Switch maken naar werken in (speciaal) basisonderwijs
zondag 31 augustus 2025 om 18:05
Hoi,
Ik overweeg soms iets totaal anders anders te gaan doen. Werk al heel lang in de GGZ (met pittige doelgroep). Diep in m’n hart wil ik al heel lang met kinderen werken.. maar nooit gedurfd. Moet wel zeggen dat ik momenteel met burn-out klachten thuis zit. Dus realiseer me ook dat het maken van een carrière switch een soort vlucht zou kunnen zijn.. Ben daarnaast rond de 50, vraag me af hoe t is om op deze leeftijd nog zo’n grote verandering in werk te maken (merk dat het op deze deze leeftijd soms meer tijd kost om me dingen eigen te maken etc..
).
Wie heeft ook een dergelijke carrière verandering op deze leeftijd gemaakt.. en is bijv in het basisonderwijs gaan werken..? Hoor t graag !
Ik overweeg soms iets totaal anders anders te gaan doen. Werk al heel lang in de GGZ (met pittige doelgroep). Diep in m’n hart wil ik al heel lang met kinderen werken.. maar nooit gedurfd. Moet wel zeggen dat ik momenteel met burn-out klachten thuis zit. Dus realiseer me ook dat het maken van een carrière switch een soort vlucht zou kunnen zijn.. Ben daarnaast rond de 50, vraag me af hoe t is om op deze leeftijd nog zo’n grote verandering in werk te maken (merk dat het op deze deze leeftijd soms meer tijd kost om me dingen eigen te maken etc..
Wie heeft ook een dergelijke carrière verandering op deze leeftijd gemaakt.. en is bijv in het basisonderwijs gaan werken..? Hoor t graag !
maandag 1 september 2025 om 21:35
Ik vind dat helemaal niet raar. Toen ik liet vallen dat ik omscholen overwoog nodigde een kennis die directrice is op een basisschool me meteen uit om keer te komen kijken en eventueel in gesprek te gaan met hun huidige zijinstromers.Silvy schreef: ↑01-09-2025 20:59
Ik ken redelijk wat mensen die werken in het onderwijs (speciaal onderwijs zowel PO als VO), het reguliere onderwijs en op het MBO en had bedacht aan hen te vragen of ik met hen een keer mee mag kijken (of is dat raar?). Ik heb namelijk een bepaald beeld bij het onderwijs maar er zijn zoveel verschillende soorten onderwijs en misschien klopt mijn beeld totaal niet. Ik zou dan misschien iets makkelijker een beslissing kunnen nemen.
Zebra tussen de paarden
maandag 1 september 2025 om 22:42
Silvy schreef: ↑01-09-2025 20:59Nou ja niet kunnen is natuurlijk ook relatief maar je bent gewoon wel gewend aan een bepaald salaris en ik heb een aantal jaren geleden Hbo gedaan om ander (en beter betaald) werk te kunnen doen. Aan de andere kant, wat iemand anders ook al schreef, leuk werk is meer waard dan een goed salaris.
Nou, als je je hypotheek dan niet meer kunt betalen is dat best lastig... en voor verhuizen is het nu ook niet echt een gunstig moment...
De vrije dagen is een stuk meer dan ik nu heb, dat is uiteraard een hele fijne bijkomstigheid. k zou graag rond de 32 uur werken. Het is goed om te lezen dat er soms wel mogelijkheden zijn als je niet fulltime werkt.
32 uur betekent in het onderwijs dat je structureel nét iets meer uren per lesweek maakt, ter compensatie van de vrije dagen. T is maar dat je het weet
Ik ken redelijk wat mensen die werken in het onderwijs (speciaal onderwijs zowel PO als VO), het reguliere onderwijs en op het MBO en had bedacht aan hen te vragen of ik met hen een keer mee mag kijken (of is dat raar?). Ik heb namelijk een bepaald beeld bij het onderwijs maar er zijn zoveel verschillende soorten onderwijs en misschien klopt mijn beeld totaal niet. Ik zou dan misschien iets makkelijker een beslissing kunnen nemen.
Helemaal niet raar om dat te vragen! Hier op school komen met enige regelmaat mensen meekijken.
Probeer dan meerdere scholen te bekijken. Zelfs bij dezelfde onderwijstypes kan het enorm verschillen!
woensdag 3 september 2025 om 16:35
Mocht dit niet lukken ivm dyscalculie kun je ook in 1 jaar deeltijd de kopopleiding docent Pedagogiek behalen. Je kunt dan werken in praktijkonderwijs, vmbo en mbo (zorg en welzijn).
woensdag 3 september 2025 om 17:53
En hoe is het gesprek gegaan ??Hijodelaluna schreef: ↑01-09-2025 11:03Hier hetzelfde! (terugslag in loon). Maar dan in het Mbo als docent in een tekortvak. Echter, is het tekort daar zo groot dat ik morgen op gesprek ga. Ze zullen omhoog zitten, het studiejaar begint immers vandaag, en ze hebben mij - met niet de juiste achtergrond - uitgenodigd. Ik heb wel voor mezelf besloten dat ze met een goed salarisbod moeten komen en ik het anders niet doe. Anderzijds... die terugslag gaat er altijd zijn dus hoe langer ik hier blijf hangen, hoe harder ik daal vrees ik. Het is een beetje zoeken wanneer je die stap dan zet en of het het waard is... Maar.. voor mij weegt de ontevredenheid met mijn huidige baan toch wel heel zwaar. Het geld weegt er langzamerhand niet meer tegenop..
woensdag 3 september 2025 om 17:53
En hoe is het gesprek gegaan ??Hijodelaluna schreef: ↑01-09-2025 11:03Hier hetzelfde! (terugslag in loon). Maar dan in het Mbo als docent in een tekortvak. Echter, is het tekort daar zo groot dat ik morgen op gesprek ga. Ze zullen omhoog zitten, het studiejaar begint immers vandaag, en ze hebben mij - met niet de juiste achtergrond - uitgenodigd. Ik heb wel voor mezelf besloten dat ze met een goed salarisbod moeten komen en ik het anders niet doe. Anderzijds... die terugslag gaat er altijd zijn dus hoe langer ik hier blijf hangen, hoe harder ik daal vrees ik. Het is een beetje zoeken wanneer je die stap dan zet en of het het waard is... Maar.. voor mij weegt de ontevredenheid met mijn huidige baan toch wel heel zwaar. Het geld weegt er langzamerhand niet meer tegenop..
woensdag 3 september 2025 om 18:10
Goed! Nog even 2 uurtjes meekijken op mijn verzoek en daarna arbeidsvoorwaarden:).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in