Werk & Studie alle pijlers

VOG voor vrijwilligerswerk kerk

27-08-2025 18:45 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar maanden doe ik vrijwilligers werk voor een kerk wat inhoudt dat ik eens in de 3 weken aanwezig ben bij de kindernevendienst met meestal kinderen van 7 tot 12. Nu krijg ik ineens een appje met de vraag of er al een VOG voor mij is aangevraagd. Toen heb ik geantwoord met de vraag of dat de standaard procedure is voor alle vrijwilligers voor de kindernevendienst. Als dat zo is dan heb ik er geen problemen mee, maar ik vraag me af of iemand dat specifiek alleen voor mij wil doen. Er is een vrouw in het team die nogal nors tegen mij doet en ze negeert mij, terwijl ik wel heb geprobeerd een praatje met haar te maken. Het maakt me een beetje huiverig zo'n vraag. Ik heb geen strafblad, laat dat voorop staan. Maak ik me druk om niks?
Dat die vrouw niet veel aandacht aan je besteedt snap ik wel.
Die is zich rotgeschrokken van het "advies" dat je haar opgedrongen hebt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dat het dieet je geholpen heeft is fijn voor je en als iemand die zelf raar op voeding kan reageren, ook mentaal, geloof ik ook dat je er echt baat bij hebt. Maar dat is jouw eigen zoektocht en kun je beter bij jezelf houden. Ik vraag me ook af hoeveel je nou echt van de achtergrond van deze mevrouw weet. Stel dat ze een dierbare heeft verloren, veel te snel weer aan het werk is gegaan en nu een burn-out heeft. Of dat ze getraumatiseerd is door haar jeugd en daardoor moeite heeft in het dagelijks leven te functioneren. En vervolgens krijgt ze een email met dieettips om zich beter te voelen. Ja, dan zou ik je ook vreemd aankijken.
calvijn1 schreef:
29-08-2025 11:05
VOG vind ik overigens valse veiligheid geven.
Wel terecht dat je hem nodig hebt, maar het zegt niets over wat iemand stiekem in zijn vrije tijd doet.

Een uurtje kindernevendienst op een zondag zou ik zelf niet als "vrijwilligerswerk" noemen.
Een uurtje een korfbal/voetbal training geven aan kinderen in de week is toch precies hetzelfde ?
Wat is het verschil bij een kerk of een vereniging volgens jou?
Ik weet niet wat voor kerk dit is;
Als iemand 2x een preek houd over haar burn-out (persoonlijke omstandigheden) voor een groep mensen vraag je ook wel om wat bijzondere aandacht.
Dat TO haar mailde met haar ervaring en advies kan ze ook netjes ontvangen en ervoor bedanken. Ze hoeft er niets mee te doen. Dus als TO nu echt word genegeerd vind ik dat ook niet zo netjes.

Heeft niks met het VOG te maken verder.
calvijn1 schreef:
29-08-2025 11:05
Een uurtje kindernevendienst op een zondag zou ik zelf niet als "vrijwilligerswerk" noemen.
Juist wel. En dat heeft vooral met de verzekering tijdens dat uurtje te maken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven