Douwe Bob spant kort geding aan tegen Yesilgöz

woensdag 6 augustus 2025 om 15:15

Ik ben heel benieuwd wat hieruit komt. De gedachtenpolitie zwabbert tegenwoordig alle kanten op, opgestookt door de socials. Maar dat een politica nota bene ooit op de post van Justitie, iemand op deze manier wegzet en schade toebrengt, ik vind daar wel wat van
Wat ik of wie dan ook verder van die actie van Douwe Bob vind(t) en of het handig is wanneer je vooral muziek maakt, doet er niet zoveel toe. Het is meer de buitenproportionele reactie van iemand die vanuit haar functie en ervaring toch wel beter zou moeten weten. Dus benieuwd hoe de rechter hierover zal oordelen. Ook voor toekomstige soortgelijke zaken. Je mening uiten welke richting uit dan ook wordt zo wel een penibele zaak.
Nu.nl:
Douwe Bob heeft een kort geding aangespannen tegen VVD-leider Dilan Yesilgöz. De 32-jarige zanger eist dat de politica een video verwijdert, waarin zij hem beschuldigt van Jodenhaat. Ook eist hij een rectificatie.
De advocaten van Douwe Bob laten via een persbericht weten dat Yesilgöz ondanks "herhaalde verzoeken" blijft weigeren de video in te trekken. Daarom ziet de artiest zich nu "genoodzaakt" dat via de rechter af te dwingen. Ook melden ze dat de zanger begin juli in stilte aangifte heeft gedaan van smaad, laster en belediging.
"Het is natuurlijk absurd dat de rechter hieraan te pas moet komen", zegt het management van Douwe Bob. "Dat Yesilgöz als vooraanstaand politica zo achter haar boodschap blijft staan is onbehoorlijk en onbegrijpelijk. Laat dit vooral niet normaal worden."
Yesilgöz plaatste de bewuste video, die hieronder te zien is, op X nadat Douwe Bob afgelopen juni op het laatste moment een optreden op een Joods voetbalevenement voor kinderen in Amsterdam had afgezegd.
Volgens de zanger was de beschuldiging van Yesilgöz "ongegrond en excessief" en zette die aan tot publieke afkeer. Douwe Bob had eerder gemeld dat hij naar aanleiding van het incident ernstig werd bedreigd.
                    Wat ik of wie dan ook verder van die actie van Douwe Bob vind(t) en of het handig is wanneer je vooral muziek maakt, doet er niet zoveel toe. Het is meer de buitenproportionele reactie van iemand die vanuit haar functie en ervaring toch wel beter zou moeten weten. Dus benieuwd hoe de rechter hierover zal oordelen. Ook voor toekomstige soortgelijke zaken. Je mening uiten welke richting uit dan ook wordt zo wel een penibele zaak.
Nu.nl:
Douwe Bob heeft een kort geding aangespannen tegen VVD-leider Dilan Yesilgöz. De 32-jarige zanger eist dat de politica een video verwijdert, waarin zij hem beschuldigt van Jodenhaat. Ook eist hij een rectificatie.
De advocaten van Douwe Bob laten via een persbericht weten dat Yesilgöz ondanks "herhaalde verzoeken" blijft weigeren de video in te trekken. Daarom ziet de artiest zich nu "genoodzaakt" dat via de rechter af te dwingen. Ook melden ze dat de zanger begin juli in stilte aangifte heeft gedaan van smaad, laster en belediging.
"Het is natuurlijk absurd dat de rechter hieraan te pas moet komen", zegt het management van Douwe Bob. "Dat Yesilgöz als vooraanstaand politica zo achter haar boodschap blijft staan is onbehoorlijk en onbegrijpelijk. Laat dit vooral niet normaal worden."
Yesilgöz plaatste de bewuste video, die hieronder te zien is, op X nadat Douwe Bob afgelopen juni op het laatste moment een optreden op een Joods voetbalevenement voor kinderen in Amsterdam had afgezegd.
Volgens de zanger was de beschuldiging van Yesilgöz "ongegrond en excessief" en zette die aan tot publieke afkeer. Douwe Bob had eerder gemeld dat hij naar aanleiding van het incident ernstig werd bedreigd.

dinsdag 19 augustus 2025 om 12:23

Nou ja, ze heeft zichzelf niet boven aan die lijst gezet, hè. Het zegt ook alles over die partij, deze keuze. Ze krijgt haar podium gewoon.
                                    Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

dinsdag 19 augustus 2025 om 13:04

Ze was al benoemd als lijsttrekker voor deze hele affaire. Ze heeft haar excuses aangeboden, en daarmee is de kous voor het bestuur kennelijk voorlopig af.canis-felis schreef: ↑19-08-2025 12:23Nou ja, ze heeft zichzelf niet boven aan die lijst gezet, hè. Het zegt ook alles over die partij, deze keuze. Ze krijgt haar podium gewoon.
Overigens zouden veel politici aan het aanbieden van excuses voor een fout een voorbeeld kunnen nemen.

dinsdag 19 augustus 2025 om 14:21

Het is niet dat deze actie de eerste uiting van naar gedrag was, wat mij betreft, dus dat al benoemd zijn is m.i. geen argument. En de excuses zijn vermoedelijk eerder het gevolg van forse druk vanuit de partij dan dat ze het zelf wilde. Het momentum was natuurlijk allang gepasseerd. Mijn partij was het al niet, maar het zou voor mij reden zijn om op een andere partij te stemmen.

dinsdag 19 augustus 2025 om 14:43

Dat is ook niet verbazingwekkend als je kijkt waardoor de gemiddelde Nederlandse kiezer zich laat leiden. Zo'n beetje iedereen belijdt met de mond dat hij een stemt op inhoud, beleid en kwalitatief goed bestuur maar in de praktijk weegt de emotie van het moment toch zwaarder. Dat komt omdat we van ophef naar ophef rennen en op een andere partij stemmen is makkelijker dan verdedigen dat je ondanks de ophef toch een bepaald partijprogramma blijft steunen.canis-felis schreef: ↑19-08-2025 14:21Het is niet dat deze actie de eerste uiting van naar gedrag was, wat mij betreft, dus dat al benoemd zijn is m.i. geen argument. En de excuses zijn vermoedelijk eerder het gevolg van forse druk vanuit de partij dan dat ze het zelf wilde. Het momentum was natuurlijk allang gepasseerd. Mijn partij was het al niet, maar het zou voor mij reden zijn om op een andere partij te stemmen.
Als men hier wat rechtlijniger in zou zijn dan zou de PVV niet zo massaal hebben kunnen profiteren van dat voorgekookte SBS6-debat waar Timmermans eigenlijk de verkiezingen verloor.

dinsdag 19 augustus 2025 om 15:51

Het ontgaat me een beetje waar je in het licht van reactie op doelt, maar ik gok zomaar dat we vooral fundamenteel van inzicht verschillen. Ook al breng jij jouw mening als feitelijk.Vanielje schreef: ↑19-08-2025 14:43Dat is ook niet verbazingwekkend als je kijkt waardoor de gemiddelde Nederlandse kiezer zich laat leiden. Zo'n beetje iedereen belijdt met de mond dat hij een stemt op inhoud, beleid en kwalitatief goed bestuur maar in de praktijk weegt de emotie van het moment toch zwaarder. Dat komt omdat we van ophef naar ophef rennen en op een andere partij stemmen is makkelijker dan verdedigen dat je ondanks de ophef toch een bepaald partijprogramma blijft steunen.
Als men hier wat rechtlijniger in zou zijn dan zou de PVV niet zo massaal hebben kunnen profiteren van dat voorgekookte SBS6-debat waar Timmermans eigenlijk de verkiezingen verloor.

dinsdag 19 augustus 2025 om 19:29

Goede aflevering van BOOS. 
Echt bizar wat zij zich permitteert op social media, ook al toen ze nog Minister van Justitie en Veiligheid was.
Gewoon eens wegblijven van X, maar deze politica gaat wel heel erg door roeien en ruiten in haar grenzeloze ambitie. Lelijke eigenschap. En gevaarlijk, in deze tijden.
                    Echt bizar wat zij zich permitteert op social media, ook al toen ze nog Minister van Justitie en Veiligheid was.
Gewoon eens wegblijven van X, maar deze politica gaat wel heel erg door roeien en ruiten in haar grenzeloze ambitie. Lelijke eigenschap. En gevaarlijk, in deze tijden.

woensdag 20 augustus 2025 om 08:20

Ik vond tot mijn grote frustratie Yesilgoz echt goed in die uitzending. 
Zeker over dat geval waarin Tim Hofman mensen opriep die mishandeld waren door agenten. Zijn bewoordingen kunnen zeker voor agenten hun werk onveiliger gemaakt hebben.
Jammer dat ie dat niet kon inzien.
                    Zeker over dat geval waarin Tim Hofman mensen opriep die mishandeld waren door agenten. Zijn bewoordingen kunnen zeker voor agenten hun werk onveiliger gemaakt hebben.
                                    When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing. 
David Dunning
                                                                                David Dunning

woensdag 20 augustus 2025 om 08:28

Solomio schreef: ↑20-08-2025 08:20Ik vond tot mijn grote frustratie Yesilgoz echt goed in die uitzending.
Ik vind haar standpunt juist vreemd, hij schreef letterlijk: ‘ALS je mishandeld bent’, hoe had hij het anders moeten omschrijven?
Verder rees natuurlijk de vraag of zij daar überhaupt op moet reageren, hoe de oproep dan ook is. Politici (waaronder zij) grijpen actualiteiten aan voor hun eigen gewin en nemen geen verantwoordelijkheid voor de bijkomende schade.
                                    •

woensdag 20 augustus 2025 om 08:38

Door het gebruik van het woord 'mishandeld' geeft ie aan dat ie ervan uitgaat dat er mishandeld is door de politie.Frizz schreef: ↑20-08-2025 08:28Ik vind haar standpunt juist vreemd, hij schreef letterlijk: ‘ALS je mishandeld bent’, hoe had hij het anders moeten omschrijven?
Verder rees natuurlijk de vraag of zij daar überhaupt op moet reageren, hoe de oproep dan ook is. Politici (waaronder zij) grijpen actualiteiten aan voor hun eigen gewin en nemen geen verantwoordelijkheid voor de bijkomende schade.
Hij had een minder zware bewoording kunnen kiezen.
En natuurlijk had zij niet moeten reageren, en natuurlijk zet zij met haar reacties anderen aan tot bedreiging, maar op dat ene punt was ik het met haar eens.
David Dunning
                                                                                David Dunning

woensdag 20 augustus 2025 om 08:42

woensdag 20 augustus 2025 om 08:48

Ze is verbaal natuurlijk ook heel sterk.
Wel in mijn ogen typisch VVD: eigen verantwoordelijkheid.
Zolang zij niet expliciet oproept tot geweld kun je nooit aantonen dat haar tweets daar toch aanleiding voor geven.
Zij is niet verantwoordelijk voor wat anderen doen n.a.v. haar tweets.
En over de tweet van Tim: ik denk dat agenten zeker last hebben gehad van het beeld dat is ontstaan dat zij mensen zouden hebben mishandeld. Geen idee of daar überhaupt een uitspraak over is gedaan (over of het gepast geweld was of buitensporig geweld).
David Dunning
                                                                                David Dunning

woensdag 20 augustus 2025 om 09:56

Buitensporig geweld door politie is dan ook een zeer serieuze zaak die grondig aan de kaak moet worden gesteld. Zowel door journalisten als door Yesilgoz zelf, die op dat moment, ik zeg het nog maar eens, Minister van Justitie en veiligheid was.
Haar twittergedrag richting Tim Hofman was dus net zo out of line en potentieel gevaarlijk als dat richting Douwe Bob was. Dat zou zij als geen ander moeten weten, maar ze aast zo opde plek die Rutte ooit drie kabinetten lang had, dat ze er alles voor doet. Opportunist pur sang. Daar zal ze binnen haar eigen partij vast ook de nodige vijanden mee hebben gemaakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in