Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
dinsdag 19 augustus 2025 om 19:12
Ja, ik moet wel zeggen dat ik me even afgevraagd heb of ik die eerste keer misschien verkeerd gemeten had

dinsdag 19 augustus 2025 om 19:13
Ja, ik gebruik inderdaad Mounjaro.
Klopt, dat weet ik en ik weet ook dat anderen misschien wel veel meer kilo’s kwijt moeten, maar al 4 weken geen enkele vooruitgang voelt toch echt wel een soort van eindeloos. Zeker omdat ik geen idee heb of en wanneer er weer beweging in komt.
Ga nu inderdaad toch maar naar de 7,5 in de hoop dat dat soelaas gaat bieden.
Klopt, dat weet ik en ik weet ook dat anderen misschien wel veel meer kilo’s kwijt moeten, maar al 4 weken geen enkele vooruitgang voelt toch echt wel een soort van eindeloos. Zeker omdat ik geen idee heb of en wanneer er weer beweging in komt.
Ga nu inderdaad toch maar naar de 7,5 in de hoop dat dat soelaas gaat bieden.
dinsdag 19 augustus 2025 om 20:22
Ik ben ongeveer gelijk begonnen en prik nog 2,5mg mounjaro. Maar ik ben 'slechts' 10 kilo kwijt. Het vliegt er niet af bij mij. Anderszijds heb ik weinig foodnoise (soms een beetje) en vrijwel altijd een vol gevoel.
Daarom hoog ik niet op.
Dan maar langzaam afvallen.
Hoeveel ben jij al kwijt?
Wel irritant dat je nu alweer moet ophogen hoor. Ik snap dat je ervan baalt. Hopelijk geeft dit jou wel net het zetje om goed af te vallen.
woensdag 20 augustus 2025 om 00:09
Ik heb best veel verhalen gehoord van mensen die pas echt gewicht begonnen te verliezen nadat ze op een hogere dosis zaten. Mensen die maanden lang op 2,5 mg zitten en veel afvallen is ook echt niet de grootste groep heb ik het idee. Die zijn er wel en natuurlijk zijn dat juist de verhalen die we onthouden maar veel gebruikers gaan ook gewoon door naar hogere dosissen voordat het echt effect heeft. 16 weken is 3,5 maand. Ik heb zelf 1 maand 2,5 mg gedaan, 3 maanden 5 mg, nu 2 maanden 7,5 mg. Daar blijf ik nog even op want ik ben de laatste tijd vrij duizelig dus wil niet gelijk ophogen. Ik ben de komende twee weken op vakantie dus zal waarschijnlijk ook niet afvallen. Daarna wil ik nog een maand 7,5mg doen en dan misschien weer ophogen.girasole3 schreef: ↑19-08-2025 16:50Ik zit nu in week 16 en er gebeurt al 4 weken helemaal niets; ik golf een beetje heen en weer rond hetzelfde gewicht.
Twee weken geleden opgehoogd naar 6,25 en dat heeft niks geholpen.
Heb geen last van bijwerkingen, maar merk ook geen werking. Ik zit nooit vol, heb nog best veel last van foodnoise.
Arts stelt nu voor op te hogen naar 7,5. Maar ik ben zo aan het twijfelen, zeker ook gezien de kosten.
En dan de verhalen van anderen waar de kilo’s eraf vliegen op een lage dosering werken ook niet mee aan een goed gevoel.
woensdag 20 augustus 2025 om 13:17
Balen Girasole. Is MJ jouw eerste medicijn of heb je al andere geprobeerd? Zou bijvoorbeeld Saxenda prijstechnisch interessant voor je kunnen zijn?
Het begint mensen nu wel op te vallen dat ik afgevallen ben en daarmee komen ook de eerste vragen: ben je afgevallen, hoe doe je dat? Ik heb tegen twee vriendinnen, geen hartsvriendinnen, gezegd door minder kh en meer eiwitten te eten (gedeeltelijk waar) maar dat is niet de werkelijke reden
natuurlijk. Voel me er niet senang bij en van eentje vermoed ik dat ze weet dat ik S gebruik want zij heeft laatst mijn huisdieren gevoerd en is in de koelkast geweest waar mijn doosje pennen ligt.
Baal van de heimelijkheid, dat ik gelogen heb maar ook dat ik dit dus niet geheim kan houden.
Het begint mensen nu wel op te vallen dat ik afgevallen ben en daarmee komen ook de eerste vragen: ben je afgevallen, hoe doe je dat? Ik heb tegen twee vriendinnen, geen hartsvriendinnen, gezegd door minder kh en meer eiwitten te eten (gedeeltelijk waar) maar dat is niet de werkelijke reden
natuurlijk. Voel me er niet senang bij en van eentje vermoed ik dat ze weet dat ik S gebruik want zij heeft laatst mijn huisdieren gevoerd en is in de koelkast geweest waar mijn doosje pennen ligt.
Baal van de heimelijkheid, dat ik gelogen heb maar ook dat ik dit dus niet geheim kan houden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
woensdag 20 augustus 2025 om 20:54
Blegh, hier gaat het ook even dikke prut.
Het werkt totaal niet (voel me precies net als anders), maar heb wél bijwerkingen, en moet daarom zelfs verlagen ipv dosering ophogen. Afgelopen week een kilo aangekomen.
@Felidaez, dat is natuurlijk maar een halve waarheid, wat toch voelt als liegen. Zou voor mij ook zo voelen. Hoewel ik het zeker niet aan andere ga vertellen (collega's etc.). Dus ik vertel ook de halve waarheid dat ik minder eet en meer sport.
Het werkt totaal niet (voel me precies net als anders), maar heb wél bijwerkingen, en moet daarom zelfs verlagen ipv dosering ophogen. Afgelopen week een kilo aangekomen.
@Felidaez, dat is natuurlijk maar een halve waarheid, wat toch voelt als liegen. Zou voor mij ook zo voelen. Hoewel ik het zeker niet aan andere ga vertellen (collega's etc.). Dus ik vertel ook de halve waarheid dat ik minder eet en meer sport.
woensdag 20 augustus 2025 om 22:40
Misschien is 2x in de week prikken wel wat voor jou. Ik prik 2x 1,25 en sindsdien heb ik veel minder last van bijwerkingenKarrota schreef: ↑20-08-2025 20:54Blegh, hier gaat het ook even dikke prut.
woensdag 20 augustus 2025 om 22:47
Ja daar ga ik nu op over!
Maar ik merk met 1x 2,5mg dus al geen werking zelfs niet de eerste dagen, alleen bijwerking. Dus ik verwacht eigenlijk van 2x 1,25mg al helemáál geen werking...
donderdag 21 augustus 2025 om 00:02
Blugh hier is het ook ff bal. Had week of 3 geleden besloten toch op te hogen, have doses. Viel kilo af in 1 week dus dacht nah dat gaat weer lekker. Maar nu sta ik weer 2 weken stil. Toch maar ff bijgehouden wat ik eet, weer veel te weinig met maar +/- 1200 calorieën. Grrr
Morgen maar terug naar oude doses en even calorieën blijven monitoren. Vind het zo kak dat ik dus niet "gewoon" kan eten. Het is of te veel, of te weinig als ik er niet op let. Food noise was wel weer weg, dat was echt chill. Zucht
Morgen maar terug naar oude doses en even calorieën blijven monitoren. Vind het zo kak dat ik dus niet "gewoon" kan eten. Het is of te veel, of te weinig als ik er niet op let. Food noise was wel weer weg, dat was echt chill. Zucht

"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
donderdag 21 augustus 2025 om 07:46
donderdag 21 augustus 2025 om 08:21
Ah kijk!LunchLover schreef: ↑21-08-2025 07:46Nee maar denk nu soms had ik dat maar gedaan. Bh maat is wel van omtrek 105 naar 90 gegaan.
Gewoon nu mee beginnen, beter laat dan nooit.
Ik denk echt dat het helpt als je ziet dat je een paar weken niet in gewicht afneemt, maar wel in centimeters.
Ik viel in een dalende elke week af, maar sinds 6 weken schommelt het bij mij ook meer.
Dan blijf ik 2-3 weken hetzelfde en de 4e week is er weer een daling.
Cm gaat overigens ook steeds langzamer, maar ik zit bijna op streef, dus dat zal er wellicht ook mee te maken hebben.
donderdag 21 augustus 2025 om 09:15
Ik ben pas 8 kilo afgevallen.Cliopatra schreef: ↑19-08-2025 20:22Ik ben ongeveer gelijk begonnen en prik nog 2,5mg mounjaro. Maar ik ben 'slechts' 10 kilo kwijt. Het vliegt er niet af bij mij. Anderszijds heb ik weinig foodnoise (soms een beetje) en vrijwel altijd een vol gevoel.
Daarom hoog ik niet op.
Dan maar langzaam afvallen.
Hoeveel ben jij al kwijt?
Wel irritant dat je nu alweer moet ophogen hoor. Ik snap dat je ervan baalt. Hopelijk geeft dit jou wel net het zetje om goed af te vallen.
De eerste 12 weken zo’n 600 gram per week en daarna dus niks meer.
donderdag 21 augustus 2025 om 09:38
Ik heb in het begin alles opgemeten. Komende week ben ik een maand bezig en wil ik weer meten. Wil dat elke maand doen.
Ik denk inderdaad ook dat het wel helpt/motiveert wanneer de weegschaal stilstaat maar de centimeters wel blijven afnemen.
donderdag 21 augustus 2025 om 12:40
ik denk dat iedereen zich eens moet gaan realiseren dat je lijf geen machine is dat precies doet wat de cijfers aangeven. En ja, het is onzettend balen wanneer je een paar weken geen verschil ziet op de weegschaal, maar zo werkt het nou eenmaal. Niemand verliest gewicht in een perfecte lineaire lijn naar beneden. Ook niet met behulp van injecties.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 21 augustus 2025 om 12:47
Ik ben het hier mee eens, hoe moeilijk ook! Veel afvallen is geen sprint, het is een marathon, ook (juist?) met medicatie. Als je stug in een calorietekort blijft eten, dan zul je op een gegeven moment (weer) gaan afvallen. En ik snap het he: ik wil ook het liefste morgen weer in maat 44 passen! Dus houd moed! Ik vind iedereen hier hartstikke goed bezigrosanna08 schreef: ↑21-08-2025 12:40ik denk dat iedereen zich eens moet gaan realiseren dat je lijf geen machine is dat precies doet wat de cijfers aangeven. En ja, het is onzettend balen wanneer je een paar weken geen verschil ziet op de weegschaal, maar zo werkt het nou eenmaal. Niemand verliest gewicht in een perfecte lineaire lijn naar beneden. Ook niet met behulp van injecties.
donderdag 21 augustus 2025 om 14:29
8 kilo in 16 weken is toch eigenlijk hartstikke mooi. Maar ik snap dat het vervelend is dat je stilstaat. Heb je ook weer last van dezelfde eetruis of honger? Anders zou ik het misschien nog 2 weken aankijken en dan kun je alsnog ophogen of verder kijken.
Zo’n plateau is ook dat je lichaam even went en stabiliseert. Ik denk dat dat alleen maar goed is

donderdag 21 augustus 2025 om 14:33
Ik ben nu zo’n 8 maanden bezig, waarvan ik 2,5 maand zo’n beetje niks heb gebruikt. Inmiddels 12 kilo afgevallen, dus dat is effectief zo’n 2 kilo per maand. Prima denk ik. Zou het liefst nog sneller willen, maar als het zo doorgaat ben ik over een half jaar in totaal 24 kilo kwijt. Dat zou echt fantastisch zijn.
Ik wil het liefst naar de 70 kilo (nu nog 18 kilo), zodat ik ook een beetje speling heb dan. Ik ben volop aan het sporten, daarmee hoop ik dan te compenseren als ik toch weer eetruis krijg en wat meer ga eten.
Gisteren voor het eerst 5 km kunnen hardlopen
Ik wil het liefst naar de 70 kilo (nu nog 18 kilo), zodat ik ook een beetje speling heb dan. Ik ben volop aan het sporten, daarmee hoop ik dan te compenseren als ik toch weer eetruis krijg en wat meer ga eten.
Gisteren voor het eerst 5 km kunnen hardlopen
donderdag 21 augustus 2025 om 20:17
Lieve dames, met enige schroom plaats ik hier nu een vraagje, hopelijk heeft iemand zin om te antwoorden. Ik ben al sinds mijn pubertijd te zwaar en dat komt door te veel snaaien. Food noise dekt de lading wel; de hele tijd aan eten denken en het liefst zoetigheid. Een rol koekjes, zak m&m's of boterhammen belegd met Nutella, rollen Mentos (naast de redelijk gezonde maaltijden) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is ongezond en ik ben dan ook eigenlijk altijd moe.
De huisarts wilde mij geen Ozempic voorschrijven omdat ik nog net niet voldeed aan de eisen en daarom heb ik het indertijd op internet besteld. Het had een geweldig resultaat; tien kilo afgevallen want ik was kots misselijk van en kreeg geen hap meer door mijn keel. Gelukkig had ik vakantie opgenomen want ik had onmogelijk kunnen werken.
Wat ik er heerlijk aan vond (toen de misselijkheid eenmaal weg was) was de rust in mijn hoofd want de obsessie met eten was helemaal weg. Die kilo's zitten inmiddels natuurlijk weer aan en ik zou dus graag weer willen beginnen met Ozempic of iets dergelijks maar durf het niet aan vanwege die misselijkheid. Mijn vraag is dan ook of er een dergelijk medicijn is waarvan je niet misselijk wordt. Is er iemand die dat weet?
Dank voor het lezen en nog een fijne avond,
Groetjes Laatmetalles.
De huisarts wilde mij geen Ozempic voorschrijven omdat ik nog net niet voldeed aan de eisen en daarom heb ik het indertijd op internet besteld. Het had een geweldig resultaat; tien kilo afgevallen want ik was kots misselijk van en kreeg geen hap meer door mijn keel. Gelukkig had ik vakantie opgenomen want ik had onmogelijk kunnen werken.
Wat ik er heerlijk aan vond (toen de misselijkheid eenmaal weg was) was de rust in mijn hoofd want de obsessie met eten was helemaal weg. Die kilo's zitten inmiddels natuurlijk weer aan en ik zou dus graag weer willen beginnen met Ozempic of iets dergelijks maar durf het niet aan vanwege die misselijkheid. Mijn vraag is dan ook of er een dergelijk medicijn is waarvan je niet misselijk wordt. Is er iemand die dat weet?
Dank voor het lezen en nog een fijne avond,
Groetjes Laatmetalles.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in