Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 10:46
als iedere man aan de andere kant van de straat gaat lopen, hebben we geen hulp nodig.noogieman schreef: ↑26-08-2025 09:50Ik ben absoluut verantwoordelijk voor wat ik doe en daar zitten altijd de beste intenties achter. Ik denk dat het verschil in de communicatie zit in de afstand tussen de man en de vrouw op straat. Ik dacht dat het ging over 5 meter ofzo, maar nu zie ik dat sommige hier het hebben over enkele meters. Stel je eens voor dat al die mannen, met een boog van 5 meter om je heen lopen? Dan is er dus niemand die je te hulp kan schieten. Voor meer duiding vind ik dit een goed artikel: https://www.nu.nl/binnenland/6366766/di ... litie.html
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 26 augustus 2025 om 10:49
“When you're accustomed to privilege, equality feels like oppression.”huismantom schreef: ↑26-08-2025 10:07Het zou een aardig begin zijn om te beseffen dat jouw intenties helemaal niet relevant zijn.
Mijn vader is heel 'aanrakerig' naar vrouwen, maar daar bedoelt hij niets mee.
Hij gaat met het grootste gemak voorbij aan hoe de ander het ervaart, want hij "bedoelt er niets verkeerds mee".
Niet jouw bedoeling, maar de beleving van de ander is leidend in dezen.
Natuurlijk ervaren veel mannen dat als een beperking van hun vrijheid omdat ze dat eeuwen hebben kunnen doen zonder dat dat gevolgen had of zonder er zelfs maar erop aangesproken te worden.
dinsdag 26 augustus 2025 om 11:00
zo, die komt binnen...Amaryllis schreef: ↑26-08-2025 09:12Deze campagne maakte hier thuis wel indruk op beide geslachten:
https://youtu.be/dP7OXDWof30?si=c92dK_AluC2UnlVn
En slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop.

dinsdag 26 augustus 2025 om 11:02
Mooi door Peter Pannekoek uitgelegd.Lalaloepsie schreef: ↑26-08-2025 09:36.
Hier heb je een andere man die het aan jou kan uitleggen:
https://x.com/PannekoekPeter/status/1484449719082487814
.
Ik weet niet meer van welke oproep het was, maar ze hadden toen een test gedaan met VR waarin vrouwen in het donker naar huis liepen en mannen, beide dezelfde route.
De vrouwen waren druk bezig met alles wat er kon gebeuren (elk hoekje en zijstraatje), mannen waren vooral bezig met wat voor rommel er lag, fietsen die scheef stonden ect. De mannen in de test hadden totaal een andere ervaring dan de vrouw. Ik weet nog wel dat sommige mannen zeiden ja ik zou mijn dochter hier niet (alleen) laten lopen.
Zelf ken ik (vrijgezelle) mannen die heel makkelijk zijn tegen vrouwen, maar wel zeggen ja mijn dochter mag dat niet hoor, dan sla ik die gozer neer. Doe het zelf dan ook niet, zie vrouwen zelf ook niet als goedkoop. Dat snap ik nooit zo goed. Is een "gewone" vrouw dan ineens minder als je dochter?
Helaas zal het nooit stoppen zolang vrouwen als minder worden gezien.
anoniem_68beec127142a wijzigde dit bericht op 26-08-2025 11:04
3.57% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 11:04
dinsdag 26 augustus 2025 om 11:28
nee en ik denk dat ik dat ook niet ga doen. Kan me er basis van jouw tekst wel iets bij voorstellen. Diezelfde commentaren lees ik ook bij filmpjes op tiktok en fb.
dinsdag 26 augustus 2025 om 12:16
noogieman schreef: ↑26-08-2025 09:50Ik ben absoluut verantwoordelijk voor wat ik doe en daar zitten altijd de beste intenties achter. Ik denk dat het verschil in de communicatie zit in de afstand tussen de man en de vrouw op straat. Ik dacht dat het ging over 5 meter ofzo, maar nu zie ik dat sommige hier het hebben over enkele meters. Stel je eens voor dat al die mannen, met een boog van 5 meter om je heen lopen? Dan is er dus niemand die je te hulp kan schieten. Voor meer duiding vind ik dit een goed artikel: https://www.nu.nl/binnenland/6366766/di ... litie.html
dinsdag 26 augustus 2025 om 12:17
Dit, ik word daar echt treurig van.
dinsdag 26 augustus 2025 om 12:33
Exact dit.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

dinsdag 26 augustus 2025 om 12:38
Dit ja.
En de comments onder het filmpje zijn idd zielig.
Wat een contrast met hoe de man eeuwenlang is weggezet in verhalen en later films; de grote, stoere held.
Wij wisten natuurlijk allang dat dat onzin was, maar zelf geloven ze er nog wel in.

dinsdag 26 augustus 2025 om 14:24
Ook zo smerig dit. Twee teamgenoten hadden seks, hij filmde dit stiekem en verspreidde de beelden waarschijnlijk binnen de ploeg.
Hij werd tijdelijk geweerd van het topsportcentrum, maar mocht ruim voor de Olympische Spelen van Parijs terugkeren. Zij zat ondertussen depressief thuis.
https://www.nu.nl/sport-overig/6366784/ ... -over.html
En dan deze reactie van de atletiekunie: "Hoelang zouden we hem moeten straffen? Wij zijn niet eens bevoegd om te sanctioneren. We hebben geen arbeidsrechtelijke relatie tot atleten."
Ik vind het ongelofelijk, keer op keer wordt er een signaal afgegeven dat het niet zo erg is om zo met vrouwen om te gaan.
Hetzelfde met die studenten en hun sperma-emmers, ook niks mee gedaan.
Wordt gewoon niet zo serieus genomen.
Hij werd tijdelijk geweerd van het topsportcentrum, maar mocht ruim voor de Olympische Spelen van Parijs terugkeren. Zij zat ondertussen depressief thuis.
https://www.nu.nl/sport-overig/6366784/ ... -over.html
En dan deze reactie van de atletiekunie: "Hoelang zouden we hem moeten straffen? Wij zijn niet eens bevoegd om te sanctioneren. We hebben geen arbeidsrechtelijke relatie tot atleten."
Ik vind het ongelofelijk, keer op keer wordt er een signaal afgegeven dat het niet zo erg is om zo met vrouwen om te gaan.
Hetzelfde met die studenten en hun sperma-emmers, ook niks mee gedaan.
Wordt gewoon niet zo serieus genomen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:37
Ik versnel inderdaad, maar ga er wel ruim omheen. Ik heb het wel eens meegemaakt in een kleine straat dat er precies op dat moment rond 11 uur savonds een vrouw voor me de hoek om slaat in een straat waar ik ook doorheen moet. Ik ga niet stilstaan en ook geen straatje om, dat gaat me te ver. Ik had geen idee dat het versnellen het erger kan maken omdat je dan als vrouw kan zien met wie je te maken hebt.Amaryllis schreef: ↑26-08-2025 09:53Mooi dat je je er van bewust bent dat dat niet prettig is en dat je dat dus ook niet doet. Ik ken genoeg mannen (en wat vrouwen) die het niet eens doorhebben als te dicht achter iemand blijven lopen, ongeacht het tijdstip van de dag.
Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan oplost, als een vrouw voor je net een tikje zachter loopt dan jij. Ga je een straatje om? Blijf je even stilstaan? (Dat verwacht ik niet, want dat is in feite hetzelfde als oversteken) Of versnel je om haar in te halen? Want geloof me, een man die vlak achter je loopt en dan ineens versnelt draagt niet per se bij aan het gevoel van veiligheid.![]()
Ik ben geen man, maar in situaties waar er vlak achter lopen of op korte afstand inhalen als onveilig kan voelen steek wel altijd over of loop ik met een ruime boog om iemand heen. Puur om duidelijk te maken dat ik geen fysiek contact zoek. Dat doe ik niet op zaterdagmiddag in een drukke winkelstraat, maar wel op zaterdagavond als diezelfde winkelstraat uitgestorven is op mij en 1 ander persoon na.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:39
Maar nu je hier leest, dat je daar vrouwen mee helpt, doe je het voortaan wel?noogieman schreef: ↑26-08-2025 15:37Ik versnel inderdaad, maar ga er wel ruim omheen. Ik heb het wel eens meegemaakt in een kleine straat dat er precies op dat moment rond 11 uur savonds een vrouw voor me de hoek om slaat in een straat waar ik ook doorheen moet. Ik ga niet stilstaan en ook geen straatje om, dat gaat me te ver.
Kleine moeite toch?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:39
Vandaar dus ook dat veel vrouwen het oversteken op prijs stellen. Dan kun je én versnellen én je hoeft geen straatje om. Win-win voor iedereen.noogieman schreef: ↑26-08-2025 15:37Ik versnel inderdaad, maar ga er wel ruim omheen. Ik heb het wel eens meegemaakt in een kleine straat dat er precies op dat moment rond 11 uur savonds een vrouw voor me de hoek om slaat in een straat waar ik ook doorheen moet. Ik ga niet stilstaan en ook geen straatje om, dat gaat me te ver. Ik had geen idee dat het versnellen het erger kan maken omdat je dan als vrouw kan zien met wie je te maken hebt.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:41
Het gaat er om dat ik als omstander ook het gevaar kan zien. Of het nou 3, 5 of 10 meter is maakt niet zoveel uit. Ik stel me zo voor dat er dan al iemand achter je loopt die wel kwaad wil en ik daar geen hoogte van krijg omdat ik de desbetreffende vrouw maar uit de weg ga. Als de meeste mannen met een boog om je heengaan om je een veiliger gevoel te geven, is schijnveiligheid. Het is echt geen oplossing.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:44
Waarom ga je dan niet 10 meter voor een vrouw lopen? Dan kun jij de omgeving voor haar goed in de gaten houden, en zij heeft niet het onveilige gevoel van een man die achter haar loopt.noogieman schreef: ↑26-08-2025 15:41Het gaat er om dat ik als omstander ook het gevaar kan zien. Of het nou 3, 5 of 10 meter is maakt niet zoveel uit. Ik stel me zo voor dat er dan al iemand achter je loopt die wel kwaad wil en ik daar geen hoogte van krijg omdat ik de desbetreffende vrouw maar uit de weg ga. Als de meeste mannen met een boog om je heengaan om je een veiliger gevoel te geven, is schijnveiligheid. Het is echt geen oplossing.
Aanvulling: en vrouwen zien zelf natuurlijk dat gevaar niet aankomen, daar is een man voor nodig.
vanielje wijzigde dit bericht op 26-08-2025 15:47
6.81% gewijzigd
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:44
Dicht achter een vrouw lopen om haar eventueel te redden zie jij wel als oplossing? En vele vrouwen die aangeven dat ze zich onveilig voelen met een man dicht achter ze en daardoor verzoeken even over te steken is niet de oplossing? Jij laat vrouwen liever angstig rondlopen?noogieman schreef: ↑26-08-2025 15:41Het gaat er om dat ik als omstander ook het gevaar kan zien. Of het nou 3, 5 of 10 meter is maakt niet zoveel uit. Ik stel me zo voor dat er dan al iemand achter je loopt die wel kwaad wil en ik daar geen hoogte van krijg omdat ik de desbetreffende vrouw maar uit de weg ga. Als de meeste mannen met een boog om je heengaan om je een veiliger gevoel te geven, is schijnveiligheid. Het is echt geen oplossing.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:47
Ik voel me in mijn eigen wijk te voet relatief veilig als ik savonds over straat ga. Op de fiets ook wel in mijn eigen stad. Ik ben bovengemiddeld lang, maar totaal geen vechtersbaas. Ik ga versnellen of stilstaan zodat ik het potentiele gevaar kan aan zien komen en daar op kan acteren. Ik weet wel waar ik iemand pijn kan doen dus ik weet al welke plekken ik dan zou willen raken.Amaryllis schreef: ↑26-08-2025 09:57Ik weet zeker dat mannen zich ook onveilig voelen. Die worden ook slachtoffer van geweld of beroving.
Wat helpt jou om je veiliger te voelen op straat? (Ik weet niet hoe groot je bent, maar beeld je voor de vergelijking even in dat je je waarschijnlijk niet fysiek uit een situatie kan redden).
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:49
Dat ik slachtoffer wordt van zinloos geweld. Ik ben totaal niet bang om ergens bij betrokken te raken, maar ben wel bang dat ik dan de enige ben die actie onderneemt.Vanielje schreef: ↑26-08-2025 10:01Zo. En waarvoor voel je je dan concreet onveilig. Wat denk je dat er gaat gebeuren op zo'n moment? Ik heb deze discussie al eens gevoerd en waar het dan op neerkomt is dat mannen vaak bang zijn om ergens bij betrokken te raken en niet zozeer voor hun eigen veiligheid. Dat is ook waarom er zo weinig mensen op hulpgeroep afkomen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:53
Zoals eerder geschreven had ik dit totaal niet gedacht en daarom is het belangrijk om daar wel over in gesprek te gaan en te blijven. Er zijn inderdaad zat mannen die nergens van willen weten, maar ik probeer wel bewust op een vrouwforum het gesprek aan te gaan. Dat doe ik op mijn manier en niet om iemand hier de les te lezen (dan ben je compleet achterlijk), maar om er juist wat van te leren.Rooss4.0 schreef: ↑26-08-2025 10:16Als je als vrouw in het donker loopt (donker is nu eenmaal enger dan licht) en de man achter je gaat ineens harder lopen om je in te halen want hij wil niet naar je rug kijken.... Probeer je eens in te leven hoe dat voor de vrouw in kwestie zal zijn.
Ik ben zelf niet zo bang op straat maar als een man achter me ineens versnelt zou ik dat doodeng vinden.
Blijf hier vooral lezen, ik denk dat jij best heel welwillend bent. Maar het inlevingsvermogen in vrouwen in kwestie heb je nog niet echt. Snap ik ook, je bent geen vrouw immers.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:57
Kijk, en dat is dus een best groot verschil met vrouwen.
Die moeten leven met het feit dat een (gemiddelde) man veel sterker is en haar op straat rustig kan lastigvallen, naroepen, aanraken of erger. En als ze zich daartegen verzetten dat er een goede kans is dat het alleen maar erger wordt. En daarom voelen veel vrouwen zich niet veilig als ze in het donker ergens lopen met een onbekende man achter zich.
dinsdag 26 augustus 2025 om 16:09
Maar dat is het precies he. We ervaren dingen compleet anders omdat we alleen al vanwege het geslacht nooit in elkaars schoenen zullen staan. Ik heb dmv jullie uitspraken al een aantal dingen geleerd.Renske schreef: ↑26-08-2025 10:21Ik vind het wel leerzaam om te lezen wat er allemaal niet wordt begrepen. Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend voor mij als vrouw, dat ik vergeet dat veel mannnen daar gewoon nooit bij stilstaan.
Stoppen en kijken of er wat aan de hand is (met het risico op oogcontact) is wat je nou juist niet moet doen als je alleen bent en je je onveilig voelt. Stoppen doe ik alleen overdag, als er drukte is en er toch iemand vlak achter mij blijft lopen. Dan pak ik mijn telefoon bijvoorbeeld,doe ik alsof ik ga bellen en zorg ik dat de ander mij inhaalt zonder dat opvalt dat mijn actie met die man te maken heeft.
Ik kan zelf oversteken, en dan voel ik mij minder onveilig maar weet ik nog steeds niet of die man een bedreiging vormt. Ik begrijp dus niet wat nou de moeite is om zelf als man over te steken en daarmee de boodschap uit te dragen dat je ongevaarlijk bent. Want dat, het uitdragen van die boodschap door over te steken, zorgt voor minder dreiging. Waarom wil je dat niet?
Zoals ik al eerder zei zou ik juist iemand willen zien aankomen omdat ik dan kan zien wat voor intenties iemand heeft. Als iemand me van achteren pakt ben ik sowieso af.
Dat is het precies. Ik stoor me er aan dat ik als man wordt vergeleken met dat tuig. Die uitgedragen mening is mij een doorn in het oog en ik pik dat niet van hen die dat zodanig uitspreken. Ondanks dat kan ik best begrijpen dat sommige vrouwen dat zo ervaren.
Hier een vers voorbeeld: https://nos.nl/artikel/2579990-veilighe ... enprobleem
Ik ben van mening dat het geen "mannenprobleem" is omdat simpelweg niet alle mannen zich met dat soort gedrag identificeren. Het gaat om het individu. Influencers kunnen uberhaupt de boom in.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in