Koken/ bakken met pannen zonder anti-aanbaklaag
maandag 18 augustus 2025 om 10:43
Goedemorgen, van mijn oude hapjespan met anti-aanbaklaag is de aanbaklaag versleten, alles blijft er in plakken. In mijn zoektocht naar een andere kom ik bij Ikea hapjespannen tegen zonder anti-aanbaklaag. Ik heb al een koekenpan uit die serie, die verwarmt erg snel en het kost me moeite om niets te laten aanbranden..in de reviews beschrijft iemand dat je er op de goede manier mee moet bakken, maar niemand beschrijft er hoe
.
Wie heeft er ervaring met deze pannen, en wat is dan de juiste manier
?

Wie heeft er ervaring met deze pannen, en wat is dan de juiste manier

maandag 18 augustus 2025 om 11:06
Bedoel je de RVS hapjespan?
Met RVS heb ik geen ervaring, wel met plaatstaal en gietijzer.
Zorg dat de pan schoon is. Hard boenen mag (anders dan met de anti-aanbaklaag).
Warm de pan rustig op met een niet te hoog vuur, 3-5 minuten voor een zware pan. Dan heeft hij de tijd om gelijkmatig warm te worden en ook goed warm te worden.
Doe er olie of vet in. Met de introductie van anti-aanbakpannen werd iedereen verteld dat vet het eind van de wereld is - is niet waar. Olie of vet dus en er mag best wat in.
Als je bv een ei bakt laat je dat vet gewoon in de pan, het is niet alsof je dat opeet.
Nou, dan je eten erin. Geef het eten de kans om goed dicht te schroeien. Als het blijft plakken wil je het te snel draaien. Na een tijdje bakken laat het makkelijk los van de pan.
Extra tip, niet nodig maar werkt wel: Ik heb bij Goos horeca een stalen hamburger flipper gekocht, niet duur en heeft een vrij scherpe rand aan de voorkant. Daarmee steek je eten dat een beetje blijft plakken heel makkelijk los.
Succes!
Warm de pan rustig op met een niet te hoog vuur, 3-5 minuten voor een zware pan. Dan heeft hij de tijd om gelijkmatig warm te worden en ook goed warm te worden.
Doe er olie of vet in. Met de introductie van anti-aanbakpannen werd iedereen verteld dat vet het eind van de wereld is - is niet waar. Olie of vet dus en er mag best wat in.
Als je bv een ei bakt laat je dat vet gewoon in de pan, het is niet alsof je dat opeet.
Nou, dan je eten erin. Geef het eten de kans om goed dicht te schroeien. Als het blijft plakken wil je het te snel draaien. Na een tijdje bakken laat het makkelijk los van de pan.
Extra tip, niet nodig maar werkt wel: Ik heb bij Goos horeca een stalen hamburger flipper gekocht, niet duur en heeft een vrij scherpe rand aan de voorkant. Daarmee steek je eten dat een beetje blijft plakken heel makkelijk los.
Succes!
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 18 augustus 2025 om 11:21
Ik kook op deze manier met mijn rvs pannen.
Ik ben er heel blij mee!
https://www.tiktok.com/@bol.thuis/video ... 2365699361
Ik ben er heel blij mee!
https://www.tiktok.com/@bol.thuis/video ... 2365699361
maandag 18 augustus 2025 om 11:58
De koekenpan heet de MIddagsmat. Met een keramische anti-aanbaklaag volgens de Ikea-website.KooktMetKnoflook schreef: ↑18-08-2025 11:06Bedoel je de RVS hapjespan?
Succes!
maandag 18 augustus 2025 om 12:34
Ik ben zeer tevreden over die Ikea sauteerpan/hapjespan van rvs. Ik wil ook af van pannen met een anti-aanbaklaag en vervang mijn sauteerpannen die dat nog hebben geleidelijk aan door de Ikea pan. Ik hou van hapjespannen omdat ze veelal geen steel hebben (heb ik een hekel aan, zit maar in de weg op het fornuis en bij het opbergen). Ik gebruik ze professioneel ook veel. Momenteel heb ik er al drie van Ikea. Die rvs-pannen zijn ook prima schoon te maken, valt me alles mee. En indien nodig kun je er met een staalwol-bosje doorheen wat bij anti-aanbak uiteraard uit den boze is. En ze kunnen indien gewenst in de vaatwasser.
Ter aanvulling over het gebruik: gebruik voldoende vetstof en/of vocht, niet te zuinig mee zijn.
Ik bedoel de pan met de naam 365+. Kan op alle warmtebronnen, in de oven en is ook nog scherp aan de prijs (30 euro).
Ter aanvulling over het gebruik: gebruik voldoende vetstof en/of vocht, niet te zuinig mee zijn.
Ik bedoel de pan met de naam 365+. Kan op alle warmtebronnen, in de oven en is ook nog scherp aan de prijs (30 euro).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 18 augustus 2025 om 13:03
maandag 18 augustus 2025 om 13:28
Gietijzer of plaatstaal moet je inderdaad inbranden om een soort anti-aanbaklaag te maken. Na gebruik wel schoonmaken, maar met heet water en een borstel. Met afwasmiddel verwijder je namelijk je ingebrande laag weer. Met goed heet water en een harde borstel krijg je de pan ook schoon.Wombat schreef: ↑18-08-2025 13:03Ik lees mee - ik ben overgestapt op keramisch maar dat blijft helaas ook niet lang goed gaan.
@Kooktmetknoflook, ik lees altijd over gietijzer dat je het juist niet heel goed moet schoonmaken maar dat je het met olie moet inbranden en dan zo laten, niet met zeep! Dat doe jij dus niet?
.
maandag 18 augustus 2025 om 13:30
Ik heb een prachtige gietijzeren pan van de Ikea. Inderdaad voorverwarmen, en het kan niet mislukken.
Schoonmaken is eenvoudig met een quooker. De pan ook lang op gas gebruikt, maar de bodem is nog perfect recht om op inductie te gebruiken. Het gaat nooit meer af.
Alleen voor pannenkoeken is deze pan te zwaar.
Schoonmaken is eenvoudig met een quooker. De pan ook lang op gas gebruikt, maar de bodem is nog perfect recht om op inductie te gebruiken. Het gaat nooit meer af.
Alleen voor pannenkoeken is deze pan te zwaar.
maandag 18 augustus 2025 om 13:46
Ja, ik heb de Buyer.Jesco schreef: ↑18-08-2025 13:28Gietijzer of plaatstaal moet je inderdaad inbranden om een soort anti-aanbaklaag te maken. Na gebruik wel schoonmaken, maar met heet water en een borstel. Met afwasmiddel verwijder je namelijk je ingebrande laag weer. Met goed heet water en een harde borstel krijg je de pan ook schoon.
Verschillende maten, het fijnste om in te bakken is crepe-pan (diameter 24 cm)en de kleinste koekepan
De grotere maten zijn heel zwaar, dus die mijd ik het liefst.
Voor cake-bakkers: er is nu ook een rvs springvorm.
https://www.dille-kamille.nl/springvorm ... 40159.html
maandag 18 augustus 2025 om 15:17
Is een keramische coating dan wel gezonder dan een Teflon-anti-aanbaklaag?Tupperware schreef: ↑18-08-2025 13:20Keramisch is ook een antiaanbaklaag. Heeft alleen een andere samenstelling.
maandag 18 augustus 2025 om 18:41
Keramische anti aanbaklaag is gebaseerd op silicium (voor wie zich de scheikundeles nog herinnert, dat is inderdaad zand).
Deze werkt maar slijt wel door gewoon gebruik. Dus ook als je netjes nooit metalen gereedschap gebruikt slijt hij uiteindelijk wel.
Vraag over gietijzer: het vet reageert uiteindelijk met de lucht en maakt een harde zwarte gladde laag. (Ook dan wil je nog vet gebruiken voor het betere bak-resultaat)
Je wilt bij het schoonmaken wel alle etensresten eruit hebben, want dat zijn oneffenheden en ze gaan uiteindelijk zwart aanbranden, en daar heb je niets aan.
Maar als je hem schoonmaakt met heet water en een schuurspons blijft er altijd wel een fractie vettigheid achter. Het hoeft echt geen dikke laag te zijn; stel je voor dat iemand zegt dat jij een vette pan met een ijzeren schuurspons vetvrij moet maken, dat lukt nooit.
Als je zeep gebruikt dan spoel je al het vet weg en dan mis je het effect.
Mijn partner heeft een restaurant, ze gebruiken daar stalen pannen. Tussen elk gerecht maken ze die schoon met een stevige borstel en water.
Als je daar water in druppelt parelt het echt weg. Die anti-aanbaklaag is echt de beste van de wereld, en dat komt gewoon door haast, snel schoonmaken en niet teveel nadenken.
Deze werkt maar slijt wel door gewoon gebruik. Dus ook als je netjes nooit metalen gereedschap gebruikt slijt hij uiteindelijk wel.
Vraag over gietijzer: het vet reageert uiteindelijk met de lucht en maakt een harde zwarte gladde laag. (Ook dan wil je nog vet gebruiken voor het betere bak-resultaat)
Je wilt bij het schoonmaken wel alle etensresten eruit hebben, want dat zijn oneffenheden en ze gaan uiteindelijk zwart aanbranden, en daar heb je niets aan.
Maar als je hem schoonmaakt met heet water en een schuurspons blijft er altijd wel een fractie vettigheid achter. Het hoeft echt geen dikke laag te zijn; stel je voor dat iemand zegt dat jij een vette pan met een ijzeren schuurspons vetvrij moet maken, dat lukt nooit.
Mijn partner heeft een restaurant, ze gebruiken daar stalen pannen. Tussen elk gerecht maken ze die schoon met een stevige borstel en water.
Als je daar water in druppelt parelt het echt weg. Die anti-aanbaklaag is echt de beste van de wereld, en dat komt gewoon door haast, snel schoonmaken en niet teveel nadenken.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 18 augustus 2025 om 20:30
Tegenwoordig kan met een beetje afwasmiddel wel. Vroeger kon dat niet doordat die afwasmiddel een stuk sterker was. Nu blijft er alsnog wat olie achter.Jesco schreef: ↑18-08-2025 13:28Gietijzer of plaatstaal moet je inderdaad inbranden om een soort anti-aanbaklaag te maken. Na gebruik wel schoonmaken, maar met heet water en een borstel. Met afwasmiddel verwijder je namelijk je ingebrande laag weer. Met goed heet water en een harde borstel krijg je de pan ook schoon.
Ik gebruik alleen nog een gietijzeren pan en een koolstofstalen wok en die was ik allebei gewoon met heet water en een klein beetje zeep af. Helemaal als ik er vis in bak. Daarna droogmaken op het vuur en een beetje olie erin. Dat laatste is volgens mij vooral om roesten tegen te gaan.
Vrijwel niets blijft plakken als ik de pannen maar eerst opwarm op het vuur zonder olie. Ik bak er ook gebakken eieren mee.
maandag 18 augustus 2025 om 21:05
Dankjewel!KooktMetKnoflook schreef: ↑18-08-2025 18:41Keramische anti aanbaklaag is gebaseerd op silicium (voor wie zich de scheikundeles nog herinnert, dat is inderdaad zand).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in