Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 939 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Moiren schreef:
22-08-2025 09:12
De enige vraag die ik steeds heb is hoeveel pijn en hoeveel angst dit meisje in de laatste fase van haar leven wel niet gehad moet hebben. Zo intens verdrietig.
Het lijkt me een hel voor ouders om met zulke vragen te moeten leven.
Moiren schreef:
De enige vraag die ik steeds heb is hoeveel pijn en hoeveel angst dit meisje in de laatste fase van haar leven wel niet gehad moet hebben. Zo intens verdrietig.
En die 112 operator die haar laatste minuten kon horen. Ik hoop dat die persoon bijstand krijgt. En de agenten die naar die plek moesten, zouden ze gebeden hebben dat ze niet te laat waren? Zoveel personen lijden onder de daad van 1 gek.
Lila-Linda schreef:
22-08-2025 09:09
Maar dan maak je het slachtoffer medeverantwoordelijk voor haar moord
Ik denk oprecht dat er nauwelijks mensen zijn die deze vraag stellen met die intentie. Ik denk dat de meeste mensen hem stellen vanuit machteloosheid.
Wijndruifje schreef:
22-08-2025 09:17
En die 112 operator die haar laatste minuten kon horen. Ik hoop dat die persoon bijstand krijgt. En de agenten die naar die plek moesten, zouden ze gebeden hebben dat ze niet te laat waren? Zoveel personen lijden onder de daad van 1 gek.
Ja rot, maar is hun werk hè. Ze is helaas niet de eerste.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Draaideurforummer schreef:
22-08-2025 09:17
Het lijkt me een hel voor ouders om met zulke vragen te moeten leven.
Ik de k dat ze die antwoorden helaas wel hebben.
Ruin it yourself.
Het is vooral triest als mensen onder zo’n nieuwsbericht schrijven: ik haal mijn dochter altijd op.
Dus eigenlijk zeg je dan dat het de fout is van de ouders.

Ik zeg altijd tegen beide kinderen (dochter en zoon, ook jongens kan wat overkomen) dat ze nooit alleen naar huis moeten gaan. En als het anders loopt, dat ze dan moeten bellen. Maar toch gebeurt het wel eens, vaak maar een klein stukje. Maar soms hebben ze wel eens keuzes gemaakt, waar ik minder blij mee was.

En zoals iemand al schreef, wat als ze 20 was geweest? Op kamers had gewoond?
Ik liep vroeger (en nu) ook liever ‘s nachts niet alleen over straat. Maar ik woonde het verst van het centrum af, dus had altijd een stukje alleen.
Ik fietste vroeger ook gewoon alleen naar huis, snap ook heel goed dat je dat stuk alleen fietst als je een elektrische fiets hebt.

Tegenwoordig hangen overal camera’s, als het iets is met voorbedachte rade, dus als hij heel bewust op zoek was naar een slachtoffer, is dat met het idee dat je ook heel snel opgespoord wordt. Mijn idee was dus dat het juist veiliger is op straat dan vroeger, ook omdat je meer mensen in de buurt hebt die je zien etc, overal camera’s en mobiele telefoon bij de hand. Ik kan mij voorstellen dat zij ook zo dacht.

Het moet dus wel om een heel gestoorde en zieke geest gaan…

Ik lees dat ze iemand hebben opgepakt voor een Zeer gewelddadig zedendelict daar in de buurt…. Iemand die in een AZC woont…. Ik hoopte eigenlijk niet dat dit het geval zou zijn, omdat het weer zo typerend is.
Countess_Dracula schreef:
22-08-2025 09:09
Dit is best een goed idee eigenlijk. Draai het om. Alle ‘normale mannen’ zouden juist met liefde mee moeten werken aan een wereld die voor hun zus, vrouw, dochter veiliger wordt.
En dat kunnen ze doen. Door een man aan te spreken die een dame lastig valt. Door met hun vriendin mee naar huis te fietsen. Door voor hun zusje op te komen. Niet door ze massaal op te sluiten. Dat is volkomen disproportioneel.
Mijn vriend heeft ooit een meisje op de taxi gezet die super dronken op straat liep tijdens een stapavond en was hoogstens 16 jaar. Hij heeft haar taxi toen betaald. En hij vindt het vreselijk als hij merkt dat vrouwen van hem schrikken op straat en een stap opzij zetten. Een man die zich op voorhand moet bewijzen dat hij goed is, is net zo absurd als een vrouw die niet veilig over straat kan.
Moiren schreef:
Ik ook, dat is precies wat steeds in mijn hoofd zit.
Heel verdrietig is het, te bedenken dat je je dochter/vrouw/zus ect op het hart moet drukken , fiets niet alleen, ga niet alleen hardlopen in het bos, neem een alarmfluitje mee savonds, kleed je niet te bloot ect......

De dag dat een man zich onveilig voelt op een verlaten landweggetje moet nog komen!
Suus schreef:
22-08-2025 09:15
Maar wat is jouw reactie dan als iemand antwoord geeft op jouw vraag waarom ze niet alleen fietste?

Dus dat een taxi te duur is en er niemand in de buurt woont waarmee ze samen kon fietsen?
Het is voor mij meer een soort wanhoopsvraag omdat je niet wil dat het is gebeurd. Niet een vraag om een feitelijk antwoord op te krijgen. Net als dat je roept: waarom moet dit nu gebeuren? Als je auto pech heeft juist op het moment dat je echt weg moet. Het heeft voor mij niks met schuld te maken. Je wil gewoon dat de waarheid anders is dan hij is.
Geef Lisa en die ouders eerder een standbeeld dat ze instant 112 heeft gebeld.
De politie was dan helaas wel niet op tijd, maar was wel op de hoogte dat er iets gaande was.

De enige die in fout is is die volslagen idioot.
Waarom gedraagt die kerel zich volslagen idioot?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bij zulke opmerkingen haal ik tegenwoordig de moord op Anne Faber aan, dat was ‘gewoon’ op klaarlichte dag. Moeten we dan ook niet meer alleen fietsen?
Catco schreef:
22-08-2025 09:52
Heel verdrietig is het, te bedenken dat je je dochter/vrouw/zus ect op het hart moet drukken , fiets niet alleen, ga niet alleen hardlopen in het bos, neem een alarmfluitje mee savonds, kleed je niet te bloot ect......

De dag dat een man zich onveilig voelt op een verlaten landweggetje moet nog komen!
Nogmaals, ik druk het mijn zoon ook op het hart hoor. En de ouders van zijn vrienden ook.
Jongens/mannen hebben ook te maken met geweld.
Pelle schreef:
22-08-2025 09:58
Nogmaals, ik druk het mijn zoon ook op het hart hoor. En de ouders van zijn vrienden ook.
Jongens/mannen hebben ook te maken met geweld.
Ik ook. Net zo vaak, maar ander geweld.
Ruin it yourself.
AnAppleADay schreef:
22-08-2025 09:57
Bij zulke opmerkingen haal ik tegenwoordig de moord op Anne Faber aan, dat was ‘gewoon’ op klaarlichte dag. Moeten we dan ook niet meer alleen fietsen?
En met wie moet je fietsen? Zoals in een van de berichten las, gaat het in veel gevallen om een bekende.
Ik weet nog goed toen Anne Faber vermist raakte en vermoord gevonden werd die vragen ook gesteld werden. "Waarom fietste ze dan alleen, waarom kwam niemand haar ophalen omdat het regende? Je moet ook niet fietsen als er onweer aan komt". Ik kan die reacties zo goed herinneren omdat ik het zo zo oneerlijk vond. Ik fiets ook alleen. Er komt ook niemand mij halen als het regent.

Zo oneerlijk. Ook nog een deel van de schuld bij het slachtoffer/nabestaanden leggen om maar de man die femicide pleegt iets te ontlasten. Rot op.
AnAppleADay schreef:
22-08-2025 09:57
In Antwerpen werd een aantal jaar geleden de 25-jarige Britta Cloetens vermoord. Die ging verdorie gewoon een nieuwe auto bekijken, toen de garagemedewerker haar aanviel en doodde.
Nina-1990 schreef:
22-08-2025 08:48
Ik ben ook woedend over wat hier gebeurd is.
Ik denk dat mensen die vragen stellen zodat ze zelf een fake gevoel van controle hebben over een oncontroleerbare situatie.
We zijn denk ik helaas op het punt gekomen dat NL niet meer veilig is. Iig niet zoals het was.
waarom heb jij het over "op het punt gekomen"? toen ik 30 jaar geleden tiener was werd door de rutgerstichting al gewaarschuwd dat meer dan de helft van de meisjes/vrouwen te maken kreeg met aanranding en erger.

vergis je niet in de cijfers alleen omdat je via internet nu meer hoort dan vroeger.
En doooooor!
broadway schreef:
22-08-2025 10:06
waarom heb jij het over "op het punt gekomen"? toen ik 30 jaar geleden tiener was werd door de rutgerstichting al gewaarschuwd dat meer dan de helft van de meisjes/vrouwen te maken kreeg met aanranding en erger.

vergis je niet in de cijfers alleen omdat je via internet nu meer hoort dan vroeger.
Ja, eens. Ook 30 jaar geleden gebeurden dit soort dingen helaas.
Wat we ons moeten afvragen is waarom mannen zich vrij voelen dominant te zijn over vrouwen. Waarom voeden we jongens op als "stoer" en meisjes als "lief en meegaand". Waarom betalen we vrouwen niet evenveel als mannen. Waarom is de hele wereld gericht op mannen: in de medische wetenschap, in de techniek (bijvoorbeeld auto's die op het mannelijk lichaam zijn gemaakt), etc. Waarom vond mijn oom het normaal dat hij aan me zat toen ik 14 was. Waarom vond mijn andere oom het normaal om het over mijn "erwtjes" te hebben toen ik borsten begon te ontwikkelen. Waarom vinden studenten het normaal om vrouwen te classificeren als spermaemmers. Onze hele maatschappij schreeuwt: mannen zijn meer waard dan vrouwen. En dan geeft sommige mannen het gevoel dat ze alles kunnen doen met een vrouw.
nerdopviva schreef:
22-08-2025 10:13
Wat we ons moeten afvragen is waarom mannen zich vrij voelen dominant te zijn over vrouwen. Waarom voeden we jongens op als "stoer" en meisjes als "lief en meegaand". Waarom betalen we vrouwen niet evenveel als mannen. Waarom is de hele wereld gericht op mannen: in de medische wetenschap, in de techniek (bijvoorbeeld auto's die op het mannelijk lichaam zijn gemaakt), etc. Waarom vond mijn oom het normaal dat hij aan me zat toen ik 14 was. Waarom vond mijn andere oom het normaal om het over mijn "erwtjes" te hebben toen ik borsten begon te ontwikkelen. Waarom vinden studenten het normaal om vrouwen te classificeren als spermaemmers. Onze hele maatschappij schreeuwt: mannen zijn meer waard dan vrouwen. En dan geeft sommige mannen het gevoel dat ze alles kunnen doen met een vrouw.
allemaal legitieme vragen. om vervolgens het anticiperen op de gevolgen daarvan als idioot te bestempelen vind ik meer dan naïef.
ja, vrouwen zouden zonder problemen in minirokje 's nachts over de hei moeten kunnen fietsen, maar we leven helaas niet in unicorn-utopia, dus anticipeer je op wat kan gebeuren. dat maakt niemand schuld van iets want dat is altijd de dader, maar dood en verkracht in een greppel heb je niets aan onschuld.
En doooooor!
broadway schreef:
22-08-2025 10:06

Dit, in mijn optiek is er qua veiligheid echt niet veel veranderd in vergelijking met 30-40 jaar terug.
Ik werd toen ik puber was al gewaarschuwd voor mogelijke gevaren (om lastiggevallen te worden of erger) van alleen fietsen ergens achteraf. Of alleen door een bos of park lopen.
johanna wijzigde dit bericht op 22-08-2025 10:34
12.38% gewijzigd
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Johanna schreef:
22-08-2025 10:24
Ik werd toen ik puber was al gewaarschuwd voor mogelijke gevaren (om lastiggevallen te worden of erger) van alleen fietsen ergens achteraf. Of alleen door een bos of park lopen.

Gevaar van alleen fietsen waar het niet druk is, is dat je valt of een ander ongeval krijgt en geen hulp kunt inschakelen en daar ligt tot je gevonden wordt.

Vermoord worden, aangerand worden, veerkracht worden zijn geen gevaren van ergens alleen in het donker fietsen.
verbena wijzigde dit bericht op 22-08-2025 11:15
5.04% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven