Vinden jullie bruiloften echt leuk?
dinsdag 19 augustus 2025 om 07:05
Zoals het onderwerp zegt: ben ik de enige die bruiloften een beetje ervaart als een verplichting?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.
Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!
Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
De laatste tijd zit ik in een hele golf van mensen-die-trouwen, gisteren plofte er weer een uitnodiging op de mat en ik betrapte me erop: oef daar gaan we weer, en dit gaat een intense worden.
Ik hou echt van een feestje, ga graag stappen. Maar bruiloften zijn zo'n gedoe. Met dresscodes en moeilijk bereikbare locaties en financiële verplichtingen.
Nu gaan er dus opnieuw vrienden trouwen en ik zie het echt als een moetje!
Ben ik de enige die dit zo ervaart? Vinden jullie bruiloften verplichtingen of leuke feestjes waar je naar uit kijkt?
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:29
Ja vind ik ook, omdat het vaak zo gemaakt is. Iedereen moet erop en verplicht lachen. Ik heb een paar keer reportages gezien die ik heel erg leuk vond maar dat was vooral omdat het spontane foto's waren. Niks geposeerd. Een fotograaf die rondliep en foto's maakte van mensen die dat niet in de gaten hadden. Ik heb zelf sowieso een vreselijke hekel om gefotografeerd te worden, dus daar doe je mij ook echt geen plezier mee.Dala schreef: ↑19-08-2025 13:52Ik lees hierboven ergens "fotoreportages". Die vind in heel veel gevallen nooit zo leuk. Niet specifiek trouwreportages overigens, maar ook gezins- en familiereportages. In een bos- of strandsetting, op bruggetjes, bij een kasteel etc. Ik snap overigens wel dat mensen dat een keer doen (zomaar of bij een bijzondere gelegenheid) maar ik vind het altijd hele onprettige foto's om naar te kijken. Ik weet niet waar dat aan ligt trouwens, heel raar. Ook bij mensen die ik hartstikke leuk en aardig vind.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:33
Vroeger werd dit in mijn omgeving heel veel gedaan. Nu bijna nooit meer omdat mensen het gewoon niet willen.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:36
Bij mijn ouders en vrienden/familie worden er altijd liedjes gemaakt. Nu kunnen ze dat best redelijk met z'n allen en zijn er ook best wat goede zangers bij maar ik ben wel heel blij dat dat niet naar onze generatie is doorgezet.
Voordeel van een lied is trouwens wel dat het maar een minuut of 3-4 duurt.
Voordeel van een lied is trouwens wel dat het maar een minuut of 3-4 duurt.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:43
In de reformatorische wereld is het heel normaal weet ik, ook omdat zij geen muziek draaien op een bruiloft. Dus niet dansen etc.
Soms zijn de stukjes best grappig hoor, het zijn gewoon kleine toneelstukjes die over het bruidspaar gaan. Vaak voorzien dus van anecdotes en oude fotos etc over/van de bruid/bruidegom. Soms best wat werk van gemaakt qua decor etc
Vaak wordt het bruidspaar wat voor gek gezet. Maar het kunnen op zo'n avond wel 8 tot 10 stukjes zijn. Van ouders, vrienden, collega's soms ook wel. Van beide kanten natuurlijk, bruid en bruidegom. Na 3 stukjes heb ik het dan wel gezien. Zeker als het een zelfgemaakt lied is op de wijs van... of een abc. Ik hoor vaak genoeg dat als iemand als kind zijnde iets grappigs doet of een blunder ondergaat ofzo: 'dat moet je onthouden voor zijn/haar bruiloft'. Dus dat je zoiets kan verwerken in een stukje voor de bruiloft.
Ik heb er gewoon niks mee en wilde zoiets dus ook niet op mijn bruiloft (zijn zelf ook niet reformatorisch hoor maar wel familie daar, dus voor hen was het wel wat anders, een bruiloft zonder stukjes).
Maar zoals gezegd heb ik ook weinig met een feest waar de muziek zo hard staat dat je niet kan praten en waar er verwacht wordt dat je gaat dansen. Daar heb ik niks mee, heb al tig jaar niet meer gedanst.
Dus wat ik dan wel een leuke bruiloft vind, geen idee. Denk gewoon lekker lang tafelen op een mooie locatie en praten met leuke mensen.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 19-08-2025 14:47
11.93% gewijzigd
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:46
8 tot 10 stukjes???? Dan wordt het toch een herhaling van zetten lijkt me. Dat wordt erg saai.Tulpje22 schreef: ↑19-08-2025 14:43In de reformatorische wereld is het heel normaal weet ik, ook omdat zij geen muziek draaien op een bruiloft. Dus niet dansen etc.
Soms zijn de stukjes best grappig hoor, het zijn gewoon kleine toneelstukjes die over het bruidspaar gaan. Vaak voorzien dus van anecdotes en oude fotos etc over/van de bruid/bruidegom. Soms best wat werk van gemaakt qua decor etc
Vaak wordt het bruidspaar wat voor gek gezet. Maar het kunnen op zo'n avond wel 8 tot 10 stukjes zijn. Van ouders, vrienden, collega's soms ook wel. Van beide kanten natuurlijk, bruid en bruidegom. Na 3 stukjes heb ik het dan wel gezien. Zeker als het een zelfgemaakt lied is op de wijs van... of een abc. Ik hoor vaak genoeg dat als iemand als kind zijnde iets grappigs doet of een blunder ondergaat ofzo: 'dat moet je onthouden voor zijn/haar bruiloft'. Dus dat je zoiets kan verwerken in een stukje voor de bruiloft.
Ik heb er gewoon niks mee en wilde zoiets dus ook niet op mijn bruiloft (zijn zelf ook niet reformatorisch hoor maar wel familie daar, dus voor hen was het wel wat anders, een bruiloft zonder stukjes).
Hier vaak 1 of 2 stukjes. Opzich wel leuk maar het is al snel te lang.
Wij zijn niet gelovig trouwens.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:52
Is hier dus echt avondvullend, dus van 21.00 tot 00.00 of 01.00 uur ofzo. En dan niet constant achter elkaar maar met even pauze, hapje/drankje tussendoor. Tja ouders hebben weer andere dingen te vertellen dan een vriendinnengroep bijv. Dus de stukjes zijn vaak wel wat verschillend maar op den duur heb je het gewoon wel gezien. Wat voor de gasten gewoon niet zo leuk is is dat veel grappen die zo'n vriendinnengroep dan maken vaak enkel leuk zijn voor de bruid, omdat zij erbij was, bijv bij een vakantie samen ofzo. Voor de gasten, zeker als je niet heel veel met het bruidspaar hebt, is het allemaal niet zo spannend natuurlijk.
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:56
deze kan door naar het afschuwelijke bruiloften en andere partijen topic ,Kikkertje schreef: ↑19-08-2025 12:26Verschrikkelijk, maar dat is misschien omdat ik ooit bij een huwelijk al het onderstaande meemaakte. Context: de bruid behoorde zijdelings tot de vriendinnengroep en trouwde op relatief jonge leeftijd. De rest was allemaal nog student, dus qua bestedingsruimte beperkt en de meesten hadden geen rijbewijs.
1. We werden uitgenodigd voor de hele dag, behalve het eten. Het werd ook heel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je een onderdeel overslaat. Wat alleen bij de uitnodiging nog niet bleek, was dat er tussen de ceremonie met de babs en de receptie, nog een religieuze ceremonie plaatsvond. Dat vond plaats op een heel andere locatie, slecht met OV bereikbaar. We kregen de tip om op de dag zelf even rond te vragen met wie we konden liften...
2. Toen het diner begon, werd met niet te mistane bewoordingen aangegeven dat degenen die niet waren uitgenodigd voor het diner, zich moesten verwijderen van de locatie. We moesten ook het landgoed af, weg! Het was dus ook niet bepaald een vriendelijk verzoek.
3. Voor de bruiloft kregen we een mail van de ceremoniemeesters met de 10 geboden. Geen kinderen, geen speeches, geen hotelovernachting in hetzelfde hotel als het bruidspaar en hun ouders. We kregen wel de tip om een boterham mee te nemen in ons tasje, dat dan weer wel.
4. Wekenlang moeten aanhoren wat voor statige en chique locatie het wel niet was. En ook moeten aanhoren hoe duur de huwelijksreis wel niet was, inclusief de prijs van de vliegtickets. Ja, dat waren wel bedragen. Wij waren toen nog student.

een bruiloft waar ik was, had ook zoiets, tijdens het diner .-April- schreef: ↑19-08-2025 11:41Wij hadden een leuke bruiloft al zeg ik t zelf. Hoorde ik ook van de gasten.
We hadden zo’n 60 gasten. De meesten van die gasten kenden elkaar (wederzijdse vrienden)
En verder hadden we de bruiloft zo ingericht dat de bedoeling was om lekker met elkaar te kletsen. 1 locatie. Het begon 15u ‘s middags. Eerst ceremonie aan het begin, daarna neerstrijken op de locatie (bloementuin met veel comfortabele zitjes en hoekjes, gras om op te spelen). Onbeperkt drinken.
Diner was buffet en geen vaste tafels. Iedereen uitgenodigd voor alle onderdelen
iedere tafel had een foto thema, je kreeg dan ook allemaal een soort strippenkaart en dan om de 30 min moest je van tafel wisselen zo had je steeds een andere gesprekspartners en kon je de kaart afstempelen .
Relax we're all crazy, it's not a competition
dinsdag 19 augustus 2025 om 14:58
Bruiloften van mensen die dichtbij je staan zijn vaak wel leuk. Helemaal bruiloften van vriendinnen waar je ook mee in een groepje zit, omdat dat groepje er dan ook is, en dan heb je vaak samen wel een leuke dag.
Bruiloften van een wat mindere goede en lossere vriendin vind ik dan minder, want daar ken je mensen toch minder goed.
Ik hou ook niet enorm van stukjes. Gelukkig hebben de meeste bruiloften waar ik kom gemiddeld 0-2 stukjes, dus daar kom je dan nog wel doorheen.
Bruiloften van een wat mindere goede en lossere vriendin vind ik dan minder, want daar ken je mensen toch minder goed.
Ik hou ook niet enorm van stukjes. Gelukkig hebben de meeste bruiloften waar ik kom gemiddeld 0-2 stukjes, dus daar kom je dan nog wel doorheen.

dinsdag 19 augustus 2025 om 15:00
Dat inderdaad

Ik ben zelf nooit getrouwd ondanks mijn relatie van meer dan 30 jaar en het gaat ook niet meer gebeuren. Goddank verkeer ik in een vrienden- en kennissenkring waar er zelden getrouwd wordt, en als men het al doet, dan in stilte of heel klein. . Al die plichtplegingen, vrijgezellenfeesten, mensen die voor dagdelen wel of niet worden uitgenodigd, 'stukjes' (gruwel)... zo blij dat dat altijd grotendeels aan mij voorbij is gegaan. De enige 'grote' bruiloften waar ik niet onderuit kon (en die ik dus vreselijk vond) waren van mijn broer en zus.
Nothing happens for a reason
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:07
Verschrikkelijk. Stukjes op zich zijn al tenenkrommend maar die behoefte om mensen voor gek te zetten zal ik ook nooit begrijpen.Tulpje22 schreef: ↑19-08-2025 14:43In de reformatorische wereld is het heel normaal weet ik, ook omdat zij geen muziek draaien op een bruiloft. Dus niet dansen etc.
Maar zoals gezegd heb ik ook weinig met een feest waar de muziek zo hard staat dat je niet kan praten en waar er verwacht wordt dat je gaat dansen. Daar heb ik niks mee, heb al tig jaar niet meer gedanst.
Dus wat ik dan wel een leuke bruiloft vind, geen idee. Denk gewoon lekker lang tafelen op een mooie locatie en praten met leuke mensen.
Ik zie daar in geen enkele setting de lol en het nut van in maar op een bruiloft al helemaal niet.
En voor feestkranten, plakwerkjes, gedichten, tekeningen, powerpoints of fotoverzamelingen uit de oude doos, verwacht van mij niks. Op het werk hebben ze daar ook zo'n handje van. Er gaat iedere maand wel iemand weg, dus ik heb altijd wel een verzoek liggen of ik 'een leuke anekdote creatief wil verwerken voor in de afscheidsglossy'. Echt, wat is er mis met een kaartje waarop je succes en we gaan je missen schrijft.
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:15
Dat zou ik een verschrikking vinden. Ik ben geen makkelijke prater, zeker niet bij mensen die ik niet ken. Ik maak liever zelf uit bij wie ik ga zitten om mee te praten.Rouge__ schreef: ↑19-08-2025 14:56
een bruiloft waar ik was, had ook zoiets, tijdens het diner .
iedere tafel had een foto thema, je kreeg dan ook allemaal een soort strippenkaart en dan om de 30 min moest je van tafel wisselen zo had je steeds een andere gesprekspartners en kon je de kaart afstempelen .
dinsdag 19 augustus 2025 om 15:41
Bruiloften vind ik meestal leuk. De ene wat leuker dan de ander.
Als het de hele dag duurt ben ik het meestal wel zat als het feest begint. Liever begint het pas in de loop van de middag i.p.v. al in de ochtend.
Ook een hekel aan onderscheid van daggasten en mensen die wel voor de ceremonie worden uitgenodigd en daarna mogen ophoepelen tot het avondfeest. Krijg ik een dergelijke uitnodiging dan kom ik alleen nog naar het feest.
Zelf niet getrouwd en ga ook nooit trouwen. Ik heb helemaal niks met het instituut huwelijk en zie het meer als een verbintenis hoe je het wil regelen als je ooit weer uit elkaar gaat. Dat leg ik liever vast zonder al die poespas.
Als het de hele dag duurt ben ik het meestal wel zat als het feest begint. Liever begint het pas in de loop van de middag i.p.v. al in de ochtend.
Ook een hekel aan onderscheid van daggasten en mensen die wel voor de ceremonie worden uitgenodigd en daarna mogen ophoepelen tot het avondfeest. Krijg ik een dergelijke uitnodiging dan kom ik alleen nog naar het feest.
Zelf niet getrouwd en ga ook nooit trouwen. Ik heb helemaal niks met het instituut huwelijk en zie het meer als een verbintenis hoe je het wil regelen als je ooit weer uit elkaar gaat. Dat leg ik liever vast zonder al die poespas.
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:00
Plus je moet steeds met je bestek/servet/glazen gaan slepen, tenzij ze elke 30min de tafel volledig nieuw gaan dekken.
Ik zou het niet vertrouwen dat ze het bestek-voor-volgende-gang nog niet aangeraakt hebben.
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:53
dinsdag 19 augustus 2025 om 16:57
Dat onderscheid maken heb ik ook een hekel aan. Laatst hoorde ik van iemand die alle familieleden voor de hele dag had uitgenodigd behalve 1 oom een tante. Viel niet in goede aard.jojojo schreef: ↑19-08-2025 15:41Bruiloften vind ik meestal leuk. De ene wat leuker dan de ander.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:17
Ja maar dat is allemaal vrij subjectief...blijfgewoonbianca schreef: ↑19-08-2025 17:08Een leuk feest is altijd leuk. Heel veel moeilijk gedoe en geneuzel en opgedrongen toestanden zijn nooit leuk.
Ik zit me, dit topic lezende, ook af te vragen of het te maken heeft met introvert vs extravert. Ik (introvert) vind zoals gezegd bruiloften verschrikkelijk.
.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:27
Ik denk zeker dat dat van invloed is (ik ben zelf ook introvert) maar het heeft bij mij toch meer te maken met het hele opgeprikte gedoe. Een gezellige ongedwongen borrel of verjaardag van een vriend vind ik altijd leuk, hoewel het me veel energie kost. Maar al dat gedoe met jurken, ceremonies, draaiboeken, en noem maar op, daar krijg ik echt de rillingen van.
Nothing happens for a reason
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:36
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:40
Dit vind ik gewoon asociaal. Als je een aantal familieleden niet uitnodigt voor het diner dan is dat jouw zaak, maar je kunt het niet maken om dat dan de verantwoordelijkheid te maken van de andere gasten die niet bij het diner mogen zijn.Loren schreef: ↑19-08-2025 08:55Is het ook. Voor mij versterkt dat nogal het gevoel van figurant of klapvee zijn.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat kosten noch moeite waren gespaard, dure locatie, koets met paarden, stikdure jurk.
De vriendengroep moest weg voor het diner. Nu was het in onze woonplaats dus we hadden afgesproken om Chinees te halen en dat bij een van ons thuis op te eten. En toen kwam de ceremoniemeester vragen of we oma en enkele overzeese gasten ook mee wilden nemen voor de rijsttafel uit plastic bakjes want geen couverts voor hun.
Dat vond ik wel triest. Koop dan een goedkopere jurk en laat oma en je gasten uit de USA meedineren. Het is al jaren geleden maar we hebben het er soms nog steeds over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:42
Dat zal best voor een groot deel meespelen. Ik houd van ( harde ) muziek, ik houd van dansen, van een borrel en ik klets nog tegen een lantaarnpaal als het moet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 19 augustus 2025 om 17:42
Dat vind ik ook niks inderdaad.
Don't waste your time on jealousy,

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in