Hoe weerbaar ben jij?

20-08-2025 22:15 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We horen er steeds meer over: we moeten ons voorbereiden op 72 uur zelfredzaamheid. Deze week was in de Belgische media dat we een noodplan moeten maken om met je gezinsleden en met je buren af te spreken wat je doet als je 72 uur binnen moet blijven, zonder stroom. In Nederland lezen we veel over noodpakketjes en het in huis halen van wat cash geld.
Hoe voorbereid ben jij? Heb je een noodpakket? Praat je erover met je familie? Of vind je het onzin? Of juist eng?
Wombat schreef:
21-08-2025 11:17
Wel ff nadenken hoe je je spulletjes gaat koken op je campinggasfornuis. Heb je blikspul om op te warmen, of moet je de rijst in icetea of wijn gaan koken?
Denk dat je ook dan wel drie dagen overleefd ;-)
Al dat contante geld heb ik ook zo mijn vraagtekens bij. Als er, ik noem maar wat, een grote stroomuitval is, dan breekt er al gauw paniek uit. Althans, mensen gaan hamsteren. Een supermarkt heeft niet genoeg contanten meer in huis om iedereen op die manier te laten betalen. Daarnaast zou ik als supermarktmanager mijn 16/17 jarige medewerkers helemaal niet bloot willen stellen aan hamsterende klanten die eisen dat hun contante geld wordt aangenomen en de winkels vroegtijdig sluiten.

De gemiddelde Nederlander kan echt wel drie dagen zonder boodschappen doen. Ja dan eet je misschien brood op de derde dag, of koude bonen, maar echt zwaar gaan we het dan niet hebben.
gonniegijsje schreef:
21-08-2025 09:18
Ik heb een houtkachel, ga tzt ruilen met de sukkels met een warmtepomp of cv. Ikke water jij niet bevriezen :hyper:
Nou, deze sukkel heeft een warmtepomp èn voldoende voorraad water, maar je hoeft bij mij niet aan te kloppen voor ruilhandel. Zelfs hartje winter wordt het zonder verwarming niet kouder dan 17 graden. :hyper:
DronkenAardbei schreef:
21-08-2025 16:55
Nou, deze sukkel heeft een warmtepomp èn voldoende voorraad water, maar je hoeft bij mij niet aan te kloppen voor ruilhandel. Zelfs hartje winter wordt het zonder verwarming niet kouder dan 17 graden. :hyper:
Hoe doe je dat zonder stroom?
Ik snap niet dat hier zo veel aandacht voor is. Er zijn nu mensen in nood zonder zo'n klotepakket.
Wombat schreef:
21-08-2025 11:17
Wel ff nadenken hoe je je spulletjes gaat koken op je campinggasfornuis. Heb je blikspul om op te warmen, of moet je de rijst in icetea of wijn gaan koken?

Gaat 'm niet worden :proud:
wij slapen nooit.
Poespas schreef:
21-08-2025 17:25
Ik snap niet dat hier zo veel aandacht voor is. Er zijn nu mensen in nood zonder zo'n klotepakket.
Dat snap ik dan weer prima.
Omdat mensen slecht voorbereid zijn op een paar dagen stroomuitval. Niet omdat ze niet kunnen maar er niet over nadenken of geen zin in hebben.
Dan helpt het wel voor bewustwording (sorry voor dat rotwoord). Kunnen de hulpdiensten zich tzt bezighouden met wat dan echt belangrijk is ipv brandjes blussen bij mensen die de moeite niet hebben genomen l.
La_Galette schreef:
21-08-2025 16:36
Al dat contante geld heb ik ook zo mijn vraagtekens bij. Als er, ik noem maar wat, een grote stroomuitval is, dan breekt er al gauw paniek uit. Althans, mensen gaan hamsteren. Een supermarkt heeft niet genoeg contanten meer in huis om iedereen op die manier te laten betalen. Daarnaast zou ik als supermarktmanager mijn 16/17 jarige medewerkers helemaal niet bloot willen stellen aan hamsterende klanten die eisen dat hun contante geld wordt aangenomen en de winkels vroegtijdig sluiten.

De gemiddelde Nederlander kan echt wel drie dagen zonder boodschappen doen. Ja dan eet je misschien brood op de derde dag, of koude bonen, maar echt zwaar gaan we het dan niet hebben.
De deur van die supermarkt gaat niet eens open :-D.
De standaard supermarkt heeft namelijk elektrische deuren.

Je komt er dus niet eens in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wombat schreef:
21-08-2025 09:06
Ik denk bij weerbaar ook aan iets anders!
Nou dat inderdaad. Ik dacht dit topic gaat over weerbaarheidstraining en zo.
Wissewis schreef:
21-08-2025 18:13

Die deuren overleven echt geen menigte plunderaars met werpende stenen en winkelwagentjes en een aantal breekijzers.
Tijdje terug via Picnic een noodvoorraadje laten komen: blikken soep, water, kikkererwten, blikgroente, houdbare melk enzo. Toen ook de houdbaarheidsdata in mijn agenda gezet, zodat we het ook een beetje up to date houden. Met de rest van wat we normaal op voorraad hebben kunnen we het echt wel een tijdje uitzingen.

We hebben zo’n opwindbaar campinglampje en een paar gasflesjes+campingstelletje. Niet speciaal aangeschaft, dat hebben we gewoon van de camping. Lucifersmoeten we ergens hebben maar ik weet niet waar. Ik ben dol op fleecedekens dus die hebben we ook meer dan genoeg. Als qua warmte écht de nood aan de man is, breken we gewoon de houten tuintafel in stukken 😆

Ik hoop dat het niet nodig is en ik verwacht het ook eigenlijk niet, maar met een peuter in huis vind ik het toch een fijn idee een beetje voorbereid te zijn.
ShaunTheSheep schreef:
21-08-2025 18:31
Die deuren overleven echt geen menigte plunderaars met werpende stenen en winkelwagentjes en een aantal breekijzers.
Triest toch, dat we er eigenlijk al vanuit gaan dat we binnen drie dagen (want daar gaat het hier over) te maken gaan hebben met vernielingen en geweld. En zal dat alleen gericht zijn tegen winkels of zal ook de 80 jarige buurvrouw worden omgelegd voor haar voorraad geweckte sperziebonen?
thistle schreef:
21-08-2025 19:50
Triest toch, dat we er eigenlijk al vanuit gaan dat we binnen drie dagen (want daar gaat het hier over) te maken gaan hebben met vernielingen en geweld. En zal dat alleen gericht zijn tegen winkels of zal ook de 80 jarige buurvrouw worden omgelegd voor haar voorraad geweckte sperziebonen?
Ik ben niet zo'n fan van bokaal-food, dus de buurvrouw mag op haar 2 oren slapen.

Alle diepvriezen en koelkasten in de supermarkten zijn ook kaduuk, dus ik ga ervan uit dat als ze de deur open krijgen die supermarkt net blij is dat al hun bederfbaar waar verkocht raakt. In plaats van dat ze alles maar in de container moeten werpen wegens te lang niet gekoeld / diepvries-stuff die totaal ontdooid is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Moiren schreef:
21-08-2025 10:15
Ik heb sinds kort een “rietje met filter” waarmee ik rechtstreekse uit de gracht zou kunnen drinken. Gewoon omdat ik dat zo leuk vindt en daarom cadeau heb gekregen.
Daar heb je veel meer aan dan aan een paar flessen water.
Catan schreef:
21-08-2025 20:13
Precies wat ik dacht. Je kan er ook flessen mee vullen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Catan schreef:
21-08-2025 20:13
Je hebt het allebei nodig. Flessen drinkwater voor direct, alternatieven voor als dat op is. Als er een gifaanval wordt gedaan, is dat buitenwater ook met wat zuivering niet direct drinkbaar. Daar is dan veel meer voor nodig.
Appletje schreef:
21-08-2025 22:04
Je hebt het allebei nodig. Flessen drinkwater voor direct, alternatieven voor als dat op is. Als er een gifaanval wordt gedaan, is dat buitenwater ook met wat zuivering niet direct drinkbaar. Daar is dan veel meer voor nodig.
Dan red je het ook niet met je paar flessen water.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Wissewis schreef:
21-08-2025 18:13

Alle deuren hebben voorzieningen om ze handmatig open te maken. Stroomuitval gebeurt immers wel vaker. Het is ook wettelijk verplicht.
Poespas schreef:
21-08-2025 17:25
Waarom noem je het een "klotepakket"?
Wissewis schreef:
21-08-2025 19:57
Ik ben niet zo'n fan van bokaal-food, dus de buurvrouw mag op haar 2 oren slapen.

Alle diepvriezen en koelkasten in de supermarkten zijn ook kaduuk, dus ik ga ervan uit dat als ze de deur open krijgen die supermarkt net blij is dat al hun bederfbaar waar verkocht raakt. In plaats van dat ze alles maar in de container moeten werpen wegens te lang niet gekoeld / diepvries-stuff die totaal ontdooid is.
Daar heb je een goed punt, die weck-boontjes zijn niet lekker. Dat is dus wel het ultieme nood-voer, want je gaat het nooit per ongeluk opeten en je zal er niet voor worden overvallen.

Diepvriezen en koelkasten zijn maar een klein deel van wat een supermarkt aan spullen en etenswaren heeft staan, het zou maar zo kunnen dat de schade aan het pand groter is dan de schade van die bedorven waar.
Hier hebben we ongeveer 60 liter water in huis + frisdrank, 2 gasflessen voor de BBQ, altijd 3 powerbanks opgeladen, veel rijst/crackers/pasta/chocopasta en ingeblikte groente, eiwitrepen en ander lang houdbaar spul. Verder een slaapzak per persoon en extra wollen dekens. En 2 goede zakmessen, voldoende cash geld en in de garage een extra jerrycan benzine.

Zodra er signalen zijn van onrust laten we meteen het bad vollopen :), voor wat extra voorraad.
Ik woon in een orkaangebied met ook nogal eens uitval van electriciteit na een regenbui. Ik heb olielampen, zaklampen en kaarsen. We koken op gas en dat valt ook bij een orkaan (tot nu toe) niet uit. Water is ook nog nooit een probleem geweest tenzij echt alles omwaait of overstroomt.

Wat ik kan vertellen uit ervaring met 7-10 dagen orkaanellende: cash geld is zeer gewenst. Je krijgt hier niks voor elkaar zonder en ik heb dus relatief veel standaard in huis. Telefoonverkeer en internet is een zootje. Ben vaak voor dagen van de buitenwereld afgesloten geweest. Enige communicatie was dan een ouderwetse transistorradio op batterijen. Er is altijd wel een radiozender die toch in de lucht weet te blijven en daar hoor je dan het meeste lokale nieuws op. De noodradio die overal wordt aangeprezen was helemaal niks waard. Die bleef maar herhalen dat er schade door een orkaan was en dat was al het nieuws. Waardeloze troep.

Eten hebben wij sowieso heel veel voorraad van. Denk dat we het wel twee maanden uit kunnen houden met al het blik- en droogvoer. Vriezer houdt het wel even uit als ie goed vol zit. Zo min mogelijk openen en zoveel mogelijk van koelkast naar vriezer verhuizen. Waar ik woon konden we ook altijd wel los ijs kopen maar dat lijkt me in NL niet echt van toepassing. Daarentegen wordt het in NL ook weer niet zo warm als waar ik woon, dus ik zou echt rustig nog 3-5 dagen uit de vriezer eten.

Als water backup heb ik nog campinguitrusting met waterfilter. Maar goed, dat hebben we nog nooit nodig gehad.

Het enige wat wij doen als er een orkaan aankomt is de oplaadbare batterijen opladen en de auto vol met benzine gooien.
thistle schreef:
21-08-2025 19:50
Nou we hebben gezien wat het gedrag van de gemiddelde mens is wanneer er paniek is. Onlangs hier nog een probleem met het drinkwater. Binnen een uur stonden de rijen tot aan de deur met mensen die bronwater wilden hamsteren. Kwaaie mensen omdat er op de deur werd aangegeven dat er maar twee sixpacks pp mochten worden verkocht.
En dat terwijl het ook gewoon een optie was om het water uit de kraan tijdelijk te koken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven