Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:21
Maar dan weet je toch dat je op dat moment achtervolgd wordt en kun je de politie bellen? Hoe verwerk je dat soort situaties?
politie komt niet hoor, voor dit soort zaken
en als je in doodsnood bent.... zijn ze te laat

1 van mijn dochters (minderjarig op dat moment) heeft haar achtervolger kunnen filmen. Je kunt horen en zien wat hij doet
Politie heeft het filmpje, maar het was niet voldoende 'bewijs'.

dat is de realiteit voor vrouwen in Nederland
Rooss4.0 schreef:
26-08-2025 17:18
Erkennen dat er een mannenprobleem is, ook de niet-schuldigen zich laten inzetten richting een veilig gevoel, enz enz.

Ik vind (als man dus) dat jezelf als 'niet-schuldige' ziet dit ook echt pas daadwerkelijk bent als je actief op het ongewenste gedrag aanspreekt en tegen optreedt.

Zwijgen/negeren/wegkijken/meelachen/gedogen/stilhouden is gewoon instemmen en goedkeuren.

Ginevra schreef:
26-08-2025 17:56
Ik ben wel benieuwd trouwens naar iets wat ik eerder al noemde. Vraag aan de mannen hier. Stel je hebt een eerste date via een datingsite, je hebt alleen nog maar wat gechat met de vrouw in kwestie en je maakt nu een eerste afspraak.

Vind je het dan een goed idee om voor te stellen "zullen we in dat verlaten bos gaan wandelen, ik haal je op met de auto en dan gaan we naar een stil plekje"?

Vind je dan
a) dat is niet zo'n goed idee, want het is begrijpelijk dat een vrouw dat liever niet doet bij een onbekende man ook al weet ik zelf dat ik geen verkrachter ben
b) dat is geen probleem want ik ben geen verkrachter
?

Sorry maar welke enigszins redelijk weldenkend persoon zou dat ooit uberhaupt voorstellen? En andersom als de vrouw het voor zou stellen zou ik er ook niet op in gaan. Iemand die dat voorstelt is dus ook gewoon meteen al 'af', een andere/geschikte locatie voorstellen daarna is ook instandhouden.

rosanna08 schreef:
26-08-2025 18:22
precies, dus als je geen kwaad in de zin hebt, steek je over en weet een vrouw welke man wel en welke niet te vertrouwen.

Dus als je de memo hebt gemist kan het zomaar zijn dat je dus wel het stempel krijgt en dat is dan ook gewoon terecht?

noogieman schreef:
27-08-2025 10:20
Maar ik weet niet hoe het is om constant alert op straat te lopen en je constant/heel vaak bedreigd te voelen.

Ik weet het wel maar dat is nog steeds niet te vergelijken want de beleving van alertheid en angst is persoonlijk.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:05
Ik kijk verder dan dat. Het is niet alleen dat ik het niet tof vind om als tuig te worden aangezien, maar ook dat lang niet iedereen dat zal doen en het inzicht dat het geen structurele oplossing is.
Niemand zegt dat het de structurele oplossing is, en niemand zegt dat iedere man dan zal oversteken.
Toch het vriendelijke verzoek aan mannen om over te steken, omdat dit vrouwen zal helpen zich nu, in 2025 en de jaren hierna, minder onveilig te voelen.
Als die structurele oplossing er eenmaal is (of weet jij een oplossing die per direct toegepast kan worden?) kijken we wel weer verder.
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 10:23

1 van mijn dochters (minderjarig op dat moment) heeft haar achtervolger kunnen filmen. Je kunt horen en zien wat hij doet

Toch kreeg ik het verzoek de volgende keer 112 te bellen ipv online melding te doen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:21
Maar dan weet je toch dat je op dat moment achtervolgd wordt en kun je de politie bellen? Hoe verwerk je dat soort situaties?

Lisa belde met 112 vorige week... was je dat alweer vergeten?
noogieman schreef:
27-08-2025 10:17
Precies. Ik denk dat nog niet eens een kwart van de mannen bereid is om dit te doen.
Dat is mooi, dan is dat meteen een mooie illustratie van het probleem dat de overige mannen blijkbaar schijt hebben aan wat vrouwen willen. Kan het daarover gaan, en als vrouw weet je dan waar je aan toe bent (op straat).

En ik hoop niet dat je nu voor de vrouwen wil bepalen welk percentage voldoende is?
25% is al winst, is al minder vaak alert hoeven zijn, is al 1 op 4 mannen die laat zien dat het hem wel kan schelen.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:17
Precies. Ik denk dat nog niet eens een kwart van de mannen bereid is om dit te doen.
Volgens mij doen veel mannen dit wel, hoor. Gisteren liep ik (in het buitenland) in de wildernis een afgelegen paadje af, op zoek naar bramen. Ik dacht wel even: is dit slim? Maar ik ging ervoor. Op een gegeven moment zag ik in de verte een man met een hond mijn kant op komen lopen. We liepen op zo’n karrenspoor-pad, allebei in hetzelfde spoor en ik dacht: als deze man in dit spoor blijft lopen, recht op mij af, kan ik wel een probleem hebben. Op dat moment riep hij zijn hond bij zich en ging in het andere spoor lopen, duidelijk om te signaleren dat hij oké was en mij een veilig gevoel wilde geven. Dat is een soort etiquette: als man voel je heus wel aan dat je op sommige (afgelegen, donkere etcetera) plekken onbedoeld een verkeerd signaal kunt afgeven en dan is het een kleine moeite om er rekening mee te houden.
Het is gewoon te treurig voor woorden. Vrouwen gaan niet meer 's avonds naar buiten, of lopen/fietsen om, of moeten hulptroepen inschakelen om mee te lopen/fietsen, hebben fietssloten, sprays, sleutelbossen paraat voor het geval dat, scannen de omgeving, geven geld uit aan taxi's/ov, steken zelf over etc. En dan is het verzoek aan mannen om even over te steken teveel gevraagd en moet daar eindeloos over gesteggeld worden?
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 10:23

Dat is ook altijd mijn grootste angst. Je leest wel eens dat 112 niet bereikbaar is of zoiets. Dan denk ik altijd......je zal maar net die persoon zijn die belt en die pech heeft.

Maar jij schetst wel een heel negatief beeld van de politie. Volgens mij is de politie meteen naar de plek gegaan waar Lisa is aangevallen. Politie heeft geen schuld hierin.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:16
Ik vind het helemaal oke dat je boos bent, dat zou ik denk ik ook zijn. Ik ben blij dat je het metafoor met bier gebruikt, dat geeft mij inzicht in hoe jij dingen verwerkt. Ik zie echter in andere reacties dat niet alle vrouwen dat zo ervaren en dat wat jij beschrijft een uiterste is. Ik denk dat het ook wel belangrijk is in dergelijke gesprekken om te beseffen dat niet iedereen dit op deze manier ervaart. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan hoe jij en ook andere vrouwen dit ervaren. Dat lijkt me zwaar.
We gaan hier toch niet serieus het gesprek aan met mensen die zo denken deel te moeten nemen?
Zonde van ieders tijd.
Si abra la puerta hay lobos.
Suus schreef:
27-08-2025 10:52
Dat is ook altijd mijn grootste angst. Je leest wel eens dat 112 niet bereikbaar is of zoiets. Dan denk ik altijd......je zal maar net die persoon zijn die belt en die pech heeft.

Maar jij schetst wel een heel negatief beeld van de politie. Volgens mij is de politie meteen naar de plek gegaan waar Lisa is aangevallen. Politie heeft geen schuld hierin.
maar dat zeg ik ook niet hoor

Maar waar we in Nederland echt in achterlopen is het op de juiste manier veroordelen van het geweld, dat doen landen om ons heen vele malen beter
Als er toch filmbewijs is van een man die minderjarige meisjes lastigvalt, ze tegenhoudt. Fiets blokkeert, gore dingen zegt.
Dan moet daar toch een straf op staan??
daar moet je toch niet mee weg komen??
blijfgewoonbianca schreef:
26-08-2025 19:07
https://www.voxweb.nl/nieuws/kleine-ged ... -stukje-om

Nou, steek je lekker niet over, joh.

Kunnen wij domme, weerloze , bange vrouwtjes je dan overhalen om te bellen oid ?
Goed stuk zeg!! Lezenswaardig voor wie dat nog niet heeft gedaan. Misschien dat dit door mannen ook serieuzer wordt genomen, want geschreven door een man (zucht).

“ Ook al heb je als man geen slechte bedoelingen, een vrouw kan je in het donker op straat zomaar als een bedreiging zien. Gijs Hablous, promovendus bij politicologie, vindt dat mannen zich daarvan bewust moeten zijn. ‘Als we met kleine gedragsveranderingen bijdragen aan een groter gevoel van veiligheid in de publieke ruimte, dan verdelen we de last gelijker.’ Hij geeft alvast een voorzet.”
rafaella wijzigde dit bericht op 27-08-2025 11:57
28.63% gewijzigd
Ik herken trouwens het gevoel ook. Ik liep laatst laat op de avond door een stille stad en er liep een man op straat die overstak en zijn weg vervolgde. Eerst was ik wat verward want hij ging dezelfde richting op als ik en toen kwam de opluchting. Een man die rekening houdt met mijn gevoel van onveiligheid! Dat zouden echt meer mannen moeten doen. Fijn een man met inlevingsvermogen en een flexibel ego.
huismantom schreef:
26-08-2025 10:07
Het zou een aardig begin zijn om te beseffen dat jouw intenties helemaal niet relevant zijn.
Mijn vader is heel 'aanrakerig' naar vrouwen, maar daar bedoelt hij niets mee.
Hij gaat met het grootste gemak voorbij aan hoe de ander het ervaart, want hij "bedoelt er niets verkeerds mee".

Niet jouw bedoeling, maar de beleving van de ander is leidend in dezen.

Natuurlijk ervaren veel mannen dat als een beperking van hun vrijheid omdat ze dat eeuwen hebben kunnen doen zonder dat dat gevolgen had of zonder er zelfs maar erop aangesproken te worden.

Erg fijn dat jij dit besef wel hebt!
rafaella schreef:
27-08-2025 11:50
‘Als we met kleine gedragsveranderingen bijdragen aan een groter gevoel van veiligheid in de publieke ruimte, dan verdelen we de last gelijker.'
Ik wil geen goed gevoel, ik wil veiligheid.
Pioen00 schreef:
27-08-2025 12:16
Ik wil geen goed gevoel, ik wil veiligheid.
Ja duh, dat willen we allemaal wel. En dat gaat niet gebeuren, want dan zou je alle mannen moeten opsluiten.

Wat is er mis met BEIDE willen?
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 11:43
maar dat zeg ik ook niet hoor

Maar waar we in Nederland echt in achterlopen is het op de juiste manier veroordelen van het geweld, dat doen landen om ons heen vele malen beter
Als er toch filmbewijs is van een man die minderjarige meisjes lastigvalt, ze tegenhoudt. Fiets blokkeert, gore dingen zegt.
Dan moet daar toch een straf op staan??
daar moet je toch niet mee weg komen??
Als hij jouw dochter had aangerand, dan was hij zeker veroordeeld. Maar is een achtervolging strafbaar?

Ik zou ook willen dat iemand op zijn minst op het bureau zou moeten verschijnen. En tegenwoordig is straatintimidatie wel strafbaar.
noogieman schreef:
27-08-2025 10:16
Ik zie echter in andere reacties dat niet alle vrouwen dat zo ervaren en dat wat jij beschrijft een uiterste is. Ik denk dat het ook wel belangrijk is in dergelijke gesprekken om te beseffen dat niet iedereen dit op deze manier ervaart. Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan hoe jij en ook andere vrouwen dit ervaren.
Dat afbreuk doen doe je dus wel met deze reactie. Je noemt het een uiterste, daarmee sla je de plank mis.
Kun je je voorstellen dat sommige vrouwen die wel al zijn aangerand of verkracht zijn er anders in staan dan degenen die grensoverschrijdend gedrag met ‘mate’ (en dat is al klote) hebben meegemaakt? Hoe moeilijk is het je voor te stellen dat vervelende ervaringen je perceptie en gevoel van veiligheid aantast? Het gaat niet om maar een paar vrouwen, het gaat om heel veel vrouwen die grensoverschrijdende shit hebben meegemaakt. Daar mag je in dit topic rekening mee houden.

Niet alle mannen zijn tuig maar grensoverschrijdend tuig zijn wel bijna altijd mannen. Treurig hè?

Om toch positief te eindigen. Ook ik maak steeds vaker mee dat mannen expres afstand houden. Fijn, dat er leuke empathische mannen zijn die rekening met je houden.
Suus schreef:
27-08-2025 12:27
Als hij jouw dochter had aangerand, dan was hij zeker veroordeeld. Maar is een achtervolging strafbaar?

Ik zou ook willen dat iemand op zijn minst op het bureau zou moeten verschijnen. En tegenwoordig is straatintimidatie wel strafbaar.
en dit is toch echt straatintimidatie, met beeld, en nog... geen veroordeling

daarnaast ben ik zelf aangerand (afhankelijk van hoe je de grens legt, vaker dan 1x ook) en daar komt geen veroordeling uit
Verkrachte vriendin, zelfde verhaal
De kans op veroordeling van dit soort vergrijpen is minimaal.
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 13:00
en dit is toch echt straatintimidatie, met beeld, en nog... geen veroordeling

daarnaast ben ik zelf aangerand (afhankelijk van hoe je de grens legt, vaker dan 1x ook) en daar komt geen veroordeling uit
Verkrachte vriendin, zelfde verhaal
De kans op veroordeling van dit soort vergrijpen is minimaal.

Ja dat is vreselijk. Ik ben gelukkig nog nooit seksueel lastig gevallen. Wel heel vaak seksueel getinte opmerking en eens een klap op mijn kont gehad, maar ik was toen heel jong en durfde niks te zeggen. Als je een aanranding of verkrachting kunt bewijzen, verdient de dader een flinke straf wat mij betreft.

Maar zoiets is helaas amper te bewijzen.
En aan de andere kant is het ook terecht dat er bewijs voor nodig is, want stel dat ik een man een kutstreek wil flikken, ik heb een appeltje te schillen met hem, en ik zeg dat hij mij heeft verkracht, terwijl dit niet zo is, dan wordt hij veroordeeld, zonder dat er bewijs is. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
Suus schreef:
27-08-2025 13:07
Ja dat is vreselijk. Ik ben gelukkig nog nooit seksueel lastig gevallen. Wel heel vaak seksueel getinte opmerking en eens een klap op mijn kont gehad, maar ik was toen heel jong en durfde niks te zeggen. Als je een aanranding of verkrachting kunt bewijzen, verdient de dader een flinke straf wat mij betreft.

Maar zoiets is helaas amper te bewijzen.
En aan de andere kant is het ook terecht dat er bewijs voor nodig is, want stel dat ik een man een kutstreek wil flikken, ik heb een appeltje te schillen met hem, en ik zeg dat hij mij heeft verkracht, terwijl dit niet zo is, dan wordt hij veroordeeld, zonder dat er bewijs is. Dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
het is prima te bewijzen, ander landen veroordelen daders echt veel vaker
Het zit echt fout ins de Nederlandse samenleving
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 13:10

Maar hoe dan?

Als het zo simpel was, dan werden alle daders wel gestraft.
Lila-Linda schreef:
27-08-2025 13:10

Maar hoe dan?

Als het zo simpel was, dan werden alle daders wel gestraft.
Suus schreef:
27-08-2025 13:07
Ja dat is vreselijk. Ik ben gelukkig nog nooit seksueel lastig gevallen. Wel heel vaak seksueel getinte opmerking en eens een klap op mijn kont gehad
Dan ben je dus wel seksueel lastig gevallen.
MissUnderstood schreef:
27-08-2025 13:11
Dan ben je dus wel seksueel lastig gevallen.

Ja je hebt gelijk. Maar ik bedoel eigenlijk wat LilaLinda beschrijft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven