Azijn in je wasmachine??

18-04-2009 09:44 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pas las ik ergens in een topic iets over azijn in je wasmachine....had ik nog nooit van gehoord, maar wil dat ook wel eens proberen.

Hoeveel doe je er dan in en in welk vakje (dat van de wasverzachter??)
In het bakje van de wasverzachter, gewoon tot het streepje.

Werkt goed tegen verkleuring van je kleding. Zwart blijft langer zwart enz.
Nieuwe gekleurde kledingstukken was ik altijd eerst met een flinke scheut azijn er bij.

Dan blijven de kleuren beter. Bovendien heb je dan veel minder kans op doorlopende kleuren.

van www.omaweetraad.nl :

Kleding (krimpen en/of afgeven van kleur)

nieuwe kleding gekocht? zet het VOOR DE 1e KEER WASSEN een hele nacht in koud water. Zo voorkomt u krimpen en kleur afgeven!

- Remas

Voor de eerste keer nieuwe donkere kleding wassen? Leg het eerst een nachtje in koud water MET AZIJN (houdt de kleur beter vast in het textiel). Daarna ook nog regelmatig wassen met azijn en het blijft donker!
quote:misschicken schreef op 18 april 2009 @ 09:54:

Nieuwe gekleurde kledingstukken was ik altijd eerst met een flinke scheut azijn er bij.

Dan blijven de kleuren beter. Bovendien heb je dan veel minder kans op doorlopende kleuren.

van www.omaweetraad.nl :

Kleding (krimpen en/of afgeven van kleur)

nieuwe kleding gekocht? zet het VOOR DE 1e KEER WASSEN een hele nacht in koud water. Zo voorkomt u krimpen en kleur afgeven!

- Remas

Voor de eerste keer nieuwe donkere kleding wassen? Leg het eerst een nachtje in koud water MET AZIJN (houdt de kleur beter vast in het textiel). Daarna ook nog regelmatig wassen met azijn en het blijft donker!Ik giet het overigens achter het gewone wasmiddel aan. In het vakje van het wasmiddel dus.
Als het tegen het verkleuren van je was is ; juist bij het wasmiddel doen , of nog beter ; geen wasmiddel en koud wassen .

In het wasverzachtervakje maakt dat de eventuele zeepresten in je kleding worden geneutraliseerd .

Google maar eens op huishoudtips + azijn .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
IN het wasverzachtervakje dan gaat je kleding zo naar azijn stinken...ik vind dat er nog wel een lekker luchtje achteraan moet.
En de azijn helpt meteen met het ontkalken van je wasmachine! Twee vliegen in 1 klap dus!
Daar heb ik nooit last van (dat het naar azijn ruikt achteraf), misschien gebruik je teveel?

Hoe dan ook, nu het weer zomer wordt, kun je je was lekker buiten hangen, daar gaat het zo lekker fris van ruiken, daar kan geen wasverzachter tegenop.
Over dat van een nachtje in koud water laten staan: heel veel kleding wordt tegenwoordig van voorgekrompen katoen gemaakt en dan heeft het dus niet zoveel zin. Bij nieuwe handdoeken en theedoeken werkt het wel, omdat 'ie dan na het wassen beter vocht opnemen.
Maar als ik s'nachts een nieuw.kleurig kledingstuk in een emmer koud wat zet,hoeveel azijn moet er bij?
Thnx voor de tips, zal het eens gaan proberen!
ik heb nog een paar vraagjes mbt tot het wassen met azijn en/of zout.

ik heb een nieuw paars hempje, moet ik die een nacht in een emmer koud water ,met azijn doen, of kan ik het ook in de wasmachine wassen met azijn? hoeveel azijn doe je er dan bij, een half kopje, een kopje?

kan ik het hempje daarna mee wassen met de rest van mijn bonte was? kan ik die bonte was dan ook het beste met azijn & zout wassen? of volstaat wasmiddel voor gekleurde was? hoeveel zout doe je er overigens bij? een eetlepel, een kopje?

is het verstandig, zwarte was altijd met azijn & zout te wassen, of kan dit ook met wasmiddel voor de donkere was?

en helpt het als je witte kleding ook met azijn & zout wast, of maakt dit niet uit?

ik heb al gezocht op google en heb dit topic ook doorgelzen, maar wordt er nog niet veel wijzer van, vandaar mijn vragen.
Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over witte natuurazijn!

Niet schoonmaakazijn, dat is funest voor je machine!

Volgens mijn wasmachinereperateur dan...
En laat ik nu altijd schoonmaakazijn gebruiken
quote:winkelfanaat schreef op 21 juli 2009 @ 21:58:

Even voor de duidelijkheid, we hebben het hier over witte natuurazijn!

Niet schoonmaakazijn, dat is funest voor je machine!

Volgens mijn wasmachinereperateur dan...ja klopt, dat had ik idd al begrepen
quote:newstylista schreef op 21 juli 2009 @ 20:25:

ik heb nog een paar vraagjes mbt tot het wassen met azijn en/of zout.

ik heb een nieuw paars hempje, moet ik die een nacht in een emmer koud water ,met azijn doen, of kan ik het ook in de wasmachine wassen met azijn? hoeveel azijn doe je er dan bij, een half kopje, een kopje?

kan ik het hempje daarna mee wassen met de rest van mijn bonte was? kan ik die bonte was dan ook het beste met azijn & zout wassen? of volstaat wasmiddel voor gekleurde was? hoeveel zout doe je er overigens bij? een eetlepel, een kopje?

is het verstandig, zwarte was altijd met azijn & zout te wassen, of kan dit ook met wasmiddel voor de donkere was?

en helpt het als je witte kleding ook met azijn & zout wast, of maakt dit niet uit?

ik heb al gezocht op google en heb dit topic ook doorgelzen, maar wordt er nog niet veel wijzer van, vandaar mijn vragen.

Ik was alle zwarte kleding met zout en azijn. Het zout gaat in het vakje waar eigenlijk wasmiddel in hoort en de azijn gaat in het vakje voor de wasverzachter. De zwarte kleding hier in huis blijft echt veel langer zwart dan bij wasmiddel voor donkere kleding. Als er vlekken in zitten dan behandel ik die wel even voor met vloeibaar wasmiddel. Ik heb ooit een keer vlekkendepper van biotex gekocht en die vul ik nu elke keer met het fijnwasmiddel van de aldi. Dat werkt heel goed. De was ruikt niet echt naar azijn, wel meteen ophangen want het gaat wel eerder muf ruiken.

Je paarse hemdje zou ik met een bontwasmiddel gebruiken. Nieuwe felgekleurde kleding was ik altijd eerst apart met dezelfde kleuren of ik zet het een tijdje in een bak water om te kijken of het veel afgeeft. Ik gebruik wel een goed bontwasmiddel, meestal Robijn of Dreft.

Witte kleding was ik in de Dato, blijft het superwit van. Trouwens om gele vlekken (zweetvlekken) uit de witte kleding te krijgen gebruik ik glansspoelmiddel ( gewoon een goedkopen), erover heen gieten en dan in de machine.
..ik gebruik wel altijd schoonmaakazijn.. al 10 jaar lang elke wasbeurt en hij doet het gelukkig nog..!? Heb nog nooit gehoord dat het natuurazijn zou moeten zijn, iemand een bron waar dat staat?

In het wasverzachterbakje.
quote:mutsefluts schreef op 22 juli 2009 @ 00:57:

[...]

Ik was alle zwarte kleding met zout en azijn. Het zout gaat in het vakje waar eigenlijk wasmiddel in hoort en de azijn gaat in het vakje voor de wasverzachter. De zwarte kleding hier in huis blijft echt veel langer zwart dan bij wasmiddel voor donkere kleding. Als er vlekken in zitten dan behandel ik die wel even voor met vloeibaar wasmiddel. Ik heb ooit een keer vlekkendepper van biotex gekocht en die vul ik nu elke keer met het fijnwasmiddel van de aldi. Dat werkt heel goed. De was ruikt niet echt naar azijn, wel meteen ophangen want het gaat wel eerder muf ruiken.

Je paarse hemdje zou ik met een bontwasmiddel gebruiken. Nieuwe felgekleurde kleding was ik altijd eerst apart met dezelfde kleuren of ik zet het een tijdje in een bak water om te kijken of het veel afgeeft. Ik gebruik wel een goed bontwasmiddel, meestal Robijn of Dreft.

Witte kleding was ik in de Dato, blijft het superwit van. Trouwens om gele vlekken (zweetvlekken) uit de witte kleding te krijgen gebruik ik glansspoelmiddel ( gewoon een goedkopen), erover heen gieten en dan in de machine.

mutsefluts, dank je voor de tips, daar kan ik zeker wat mee! maar hoeveel zout & azijn gebruik je?

glansspoelmiddel? nog nooit van gehoord, gebruik je dit alleen voor de witte was of ook voor de gekleurde?

kun je voor vlekken op zwarte kleding ook biotex voorwas gebruiken? of heft dat de werking van het zout & azijn weer op?
Ik lees trouwens op de site www.schoonmaakazijn.nl dat je schoonmaakazijn ook uitstekend voor je was(machine) kunt gebruiken, net als voor koffiezetapparaten, waterkokers, vaatwassers, en nog veel meer. Voor de ouderwetse huishoudtips zeker even deze beknopte site lezen dus
Ik gebruik een paar flinke eetlepels zout. En de azijn giet ik in het wasverzachterbakje totdat het volzit.

Glansspoelmiddel tegen transpiratievlekken heb ik alleen nog maar bij de witte was gebruikt. Bij donkere of felle kleuren zou ik het niet durven, maar bij bijvoorbeeld lichtroze weer wel.

Biotex gebruik ik nooit. Ik heb een wasmachine die niet zo geweldig wast, dus kleding kijk ik altijd na op vlekken en daar smeer ik dan was vloeibaar wasmiddel van de aldi op, wordt het ook schoon. Dat doe ik trouwens dus ook bij de zwarte was.
Ik gebruik ook gewoon schoonmaakazijn hoor om m'n wasmachine te ontkalken (en m'n waterkoker en alles eigenlijk in huis waar kalkresten op zitten). Geen idee waarom dat slecht voor de machine zou zijn.

Eens in de zoveel tijd een hete was (zonder wasgoed) met een liter schoonmaakazijn en de firma Calg*n is weer een stapje dichter bij z'n faillisement.
hmmm, de wasmachineman zei toen dat schoonmaakazijn te agressief is voor je machine. Mijn machine (aeg 5 jaar) was dus helemaal keduk!

Misschien was de wasman niet lekker of was de azijn naar zijn hoofd gestegen? maar goed, ik moest wel even een nieuwe scoren!
azijn helpt trouwens ook voor zweetgeur die je niet uit kleding krijgt!
Mutsefluts,

Hoe gebruik je het glansspoelmiddel dan? Laat je dat even inweken op de plek? Als dit werkt heb ik weer wat shirtjes erbij!

Heb net azijn gehaald, eerstvolgende was zit ie er in!
quote:winkelfanaat schreef op 25 juli 2009 @ 22:47:

hmmm, de wasmachineman zei toen dat schoonmaakazijn te agressief is voor je machine. Mijn machine (aeg 5 jaar) was dus helemaal keduk!

Misschien was de wasman niet lekker of was de azijn naar zijn hoofd gestegen? maar goed, ik moest wel even een nieuwe scoren!Maar wat was er kaduk? Azijn komt net als water alleen daar waar het water komen mag/kan. Dus niet in je electra, je moter of de pomp. Dus wel bij je trommel (duh), warmte-element en je afvoerleidingen. Verder volgens mij nergens. Waren je leidingen of je verwarmingselement kapot dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven