Kan ik hier problemen mee krijgen?
donderdag 28 augustus 2025 om 07:01
Ik vrees dat ik ontzettend naïef ben geweest.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.
Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?
Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.
Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?
Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:43
Maar dat kan echt niet hoor. Als je een productielijn hebt van dure merktassen dan kan je niet ineens een paar tassen “laten verdwijnen”. Die worden allemaal gelabeld. Het meest waarschijnlijke is dat het gewoon om een neptas gaat.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:43
Natuurlijk is dat diefstal en voor jou heling en strafbaar. Ik vind het echt heel raar hoe je dat op een andere manier kunt zien en goed kunt praten (‘zo’n tas hoeft geen 6000 euro te kosten, zo hoog zijn de productiekosten niet’). Voor een merkproduct betaal je nu eenmaal ook de naam.Karrota schreef: ↑28-08-2025 18:31Die fabriek produceert tassen voor een merk. Ze maken er of alleen een paar extra per maand, of op bestelling van zo'n tussenpersoon extra. Wat hiervan is precies de digelezen.
Edit: nu de reactie van nausicaaa gelezen. Daar kan ik wel inkomen ja, op die manier zie ik het ook al als diefstal. Ik zag meer voor me dat ze uit die fabriek worden gestolen en het lijkt me niet dat dat gebeurt.
Zo kun je echt alles wel recht praten.
Don’t grow up, it’s a trap
donderdag 28 augustus 2025 om 18:44
Dit dus.
En nu we het zo erover hebben zijn dit dingen waarover ik nadenk en waarop ik gewezen word, terwijl ik daar dus niet over nadacht toen ik dacht "leuke tas, doe die maar".
Nogmaals, eenmalig uit de bocht gevlogen.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:45
Dat is echt zo naïef. Je zegt zelf dat de tas veeeeel minder kost dan een echte. Als de fabriek deze handel heeft, dan vraag je natuurlijk veel meer voor deze “echte tassen”.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:46
Maar je zegt in een eerdere post dat ook de merknaam erop staat. Dan is het óf nep óf echt en dus gestolen.Karrota schreef: ↑28-08-2025 18:31Die fabriek produceert tassen voor een merk. Ze maken er of alleen een paar extra per maand, of op bestelling van zo'n tussenpersoon extra. Wat hiervan is precies de diefstal.
Edit: nu de reactie van nausicaaa gelezen. Daar kan ik wel inkomen ja, op die manier zie ik het ook als diefstal. Ik zag meer voor me dat ze uit die fabriek worden gestolen en het lijkt me niet dat dat gebeurt.
Where is my mind?
donderdag 28 augustus 2025 om 18:47
donderdag 28 augustus 2025 om 18:49
Niet alleen de naam en de productiekosten. Ook de ontwerpers moeten betaald worden, het verschepen is niet goedkoop, marketing als in reclame is prijzig (een full page in de Vogue is niet goedkoop en dat wereldwijd) en dan heb je ook nog een kantoorpand en misschien winkels met personeel.Miss-Pippi schreef: ↑28-08-2025 18:43Natuurlijk is dat diefstal en voor jou heling en strafbaar. Ik vind het echt heel raar hoe je dat op een andere manier kunt zien en goed kunt praten (‘zo’n tas hoeft geen 6000 euro te kosten, zo hoog zijn de productiekosten niet’). Voor een merkproduct betaal je nu eenmaal ook de naam.
Zo kun je echt alles wel recht praten.
Where is my mind?
donderdag 28 augustus 2025 om 18:50
Het is trouwens “‘een ding” dat zogenaamde, rechtstreeks via tussenpersonen van de fabriek kopen. Eerder is al gewaarschuwd dat die tassen nep zijn. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/1 ... na-tiktok/
donderdag 28 augustus 2025 om 18:50
Het gaat niet om een Dior, maar het dikgedrukte zou zomaar kunnen. Sowieso is 0 hiervan betrouwbaar.Safrat schreef: ↑28-08-2025 16:46Dat Dior een fabriek in China heeft waar ze een volledige tas maken is een fabeltje. Delen van de tas kunnen in China worden geproduceerd, maar de tas zelf wordt gemaakt in Frankrijk of Italië. Daarom kan je ook niet op 60 Euro uitkomen. De productiekosten liggen veel hoger.
Je hebt een replica gekocht van mindere kwaliteit.
Had jij laatst niet een topic over dat je gespaard had voor een designtas?
En klopt, die hebt ik tweedehands vintage gekocht bij een winkel die daar werd aangeraden. Staat hier verder los van.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:51
donderdag 28 augustus 2025 om 18:53
Maar goed. Ook bij Unox wordt tomatensoep van huismerk ‘gemaakt’. Dat is alleen wel een compleet andere productielijn met een andere (vaak goedkopere) receptuur. Ja, het komt uit dezelfde fabriek, nee het hoeft niet dezelfde kwaliteit te zijn.
Where is my mind?
donderdag 28 augustus 2025 om 18:56
Ja dat zou ook goed kunnen. Dat het wel in dezelfde fabriek wordt gemaakt, maar dat je dan een soort slap aftreksel krijgt.
De "reviews" waren dus wel heel positief, vandaar dat ik erin ben getuind. Of misschien valt het mee en is het wel echt mooi spul.
Het geld dat ik er eventueel mee kwijt ben vind ik niet zo erg, zolang het maar verder geen gevolgen heeft ben ik allang blij.
donderdag 28 augustus 2025 om 18:58
Omdat hij liever vier tassen van 1000 verkoopt dan 1 van 2500? Het moet natuurlijk wel aantrekkelijk zijn om bij hem te kopen.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:01
Ik heb het even aan ChatGPT gevraagd, Het kan ook een marketingtrucje zijn van die verkoper. Dat het dus wel gewoon een (echt lijkende) replica is.
Dat lijkt me wel het meest waarschijnlijk.
Hij zou bij de douane wel weer tegen gehouden kunnen worden. Ik denk niet dat je er verder grote problemen mee krijgt.
De uitleg:
Wat je beschrijft komt vaak voor in verhalen rondom “replica’s” of “zelfde fabriek”-tassen, maar er zit veel mist rond hoe dit werkelijk werkt.
Hoe dit in de praktijk meestal zit
1. Zelfde fabriek, ander productieproces
Soms worden designermerken inderdaad in fabrieken in o.a. Italië, Spanje of Azië geproduceerd. Medewerkers of fabriekseigenaren kunnen na sluitingstijd of buiten de officiële order om extra exemplaren maken. Die zijn qua materiaal en afwerking bijna gelijk, maar vallen juridisch onder namaak omdat ze niet via de officiële merkkanalen zijn goedgekeurd.
2. Overproductie (“third shift”)
Het kan gebeuren dat een fabriek bewust meer produceert dan de bestelling van het merk. Het overschot komt dan via de “zwarte markt” terecht. Ook dit is illegaal, want het merk heeft er geen toestemming voor gegeven.
3. Afgekeurde producten (“factory rejects”)
Soms verkopen fabrieksmedewerkers afgekeurde items (bijvoorbeeld een stikfoutje). Die kunnen nog steeds heel goed lijken, maar zijn officieel niet bestemd voor verkoop. Ook dit valt onder illegale handel.
4. Marketingtruc
Vaak is “zelfde fabriek” gewoon een verkoopargument van nepwebshops. De meeste van die sites verkopen goedkope replica’s met verhalen als “zelfde leer, zelfde fabriek, alleen zonder logo” om klanten gerust te stellen.
Juridisch en praktisch
• Een tas die niet via de officiële boetiek of erkende retailer is gekocht, is per definitie verdacht.
• Als het echt om dezelfde fabriek gaat, dan is het óf diefstal, óf illegale overproductie, óf namaak met misleiding.
• Merken treden hier keihard tegen op, omdat dit hun exclusiviteit en prijs ondermijnt.
Kortom: het klinkt plausibel, maar in de praktijk is het óf een marketingverhaal om namaak te verkopen, óf inderdaad een illegaal circuit van “afgehaalde” of “overgeproduceerde” tassen. Een legale weg om zo’n tas te kopen via internet buiten officiële verkooppunten is er niet.
Dat lijkt me wel het meest waarschijnlijk.
Hij zou bij de douane wel weer tegen gehouden kunnen worden. Ik denk niet dat je er verder grote problemen mee krijgt.
De uitleg:
Wat je beschrijft komt vaak voor in verhalen rondom “replica’s” of “zelfde fabriek”-tassen, maar er zit veel mist rond hoe dit werkelijk werkt.
Hoe dit in de praktijk meestal zit
1. Zelfde fabriek, ander productieproces
Soms worden designermerken inderdaad in fabrieken in o.a. Italië, Spanje of Azië geproduceerd. Medewerkers of fabriekseigenaren kunnen na sluitingstijd of buiten de officiële order om extra exemplaren maken. Die zijn qua materiaal en afwerking bijna gelijk, maar vallen juridisch onder namaak omdat ze niet via de officiële merkkanalen zijn goedgekeurd.
2. Overproductie (“third shift”)
Het kan gebeuren dat een fabriek bewust meer produceert dan de bestelling van het merk. Het overschot komt dan via de “zwarte markt” terecht. Ook dit is illegaal, want het merk heeft er geen toestemming voor gegeven.
3. Afgekeurde producten (“factory rejects”)
Soms verkopen fabrieksmedewerkers afgekeurde items (bijvoorbeeld een stikfoutje). Die kunnen nog steeds heel goed lijken, maar zijn officieel niet bestemd voor verkoop. Ook dit valt onder illegale handel.
4. Marketingtruc
Vaak is “zelfde fabriek” gewoon een verkoopargument van nepwebshops. De meeste van die sites verkopen goedkope replica’s met verhalen als “zelfde leer, zelfde fabriek, alleen zonder logo” om klanten gerust te stellen.
Juridisch en praktisch
• Een tas die niet via de officiële boetiek of erkende retailer is gekocht, is per definitie verdacht.
• Als het echt om dezelfde fabriek gaat, dan is het óf diefstal, óf illegale overproductie, óf namaak met misleiding.
• Merken treden hier keihard tegen op, omdat dit hun exclusiviteit en prijs ondermijnt.
Kortom: het klinkt plausibel, maar in de praktijk is het óf een marketingverhaal om namaak te verkopen, óf inderdaad een illegaal circuit van “afgehaalde” of “overgeproduceerde” tassen. Een legale weg om zo’n tas te kopen via internet buiten officiële verkooppunten is er niet.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:05
Ja, logisch. Maar als die tassen bij de bijenkorf bijvoorbeeld veel duurder zijn, dan weet je dat je met shady business bezig bent. En joh, ik hoop voor jou dat de tas morgen gewoon geleverd wordt, maar denken dat je een échte Dior/Gucci/Hermès rechtsstreeks van de fabriek koopt is wel best naïef. Verder zou ik inderdaad niet ingaan op het paypal-verzoek van deze man. Je hebt betaald, dat zijn account geblokkeerd is is zijn probleem. Als de tas morgen geleverd wordt heb je gekregen waar je voor betaald hebt. Daar zitten voor jou dan verder geen consequenties aan. Ga je rare dingen doen met paypal, kun je wel problemen krijgen. Ik hoop alleen voor je dat de tas wel écht een beetje kwaliteit heeft. Als je 300 euro betaalt voor een (nep) tas die in de winkel 3000 euro kost, dan verwacht je op zijn minst toch wel een beetje goede namaak.
Where is my mind?
donderdag 28 augustus 2025 om 19:06
Maar stel dat het een echte tas is, geen namaak, dan is het logisch dat je die niet kunt kopen voor een prijs die zoveel lager is. Dus dan weet je dat er sprake is van diefstal of criminele activiteiten. Daarom is zoiets ook strafbaar. Ik mag ook niet een nieuwe Gazelle elektrische fiets kopen voor 500 euro, omdat ik dan een redelijk vermoeden zou moeten hebben dat er sprake is van diefstal en dat dat niet kan kloppen.
Dank voor al je uitleg trouwens. Sportief

Ik denk dat het om namaak gaat met een marketingtrucje (zelfde fabriek etc). Dat lijkt me de grootste kans eigenlijk.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:12
donderdag 28 augustus 2025 om 19:18
Ik denk dat er zegmaar voldoende mensen zijn die wél nadenken voordat ze dit doen en daarom niet voor zo'n klein prijsverschil bij hem bestellen. Je moet het wel aantrekkelijk genoeg maken voor oentjes als ik.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:21
Omdat het een mooie tas is. Dat is de hele reden dat ik het deed. Ik zou ook €300 voor een tas van de bijenkorf kunnen kopen. Zelfde idee. Het gaat me niet om het merk.
En ik hoop dat hij mooi genoeg is gemaakt dat ik hem €300 waard vind en het niet een namaakprul is van €60. En anders pech gehad.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:34
Als ik dan € 300 te besteden had, dan zou ik een tweedehands kopen of eentje in de uitverkoop van de bijenkorf. Maar ik zou het niet aan de neppe tas uitgeven. Een echte kan je nog weer verkopen op de vintage markt.Karrota schreef: ↑28-08-2025 19:21Omdat het een mooie tas is. Dat is de hele reden dat ik het deed. Ik zou ook €300 voor een tas van de bijenkorf kunnen kopen. Zelfde idee. Het gaat me niet om het merk.
En ik hoop dat hij mooi genoeg is gemaakt dat ik hem €300 waard vind en het niet een namaakprul is van €60. En anders pech gehad.
donderdag 28 augustus 2025 om 19:35
Dat heb ik óók gedaan, voor een stuk meer geld dan deze tas

donderdag 28 augustus 2025 om 19:44
Aha, interessant artikel. Dikke kans dat tas dus nep is in plaats van van de vrachtwagen gevallen. En jammer dat er een markt is voor dit soort oplichterij.Bontebok schreef: ↑28-08-2025 18:50Het is trouwens “‘een ding” dat zogenaamde, rechtstreeks via tussenpersonen van de fabriek kopen. Eerder is al gewaarschuwd dat die tassen nep zijn. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/1 ... na-tiktok/

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in