Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1097 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:37
Maar blijkbaar zijn er vrouwen die het anders ervaren.

Maar wat ik niet zo goed snap is waarom zij zelf dan niet oversteken.
voor mij zou ik dan laten zien dat ik bang ben en daarmee een interessanter doelwit.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
noogieman schreef:
26-08-2025 16:34
Kijk, je kan wel (net als een aantal anderen) met dit soort uitspraken komen, maar wat bereik je er mee? Heb je me dan voor je gevoel mij even op mijn plaats gezet?
Nee, ik probeer te begrijpen waarom je je te goed voelt om een kleine moeite te nemen. Zelfs na ervaringen, uitleg en gevoel van meerdere vrouwen. Maar je komt niet verder dan een variatie op ‘not all men’ en schijnveiligheid.
surferrosa wijzigde dit bericht op 26-08-2025 16:43
0.32% gewijzigd
Where is my mind?
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:39
Maar wat zou een man die achter je fietst dan moeten doen?
Inhalen
Where is my mind?
noogieman schreef:
26-08-2025 16:09
Dat is het precies. Ik stoor me er aan dat ik als man wordt vergeleken met dat tuig. Die uitgedragen mening is mij een doorn in het oog en ik pik dat niet van hen die dat zodanig uitspreken.

Er is hier NIEMAND, echt helemaal NIEMAND, die zegt dat alle mannen verkrachters zijn.

Wat wij vrouwen zeggen is: wij kunnen aan de neus niet zien wie een verkrachter is. Sterker nog, sommige verkrachters komen op het eerste gezicht vriendelijk over. Maar vrijwel altijd is een doorsnee man sterker dan wij, dus elke man is potentieel bedreigend.

Let op het woord potentieel. Dat betekent niet dat jij een verkrachter bent, het betekent dat wij niet kunnen zien wie de goeien en wie de slechten zijn.

En omdat dat kennelijk heel moeilijk te begrijpen is (ja ik ben boos): stel je een krat bier voor. 20 flesjes zijn gewone gezonde lekkere biertjes, maar in 4 flesjes zit gif. Welk flesje giftig is? Dat weet je niet, dat weet je pas als het te laat is.

Zou jij dan onbekommerd uit dat kratje een biertje pakken, of zou je dan denken, nou doe maar niet, geef mij maar een glaasje wijn. Is dat jammer van die 20 goede biertjes? Vast wel. Maar moet je daarom toch maar bier pakken, omdat het zo jammer is van die 20 goede biertjes, dus dan maar het risico op een giftig flesje nemen?

Dat is de realiteit van alle vrouwen die met mannen te maken hebben. We zijn ALTIJD alert. Elke vrouw is op haar hoede op een verlaten perron, in een verlaten straat, als ze in haar eentje aan het overwerken is in een bijna verlaten gebouw. Maar niet alleen dan, we zijn ook op onze hoede als een collega achter ons staat in het kopieerhok, of in een volle tram, of als de broer van je vriendin de deur van het kleedhokje opentrekt.

Want al die mannen zijn sterker dan wij. De realiteit is dat vrouwen altijd alert zijn.
Na zevenhonderd jaren
SurferRosa schreef:
26-08-2025 16:42
Inhalen
Nou wil ik niet vervelend zijn maar vind je dat zelf ook niet een beetje ver gaan? Ik denk dat we nu ook niet het probleem helemaal bij de mannen moeten leggen. Laten we wel wezen, het gros van de mannen is gewoon ongevaarlijk en ik vind het te ver gaan dat zij bij elke vrouw die ze tegenkomen continu moeten nadenken en hen moeten inhalen en aan de andere kant van de straat moeten gaan lopen.
Maar goed, stel dat Noogleman zich dit allemaal aantrekt en voortaan de straat oversteekt, dan voelen veel vrouwen zich fijner misschien.

Is hiermee de onveiligheid kleiner geworden?

Nou nee, het probleem blijft en daar gaat het om.
SurferRosa schreef:
26-08-2025 16:42
Inhalen
Liefst op een lichtere plek en flink afstand houden.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:47
Maar goed, stel dat Noogleman zich dit allemaal aantrekt en voortaan de straat oversteekt, dan voelen veel vrouwen zich fijner misschien.

Is hiermee de onveiligheid kleiner geworden?

Nou nee, het probleem blijft en daar gaat het om.
Veel vrouwen voelen zich dan veiliger en daar gaat het om.
ikbenhetzozat schreef:
26-08-2025 16:46
Nou wil ik niet vervelend zijn maar vind je dat zelf ook niet een beetje ver gaan? Ik denk dat we nu ook niet het probleem helemaal bij de mannen moeten leggen. Laten we wel wezen, het gros van de mannen is gewoon ongevaarlijk en ik vind het te ver gaan dat zij bij elke vrouw die ze tegenkomen continu moeten nadenken en hen moeten inhalen en aan de andere kant van de straat moeten gaan lopen.
Waarom moeten/willen mannen zo graag dicht achter een vrouw lopen/fietsen?
Where is my mind?
ikbenhetzozat schreef:
26-08-2025 16:46
dat hoeft helemaal niet continu, maar wel in het donker, in een verlaten steegje of in het bos.
Je voelt je dan misschien veiliger, maar je bent het niet.
rosanna08 schreef:
26-08-2025 16:48
dat hoeft helemaal niet continu, maar wel in het donker, in een verlaten steegje of in het bos.
Precies
Where is my mind?
Ik ben ook zo’n vrouw die meermaals is lastiggevallen. Betast, op klaarlichte dag aangerand, van de fiets getrokken, zelfs verkracht door een wildvreemde. Een reeks van rotervaringen.

Maar gelukkig heb ik óók vaak meegemaakt dat mannen voor me in de bres sprongen. Wildvreemden die zagen dat ik werd lastiggevallen, betast of achternagezeten, en die ingrepen. Soms met woorden, soms fysiek. Dat verdient gezegd. Ik kan toch niet de enige zijn die dat ervaren heeft? Vorige week nog in Duitsland: een man die opkwam voor een paar vrouwen die werden lastiggevallen, werd in zijn gezicht gestoken. Hij raakte zwaargewond. De dader is spoorloos.

Hebben we een algemeen mannenprobleem? Nee. Het probleem ligt bij bepaalde mannen. Daarom helpt het volgens mij niet om de gruwelijke moord op Lisa te reduceren tot een #metoo-discussie. Dat leidt af van waar het werkelijk om zou moeten gaan: een verdachte die illegaal in een COA verbleef, wiens identiteit onbekend is, en die eerder al andere ernstige misdrijven kon begaan. Het systeem faalt ons, dat is het echte probleem.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:39
Maar wat zou een man die achter je fietst dan moeten doen?
Wat een vreemde vraag. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een man naast me kwam fietsen en rare dingen begon te zeggen, zelfs eentje die zich zat af te trekken naast me op de fiets. Dat voelt enorm bedreigend, want zo iemand spoort niet, dus ik weet niet hoe gek hij precies is. Met lopen ook meegemaakt, dat de man achter mij ineens naast me liep en aan me vroeg waar ik heen ging. En een keer eentje die mee mijn huis in wilde. Ik heb best wel wat aanrandingen meegemaakt in mijn leven.
Dan ben ik dus de hele tijd aan het proberen om het zo luchtig mogelijk te houden, want ik heb ook meegemaakt dat een man omsloeg en kwaad werd. Ik heb ook een keer een klap in mijn gezicht gehad.
Teardrop2 schreef:
Maar blijkbaar zijn er vrouwen die het anders ervaren.

Dat doen we ook, dat wordt al verschillende keren in dit topic geschreven.
Ginevra schreef:
26-08-2025 16:45
Er is hier NIEMAND, echt helemaal NIEMAND, die zegt dat alle mannen verkrachters zijn.

Wat wij vrouwen zeggen is: wij kunnen aan de neus niet zien wie een verkrachter is. Sterker nog, sommige verkrachters komen op het eerste gezicht vriendelijk over. Maar vrijwel altijd is een doorsnee man sterker dan wij, dus elke man is potentieel bedreigend.

Let op het woord potentieel. Dat betekent niet dat jij een verkrachter bent, het betekent dat wij niet kunnen zien wie de goeien en wie de slechten zijn.

En omdat dat kennelijk heel moeilijk te begrijpen is (ja ik ben boos): stel je een krat bier voor. 20 flesjes zijn gewone gezonde lekkere biertjes, maar in 4 flesjes zit gif. Welk flesje giftig is? Dat weet je niet, dat weet je pas als het te laat is.

Zou jij dan onbekommerd uit dat kratje een biertje pakken, of zou je dan denken, nou doe maar niet, geef mij maar een glaasje wijn. Is dat jammer van die 20 goede biertjes? Vast wel. Maar moet je daarom toch maar bier pakken, omdat het zo jammer is van die 20 goede biertjes, dus dan maar het risico op een giftig flesje nemen?

Dat is de realiteit van alle vrouwen die met mannen te maken hebben. We zijn ALTIJD alert. Elke vrouw is op haar hoede op een verlaten perron, in een verlaten straat, als ze in haar eentje aan het overwerken is in een bijna verlaten gebouw. Maar niet alleen dan, we zijn ook op onze hoede als een collega achter ons staat in het kopieerhok, of in een volle tram, of als de broer van je vriendin de deur van het kleedhokje opentrekt.

Want al die mannen zijn sterker dan wij. De realiteit is dat vrouwen altijd alert zijn.
Is dat zo? Op verlaten perrons of straten, ja, dan let je beter op. Maar ik ben verder eigenlijk nooit op mijn hoede. Niet op mijn werk, niet op straat of in de winkel (tenzij iemand raar gedrag vertoont) en ook niet in een volle tram/trein/bus. Ik ken ook eigenlijk geen vrouwen in mijn omgeving die op die manier daar continu mee bezig zijn en elke man, waar dan ook, als bedreiging zien. Dan heb je toch ook geen leven meer? Ik mis daarin dus wel enige nuance want niet elke vrouw ervaart het zo.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:21
Maar wanneer voel jij je dan wel veilig? Wat heb jij als vrouw uberhaupt nodig om je veilig te voelen bij een onbekende man? Hoe is dat voor je op een date? Op je werk? En 's nachts op straat? In alle situaties ben je alleen en zijn er geen bekende om je heen?
Je stelde de vraag niet aan mij, maar wat ik nodig heb is dat een man 1) zich onthoudt van respectloze grappen en opmerkingen en gedrag 2) in zijn gedrag laat zien dat hij begrijpt dat ik kwetsbaarder ben, en dus bijvoorbeeld niet de deur blokkeert, me niet vraagt om bij hem in de auto te stappen, en niet vraagt dat we naar een verlaten plek gaan voor een eerste date.

De meeste mannen vinden nummer 1) nog wel te begrijpen, maar nummer 2) vinden ze hoogst beledigend want "not all men".
Na zevenhonderd jaren
Kaatje_Ka schreef:
26-08-2025 16:49
Ik ben ook zo’n vrouw die meermaals is lastiggevallen. Betast, op klaarlichte dag aangerand, van de fiets getrokken, zelfs verkracht door een wildvreemde. Een reeks van rotervaringen.

Maar gelukkig heb ik óók vaak meegemaakt dat mannen voor me in de bres sprongen. Wildvreemden die zagen dat ik werd lastiggevallen, betast of achternagezeten, en die ingrepen. Soms met woorden, soms fysiek. Dat verdient gezegd. Ik kan toch niet de enige zijn die dat ervaren heeft? Vorige week nog in Duitsland: een man die opkwam voor een paar vrouwen die werden lastiggevallen, werd in zijn gezicht gestoken. Hij raakte zwaargewond. De dader is spoorloos.

Hebben we een algemeen mannenprobleem? Nee. Het probleem ligt bij bepaalde mannen. Daarom helpt het volgens mij niet om de gruwelijke moord op Lisa te reduceren tot een #metoo-discussie. Dat leidt af van waar het werkelijk om zou moeten gaan: een verdachte die illegaal in een COA verbleef, wiens identiteit onbekend is, en die eerder al andere ernstige misdrijven kon begaan. Het systeem faalt ons, dat is het echte probleem.
en jij maakt er weer een asielzoekersprobleem van.... Hou toch op.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:48
Je voelt je dan misschien veiliger, maar je bent het niet.
Waarom niet als mannen begrijpen dat dicht op een vrouw lopen/fietsen bedreigend kan overkomen en hij daardoor letterlijk afstand neemt? Dat maakt het toch juist wel (iets) veiliger?
Where is my mind?
Noogieman, misschien helpt het óók om je te realiseren wat angst met iemand doet. Je schreef eerder iets over dat het een vrouw misschien kan helpen om even te stoppen en om te kijken hoe of wat - vrij vertaald, ik weet je exacte woorden niet meer. Maar daarmee ga je ook echt voorbij aan wat angst met iemand doet. Aangezien de meeste vrouwen in hun leven negatieve ervaringen hebben meegemaakt (in relatie tot mannen), kan je ervan uitgaan dat ze alleen lopend in het donker angst ervaren. Angst variërend in gradatie, maar je niet veilig voelen, zorgt natuurlijk gewoon voor angst. En ik zeg niet dat vrouwen dan compleet ontoerekeningsvatbaar zijn ofzo, maar in z'n algemeenheid zorgt angst bijvoorbeeld (ook) voor een toename van het stresshormoon. Niet een situatie waarin je de tijd gaat nemen logisch na te denken of de angst gaat opzoeken door eens even stil te staan en de situatie in je op te nemen. Meestal wil je dan gewoon weg. Flight, freeze etc, je kent het wel, neem ik aan? Als je dat nou eens in je achterhoofd neemt. Ik weet het niet zeker, maar toen ik je reacties las, leek me dat het voor jou misschien ook logischer wordt dat er inderdaad ook een taak voor de mannen is weggelegd, als je je op wat meer cognitief niveau realiseert wat een gevoel van onveiligheid - angst met iemand doet, vandaar.
Teardrop2 schreef:

Hemeltjelief, meen je dit nou?

Er loopt een clubje gozers achter je, te sissen en te miespelen, duidelijk niet veel goeds in de zin. Jij wordt bang, gaat misschien wat harder lopen, steekt op een gegeven moment zelfs over, wat denk je wat voor effect dit heeft? Denk je dan dat je ze afgeschud hebt of is dit koren op de molen van bepaalde predators?

Wat een inlevingsvermogen zeg, bizar.
.
Vanielje schreef:
26-08-2025 16:47
Veel vrouwen voelen zich dan veiliger en daar gaat het om.
Ik denk dat het veel belangrijker is dat je veilig bent.
rosanna08 schreef:
26-08-2025 16:40
voor mij zou ik dan laten zien dat ik bang ben en daarmee een interessanter doelwit.
Dat is idd altijd een afweging. Ik steek wel over als ik kan doen alsof ik toch die richting uit moet. De 'move' moet niet teveel aandacht trekken inderdaad.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:53
Je hebt inderdaad gelijk. Met een grote man die achter je blijft lopen ben je in het donker een stuk veiliger.
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:53
en hoe denk jij die veiligheid te krijgen dan?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven