Ben ik nou gek?
zaterdag 6 september 2025 om 00:55
Het gaat niet zo goed tussen mijn man en mij. Met name vanuit zijn kant. Ik zie heus verbeterpunten maar hij ziet vooral slechte kanten momenteel.
Een paar weken geleden heeft hij besloten niet meer thuis te willen slapen. Hij had alles al ingepakt en vertrok gewoon. We hebben besloten om het niet direct aan de kinderen te vertellen zo vlak voor de start van het schooljaar. En eigenlijk hoopte ik ook dat het met therapie weer beter zou worden.
Nu kwam ik vanavond achter dat hij niet altijd daar slaapt waar hij zei te slapen. Hij slaapt soms bij een vriendin die kinderen heeft. Haar kinderen kennen onze kinderen via hobby. Haar kinderen weten dus dat hij niet (altijd) thuis slaapt. En de onze niet. Het gaat om een 10-jarig meisje dat bij 2 van onze kinderen in dezelfde groep zit bij de hobby. Hij zegt dat ze niks zal zeggen. Maar ik vind het in de basis al niet ok dat hij dit geheim bij een 10-jarige neerlegt. En daarnaast het risico dat onze kinderen het via de verkeerde weg horen.
Nu zien de kinderen elkaar morgen weer bij de hobby. En ik vind het risico echt heel groot. Hij slaapt daar nu en ziet dus die kinderen morgenochtend ook.
Hij doet hier heel laconiek over. Ben ik nou gek?
Hij heeft daar deze week ook gegeten. Boodschappen gedaan en mist voor ze gekookt. Terwijl hij tegen ons zei dat hij moest werken. Dat dingen af moesten en een heel verhaal.
Ik heb echt even wat perspectief nodig omdat hij mij het gevoel geeft dat ik de rare ben in dit verhaal.
Een paar weken geleden heeft hij besloten niet meer thuis te willen slapen. Hij had alles al ingepakt en vertrok gewoon. We hebben besloten om het niet direct aan de kinderen te vertellen zo vlak voor de start van het schooljaar. En eigenlijk hoopte ik ook dat het met therapie weer beter zou worden.
Nu kwam ik vanavond achter dat hij niet altijd daar slaapt waar hij zei te slapen. Hij slaapt soms bij een vriendin die kinderen heeft. Haar kinderen kennen onze kinderen via hobby. Haar kinderen weten dus dat hij niet (altijd) thuis slaapt. En de onze niet. Het gaat om een 10-jarig meisje dat bij 2 van onze kinderen in dezelfde groep zit bij de hobby. Hij zegt dat ze niks zal zeggen. Maar ik vind het in de basis al niet ok dat hij dit geheim bij een 10-jarige neerlegt. En daarnaast het risico dat onze kinderen het via de verkeerde weg horen.
Nu zien de kinderen elkaar morgen weer bij de hobby. En ik vind het risico echt heel groot. Hij slaapt daar nu en ziet dus die kinderen morgenochtend ook.
Hij doet hier heel laconiek over. Ben ik nou gek?
Hij heeft daar deze week ook gegeten. Boodschappen gedaan en mist voor ze gekookt. Terwijl hij tegen ons zei dat hij moest werken. Dat dingen af moesten en een heel verhaal.
Ik heb echt even wat perspectief nodig omdat hij mij het gevoel geeft dat ik de rare ben in dit verhaal.
dinsdag 9 september 2025 om 09:04
Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Dat sterkt me wel.
Ik heb hem gisteren vrij duidelijk verteld dat ik zo niet behandel wens te worden. Hij bood later zijn excuses aan. Dus ergens is iets doorgedrongen.
Ook gaf hij aan dat hij niet meer bij haar ging logeren. Hij kon het niet nalaten om erbij te zeggen dat hij dat niet voor mij deed.
Hoewel jullie unaniem zijn weet ik niet zeker of er echt iets speelt tussen hem en Annet. Misschien is het naïef of kan ik gewoon niet geloven dat hij zo is.
Ik heb hem gisteren vrij duidelijk verteld dat ik zo niet behandel wens te worden. Hij bood later zijn excuses aan. Dus ergens is iets doorgedrongen.
Ook gaf hij aan dat hij niet meer bij haar ging logeren. Hij kon het niet nalaten om erbij te zeggen dat hij dat niet voor mij deed.
Hoewel jullie unaniem zijn weet ik niet zeker of er echt iets speelt tussen hem en Annet. Misschien is het naïef of kan ik gewoon niet geloven dat hij zo is.
dinsdag 9 september 2025 om 09:11
Oké, dan is alles goed.BlauweMaan schreef: ↑09-09-2025 09:04Bedankt voor jullie lieve berichtjes. Dat sterkt me wel.
Levensgenieter

dinsdag 9 september 2025 om 09:42
Nou nee. Niet alles is goed. Ik ben wel blij dat het lijkt dat ik iets tot hem doordring. Maar dat betekent niet dat alles goed is. Helemaal niet.
Ik vertrouw hem niet meer en moet dingen goed gaan regelen voor de kinderen. En kan hem daarbij dus niet op zijn woord vertrouwen.
Het gaat heel zwaar worden de komende tijd.
Ik vertrouw hem niet meer en moet dingen goed gaan regelen voor de kinderen. En kan hem daarbij dus niet op zijn woord vertrouwen.
Het gaat heel zwaar worden de komende tijd.
dinsdag 9 september 2025 om 09:48
Naar, zulk sarcasme, naar iemand die het overduidelijk al erg moeilijk heeft.
dinsdag 9 september 2025 om 10:04
BlauweMaan schreef: ↑09-09-2025 09:04Hoewel jullie unaniem zijn weet ik niet zeker of er echt iets speelt tussen hem en Annet. Misschien is het naïef of kan ik gewoon niet geloven dat hij zo is.
En nu? Wat is nu precies jouw plan?
dinsdag 9 september 2025 om 10:06
Tja als jullie uit elkaar gaan maakt het natuurlijk niet uit waar hij verblijft. Dat zijn jouw zaken dan niet meer. Verder is het natuurlijk vreemd dat hij nu opeens zomaar een andere plek heeft gevonden. Waarom niet direct daarheen gaan ipv naar die vriendin?
Begin met eerlijk zijn naar de kinderen. Ook als je nog niet weet wat jullie gaan doen.
Begin met eerlijk zijn naar de kinderen. Ook als je nog niet weet wat jullie gaan doen.
dinsdag 9 september 2025 om 10:19
Hij had een andere plek. Niet ideaal maar hij koos ervoor om soms ook ergens anders te slapen. Het zijn wel mijn zaken als het wat doet met mijn kinderen. Een neutrale slaapplek geeft een ander beeld dan een een slaapplek bij een ander gezin.
Ik ben me aan het voorbereiden om het aan de kinderen te vertellen. Maar wil dat wel goed doen. En ze verwerkingstijd geven. Dus niet doordeweeks op een avond.
En hoe verder moet ik ook even laten bezinken. Ik heb deze week nog een individuele afspraak met de relatietherapeut en mijn ouders komen het weekend. Ik denk dat dat helpt om de andere stappen beter in beeld te krijgen.
Ik ben me aan het voorbereiden om het aan de kinderen te vertellen. Maar wil dat wel goed doen. En ze verwerkingstijd geven. Dus niet doordeweeks op een avond.
En hoe verder moet ik ook even laten bezinken. Ik heb deze week nog een individuele afspraak met de relatietherapeut en mijn ouders komen het weekend. Ik denk dat dat helpt om de andere stappen beter in beeld te krijgen.
dinsdag 9 september 2025 om 11:12
Heel goed. Rustig aan afstand nemen en stappen zetten. Je hoeft geen haast te maken, maar zorg wel dat je hem op afstand houdt. Het is heel moeilijk om los te laten en goede beslissingen voor jou en je kinderen te nemen als je ook met hem (en wat jullie hadden) in je hoofd zit. Probeer echt alleen aan jezelf en je kinderen te denken. Hoe vreemd ook, hij heeft de knop omgezet en jouw belangen doen er niet meer toe voor hem. Dat is belangrijk om tot je door te laten dringen. Ik heb het ook meegemaakt. Hoe iemand zo ineens kan veranderen en jou gaat bevechten. Het is bizar. Maar het is de werkelijkheid.BlauweMaan schreef: ↑09-09-2025 10:19Hij had een andere plek. Niet ideaal maar hij koos ervoor om soms ook ergens anders te slapen. Het zijn wel mijn zaken als het wat doet met mijn kinderen. Een neutrale slaapplek geeft een ander beeld dan een een slaapplek bij een ander gezin.
dinsdag 9 september 2025 om 11:13
Doordeweeks op een avond is misschien juist beter. Kinderen kunnen daarna hun eigen dingen weer oppakken, dat is beter dan het hele weekeinde heel erg papa missen.BlauweMaan schreef: ↑09-09-2025 10:19Hij had een andere plek. Niet ideaal maar hij koos ervoor om soms ook ergens anders te slapen. Het zijn wel mijn zaken als het wat doet met mijn kinderen. Een neutrale slaapplek geeft een ander beeld dan een een slaapplek bij een ander gezin.
dinsdag 9 september 2025 om 16:03
Weet je, qua verwerkingstijd: je doet het toch nooit goed.
Wij kozen de eerste dag van de kerstvakantie: twee weken samen thuis om vragen te kunnen beantwoorden en ze in de gaten te kunnen houden.
Nu, een poosje later (jaren) krijg ik die om mijn oren: belachelijke beslissing want nu kon het kind niet eens bij vrienden terecht met het verhaal omdat het vakantie was!
Wij kozen de eerste dag van de kerstvakantie: twee weken samen thuis om vragen te kunnen beantwoorden en ze in de gaten te kunnen houden.
Nu, een poosje later (jaren) krijg ik die om mijn oren: belachelijke beslissing want nu kon het kind niet eens bij vrienden terecht met het verhaal omdat het vakantie was!
dinsdag 9 september 2025 om 16:24
dinsdag 9 september 2025 om 18:14
Bedankt voor alle tips. En de harde waarheid. Ik merk dat ik wat moeite heb om mijn hoofd en hart op 1 lijn te krijgen. Dat kost even tijd denk ik.
Met betrekking tot het vertellen aan de kinderen zal ik nog wat onderzoek doen en dan kijken wat het beste bij ze past (veel/weinig verwerkingstijd. Afleiding wel of niet).
Met betrekking tot het vertellen aan de kinderen zal ik nog wat onderzoek doen en dan kijken wat het beste bij ze past (veel/weinig verwerkingstijd. Afleiding wel of niet).
dinsdag 9 september 2025 om 18:46
Hou er rekening mee dat je het nooit goed zult doen. En wat voor het ene kind geldt, kan voor het andere kind juist precies andersom zijn. De een heeft veel tijd voor vragen nodig en de ander juist veel afleiding. De een wil je geen seconde uit het oog verliezen en het andere kind rent weg naar vriendjes en wil je het liefst ontlopen.
woensdag 10 september 2025 om 09:18
Ik heb inmiddels ook contact gehad met een hypotheekadviseur. En blijven wonen hier is eigenlijk onmogelijk. De huidige hypotheek kan ik dragen. Maar door de grote overwaarde zou die bijna moeten verdubbelen om hem uit te kunnen kopen. En dat gat is te groot voor coulance van banken. En dan gaan mijn maandlasten ook zo erg omhoog dat het niet wenselijk is.
Tenzij hij dus akkoord gaat met een andere verdeling dan 50/50. Maar die kans lijkt me klein.
Tenzij hij dus akkoord gaat met een andere verdeling dan 50/50. Maar die kans lijkt me klein.
woensdag 10 september 2025 om 09:37
Misschien kun je inzetten op een overbruggingsperiode waarbij het huis niet verkocht wordt, om de kinderen rustig te laten wennen aan de nieuwe situatie. De overwaarde stijgt alleen maar, dus voor hem is het ook ern spaarpot.
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar 2 a 3 jaar. Of op een natuurlijk moment, zoals 'oudste naar de middelbare' ofzo.
Ik weet niet of het haalbaar is voor hem om zonder overwaarde een woning te betalen. Kan hij überhaupt kopen? Of zal hij een sociale huurwoning moeten vinden?
Ik zou geen haast maken. Blijf gewoon zitten, neem je tijd. Dit soort dingen duren altijd lang en jij hoeft niet de kar te trekken. Laat het hem maar even uitzoeken.
Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn, maar 2 a 3 jaar. Of op een natuurlijk moment, zoals 'oudste naar de middelbare' ofzo.
Ik weet niet of het haalbaar is voor hem om zonder overwaarde een woning te betalen. Kan hij überhaupt kopen? Of zal hij een sociale huurwoning moeten vinden?
Ik zou geen haast maken. Blijf gewoon zitten, neem je tijd. Dit soort dingen duren altijd lang en jij hoeft niet de kar te trekken. Laat het hem maar even uitzoeken.
woensdag 10 september 2025 om 09:54
.
Dit. Als je zo bedraad bent dat je altijd dingen wil oplossen en organiseren, eerst de relatie — nu misschien nog steeds — of het inzetten van een scheiding, dan zit je in de doe-modus, stappen zetten, dingen afhandelen. Zo klink je en zo ben ik ook, ook tijdens m’n scheiding. En het is heel goed om te weten wat je wil en wat er wel en niet kan. Maar met de huisvesting is het waarschijnlijk verstandig om nu een pas op de plaats te maken en te wachten met welke oplossing híj komt. Hij is vertrokken uit huis, jullie zitten er nog en dat is voorlopig helemaal prima.
Sterkte.

woensdag 10 september 2025 om 10:04
woensdag 10 september 2025 om 12:03
BlauweMaan schreef: ↑06-09-2025 23:49Maar hij heeft voorlopig waarschijnlijk helemaal geen woonruimte.
(Dit bericht is aangepast omdat ik inmiddels gelezen heb dat hij nu ergens anders slaapt).
Ik denk dat je nu juist moet doorpakken met de scheiding. Hem dwingen om keuzes te maken. Want het lijkt erop dat hij het werk totaal niet wil doen. Alleen lekker niet meer thuis wil wonen. En jou met de brokken laat zitten.
Ik denk nog steeds dat hij lekker vaak bij Annet zit en hooguit voor de schijn af en toe elders slaapt. Het kan gewoon niet dat zij geen relatie hebben.
Je man behandelt je onwijs slecht na al die jaren huwelijk. Wat een rotstreek.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in