Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden
vrijdag 22 augustus 2025 om 07:54
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.
De enige die fout zat was de dader.
https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:44
Inderdaad, de aanranding die op mij de grootste impact heeft gehad, was van een gezellige, leuke collega. Die draaide tijdens het lunchuur de deur op slot en stak de sleutel in zijn zak. Zijn woorden daarna: niemand gelooft je want jij werkt hier net en ik al jaren. Ik heb maar zo snel mogelijk een andere baan gezocht. De manager vond mijn gedrag in negatieve zin erg veranderd...Lila-Linda schreef: ↑26-08-2025 19:12En we benadrukken nu de straat, maar de meeste kans dat je iets overkomt is van een bekende
Zo'n leuke vent, die dat nooooit zou doen. En wat niemand dus gelooft
Vriend, kennis, collega, oom, buurman
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:44
En waarom niet? Als je wel snapt dat het bedreigend over kan komen als jij voorstelt naar een afgelegen plek te gaan, waarom kun je je dan niet voorstellen dat het bedreigend overkomt als je vlak achter haar loopt in een donkere straat?
Waarom kun je je niet voorstellen dat een vrouw bang is als je vlak achter haar loopt, en dat die angst minder wordt als je wat meer afstand neemt?
Als je niet van plan was haar te verkrachten maakt het voor haar werkelijke veiligheid niet uit of je 2 of 20 meter achter haar loopt, maar wel voor haar gevoel van veiligheid.
Maar ik krijg sterk de indruk dat het veel mannen geen bal kan schelen of een vrouw bang is op straat. Of dat in elk geval hun eigen ego veel belangrijker is.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:48
nerdopviva schreef: ↑26-08-2025 19:30Ik kwam vandaag deze tegen: https://speld.nl/2025/08/25/man-conclud ... misdragen/
Godsamme wat is dat de spijker op z'n kop. Ik krijg er fysiek de rillingen van.
En ik denk meteen weer aan die collega die bulderend allemaal jolige grappen maakte over "haha pas maar op want je hebt zo een me-too-tje" en voor wie dat iets uit een totaal andere wereld was en die geen enkele maar dan ook geen enkele relatie legde met zijn eigen armen die om de haverklap om vrouwenschouders gelegd werden.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:49
Volgens mij bedoelde mzm dat hij zelf geen uitje naar afgelegen plek zou voorstellen.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 19:44En waarom niet? Als je wel snapt dat het bedreigend over kan komen als jij voorstelt naar een afgelegen plek te gaan, waarom kun je je dan niet voorstellen dat het bedreigend overkomt als je vlak achter haar loopt in een donkere straat?
Waarom kun je je niet voorstellen dat een vrouw bang is als je vlak achter haar loopt, en dat die angst minder wordt als je wat meer afstand neemt?
Als je niet van plan was haar te verkrachten maakt het voor haar werkelijke veiligheid niet uit of je 2 of 20 meter achter haar loopt, maar wel voor haar gevoel van veiligheid.
Maar ik krijg sterk de indruk dat het veel mannen geen bal kan schelen of een vrouw bang is op straat. Of dat in elk geval hun eigen ego veel belangrijker is.
Where is my mind?
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:53
Kan je aanwijzen waar ik zeg dat ik me niet kan voorstellen dat het bedreigend overkomt als ik vlak achter haar loop in een donkere straat?Ginevra schreef: ↑26-08-2025 19:44En waarom niet? Als je wel snapt dat het bedreigend over kan komen als jij voorstelt naar een afgelegen plek te gaan, waarom kun je je dan niet voorstellen dat het bedreigend overkomt als je vlak achter haar loopt in een donkere straat?
Dat ik me niet kan voorstellen dat een vrouw bang is als ik vlak achter haar loop?
Daarom loop ik aan de andere kant van de straat als we in tegengestelde richting lopen of als we ongeveer hetzelfde tempo lopen in dezelfde richting dan ga ik er met een boog omheen, de weg op als de weg vrij is.
Dat lijkt me onprettig.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:54
Nee, dus daar reageerde ik op. Als je zelf geen uitje naar een afgelegen plek zou voorstellen, waarom dan niet? Waarschijnlijk omdat je wel voelt dat het raar of onveilig overkomt als je voorstelt naar een afgelegen plek te gaan.SurferRosa schreef: ↑26-08-2025 19:49Volgens mij bedoelde mzm dat hij zelf geen uitje naar afgelegen plek zou voorstellen.
Nou, en als je dat inlevingsvermogen op dat moment wel hebt, waarom op andere momenten dan niet, bijvoorbeeld als je in een donkere straat 2 meter achter een vrouw loopt?
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:56
Ja preciesSurferRosa schreef: ↑26-08-2025 19:49Volgens mij bedoelde mzm dat hij zelf geen uitje naar afgelegen plek zou voorstellen.
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:56
Nee, ik reageerde wel op jouw post, maar meer in het algemeen op de mannen in dit topic en eerdere postings met de strekking dat het onzin is om even wat afstand te nemen om een vrouw zich veiliger te laten voelen. Maar die hebben geloof ik nog niet op de vraag over de date gereageerd.madamzonderm schreef: ↑26-08-2025 19:53Kan je aanwijzen waar ik zeg dat ik me niet kan voorstellen dat het bedreigend overkomt als ik vlak achter haar loop in een donkere straat?
Dus sorry, hier lopen wat postings door elkaar en ik crosspost net ook met de jouwe.
Na zevenhonderd jaren
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:00
Raar voorbeeld om je punt kracht bij te zetten. Ik zou ook niet voorstellen om naar een afgelegen bos, specifiek een stil plekje te gaan. Gewoon omdat dat niet in mij op zou komen. Ik zou liever naar een bar gaan ofzo, of iets anders gezelligs.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 19:54Nee, dus daar reageerde ik op. Als je zelf geen uitje naar een afgelegen plek zou voorstellen, waarom dan niet? Waarschijnlijk omdat je wel voelt dat het raar of onveilig overkomt als je voorstelt naar een afgelegen plek te gaan.
Nou, en als je dat inlevingsvermogen op dat moment wel hebt, waarom op andere momenten dan niet, bijvoorbeeld als je in een donkere straat 2 meter achter een vrouw loopt?
.
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:07
Okay.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 19:56Nee, ik reageerde wel op jouw post, maar meer in het algemeen op de mannen in dit topic en eerdere postings met de strekking dat het onzin is om even wat afstand te nemen om een vrouw zich veiliger te laten voelen. Maar die hebben geloof ik nog niet op de vraag over de date gereageerd.
Dus sorry, hier lopen wat postings door elkaar en ik crosspost net ook met de jouwe.
Hoewel ik me kan voorstellen dat fysiek in het 'nadeel' zijn als vrouw een vrouw kwetsbaar maakt voor lastig gevallen worden, is het denk ik niet zo dat fysiek in het 'voordeel' zijn als man/vrouw je vrijstelt van lastig gevallen worden.
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:37
denk je nou echt dat ik als dé oplossing zie? Hoe dom denk je dat ik ben?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:39
volgens mij ga je nu tegen de verkeerde te keer.Ginevra schreef: ↑26-08-2025 19:44En waarom niet? Als je wel snapt dat het bedreigend over kan komen als jij voorstelt naar een afgelegen plek te gaan, waarom kun je je dan niet voorstellen dat het bedreigend overkomt als je vlak achter haar loopt in een donkere straat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 26 augustus 2025 om 20:42
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-08-2025 13:58
Reden: Op de man
Reden: Op de man
9.04% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 26 augustus 2025 om 21:32
Dus is het fijn wanneer je ziet dat iemand afstand neemt en je dus niet op je uiterste alertheid hoeft te blijven.Teardrop2 schreef: ↑26-08-2025 18:15Nou nee, iemand die kwaad wil, neemt geen afstand.
Als in het donker, op een verlaten station alle mannen oversteken naar een ander perron, dan ben je misschien minder bang. Maar als je lastig gevallen wordt, dan heb je duidelijk meer aan NS-medewerkers die jou te hulp schieten.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 26 augustus 2025 om 21:43
Dat is schijnveiligheid.
Altijd alert blijven.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
dinsdag 26 augustus 2025 om 21:46
Niets schijnveiligheid.
Zoals je kan lezen had ik het over niet meer op je uiterste alertheid zijn.
Maar fijn dat jij mij leert dat het allemaal schijnveiligheid is.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 26 augustus 2025 om 21:55
Dan ben je niet uiterst alert, ik vind het prima.
dinsdag 26 augustus 2025 om 22:05
dinsdag 26 augustus 2025 om 22:16
dinsdag 26 augustus 2025 om 23:52
Geen wonder dat vrouwen nog altijd niet veilig zijn. Getuige dit topic zijn hun wensen, gevoelens en gedachten nog altijd niet belangrijk genoeg om te honoreren. Wat de man denkt en voelt is nog altijd belangrijker, en bij tegengestelde belangen gaat zijn wens dus voor.
En dat zijn dan nog de mannen die zichzelf als heel vriendelijk en absoluut ongevaarlijk afficheren, zich niet voor kunnen stellen dat vrouwen bang van hen worden en zelfs op hun pik getrapt reageren als vrouwen zeggen dat ze aan hun neus niet kunnen zien of ze goede bedoelingen hebben of niet.
Waarom zouden wij in godsnaam níet bang voor jullie moeten worden, als jullie zlef al aangeven schijt te hebben aan wat vrouwen zeggen?
En dat zijn dan nog de mannen die zichzelf als heel vriendelijk en absoluut ongevaarlijk afficheren, zich niet voor kunnen stellen dat vrouwen bang van hen worden en zelfs op hun pik getrapt reageren als vrouwen zeggen dat ze aan hun neus niet kunnen zien of ze goede bedoelingen hebben of niet.
Waarom zouden wij in godsnaam níet bang voor jullie moeten worden, als jullie zlef al aangeven schijt te hebben aan wat vrouwen zeggen?
woensdag 27 augustus 2025 om 00:12
GriebusDus schreef: ↑26-08-2025 23:52Geen wonder dat vrouwen nog altijd niet veilig zijn. Getuige dit topic zijn hun wensen, gevoelens en gedachten nog altijd niet belangrijk genoeg om te honoreren. Wat de man denkt en voelt is nog altijd belangrijker, en bij tegengestelde belangen gaat zijn wens dus voor.
Echt hè. Ongelooflijk.
woensdag 27 augustus 2025 om 07:28
er is mijn in barren en kroegen meer narigheid gebeurd dan in bossen hoor.
Mannen die in je kruis grijpen, tong in je mond proberen te krijgen, je borsten pakken
is in de kroeg dagelijks-werk, in een bos nooit
woensdag 27 augustus 2025 om 07:29
Je bagatelliseert hier hopelijk niet mijn ervaringen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in