruik zit tussen de 1300 en 1500 m3 per jaar. Afhankelijk van het weer.
maar goed, nu twijfel ik dus, de kuubprijs is 11 cent duurder bij een contract van 3 jaar maar je hebt dan wel zekerheid. Mochten de prijzen volgend jaar (of eerder) weer omhoog knallen dan ben je blij. Als de prijzen gelijk blijven dan iets minder.
Wat zouden jullie kiezen?
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:05
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:12
Snap ik, maar ik zit inmiddels 8 jaar bij deze maatschappij en het bevalt me heel goed. In mijn vorige woning ging ik van hot naar her elk jaar en ik was vele malen meer kwijt aanhet einde van de rit. Ik geloof er niet meer zo in, heb altijd een beetje het idee dat als het niet uit de lengte komt dat het dan uit de breedte komt. Maar dat is mijn persoonlijke mening hoor, ik kan er ook naastizitten door een vertroebeld beeld door ervaringen uit het verleden maar ik heb niet zo de behoefte om het uit te proberen. Ik speel liever zoveel mogelijk op veilig.
zaterdag 16 augustus 2025 om 23:17
Nakijken of je huidige leverancier ook een welkomsbonus heeft voor nieuwe klanten en bellen dat jij deze bonus ook wil. Dat scheelt ook weer als je niet wil overstappen.
Verder ben je een dief van je eigen portemonnee als je elders goedkoper kan krijgen maar niet overstapt uit gemak. Ik stap elk jaar over en het loont echt.
Verder ben je een dief van je eigen portemonnee als je elders goedkoper kan krijgen maar niet overstapt uit gemak. Ik stap elk jaar over en het loont echt.
zondag 17 augustus 2025 om 15:20
En je mist twee welkomstbonussen à € 350-450 per stuk. Dus ruim € 1.000 meer voor die zekerheid.margreetder schreef: ↑17-08-2025 14:02Je betaalt nu voor drie jaar zekerheid ruim € 400 meer. Als je je daar comfortabel bij voelt, doen. Anders jaarcontract.
zondag 17 augustus 2025 om 15:23
Tenzij de prijzen dus volgend jaar gestegen zijn..margreetder schreef: ↑17-08-2025 14:02Je betaalt nu voor drie jaar zekerheid ruim € 400 meer. Als je je daar comfortabel bij voelt, doen. Anders jaarcontract.
zondag 17 augustus 2025 om 22:56
Zit bij het aanbod voor 3 jaar geen teruglever "boete" voor het terugleveren van de zonnepanelen? Dan zou ik het zeker aannemen. Ik vermoed dat het elk jaar moeilijker wordt om een leverancier te vinden die de boete niet oplegt.
zondag 17 augustus 2025 om 23:15
Eigenlijk is het toch te belachelijk voor woorden hè? Een boete voor teruglevering terwijl ze die dingen destijds hebben gepromoot als "groene en gratis stroom". Ik voel me in dat opzicht echt bij de neus genomen. Ik heb straks bijna niks meer aan die dingen als de saneringsregeling gaat verdwijnen.
Ik speel normaal ongeveer gelijk, ik wek ook helemaal niet veel op naar mijn idee. Het kan ook aan mij liggen hoor, maar ik had er meer van verwacht. Mijn elektra verbruik is ook maar heel laag. Ik zag in het aanbod geen boete staan, ik ga nog eens even extra goed kijken. Goed dat je hier even op wijst!
zondag 17 augustus 2025 om 23:28
Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar waarom heb je straks niets meer aan de zonnepanelen? Je wekt toch je eigen stroom op?ikbenhetzozat schreef: ↑17-08-2025 23:15Eigenlijk is het toch te belachelijk voor woorden hè? Een boete voor teruglevering terwijl ze die dingen destijds hebben gepromoot als "groene en gratis stroom". Ik voel me in dat opzicht echt bij de neus genomen. Ik heb straks bijna niks meer aan die dingen als de saneringsregeling gaat verdwijnen.
Ik speel normaal ongeveer gelijk, ik wek ook helemaal niet veel op naar mijn idee. Het kan ook aan mij liggen hoor, maar ik had er meer van verwacht. Mijn elektra verbruik is ook maar heel laag. Ik zag in het aanbod geen boete staan, ik ga nog eens even extra goed kijken. Goed dat je hier even op wijst!
maandag 18 augustus 2025 om 01:00
Maar die word toch niet meer gesaldeerd? Dan heb je er alleen iets aan op een zonnige dag, en dan moet je ook nog het geluk hebben dat je die dag thuis bent zodat je de wasmachine aan kan zetten of iets. Als ik in de zomer een bepaald kwh opwek, dan heb ik daar in de winter helemaal niets aan omdat je het niet meer tegen elkaar weg kan strepen. Dus ja, aangezien ik niet op elke zonnige dag vrij kan nemen en vaak 's avonds was, stofzuig en andere apparaten gebruik, heb ik er toch nog maar weinig aan?coravanmora schreef: ↑17-08-2025 23:28Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar waarom heb je straks niets meer aan de zonnepanelen? Je wekt toch je eigen stroom op?
maandag 18 augustus 2025 om 06:53
Ja maar dat voordeel moet qua investering wel opwegen tegen de boete die je moet betalen vanwege het feit dat je doorgaans niet al je stroom op kan maken (en dus teruglevert).coravanmora schreef: ↑17-08-2025 23:28Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar waarom heb je straks niets meer aan de zonnepanelen? Je wekt toch je eigen stroom op?
.
maandag 18 augustus 2025 om 08:35
maandag 18 augustus 2025 om 13:45
maandag 18 augustus 2025 om 13:46
Ik heb zelf geen zonnepanelen dus het is maar een vraag. Wordt er niets aan energie voor jezelf opgeslagen?ikbenhetzozat schreef: ↑18-08-2025 01:00Maar die word toch niet meer gesaldeerd? Dan heb je er alleen iets aan op een zonnige dag, en dan moet je ook nog het geluk hebben dat je die dag thuis bent zodat je de wasmachine aan kan zetten of iets. Als ik in de zomer een bepaald kwh opwek, dan heb ik daar in de winter helemaal niets aan omdat je het niet meer tegen elkaar weg kan strepen. Dus ja, aangezien ik niet op elke zonnige dag vrij kan nemen en vaak 's avonds was, stofzuig en andere apparaten gebruik, heb ik er toch nog maar weinig aan?
maandag 18 augustus 2025 om 19:26
Nee, was het maar zo. je kan het wel opslaan maar dan moet je een thuisbatterij kopen. Die dingen zijn enorm duur en de technologie is nog niet optimaal. Heb je nog geen voordeel dus.coravanmora schreef: ↑18-08-2025 13:46Ik heb zelf geen zonnepanelen dus het is maar een vraag. Wordt er niets aan energie voor jezelf opgeslagen?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in