Tijd voor elkaar en kinderen
maandag 1 september 2025 om 22:07
Ik ben benieuwd, hoe zorg je voor tijd met elkaar? Thuis date avonden, hebben jullie een oppas of past familie op.
Ik hoor verschillende verhalen, van standaard één avond per week een oppas om samen tijd door te brengen of juist allemaal in huis dates.
Bij ons is het moeilijk om een oppas te vinden die betrouwbaar is en niet om de haverklap afzegt. We hebben geen familie die het echt leuk vinden om op te passen dus dat valt helaas af. Het is natuurlijk een luxe maar een nachtje of weekend weg zonder kinderen oid lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dit?
Ik hoor verschillende verhalen, van standaard één avond per week een oppas om samen tijd door te brengen of juist allemaal in huis dates.
Bij ons is het moeilijk om een oppas te vinden die betrouwbaar is en niet om de haverklap afzegt. We hebben geen familie die het echt leuk vinden om op te passen dus dat valt helaas af. Het is natuurlijk een luxe maar een nachtje of weekend weg zonder kinderen oid lijkt me heerlijk.
Hoe doen jullie dit?
dinsdag 2 september 2025 om 12:29
Onze kinderen logeren niet graag dus die optie valt hier weg. Wij gaan niet fijn weg als de kinderen het niet fijn hebben. Dus in afgelopen jaar 2 keer nachtje samen weg geweest.
Maar we proberen wel wekelijks 1 avond thuis samen te besteden en 1 of 2 keer per jaar langere date.
Budgettechnisch gaat oppas inhuren gewoon nu niet. Dat verdubbelt prijs van de. date
Maar we proberen wel wekelijks 1 avond thuis samen te besteden en 1 of 2 keer per jaar langere date.
Budgettechnisch gaat oppas inhuren gewoon nu niet. Dat verdubbelt prijs van de. date
Zebra tussen de paarden
dinsdag 2 september 2025 om 12:51
Uit nieuwsgierigheid: waarom niet? Ik heb dat als tiener vaak gedaan bij mijn vaste oppasgezin, die zochten echt iemand die kon blijven slapen en ook de ochtend doen (vooral met carnaval). Verdiende goed voor relatief weinig werk.
Wij hebben ook geen familie die wil oppassen, alleen mijn zus af en toe maar wil haar niet teveel belasten. We hebben een vaste (betaalde) oppas die een paar keer per jaar komt (6x misschien?)
Date nights thuis doen we ook maar ik vind het voor ons wel echt meerwaarde hebben om buiten de deur te zijn, we hebben dan veel makkelijker echt goede gesprekken en je maakt nog eens wat mee samen. Een keer per week lijkt me ideaal maar dat laten de financiën helaas niet toe.
dinsdag 2 september 2025 om 13:13
In geval waar ik op reageerde gaat het niet om oppassen op het gezin van een bestie of om bekende fijne familie. Dat kind wil niet slapen bij betrekkelijke vreemden, dus alleen daarom zou ik dat dan ook niet willen.tortelduif schreef: ↑02-09-2025 12:51Uit nieuwsgierigheid: waarom niet? Ik heb dat als tiener vaak gedaan bij mijn vaste oppasgezin, die zochten echt iemand die kon blijven slapen en ook de ochtend doen (vooral met carnaval). Verdiende goed voor relatief weinig werk.
Wij hebben ook geen familie die wil oppassen, alleen mijn zus af en toe maar wil haar niet teveel belasten. We hebben een vaste (betaalde) oppas die een paar keer per jaar komt (6x misschien?)
Date nights thuis doen we ook maar ik vind het voor ons wel echt meerwaarde hebben om buiten de deur te zijn, we hebben dan veel makkelijker echt goede gesprekken en je maakt nog eens wat mee samen. Een keer per week lijkt me ideaal maar dat laten de financiën helaas niet toe.
Daarnaast heb ik zelf bij zulk oppaswerk aantal hele rare situaties gehad waarvan een eindigde met een aanklacht.
Mijn meiden hoeven voor een paar euro per uur dus echt niet te gaan slapen bij mensen die wij en zij amper kennen. Vind de vraag sowieso beetje apart als niet om mensen gaan die heel dichtbij staan en waar ze zich veilig bij voelen.
dinsdag 2 september 2025 om 13:36
Wat vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt gehad, dat moet heftig zijn geweest als (neem ik aan) jonge vrouw. In mijn geval waren het ook geen mensen die ik of mijn ouders al kenden, maar ze woonden wel om de hoek en mijn ouders hadden gemeenschappelijke kennissen dus in die zin wel enige sociale controle.MissNuada schreef: ↑02-09-2025 13:13In geval waar ik op reageerde gaat het niet om oppassen op het gezin van een bestie of om bekende fijne familie. Dat kind wil niet slapen bij betrekkelijke vreemden, dus alleen daarom zou ik dat dan ook niet willen.
Daarnaast heb ik zelf bij zulk oppaswerk aantal hele rare situaties gehad waarvan een eindigde met een aanklacht.
Mijn meiden hoeven voor een paar euro per uur dus echt niet te gaan slapen bij mensen die wij en zij amper kennen. Vind de vraag sowieso beetje apart als niet om mensen gaan die heel dichtbij staan en waar ze zich veilig bij voelen.
dinsdag 2 september 2025 om 16:14
Wat naar!MissNuada schreef: ↑02-09-2025 13:13In geval waar ik op reageerde gaat het niet om oppassen op het gezin van een bestie of om bekende fijne familie. Dat kind wil niet slapen bij betrekkelijke vreemden, dus alleen daarom zou ik dat dan ook niet willen.
Dit is iemand die we meerdere keren per maand zien op dingen met vrienden, zo komen we ook op haar verjaardag bv en past ze af en toe op. Ze vindt het denk ik fijner thuis te slapen, wat helemaal prima is. Maar leek mezelf makkelijk geld verdienen bij mensen en kinderen die je goed kent.
dinsdag 2 september 2025 om 16:16
Thuisdates werken hier ook minder, wel even samen aan tafel eten maar daarna toch vaak op de bank.
Geven elkaar wel veel ruimte om wat te ondernemen dus dat is fijn. Maar vind samen dingen ondernemen ook fijn. Twijfel of we dan een oppas inzetten om wekelijks samen te sporten of juist een uitje voor ons samen. Maar vind beide wel veel, al moet ik dan eerst ook nog een oppas vinden.
Geven elkaar wel veel ruimte om wat te ondernemen dus dat is fijn. Maar vind samen dingen ondernemen ook fijn. Twijfel of we dan een oppas inzetten om wekelijks samen te sporten of juist een uitje voor ons samen. Maar vind beide wel veel, al moet ik dan eerst ook nog een oppas vinden.
dinsdag 2 september 2025 om 18:02
Tv programma's, netflix series of films die je samen thuis gaat kijken, is dat een optie? Werkt hier met name in het winterseizoen wel.
Of 1 dag in de week of om de week een luxere maaltijd inplannen waarbij je de tafel mooi dekt, licht dempt, kaarsen aan. Dat beleef je dan wel met de kinderen erbij maar je creëert wel een mooie verbonden sfeer. Als de kinderen redelijk op tijd gaan slapen kun je dat ook doen als zij al op bed liggen en eet je wat later.
Of 1 dag in de week of om de week een luxere maaltijd inplannen waarbij je de tafel mooi dekt, licht dempt, kaarsen aan. Dat beleef je dan wel met de kinderen erbij maar je creëert wel een mooie verbonden sfeer. Als de kinderen redelijk op tijd gaan slapen kun je dat ook doen als zij al op bed liggen en eet je wat later.
dinsdag 2 september 2025 om 18:47
Als je kinderen niet vroeg naar bed gaan, kun je natuurlijk alsnog die datenight vast plannen en dan moeten de kinderen gewoon op die dag na het avondeten naar boven, kom je nog even welterusten zeggen op het tijdstip dat ze moeten gaan slapen en heb je alsnog die tijd voor elkaar. Ik ken meerdere stellen die dit zo doen, ook met oudere kinderen, dat was dan gewoon vaste prik, ook voor de pubers later.
dinsdag 2 september 2025 om 23:39
Precies dit soort dingen. Ik lees en hoor vaak tal van excuses. Maar je relatie is wel de basis. Veel mensen gaan op in tal van andere zaken. En zijn dan verbaasd dat ze elkaar kwijtraken. Een date night thuis klinkt leuk. Maar in de praktijk ben je vaak moe na een dag werken. En het weekend heeft weer andere activiteiten. En dan komt er een kind naar beneden etc. Je bent ook nog steeds in dezelfde omgeving en onderneemt verder niets samen. Dus inderdaad bewust die tijd maken onder schooltijd en opvang. En opvang loopt in de vakanties ook door als je dat wilt. En ik ken mensen die bijvoorbeeld oppassen binnen hun vriendengroep. Waardoor beiden om en om een avondje wegkunnen. Of iemand die een babyfoon bij de buren kan zetten. Tal van verschillende oplossingen.Hotgirlsummer schreef: ↑02-09-2025 21:45Onze kinderen zitten op school en wij hebben iedere week 1 doordeweekse dag samen vrij, dus kunnen we onder schooltijd samen wat doen.
Ik zag het nooit als een beperkte periode. Want voor ze langere tijd alleen kunnen blijven ben je vele jaren verder. Dat is niet even.
woensdag 3 september 2025 om 00:01
Ik werk in het onderwijs dus dan houdt het toch echt op met je vrije tijd onder school en opvang. Het is niet altijd zo simpel. Ook lang niet alle ouders kunnen het zich veroorloven om op dezelfde dag vrij te zijn.evelien2010 schreef: ↑02-09-2025 23:39Precies dit soort dingen. Ik lees en hoor vaak tal van excuses. Maar je relatie is wel de basis. Veel mensen gaan op in tal van andere zaken. En zijn dan verbaasd dat ze elkaar kwijtraken. Een date night thuis klinkt leuk. Maar in de praktijk ben je vaak moe na een dag werken. En het weekend heeft weer andere activiteiten. En dan komt er een kind naar beneden etc. Je bent ook nog steeds in dezelfde omgeving en onderneemt verder niets samen. Dus inderdaad bewust die tijd maken onder schooltijd en opvang. En opvang loopt in de vakanties ook door als je dat wilt. En ik ken mensen die bijvoorbeeld oppassen binnen hun vriendengroep. Waardoor beiden om en om een avondje wegkunnen. Of iemand die een babyfoon bij de buren kan zetten. Tal van verschillende oplossingen.
Ik zag het nooit als een beperkte periode. Want voor ze langere tijd alleen kunnen blijven ben je vele jaren verder. Dat is niet even.
Ik ben het met je eens hoor, maar de praktische invulling is gewoon niet altijd zo eenvoudig.
woensdag 3 september 2025 om 07:49
Minik schreef: ↑03-09-2025 00:01Ik werk in het onderwijs dus dan houdt het toch echt op met je vrije tijd onder school en opvang. Het is niet altijd zo simpel. Ook lang niet alle ouders kunnen het zich veroorloven om op dezelfde dag vrij te zijn.
Ik ben het met je eens hoor, maar de praktische invulling is gewoon niet altijd zo eenvoudig.
Maar dan heb je vaker vakantie? Kinderen toch naar de opvang, man een snipperdag en voila hele dag samen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 3 september 2025 om 08:07
Wat ik zie in mijn omgeving bij ouders die leerkracht zijn is dat ze een contract hebben waarbij ze alleen opvang afnemen tijdens schoolweken, want toch alle schoolvakanties vrij..
woensdag 3 september 2025 om 08:25
Niet iedereen heeft elke week of maand een datenight nodig.evelien2010 schreef: ↑02-09-2025 23:39Precies dit soort dingen. Ik lees en hoor vaak tal van excuses. Maar je relatie is wel de basis. Veel mensen gaan op in tal van andere zaken. En zijn dan verbaasd dat ze elkaar kwijtraken. Een date night thuis klinkt leuk. Maar in de praktijk ben je vaak moe na een dag werken. En het weekend heeft weer andere activiteiten. En dan komt er een kind naar beneden etc. Je bent ook nog steeds in dezelfde omgeving en onderneemt verder niets samen. Dus inderdaad bewust die tijd maken onder schooltijd en opvang. En opvang loopt in de vakanties ook door als je dat wilt. En ik ken mensen die bijvoorbeeld oppassen binnen hun vriendengroep. Waardoor beiden om en om een avondje wegkunnen. Of iemand die een babyfoon bij de buren kan zetten. Tal van verschillende oplossingen.
En zelfs met datenights groeien mensen uit elkaar of lopen de zaken binnen de relatie scheef.
Ik heb liever een partner waarmee je altijd goed kan praten en waarmee je samen alles goed kan laten lopen, zijn aandeel ook snapt en doet, dan elke week of maand een datenight.
woensdag 3 september 2025 om 08:26
woensdag 3 september 2025 om 08:29
Ik vind het eigenlijk wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn bij wie een oppas niet zo vanzelfsprekend is. In mijn omgeving lijkt het soms alsof iedereen hordes familie hebben klaar staan om op te passen en veel vrienden van ons kunnen hun kinderen ieder weekend naar hun ouders brengen. Wij hebben helaas slechts één oma voor ons zoontje en ze wil wel af en toe een paar uurtjes oppassen, maar in de praktijk is dat hooguit één keer per maand dus we bewaren die optie voor noodgevallen.
We hebben al eens een oppas ingehuurd om samen naar een concert te gaan, maar ik vind het idee dat mijn zoontje (nu 1,5 jaar) wakker wordt en uit bed gehaald wordt door een vreemde te moeilijk om echt te kunnen ontspannen. Hij werd die avond helemaal niet wakker, dus hij heeft er ook niks van gemerkt. Maar toch, het voelde gewoon niet fijn.
Dus we zitten momenteel wel in dubio. Eerlijk gezegd is het ook de reden dat we het bij één kind gaan houden. Mijn vriend is ook nog muzikant en vaak 's avonds en in het weekend weg dus er zijn echt weken dat we totaal langs elkaar leven.
Deze zomer hadden we wel een dag dat mijn vriend moest optreden op een groot festival op een dag dat zoontje naar de opvang was. Hij kon opgehaald worden door zijn oma en wij hadden weer eens een ouderwets dagje samen naar een festival en dat was echt heerlijk.
We hebben al eens een oppas ingehuurd om samen naar een concert te gaan, maar ik vind het idee dat mijn zoontje (nu 1,5 jaar) wakker wordt en uit bed gehaald wordt door een vreemde te moeilijk om echt te kunnen ontspannen. Hij werd die avond helemaal niet wakker, dus hij heeft er ook niks van gemerkt. Maar toch, het voelde gewoon niet fijn.
Dus we zitten momenteel wel in dubio. Eerlijk gezegd is het ook de reden dat we het bij één kind gaan houden. Mijn vriend is ook nog muzikant en vaak 's avonds en in het weekend weg dus er zijn echt weken dat we totaal langs elkaar leven.
Deze zomer hadden we wel een dag dat mijn vriend moest optreden op een groot festival op een dag dat zoontje naar de opvang was. Hij kon opgehaald worden door zijn oma en wij hadden weer eens een ouderwets dagje samen naar een festival en dat was echt heerlijk.
woensdag 3 september 2025 om 08:33
Je zou die persoon ook eerst een paar keer overdag kunnen laten komen om een band op te bouwen, zodat het geen vreemde meer is. (Moet financieel wel kunnen natuurlijk en er moet wel iemand zijn die vaker kan komen.)
woensdag 3 september 2025 om 08:36
Je kinderen zijn nog vrij jong, dus die zullen (in het 'normale' ritme, buiten de vakanties) dus vrij op tijd op bed leggen. Dan heb je na kinderbedtijd toch nog best een behoorlijke avond samen?
Kind is hier wat ouder en gaat dus ook later naar bed, maar als hij op bed ligt gaan man en ik altijd nog even samen op de bank zitten. Ook als dat soms maar een half uur of een uur is. Dan kijken we bijvoorbeeld een serie, we doen ook wel eens een puzzel (supersuf, maar heel ontspannen en het praat heel gemakkelijk ondertussen) en we hebben daardoor echt voldoende tijd voor elkaar. Zonder dat het nodig is om speciale date nights ofzo in te plannen.
Zelf sporten en eigen hobbies doen we voor kind op bed ligt en/of 's morgens vroeg of in het weekend. Na kinderbedtijd is het elke dag eventjes samen bijpraten. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
We gaan ook altijd tegelijk naar bed overigens.
Kind is hier wat ouder en gaat dus ook later naar bed, maar als hij op bed ligt gaan man en ik altijd nog even samen op de bank zitten. Ook als dat soms maar een half uur of een uur is. Dan kijken we bijvoorbeeld een serie, we doen ook wel eens een puzzel (supersuf, maar heel ontspannen en het praat heel gemakkelijk ondertussen) en we hebben daardoor echt voldoende tijd voor elkaar. Zonder dat het nodig is om speciale date nights ofzo in te plannen.
Zelf sporten en eigen hobbies doen we voor kind op bed ligt en/of 's morgens vroeg of in het weekend. Na kinderbedtijd is het elke dag eventjes samen bijpraten. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
We gaan ook altijd tegelijk naar bed overigens.
duufje wijzigde dit bericht op 03-09-2025 08:48
0.22% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 08:38
Het waren ook altijd kennissen van mijn ouders of van familie, het zegt allemaal niets.tortelduif schreef: ↑02-09-2025 13:36Wat vervelend dat je zulke slechte ervaringen hebt gehad, dat moet heftig zijn geweest als (neem ik aan) jonge vrouw. In mijn geval waren het ook geen mensen die ik of mijn ouders al kenden, maar ze woonden wel om de hoek en mijn ouders hadden gemeenschappelijke kennissen dus in die zin wel enige sociale controle.
Vroeger boeide het gewoon mensen minder denk ik, heb er wel eens over met vriendinnen en die hebben ook best wat van zulke verhalen, oppassen bij bekenden en buren, vrienden van ouders en toch creepy vaders die of rare opmerkingen maken, ongepaste berichtjes gaan sturen naar verloop van tijd of erger zoals bij mij.
Ik snap ook zonder dat in overweging te nemen dat pubers eigenlijk echt niet willen slapen bij mensen buiten je eigen directe kring, zelfs als je ze vertrouwd, het is sowieso een beetje akward situatie.
En met 17 kan je bijvoorbeeld rond de 10 euro per uur kassa werken bij de appie. Voor 15 euro per uur kan je op een terras werken bij ons. Dus goed geld verdienen zonder slapen kan je ook elders. Ken weinig mensen die meer dan 15 euro per uur gaan betalen voor een oppas.
missnuada wijzigde dit bericht op 03-09-2025 08:43
18.61% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 08:38
Als je samen een doordeweekse dag thuis bent betekent het ook dat je dus op de andere dagen een extra dag opvang moet regelen en betalen. Vaak hebben mensen dan op die dag ook nog opa en oma die een dag oppassen dat zie die kosten niet hebben.evelien2010 schreef: ↑02-09-2025 23:39Precies dit soort dingen. Ik lees en hoor vaak tal van excuses. Maar je relatie is wel de basis. Veel mensen gaan op in tal van andere zaken. En zijn dan verbaasd dat ze elkaar kwijtraken. Een date night thuis klinkt leuk. Maar in de praktijk ben je vaak moe na een dag werken. En het weekend heeft weer andere activiteiten. En dan komt er een kind naar beneden etc. Je bent ook nog steeds in dezelfde omgeving en onderneemt verder niets samen. Dus inderdaad bewust die tijd maken onder schooltijd en opvang. En opvang loopt in de vakanties ook door als je dat wilt. En ik ken mensen die bijvoorbeeld oppassen binnen hun vriendengroep. Waardoor beiden om en om een avondje wegkunnen. Of iemand die een babyfoon bij de buren kan zetten. Tal van verschillende oplossingen.
woensdag 3 september 2025 om 08:40
Eens. We gaan ook wel eens een avond samen weg, maar eerder eens per kwartaal dan eens per maand. Ik heb liever elke dag/week een korter moment van verbinding (samen de dag doorspreken, een serie volgen, een spelletje doen, etc.) dan dat de relatie afhangt van op elke maand een avondje uit of weekend weg. Dat deden we trouwens ook niet voor er kinderen waren. Ik kan me voorstellen dat het anders is als je samen veel tripjes maakte of gewend was om elke week een 'uitje' te hebben samen.
Vaak kun je wel extra dagen aanvragen, bovenop je contract. Moet je wel mazzel hebben dat er plek is natuurlijk. Ik ken meerdere leerkrachten waar de kinderen (een deel van) en vakanties wel een dagje naar KDV of BSO gaan.Hotgirlsummer schreef: ↑03-09-2025 08:07Wat ik zie in mijn omgeving bij ouders die leerkracht zijn is dat ze een contract hebben waarbij ze alleen opvang afnemen tijdens schoolweken, want toch alle schoolvakanties vrij..
Ik denk dat ze bedoelde dat je af en toe een verlofdag inzet (of schuift met je werktijden als dat kan) om een dagje samen vrij te zijn, niet per se dat je je vaste vrije dag elke week tegelijk hebt.TiumPerfectum schreef: ↑03-09-2025 08:38Als je samen een doordeweekse dag thuis bent betekent het ook dat je dus op de andere dagen een extra dag opvang moet regelen en betalen. Vaak hebben mensen dan op die dag ook nog opa en oma die een dag oppassen dat zie die kosten niet hebben.
amaryllis wijzigde dit bericht op 03-09-2025 08:45
24.48% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 08:45
En hebben jullie al eens in een buurtapp naar oppas gevraagd? Mijn stiefdochters hebben met één simpel appje inmiddels vier vaste oppasadressen opgedaan. En we wonen in een grote stad, met een buurtapp waarin zo'n 90 mensen zitten dus het is bepaald niet zo dat we iedereen hier kennen. Een nachtje is nooit gevraagd, maar tot laat mogen ze wel blijven. Andere adressen die ze hebben komen dan weer via deze mensen, dus ik zou vooral ook op het schoolplein rondvragen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in