Schamen voor gebit
zondag 29 maart 2026 om 10:51
Ik hoop verder geen beschamende en bestraffende antwoorden te krijgen. Ik straf mijzelf al hard genoeg voor mn gebit.
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
Ik ben chronisch ziek en heb erg last van vermoeidheid en gewrichtsklachten. Op gemiddelde dagen lig ik 16 uur per dag in een donkere slaapkamer afgezonderd van alle prikkels. Helaas heb ik de laatste tijd meer slechte dagen dan gemiddelde dagen en lig ik tot wel 22 uur per dag in bed. Ik kom er alleen uit om te plassen en eten.
Door de ernst van mijn klachten lukte het om een keer per dag tanden te poetsen. Qua gebit ben ik het afgelopen jaar daar nog goed vanaf gekomen. Omdat het nu zo slecht gaat lukt het niet meer om een keer per dag te blijven poetsen. Zo heb ik afgelopen week op maandag avond gepoetst en op donderdagochtend pas weer. En gisteravond ook pas weer.
Het slechte poetsen begint nu z’n tol te eisen. Heb wat kiezen die af beginnen te brokkelen en heb een slecht geurtje uit mn mond door tandsteen en ontstekingen. Ben heel bang om naar de tandarts te gaan, niet omdat ze oordeelt of mij gaat beledigen. Maar omdat het qua gezondheid niet lukt.
Wat kan ik thuis gaan doen wat minimaal inspanning is?
zondag 29 maart 2026 om 11:19
Ach toch, wat een verdriet klinkt er uit je bericht.
Toen mijn ouder erg ziek was werd zijn mond schoongemaakt met een soort doekje.
Zou het je wel lukken om je mond te spoelen met mondwater?
Of om een mail te sturen naar een mondhygiënist?
Heel veel sterkte en ik hoop dat je uitzicht hebt op verbetering van je gezondheid.
Toen mijn ouder erg ziek was werd zijn mond schoongemaakt met een soort doekje.
Zou het je wel lukken om je mond te spoelen met mondwater?
Of om een mail te sturen naar een mondhygiënist?
Heel veel sterkte en ik hoop dat je uitzicht hebt op verbetering van je gezondheid.
zondag 29 maart 2026 om 11:27
Zou dit iets voor jou zijn? https://www.bol.com/nl/nl/p/longziming- ... oductTitle
Dat kun je denk ik zelfs in bed gebruiken. Niet ideaal maar beter dan niks. En anders spoelen met chloorhexidine, dat deed ik na een kaakoperatie toen ik niet mocht poetsen. Maar daar kan een tandarts of mondhygiënist over adviseren.
Dat kun je denk ik zelfs in bed gebruiken. Niet ideaal maar beter dan niks. En anders spoelen met chloorhexidine, dat deed ik na een kaakoperatie toen ik niet mocht poetsen. Maar daar kan een tandarts of mondhygiënist over adviseren.
Harba lorifa
zondag 29 maart 2026 om 11:28
Wat vreselijk dat je zo moe bent.
Krijg je hulp ?
(ik denk dat je recht hebt op hulp, maar je bent nu te moe om een aanvraag in te dienen...).
Ik denk dat je naar een verzorgingstehuis moet .
In ieder geval tot je weer normal kunt tanden poetsen.
Kun je de huisarts bellen?
Krijg je hulp ?
(ik denk dat je recht hebt op hulp, maar je bent nu te moe om een aanvraag in te dienen...).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 29 maart 2026 om 11:28
[...]missuniverse schreef: ↑29-03-2026 11:13Kun je niet op het moment dat je gaat plassen, meteen zittend je tanden poetsen?
Verder klinkt het heftig, veel sterkte.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-03-2026 12:44
Reden: Ongepast
Reden: Ongepast
43.65% gewijzigd
zondag 29 maart 2026 om 11:30
zondag 29 maart 2026 om 11:42
Wat klopt er niet dan? In het ziekenhuis hebben ze dan ook bar weinig empathie als ze je na een open hartoperatie uit bed sturen met alle drains en slangen er nog aan. Empathie nee. Nodig? Ja!ladadieladieda schreef: ↑29-03-2026 11:32Hups hups, even je empathiegen activeren en je oordeelgen opbergen.
zondag 29 maart 2026 om 11:48
Dat doe ik ook. Voor ik ga slapen moet ik altijd even goed uitplassen want anders kan ik er na een half uur weer uit. Die tijd benut ik door mijn tanden te poetsen.missuniverse schreef: ↑29-03-2026 11:13Kun je niet op het moment dat je gaat plassen, meteen zittend je tanden poetsen?
Verder klinkt het heftig, veel sterkte.
Fijn om te lezen dat ik daar niet de enige in ben.
Maar to, heb je hulp van de huisarts of een psycholoog? Dit lijkt mij geen gezonde situatie.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
zondag 29 maart 2026 om 11:51
Als je nog geen hulp hebt, stuur een mail naar de gemeente.
Als je zo ziek bent kun je welllicht hulp krijgen voor ADL, huishoudelijke taken etc.
Maar denk ook aan hulpmiddelen als een spoelfohinstallatie, zodat dingen je minder energie kosten.
Weet niet of je ondersteuning hebt van een arts, ergotherapeut etc. Anders hun vragen om je te helpen.
Als je zo ziek bent kun je welllicht hulp krijgen voor ADL, huishoudelijke taken etc.
Maar denk ook aan hulpmiddelen als een spoelfohinstallatie, zodat dingen je minder energie kosten.
Weet niet of je ondersteuning hebt van een arts, ergotherapeut etc. Anders hun vragen om je te helpen.
zondag 29 maart 2026 om 11:53
Ik krijg hulp van mantelzorgers (ouders en zussen). Die zorgen er in elk geval voor dat er elke dag een koelbox gevuld met groenten, fruit en ander eten en drinken naast mn bed beschikbaar is.dreuvel schreef: ↑29-03-2026 11:28Wat vreselijk dat je zo moe bent.
Krijg je hulp ?
Ik ontvang fysio aan huis. Ergotherapie is in gang gezet. Ook heb ik ambulante begeleiding en huishoudelijke hulp vanuit de gemeente.
Heb een verwijzing naar een revalidatiecentrum gehad maar die is afgewezen omdat een standaard revalidatietraject te belastend voor mij is en maatwerk zit een wachtlijst van enkele jaren aan gebonden.
Huisarts is recent op huisbezoek geweest en heeft nieuwe medicatie voor m’n te hoge hartslag voorgeschreven. We hopen dat als de hartslag weer wat normaler word ik ook weer wat vooruit ga.
zondag 29 maart 2026 om 12:02
Ik hoop dat je een keer ervaart hoe moeilijk en frustrerend het is dat je alles wat je hebt opgebouwd moet inleveren.
Zodra ik m’n grenzen ga verleggen en over ga dan raak ik zo uitgeput dat ik zittend of staand wegval. Of als ik slaap niet wakker word en in bed ga plassen. En dan ben ik weken slechter dan dat ik op dit moment ben. Elke keer opnieuw, zodra ik wat beter ben en een grens overga achteruitgang.
Ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst gedoucht heb. Ik heb een koopwoning verkocht en verhuis naar een toegankelijke woning.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-03-2026 12:45
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
20.13% gewijzigd
zondag 29 maart 2026 om 12:02
zondag 29 maart 2026 om 12:04
Mijn moeder mocht een paar dagen langer in het ziekenhuis blijven tot er een plek in een revalidatiecentrum was.
En toen waren de drains en slangen al losgemaakt hoor.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 29 maart 2026 om 12:06
Bij defensie had je jaren terug als militair een soort plastic bolletje met uitstulpingen eraan waarop gekauwd kon worden. Dat reinigde de tanden op momenten dat er niet gepoetst kon worden (bij oefeningen in het bos bijvoorbeeld). Soort nood tandenborstel dus. Misschien zijn deze ook voor particulieren beschikbaar en zou dat een oplossing voor je kunnen zijn?
Sterkte met je gezondheid. Het klinkt alsof je het heel zwaar hebt. Hoop voor je dat er verbetering komt.
Sterkte met je gezondheid. Het klinkt alsof je het heel zwaar hebt. Hoop voor je dat er verbetering komt.
zondag 29 maart 2026 om 12:06
Ik heb een diagnose in het ziekenhuis gekregen waar geen behandeling voor is. Zijn wat dingen in gang gezet voor symptoombestrijding maar verder is de zorg terug gebracht naar de huisarts. Spreek de huisarts regelmatig maar blijf een beetje in een cirkel hangen. Fysio komt aan huis en heb ook verwijzing voor ergotherapie ontvangen.Ballon schreef: ↑29-03-2026 11:51Als je nog geen hulp hebt, stuur een mail naar de gemeente.
Verder heb ik al ambulante begeleiding en huishoudelijke ondersteuning. De gemeenteconsulent heb ik in een wat betere tijd gesproken toen ik ongeveer 14 uur per dag in bed lag en nog de deur uit kon voor afspraken. En het oordeel hoeveel hulp ik krijg is gedateerd.
zondag 29 maart 2026 om 12:08
Heb je POTS toevallig?anoniem_pje_x schreef: ↑29-03-2026 11:53Ik krijg hulp van mantelzorgers (ouders en zussen). Die zorgen er in elk geval voor dat er elke dag een koelbox gevuld met groenten, fruit en ander eten en drinken naast mn bed beschikbaar is.
Ik ontvang fysio aan huis. Ergotherapie is in gang gezet. Ook heb ik ambulante begeleiding en huishoudelijke hulp vanuit de gemeente.
Heb een verwijzing naar een revalidatiecentrum gehad maar die is afgewezen omdat een standaard revalidatietraject te belastend voor mij is en maatwerk zit een wachtlijst van enkele jaren aan gebonden.
zondag 29 maart 2026 om 12:11
Jij kan vanuit je beeldscherm zeggen wat goed voor to is? Knap zeg!
Ooit gehoord van oa PEM klachten? Dan is je ergens overheen zetten het slechtste wat je kunt doen. De enige vicieuze cirkel waar je dan in beland is de cirkel naar beneden. Dus hou alsjeblieft op om ongevraagd zo'n kritiek te geven als je niet weet wat er speelt. Dat kan namelijk erg pijnlijk zijn. En zo te lezen is het leven van to al pijnlijk genoeg.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in