Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
noogieman schreef:
27-08-2025 14:45
Jammer dat je zo reageert.
Net zo jammer als jij reageert. Renske heeft gelijk.
huismantom schreef:
27-08-2025 13:42
Maar we doen het dus niet samen!
Het is inmiddels bijna 50 jaar geleden dat de actie: "Reclaim the night" aanving en de huidige actie laat zien dat we wat dat aangaat dus geen stap verder zijn gekomen.

Op het vlak van het institutioneel seksisme zijn er misschien enige verbeteringen (hoewel ik niet de illusie dat dat er niet meer is), maar praktisch is er dus niets veranderd in het gevoel van veiligheid en de daadwerkelijke veiligheid van vrouwen.
Integendeel zou ik zeggen!
We doen het ook niet samen. Hoewel de criminaliteitscijfers dalen, is iedere moord er eentje te veel. Het lijkt me dat tussen het gevoel van veiligheid en de daadwerkelijke veiligheid van vrouwen nogal een groot verschil zit. Dus wat stel je voor?
noogieman schreef:
27-08-2025 14:51
Het is niet mijn bedoeling om iets van tafel te wuiven, maar om iets ter discussie te stellen. Het is niet dat ik zo dat ik simpelweg zeg dat niet te willen doen en heb dat ook uitgebreid onderbouwd. Het is toch niet zo simpel om te stellen, hey, ga jij maar aan de andere kant van de straat lopen dan voel ik en de rest van alle vrouwen zich een stuk veiliger en vertel het al je mannelijke vrienden ook even? Kom op, ik schat jou en de meeste vrouwen veel slimmer in dan dat. Maar niemand die daar verder op in gaat. Nee, "waarom kun je niet gewoon doen wat we vragen?". Zo werkt dat niet en deze discussie kennelijk ook niet.
Het is dus wel zo simpel, want de meeste vrouwen zullen zich inderdaad veiliger voelen als de meeste mannen dat gaan doen.

Als alle mannen nu eens tegen elkaar zeggen: Goh, laten we even een stapje meer doen.
We begrijpen het verder niet, maar het gros van de vrouwen voelt dit en dit, dus het zal wel ergens vandaan komen.
Je kan iets ook gewoon als waar aannemen ipv er een discussie van te willen maken.
Er is namelijk geen discussiemateriaal.
Waar wil jij mij als man van overtuigen in dit onderwerp dan?

Je komt juist in jouw reacties hier over als een onveilige man, in ieder geval voor mij.
noogieman schreef:
Het is niet mijn bedoeling om iets van tafel te wuiven, maar om iets ter discussie te stellen. Het is niet dat ik zo dat ik simpelweg zeg dat niet te willen doen en heb dat ook uitgebreid onderbouwd. Het is toch niet zo simpel om te stellen, hey, ga jij maar aan de andere kant van de straat lopen dan voel ik en de rest van alle vrouwen zich een stuk veiliger en vertel het al je mannelijke vrienden ook even? Kom op, ik schat jou en de meeste vrouwen veel slimmer in dan dat. Maar niemand die daar verder op in gaat. Nee, "waarom kun je niet gewoon doen wat we vragen?". Zo werkt dat niet en deze discussie kennelijk ook niet.
het is een heel klein dingetje, een beginnetje. Niemand hier heeft de ilusie dat daarmee alles is opgelost. Maar het feit dat het voor jou niet eens een optie lijkt te zijn, is voor mij heel veelzeggend.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vivapimpelmees schreef:
27-08-2025 14:55
Net zo jammer als jij reageert. Renske heeft gelijk.
Ik reageer inhoudelijk, jij houdt het bij sneren. Daar bereik je (bij mij) helemaal niks mee.
noogieman schreef:
en toch he?
werkt het. Als mannen niet dicht echter je blijven lopen
Wel met een boogje om je heen
etc

Als ik dat de mannen in mijn omgeving uitleg is het antwoord: "oooh wat suf, nooit gerealiseerd. Ga ik proberen te onthouden!"
Lang niet alle mannen zitten zo in de weerstand als jij
Wat IS dat toch, dat mannen direct in de weerstand gaan als vrouwen aangeven wat hen zou helpen zich iets veiliger te voelen? Wat maakt dat ze dan direct de noodzaak voelen te gaan mansplainen waarom de door vrouwen aangedragen kleine stapjes echt onzin zijn? Waarom voelen mannen die zich niet herkennen in het profiel van de vrouwonvriendelijke griezels, zich toch beledigd als vrouwen zeggen dat ze voor iedere man op hun hoede zijn omdat ze niet kunnen zien welke man deugt en welke man niet?

In mijn eigen omgeving heb ik dit ook al opgemerkt, en ik vind het een buitengewoon vreemd fenomeen.
noogieman schreef:
Het is toch niet zo simpel om te stellen, hey, ga jij maar aan de andere kant van de straat lopen dan voel ik en de rest van alle vrouwen zich een stuk veiliger en vertel het al je mannelijke vrienden ook even? Kom op, ik schat jou en de meeste vrouwen veel slimmer in dan dat.
Zo simpel zou het wel kunnen zijn. Net zo simpel als dat mannen ooit besloten vrouwen weg te zetten als neukvlees of kutwijven met de bijbehorende behandeling. Beiden mag je gewoon zonder vragen aanraken, op de bibs meppen of in het beste geval nasissen of roepen.

En volgens jou ben ik dan dus dom.
Zie je wat je doet?
.
Felidaez schreef:
27-08-2025 14:56

Je komt juist in jouw reacties hier over als een onveilige man, in ieder geval voor mij.

Eens.
noogieman schreef:

Zo simpel is het wel: ruimte maken voor een ander. Dat jij dat ruimte maken ter discussie stelt vind ik bizar. Al snap ik best dat mannen al sinds het jaar nul alle ruimte hebben gepakt want toch fysiek sterker en en passant ook bepaalden hoeveel (of beter gezegd hoe weinig) ruimte het andere geslacht van hun mocht hebben. Vanuit dat historisch perspectief begrijp ik best dat er in jouw hoofd geen ruimte is voor luisteren naar wat nagenoeg iedere vrouw (en huismantom) hier zegt. Waarom zou je de dames serieus nemen? Mannen hebben zichzelf door de geschiedenis heen immers altijd als belangrijker neergezet, dus jij zet wat jij vind en voelt ook neer als belangrijker dan wat ieder ander hier schrijft.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:01
0.07% gewijzigd
Geen enkele behoefte in te gaan op de matige argumentatie van iemand wiens enige doel lijkt te zijn hier de boel op te naaien.

Verder dan maar. Ik begreep dat Rob Jetten plannen heeft om straten veiliger te maken. Ik heb daar nog niets over kunnen vinden. Ben benieuwd.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
27-08-2025 15:01
Geen enkele behoefte in te gaan op de matige argumentatie van iemand wiens enige doel lijkt te zijn hier de boel op te naaien.

Verder dan maar. Ik begreep dat Rob Jetten plannen heeft om straten veiliger te maken. Ik heb daar nog niets over kunnen vinden. Ben benieuwd.

Ja, zonde van mijn tijd eigenlijk ook.

Wbt Rob, bedoel je deze?
https://d66.nl/ijsselstein/verkiezingsp ... d-in-hand/
rosanna08 schreef:
27-08-2025 14:56
het is een heel klein dingetje, een beginnetje. Niemand hier heeft de ilusie dat daarmee alles is opgelost. Maar het feit dat het voor jou niet eens een optie lijkt te zijn, is voor mij heel veelzeggend.
Waar heb ik gezegd dat dit geen optie voor me is? Verander jij nooit van mening? Als ik in discussie ben hebben inhoudelijke uitspraken van een ander wel invloed op mijn mening. Op dit moment zie ik dat niet als een oplossing die bijdraagt aan de (structurele) oplossing van een groot probleem.

Het kan ook niet altijd. Er is soms geen andere kant van de straat. Dan loop je op een druk fietspad met het verkeer eventueel in je rug of op een weg.
MissUnderstood schreef:
27-08-2025 15:00
Wat IS dat toch, dat mannen direct in de weerstand gaan als vrouwen aangeven wat hen zou helpen zich iets veiliger te voelen? Wat maakt dat ze dan direct de noodzaak voelen te gaan mansplainen waarom de door vrouwen aangedragen kleine stapjes echt onzin zijn?
Elke verandering vraagt tijd. Mocht er ooit werkelijke erkenning komen dan heb je kans dat mannen in het extreme alles gaan doen om ons een veilig gevoel te geven, op het overdrevene af. De beweging zát links, komt dan naar rechts en eindigt hopelijk een keer in het midden. Als we met elkaar afspraken hebben gemaakt over nieuwe omgangsvormen, een nieuw normaal om het zo maar te zeggen.

Maar we zitten nog niet rechts, nog lange niet. Daarvoor moeten er eerst hakken uit het zand. En wij moeten blijven schreeuwen.
.
Rabarbara schreef:

Jammer dat je dat zo ervaart. Ik probeer zoveel mogelijk duiding te geven aan waarom ik denk wat ik denk. Je moet wel een verdomd beroerde trol zijn om zo te werk te gaan.
noogieman schreef:
27-08-2025 14:44
Dat licht ik hier toe.
Maar het is toch niet jouw pakkie-an wat alle ándere mannen doen of denken? Je bent toch een zelfstandige denkend individu die zelf kan beslissen dat oversteken heel erg gewaardeerd wordt?
Als iedereen zo redeneert als jij doet gaat er inderdaad ook nooit iets veranderen. Je moet ergens beginnen.
Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen. Als het steeds meer gemeengoed gaat worden dat mannen gaan oversteken komen er vanzelf steeds meer mannen die het óók gaan doen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:11
8.83% gewijzigd
.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 27-08-2025 15:10
Reden: Dubbel
99.71% gewijzigd
Lalaloepsie schreef:
27-08-2025 15:04
Ja, zonde van mijn tijd eigenlijk ook.

Wbt Rob, bedoel je deze?
https://d66.nl/ijsselstein/verkiezingsp ... d-in-hand/
Mooi dat er ook over het gevoel van veiligheid wordt gesproken.
noogieman schreef:
Waar heb ik gezegd dat dit geen optie voor me is? Verander jij nooit van mening? Als ik in discussie ben hebben inhoudelijke uitspraken van een ander wel invloed op mijn mening. Op dit moment zie ik dat niet als een oplossing die bijdraagt aan de (structurele) oplossing van een groot probleem.

Het kan ook niet altijd. Er is soms geen andere kant van de straat. Dan loop je op een druk fietspad met het verkeer eventueel in je rug of op een weg.
Dit lijkt me schier onmogelijk op een verlaten, afgelegen plek of steegje in het donker.

En afstand nemen geeft niet alleen gevoel van veiligheid, het ís ook iets veiliger, de afstand tussen jou en mij wordt dan namelijk groter. Zelfs als het een zogenaamde ‘schijnbeweging/schijnveiligheid’ zou zijn, geeft het mij toch wat extra seconden om sleutel te pakken/tel te pakken/weg tw rennen etc.
Where is my mind?
noogieman schreef:

net nog, met je ja -antwoord.

En het gaat niet om de momenten dat het druk is, maar op de momenten dat het stil op straat is. En nee, het is niet dé oplossing, maar het geeft veel vrouwen wel een net wat fijner gevoel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rooss4.0 schreef:
Zo simpel zou het wel kunnen zijn. Net zo simpel als dat mannen ooit besloten vrouwen weg te zetten als neukvlees of kutwijven met de bijbehorende behandeling. Beiden mag je gewoon zonder vragen aanraken, op de bibs meppen of in het beste geval nasissen of roepen.

En volgens jou ben ik dan dus dom.
Zie je wat je doet?
Het zou een begin kunnen zijn. Ik denk dan van, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Hoe gaan we mannen daar daadwerkelijk bewust van maken en daadwerkelijk het gedrag veranderen? Ik hou daarbij ook rekening met die onwelwillende gasten van het caliber pak zout. Ik kan me daarnaast juist heel vaak vinden in wat jij schrijft. Ik zie ik die in discussie gaat en een enkeling die emotioneel reageert omdat ik niet wil wat zij willen. Dat vind ik raar omdat ik wel toelicht waarom ik dat vind. Daar wordt dan vervolgens vaak niet verder op ingegaan.
Noogieman, als alle deugende mannen (dus jij) nou afstand gaan houden, is het voor de vrouwen echt duidelijker wie de Orks zijn
noogieman schreef:
27-08-2025 15:13
Het zou een begin kunnen zijn. Ik denk dan van, hoe gaan we dat voor elkaar krijgen? Hoe gaan we mannen daar daadwerkelijk bewust van maken en daadwerkelijk het gedrag veranderen? Ik hou daarbij ook rekening met die onwelwillende gasten van het caliber pak zout. Ik kan me daarnaast juist heel vaak vinden in wat jij schrijft. Ik zie ik die in discussie gaat en een enkeling die emotioneel reageert omdat ik niet wil wat zij willen. Dat vind ik raar omdat ik wel toelicht waarom ik dat vind. Daar wordt dan vervolgens vaak niet verder op ingegaan.
verbeter de wereld, begin bij jezelf
je bent niet verantwoordelijk voor alle andere mannen, alleen voor jezelf
Als jij snapt dat afstand houden fijn is, kunnen andere mannen het ook gaan snappen
MissUnderstood schreef:
27-08-2025 15:00
Wat IS dat toch, dat mannen direct in de weerstand gaan als vrouwen aangeven wat hen zou helpen zich iets veiliger te voelen? Wat maakt dat ze dan direct de noodzaak voelen te gaan mansplainen waarom de door vrouwen aangedragen kleine stapjes echt onzin zijn? Waarom voelen mannen die zich niet herkennen in het profiel van de vrouwonvriendelijke griezels, zich toch beledigd als vrouwen zeggen dat ze voor iedere man op hun hoede zijn omdat ze niet kunnen zien welke man deugt en welke man niet?

In mijn eigen omgeving heb ik dit ook al opgemerkt, en ik vind het een buitengewoon vreemd fenomeen.
Waarbij ze direct bewijzen zelf ook vrouwonvriendelijk te zijn en hun eigen punt meteen weer ontkrachten.

Ik vind het ook wonderlijk, ik vermoed dat het een ego-kwestie is uiteindelijk.
LaFleurNoire schreef:
27-08-2025 15:09
Maar het is toch niet jouw pakkie-an wat alle ándere mannen doen of denken? Je bent toch een zelfstandige denkend individu die zelf kan beslissen dat oversteken heel erg gewaardeerd wordt?
Als iedereen zo redeneert als jij doet gaat er inderdaad ook nooit iets veranderen. Je moet ergens beginnen.
Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen. Als het steeds meer gemeengoed gaat worden dat mannen gaan oversteken komen er vanzelf steeds meer mannen die het óók gaan doen.
Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zoals ik al eerder schreef zoek ik naar structurele oplossingen. Ik, alleen, die oversteekt op straat is geen structurele oplossing, want bij mij zit er sowieso geen gevaar (nee, ik weet dat je dat niet kunt ruiken/zien/horen) en de gemiddelde man denkt echt niet van goh, laat ik dan ook maar oversteken. Ik ken mn eigen geslacht. Dus ik denk dan van, hoe kunnen we meer doen dan dat, zoals ik ook in eerdere reacties verder heb toegelicht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven