Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1098 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
noogieman schreef:
26-08-2025 09:28
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of heeft gedaan. Dus ook niet als man zijnde.
Maar wel voor wat je zelf doet lijt me? En je hebt hier van meerdere mensen te horen gekregen dat over het algemeen vrouwen het spannend vinden als een willekeurige man 's avonds vlak achter de loopt. Dus dit gaat niet over verantwoordelijkheid nemen voor wat 'foute' mannen doen, maar over wat jij als kan doen om het gevoel van onveiligheid op straat te verminderen.

Degene die straatlantaarns plaatst of de politieman die extra patrouilleert doet dat ook niet om verantwoordelijkheid te nemen voor wat aanranders doen, maar om (het gevoel van) veiligheid op straat te vergroten.

Ik vind hem zelf wel vergelijkbaar met het racisme-debat: ik was me er niet van bewust dat mijn woordkeuze kwetsend was voor anderen. Dat maakt mij niet meteen een racist of verantwoordelijk voor racistische acties, maar ik heb wel mijn verantwoordelijkheid voor mijn rol in het systeem genomen door mijn woordkeuze aan te passen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 26-08-2025 09:46
0.81% gewijzigd
Ginevra schreef:
26-08-2025 07:44
Je weet nooit of iemand in je omgeving te vertrouwen is. Als man ook niet. Daar moet je ook een beetje vertrouwen in hebben. Ik besef dat het voor vrouwen anders werkt. Het lijkt me pittig om constant in angst te verkeren als je laat over straat gaat.

Ja, dat weiger ik. Ik ga natuurlijk niet op 3 meter afstand constant achter iemand lopen. Maar anderzijds kan je als vrouw dan ook even stoppen om te kijken of er wat aan de hand is. Ik geloof dat als de dader het op je gemunt heeft, en zeker in je rug, dat je sowieso aan het kortste eind trekt. Het gaat niet om mijn eigen mening maar om de gevolgen van de verwachting die je schept. Je verwacht dat mannen, waarvan sommige zo trots zijn als een pauw, zichzelf iets gaan aanrekenen, terwijl ze geen vlieg kwaad doen. Dat is geen oplossing.

Jij kent mij niet. Ik begrijp meer dan je denkt. Maar als je alleen maar zo defensief en op de man kunt reageren, kun je beter niks zeggen.

Ik concludeer in ieder geval uit de reacties die ik tot dusver heb gezien dat er een aantal vrouwen zijn die zich zo extreem onveilig voelen dat ze verwachten dat alle mannen aan de andere kant van de straat gaan lopen. Dat vind ik heel erg.
noogieman schreef:
26-08-2025 09:44
Je weet nooit of iemand in je omgeving te vertrouwen is. Als man ook niet. Daar moet je ook een beetje vertrouwen in hebben. Ik besef dat het voor vrouwen anders werkt. Het lijkt me pittig om constant in angst te verkeren als je laat over straat gaat.

Ja, dat weiger ik. Ik ga natuurlijk niet op 3 meter afstand constant achter iemand lopen. Maar anderzijds kan je als vrouw dan ook even stoppen om te kijken of er wat aan de hand is. Ik geloof dat als de dader het op je gemunt heeft, en zeker in je rug, dat je sowieso aan het kortste eind trekt. Het gaat niet om mijn eigen mening maar om de gevolgen van de verwachting die je schept. Je verwacht dat mannen, waarvan sommige zo trots zijn als een pauw, zichzelf iets gaan aanrekenen, terwijl ze geen vlieg kwaad doen. Dat is geen oplossing.

Jij kent mij niet. Ik begrijp meer dan je denkt. Maar als je alleen maar zo defensief en op de man kunt reageren, kun je beter niks zeggen.

Ik concludeer in ieder geval uit de reacties die ik tot dusver heb gezien dat er een aantal vrouwen zijn die zich zo extreem onveilig voelen dat ze verwachten dat alle mannen aan de andere kant van de straat gaan lopen. Dat vind ik heel erg.
Erg hè, om je zo onveilig te voelen.
Oh wacht...
Amaryllis schreef:
26-08-2025 09:40
Maar wel voor wat je zelf doet lijt me? En je hebt hier van meerdere mensen te horen gekregen dat _over het algemeen_ vrouwen het spannend vinden als _een willekeurige_ man 's avonds vlak achter de loopt. Dus dit gaat niet over verantwoordelijkheid nemen voor wat 'foute' mannen doen, maar over wat jij als kan doen om het gevoel van onveiligheid op straat te verminderen.

Degene die straatlantaarns plaatst of de politieman die extra patrouilleert doet dat ook niet om verantwoordelijkheid te nemen voor wat aanranders doen, maar om (het gevoel van) veiligheid op straat te vergroten.

Ik vind hem zelf wel vergelijkbaar met het racisme-debat: ik was me er niet van bewust dat mijn woordkeuze kwetsend was voor anderen. Dat maakt mij niet meteen een racist of verantwoordelijk voor racistische acties, maar ik heb wel mijn verantwoordelijkheid voor mijn rol in het systeem genomen door mijn woordkeuze aan te passen.
Ik ben absoluut verantwoordelijk voor wat ik doe en daar zitten altijd de beste intenties achter. Ik denk dat het verschil in de communicatie zit in de afstand tussen de man en de vrouw op straat. Ik dacht dat het ging over 5 meter ofzo, maar nu zie ik dat sommige hier het hebben over enkele meters. Stel je eens voor dat al die mannen, met een boog van 5 meter om je heen lopen? Dan is er dus niemand die je te hulp kan schieten. Voor meer duiding vind ik dit een goed artikel: https://www.nu.nl/binnenland/6366766/di ... litie.html
vivapimpelmees schreef:
26-08-2025 09:46
Erg hè, om je zo onveilig te voelen.
Oh wacht...
Denk jij dat ik me nooit onveilig voel op straat?
noogieman schreef:

Maar dat is exact het probleem. Het is (letterlijk) levensgevaarlijk om te stoppen om te kijken of er wat aan de hand is. Want inderdaad, als de dader het op je gemunt heeft, dan trek je aan het kortste eind. De vrouw waar jij achter loopt weet niet dat jij te vertrouwen bent. Misschien moet je je afvragen hoe je dat kan laten zien. Het antwoord is al meerdere keren gegeven.
noogieman schreef:
Ja, dat weiger ik. Ik ga natuurlijk niet op 3 meter afstand constant achter iemand lopen.
Mooi dat je je er van bewust bent dat dat niet prettig is en dat je dat dus ook niet doet. Ik ken genoeg mannen (en wat vrouwen) die het niet eens doorhebben als te dicht achter iemand blijven lopen, ongeacht het tijdstip van de dag.

Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan oplost, als een vrouw voor je net een tikje zachter loopt dan jij. Ga je een straatje om? Blijf je even stilstaan? (Dat verwacht ik niet, want dat is in feite hetzelfde als oversteken) Of versnel je om haar in te halen? Want geloof me, een man die vlak achter je loopt en dan ineens versnelt draagt niet per se bij aan het gevoel van veiligheid. ;)

Ik ben geen man, maar in situaties waar er vlak achter lopen of op korte afstand inhalen als onveilig kan voelen steek wel altijd over of loop ik met een ruime boog om iemand heen. Puur om duidelijk te maken dat ik geen fysiek contact zoek. Dat doe ik niet op zaterdagmiddag in een drukke winkelstraat, maar wel op zaterdagavond als diezelfde winkelstraat uitgestorven is op mij en 1 ander persoon na.
amaryllis wijzigde dit bericht op 26-08-2025 09:54
0.17% gewijzigd
noogieman schreef:
26-08-2025 09:50
Ik ben absoluut verantwoordelijk voor wat ik doe en daar zitten altijd de beste intenties achter. Ik denk dat het verschil in de communicatie zit in de afstand tussen de man en de vrouw op straat. Ik dacht dat het ging over 5 meter ofzo, maar nu zie ik dat sommige hier het hebben over enkele meters. Stel je eens voor dat al die mannen, met een boog van 5 meter om je heen lopen? Dan is er dus niemand die je te hulp kan schieten. Voor meer duiding vind ik dit een goed artikel: https://www.nu.nl/binnenland/6366766/di ... litie.html
als alle mannen afstand houden, hebben we ook niemand meer nodig om ons te komen redden hoor

en voor jou: je leest hier nu hoe vrouwen jouw gedrag ervaren. en dat wist je niet, dan is het toch een hele kleine moeite om het aders te gaan doen? Zo sta ik wel in het leven
noogieman schreef:
26-08-2025 09:51

Oh alsjeblieft zeg.
noogieman schreef:
Ja, als vrouw kan alleen een man je hulp bieden.

Even serieus, iemand van 80 kan om hulp te bieden een afstand van 5 meter overbruggen op straat.
noogieman schreef:
Ik weet zeker dat mannen zich ook onveilig voelen. Die worden ook slachtoffer van geweld of beroving.

Wat helpt jou om je veiliger te voelen op straat? (Ik weet niet hoe groot je bent, maar beeld je voor de vergelijking even in dat je je waarschijnlijk niet fysiek uit een situatie kan redden).
noogieman schreef:
Zo. En waarvoor voel je je dan concreet onveilig. Wat denk je dat er gaat gebeuren op zo'n moment? Ik heb deze discussie al eens gevoerd en waar het dan op neerkomt is dat mannen vaak bang zijn om ergens bij betrokken te raken en niet zozeer voor hun eigen veiligheid. Dat is ook waarom er zo weinig mensen op hulpgeroep afkomen.
Ik ben absoluut verantwoordelijk voor wat ik doe en daar zitten altijd de beste intenties achter.
Het zou een aardig begin zijn om te beseffen dat jouw intenties helemaal niet relevant zijn.
Mijn vader is heel 'aanrakerig' naar vrouwen, maar daar bedoelt hij niets mee.
Hij gaat met het grootste gemak voorbij aan hoe de ander het ervaart, want hij "bedoelt er niets verkeerds mee".

Niet jouw bedoeling, maar de beleving van de ander is leidend in dezen.

Natuurlijk ervaren veel mannen dat als een beperking van hun vrijheid omdat ze dat eeuwen hebben kunnen doen zonder dat dat gevolgen had of zonder er zelfs maar erop aangesproken te worden.
huismantom schreef:
26-08-2025 10:07
Het zou een aardig begin zijn om te beseffen dat jouw intenties helemaal niet relevant zijn.
Mijn vader is heel 'aanrakerig' naar vrouwen, maar daar bedoelt hij niets mee.
Hij gaat met het grootste gemak voorbij aan hoe de ander het ervaart, want hij "bedoelt er niets verkeerds mee".

Niet jouw bedoeling, maar de beleving van de ander is leidend in dezen.

Natuurlijk ervaren veel mannen dat als een beperking van hun vrijheid omdat ze dat eeuwen hebben kunnen doen zonder dat dat gevolgen had of zonder er zelfs maar erop aangesproken te worden.
:worship:
Amaryllis schreef:
26-08-2025 09:12
Deze campagne maakte hier thuis wel indruk op beide geslachten:
https://youtu.be/dP7OXDWof30?si=c92dK_AluC2UnlVn

En slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop.
Ik quote m nog maar een keer. Briljant!!
.
noogieman schreef:
26-08-2025 09:31
Dat ben ik met je eens. Als je het hebt over een meter of 3. Vind het sowieso niet zo aantrekkelijk om tegen iemand zijn of haar rug aan te kijken. Dan paseer ik deze of gene.
Als je als vrouw in het donker loopt (donker is nu eenmaal enger dan licht) en de man achter je gaat ineens harder lopen om je in te halen want hij wil niet naar je rug kijken.... Probeer je eens in te leven hoe dat voor de vrouw in kwestie zal zijn.
Ik ben zelf niet zo bang op straat maar als een man achter me ineens versnelt zou ik dat doodeng vinden.

Blijf hier vooral lezen, ik denk dat jij best heel welwillend bent. Maar het inlevingsvermogen in vrouwen in kwestie heb je nog niet echt. Snap ik ook, je bent geen vrouw immers.
.
huismantom schreef:
26-08-2025 10:07
Nou hèhè. Dank je wel Huismantom.
.
noogieman schreef:

Ik vind het wel leerzaam om te lezen wat er allemaal niet wordt begrepen. Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend voor mij als vrouw, dat ik vergeet dat veel mannnen daar gewoon nooit bij stilstaan.
Stoppen en kijken of er wat aan de hand is (met het risico op oogcontact) is wat je nou juist niet moet doen als je alleen bent en je je onveilig voelt. Stoppen doe ik alleen overdag, als er drukte is en er toch iemand vlak achter mij blijft lopen. Dan pak ik mijn telefoon bijvoorbeeld,doe ik alsof ik ga bellen en zorg ik dat de ander mij inhaalt zonder dat opvalt dat mijn actie met die man te maken heeft.

Ik kan zelf oversteken, en dan voel ik mij minder onveilig maar weet ik nog steeds niet of die man een bedreiging vormt. Ik begrijp dus niet wat nou de moeite is om zelf als man over te steken en daarmee de boodschap uit te dragen dat je ongevaarlijk bent. Want dat, het uitdragen van die boodschap door over te steken, zorgt voor minder dreiging. Waarom wil je dat niet?
Rooss4.0 schreef:
26-08-2025 10:12
Ik quote m nog maar een keer. Briljant!!

Vooral de boodschap dat het begint met "onschuldige" opmerkingen. Dat kunnen we echt niet meer afdoen met "het is maar een grapje" of "ik bedoel er niets mee". Want er hoeft er maar eentje tussen te zitten die het niet ziet als grapje en er wel wat mee bedoelt.
noogieman schreef:
Hoezo kun je vanaf 5 meter niemand te hulp schieten? Die logica ontgaat me.
Het gaat erom dat je als vrouw niet weet wie achter je loopt en met welke intenties. Vroeger liep ik wel eens een portiek in als een man achter me bleef lopen, dan deed ik net of ik daar woonde.
nerdopviva schreef:
26-08-2025 10:26
Vooral de boodschap dat het begint met "onschuldige" opmerkingen. Dat kunnen we echt niet meer afdoen met "het is maar een grapje" of "ik bedoel er niets mee". Want er hoeft er maar eentje tussen te zitten die het niet ziet als grapje en er wel wat mee bedoelt.

Ja, het begint klein.

Net nog zo'n wijdzittende man naast me in de stadsbus. Bloed irritant dat hij zonder erbij na te denken een ander (mij) in de verdrukking tegen het raam klemt. Zo moe om constant dat soort figuren te moeten heropvoeden. Met het risico dat ik een grote bek of erger terug krijg. Zo'n kerel kan toch zelf wel bedenken dat een ander ook ruimte mag hebben?
nerdopviva schreef:
26-08-2025 10:26
Vertalen in elke taal ter wereld en levenslang laten draaien als overheidsspotje.
.
Pelle schreef:
26-08-2025 10:27
Hoezo kun je vanaf 5 meter niemand te hulp schieten? Die logica ontgaat me.
Het gaat erom dat je als vrouw niet weet wie achter je loopt en met welke intenties. Vroeger liep ik wel eens een portiek in als een man achter me bleef lopen, dan deed ik net of ik daar woonde.
Ja, precies. Of, als het vlak bij mijn huis was ben ik ook weleens niet naar binnen gegaan maar snel doorgelopen/omgelopen naar een winkel omdat ik niet wilde dat zo'n man wist waar ik woonde.
noogieman schreef:
26-08-2025 09:28
Ik ben niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of heeft gedaan. Dus ook niet als man zijnde. Dus je kan het ook omkeren en bedenken dat op het moment dat ik achter je blijf lopen, of je paseer, dat er met mij niks aan de hand is. Sterker nog, dat ik wellicht iemand ben die je te hulp kan schieten als er wel wat zou gebeuren. En op het moment dat ik in gesprek ga en allerlei dingen uitspreek over wat ik belangrijk vind voor vrouwen wordt daar gewoon overheen gekeken omdat het niet in het straatje past. Het is goed met je.
hoe moet ik weten dat jij veilig bent? Er maar op vertrouwen? Enig idee hoevaak dat fout gaat? Nee he, dat heb je niet. En dat probeert iedereen je in dit topic duidelijk te maken, maar luisteren ho maar.

Als jij echt in gesprek wil, luister je eerst voordat je gaat mainsplainen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lalaloepsie schreef:
26-08-2025 10:32
Ja, het begint klein.

Net nog zo'n wijdzittende man naast me in de stadsbus.
Naast je telefoon, je pepperspray en je alarmknop ook maar een nagelschaartje in je handtas. Kun je even prikken. Dat wijdbeense, spuugboos word ik ervan.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven