Tijd voor elkaar en kinderen
maandag 1 september 2025 om 22:07
Ik ben benieuwd, hoe zorg je voor tijd met elkaar? Thuis date avonden, hebben jullie een oppas of past familie op.
Ik hoor verschillende verhalen, van standaard één avond per week een oppas om samen tijd door te brengen of juist allemaal in huis dates.
Bij ons is het moeilijk om een oppas te vinden die betrouwbaar is en niet om de haverklap afzegt. We hebben geen familie die het echt leuk vinden om op te passen dus dat valt helaas af. Het is natuurlijk een luxe maar een nachtje of weekend weg zonder kinderen oid lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dit?
Ik hoor verschillende verhalen, van standaard één avond per week een oppas om samen tijd door te brengen of juist allemaal in huis dates.
Bij ons is het moeilijk om een oppas te vinden die betrouwbaar is en niet om de haverklap afzegt. We hebben geen familie die het echt leuk vinden om op te passen dus dat valt helaas af. Het is natuurlijk een luxe maar een nachtje of weekend weg zonder kinderen oid lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dit?
woensdag 3 september 2025 om 11:24
Wat jij noemt is wel het minimale bij een partner. Ik mag toch hopen dat je met elkaar kunt praten. Maar elkaar 1x per week spreken of in de avond voor je gaat slapen is natuurlijk geen tijd maken voor elkaar.MissNuada schreef: ↑03-09-2025 08:25Niet iedereen heeft elke week of maand een datenight nodig.
En zelfs met datenights groeien mensen uit elkaar of lopen de zaken binnen de relatie scheef.
Ik heb liever een partner waarmee je altijd goed kan praten en waarmee je samen alles goed kan laten lopen, zijn aandeel ook snapt en doet, dan elke week of maand een datenight.
Waar het omgaat is bewust tijd maken voor elkaar. Samen ergens heengaan (een verjaardag, feestje, uit eten of de bioscoop etc). Samen sporten of iets anders dat bij je past. Van je partner en relatie een prioriteit maken. En dat werkt het beste als je vaste momenten in de agenda hebt. En dan ook die vrije dag/ochtend/middag in gaat plannen. Hoe vaak dat is zal per persoon wisselen. Maar ik ken mensen die dus nooit meer Samen ergens komen. Die apart naar verjaardagen gaan. In geen jaren in een restaurant hebben gezeten.
Er zijn tal van mogelijkheden om iets te plannen. En oppas te regelen. Maar door te denken in beperkingen geef je je relatie weinig waarde.
woensdag 3 september 2025 om 11:31
Je kunt ook af en toe een vrije dag of dagdeel opnemen. Dat hoeft niet wekelijks natuurlijk.TiumPerfectum schreef: ↑03-09-2025 08:38Als je samen een doordeweekse dag thuis bent betekent het ook dat je dus op de andere dagen een extra dag opvang moet regelen en betalen. Vaak hebben mensen dan op die dag ook nog opa en oma die een dag oppassen dat zie die kosten niet hebben.
Ik ken mensen die ieder halfjaar samen naar de sauna gaan. Ze zetten de kinderen af op school en opvang en rijden dan door. Dan ben je gewoon in de avond weer thuis als ze van de opvang of bso komen.
En buren sporten 1 avond in de week samen. Die zetten hier de babyfoon neer en zijn dan even weg. Heb ik geen last van en ze hebben toch structurele tijd samen. Zo zijn er natuurlijk tal van opties.
Verzoek om oppas in de buurtapp zie ik ook wel voorbij komen.
woensdag 3 september 2025 om 12:53
Evelien2010, het valt mij op dat jij het heel stellig brengt wat je minimaal zou moeten doen in een relatie of dat het absurd of onwenselijk is als je bijna niks meer samen doet of overal zonder partner naartoe gaat maar het is toch maar net welke behoefte je daar in hebt? En dat die overeen stemt met de behoefte van je partner.
Wij gaan bijna nooit samen naar een verjaardag behalve die van familieleden. Eten en sauna zijn voor mij heel sterk verbonden met "ook weer even bijpraten" en sorry, dat kan ik niet met iemand die ik al dagelijks zie. Dus dingen die we samen doen zijn meer gericht op het gezin en het huis en de tuin. Maar meubels uitzoeken of planten kopen doe je ook niet elke maand.
Mocht een vriendin of collega (dezelfde) trouwens echt heel erg vaak willen langskomen, komen eten of weet ik wat dan ga ik denk ik langzaam ook door gespreksstof heen raken. Ik heb die ervaring dan ook niet, maar ik vind dat juist zo fijn aan mijn vriendinnen wat minder frequent zien. En thuis is gewoon thuis, gezellig, cosy.
Misschien voor jou niet genoeg voor een levenspartner maar t gaat er toch om dat de twee personen in die relatie dat wel voldoende vinden?
Wij gaan bijna nooit samen naar een verjaardag behalve die van familieleden. Eten en sauna zijn voor mij heel sterk verbonden met "ook weer even bijpraten" en sorry, dat kan ik niet met iemand die ik al dagelijks zie. Dus dingen die we samen doen zijn meer gericht op het gezin en het huis en de tuin. Maar meubels uitzoeken of planten kopen doe je ook niet elke maand.
Mocht een vriendin of collega (dezelfde) trouwens echt heel erg vaak willen langskomen, komen eten of weet ik wat dan ga ik denk ik langzaam ook door gespreksstof heen raken. Ik heb die ervaring dan ook niet, maar ik vind dat juist zo fijn aan mijn vriendinnen wat minder frequent zien. En thuis is gewoon thuis, gezellig, cosy.
Misschien voor jou niet genoeg voor een levenspartner maar t gaat er toch om dat de twee personen in die relatie dat wel voldoende vinden?
woensdag 3 september 2025 om 13:53
Wij hebben pas sinds heel kort bso, twee jaar op de wachtlijst gestaan, daarvoor altijd andere oplossingen moeten vinden. En de bso hebben we alleen een schoolwekencontract, wat helemaal prima is, maar in de vakantie hebben ze vrijwel geen extra ruimte om een extra dag aan te vragen. Het zit gewoon echt heel erg vol.
En stel dat er een keer plek is en de gastouder van de jongste werkt ook nog (die neemt haar vakanties ook op in de schoolvakanties), dan heb je het over misschien 2 dagen per jaar dat je dit met heel veel moeite zou kunnen realiseren. Nog los van de kosten die er ook bij komen.. Dat het dan zou kunnen is natuurlijk hartstikke fijn, maar met 2 dagen in het jaar ga je natuurlijk ook je relatie niet goed houden.
woensdag 3 september 2025 om 13:58
Met een 'date-night' per week of maand ook niet natuurlijk.
Dat doe je in mijn ogen door dagelijks bewust even tijd voor elkaar te hebben. En dat kan volgens mij gewoon, ook als je een druk leven hebt.
woensdag 3 september 2025 om 17:55
Zeker. Wij hebben die doordeweekse dag in de week samen vrij maar vaak genoeg dat we dan ons eigen ding doen hoor. Kinderen liggen om 20.00 uur in bed, nog avond genoeg over. Scheelt dat wij best wel huismussen zijn, gaan maar af en toe ‘s avonds de deur uit.
woensdag 3 september 2025 om 18:39
Superlief wel dat je dat doet!evelien2010 schreef: ↑03-09-2025 11:31
En buren sporten 1 avond in de week samen. Die zetten hier de babyfoon neer en zijn dan even weg. Heb ik geen last van en ze hebben toch structurele tijd samen. Zo zijn er natuurlijk tal van opties.
woensdag 3 september 2025 om 19:04
Bijna dagelijks kan natuurlijk ook. Soms loopt het gewoon zo en dat moet dan ook kunnen.
Wij hebben deze week een heel drukke week. En eigenlijk is dit de enige avond dat we allebei niks hebben, en man toch even wil sporten. Tja, dan gaat hij dat toch maar even doen. Wel hebben we net samen gekookt.
We hadden allebei iets van werk deze week, niet op dezelfde avond helaas. Man heeft een uitvaart en komt later thuis dan ik weg moet morgenavond.
Omdat het in andere weken wel in balans is, overleven we af en toe zo'n week ook wel.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in