Gezondheid alle pijlers

Tips tegen jeuk?

22-08-2025 11:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft er iemand nog tips die tegen jeuk zouden kunnen helpen? Heb sinds twee weken spontaan overal over mn lijf jeuk. Op sommige momenten zo erg dat ik van ellende ‘s nachts maar onder een “koude” douche ga staan. (Doordat het een thermostaat kraan is gaat ie op zijn laagste stand toch verwarmen dus de echte koud is alleen in het begin). Ik gebruik al pilletjes van de dokter. En koelgel. Knuffel me suf met icepacks. Maar vandaag is het zo erg dat ik in een hoekje wil gaan zitten huilen..

Bloed is al onderzocht, niks uitgekomen.. niks aan mijn huid te zien. Niet bekend met allergieën. Doorverwezen naar de dermatoloog maar dat duurt nog minstens 3 weken.

Dus als iemand nog ideeen heeft om de jeuk te onderdrukken hoor ik het graag.
lonelycat schreef:
22-08-2025 19:47
Ik heb twee jaar geleden spontaan netelroos gekregen. De jeuk was niet te harden. Ik kon wel janken.
Nooit een allergie of een oorzaak kunnen vinden. Ik slik blijvend antihistamine wat het nu redelijk onder controle houdt
Maar netelroos is echt zichtbaar toch?
Irma_3110 schreef:
22-08-2025 15:01
Ik heb een autoimmuunziekte die heel veel jeuk kan geven. Nog niet zo heel lang geleden is ontdekt dat een vorm van deze ziekte vooral bij ouderen, vrijwel onstilbare jeuk kan geven zonder verdere verschijnselen. Vraag de dermatoloog tegen die tijd om hieraan te denken.
Wat hier helpt tegen de jeuk is de sterkste hormoonzalf die de arts wil voorschrijven (in het gezicht willen ze niet tot aan de top, i.v.m. bijwerkingen). Een trucje tegen de jeuk: zachtjes slaan, absoluut niet krabben.
Mag ik vragen welke ziekte dit is? Ik heb ondertussen ook al 3 auto-immuun ziektes dus dan krijg je er gemakkelijk nog bij. En ook al jaren last van onverklaarbare jeuk.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Badeendje92 schreef:
22-08-2025 19:51
Maar netelroos is echt zichtbaar toch?
Bij mij niet
MrsNiceGuy schreef:
22-08-2025 20:19
Mag ik vragen welke ziekte dit is? Ik heb ondertussen ook al 3 auto-immuun ziektes dus dan krijg je er gemakkelijk nog bij. En ook al jaren last van onverklaarbare jeuk.
AIBD (autoimmuun blaarziekte). In Groningen zit het expertisecentrum waar ze de diagnose het beste kunnen doen. Het Erasmus bijvoorbeeld, stond 3 jaar geleden nog onder supervisie bij de specifieke testen (bloed en biopten) en een paar jaar daarvoor moesten ze zelfs alles nog opsturen. Maar er wordt gemiddeld maar 1 diagnose per week gesteld, dus de kans dat jij dat die week bent, is maar heel klein.
Is het ook niet iets van een plant, bijv in de tuin?

Jeuk in de nacht: draag bedekkende kleding. De jeuk wordt minder en minder kans om iets open te krabben.
Neem je toevallig multivitamines of magnesium supplementen? Ik krijg van bepaalde magnesium soorten hele erge jeuk over mijn hele lijf, zonder dat er iets te zien is.
Tegen de jeuk kan menthol poeder helpen.
Invetten werkt alleen als je huid droog is, en niet branderig aanvoelt... anders gaat het alleen maar broeien. Als het invetten niet goed voelt, niet doen.

Tip om van binnenuit te helpen bij jeuk: suikervrij en koemelk vrij eten een tijdje. Waarschijnlijk merk je na een paar dagen al effect, als dit een boosdoener (er zijn er misschien wel meer dan 1) is bij jou.

Buiten rustig bewegen helpt overdag en 's avonds. Kalm wandelen of fietsen. Afleiding helpt sowieso bij jeuk, en de frisse lucht.

En probeer eens puur aloëvera-sap. Elke dag een paar eetlepels innemen, verspreid over de dag. Dat 'koelt' je lijf van binnenuit. Kun je kopen bij H&B of een natuurwinkel.

Hoe is je stresslevel, even afgezien van die vreselijke jeuk?
Irma_3110 schreef:
22-08-2025 20:44
AIBD (autoimmuun blaarziekte). In Groningen zit het expertisecentrum waar ze de diagnose het beste kunnen doen. Het Erasmus bijvoorbeeld, stond 3 jaar geleden nog onder supervisie bij de specifieke testen (bloed en biopten) en een paar jaar daarvoor moesten ze zelfs alles nog opsturen. Maar er wordt gemiddeld maar 1 diagnose per week gesteld, dus de kans dat jij dat die week bent, is maar heel klein.
Bedankt, ik verdiep me hier even in.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ik heb bij warm weer hier ook last van. Begon met smeren maar heb geen droge huid en kreeg maar mijn idee alleen maar meer jeuk van die vette zalven. Wat bij mij helpt. Niet voor het slapen douchen. Lauw douchen dus niet perse koud. Niet afdrogen( doe een badjas aan) en je hoogstens droogdeppen. Ik smeer me in met cerave crème maar niet inwrijven. Ik verdeel de crème op mijn handen en dep het daarna op mijn armen en benen. Het zo min mogelijk activeren van de zenuwen in de huid lijkt bij mij te helpen. En niet broeien onder de dekens. Sterkte!
lonelycat schreef:
22-08-2025 19:47
Ik heb twee jaar geleden spontaan netelroos gekregen. De jeuk was niet te harden. Ik kon wel janken.
Nooit een allergie of een oorzaak kunnen vinden. Ik slik blijvend antihistamine wat het nu redelijk onder controle houdt
Ik heb dat ook ineens gekregen en heb het nu soms na een ziek zijn wat lijkt op een flinke verkoudheid. Het is niet altijd, dus ik vermoed dat het na COVID gebeurt, maar de laatste keer heb ik dat niet getest. Antihistamine werkt, maar alleen die met Cetirizine.
Kan je de poli niet even bellen, dat het echt nauwelijks gaat? Misschien kan je eerder terecht, of op een wachtlijst voor als er een afspraak wegvalt?

Overigens heb ik vroeger wel eens dit gebruikt tegen jeuk, maar het klinkt alsof jij wel wat stevigers nodig hebt: https://www.apotheek.nl/medicijnen/calamineschudsel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven