hoe omgaan met nare opmerkingen

09-09-2025 15:47 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,
Ik lees hier al wat jaren mee,maar dit is mijn eerste topic.

De laatste dagen zit ik niet lekker in mijn vel.
Het is de zoveelste keer dat een ouder familielid een nare opmerking tegen me heeft gemaakt.
We hebben eigenlijk bijna nooit contact met elkaar, we zien elkaar alleen op verjaardagen.

Hoe aardig ik ook doe, ik krijg altijd rare opmerkingen van haar.
Ze geeft me het gevoel alsof ik minder waard ben,ze kijkt ontzettend op mensen neer.

voorbeeld:

Toen ik een tijdje niet kon werken door ziekte ( kanker) kreeg ik van anderen te horen dat ze me maar een verwende prinses vind.
alles draaid bij haar om werk.

Ook zegt ze tegen anderen dat ze me "observeerd" ( geen idee waarom)

Ik rij in een te dure auto ( mijn auto is van 2010 en absoluut niet duur)

Ze maakt opmerkingen dat ik bang ben mijn handjes vies te maken of te laten wapperen.
( ik werk in de bouw/installatietechniek en ben altijd aan het klussen of wel iets aan het doen)

Een paar dagen terug begon ze dat ik er niet goed uitzag, sportte ik nog wel? ik was dik, wat deed ik daar? ik zei dat ik een vrije dag had en hier hetzelfde deed als zij, toen maakte ze de opmerking dat ik ook had kunnen sporten ipv hier op mijn vrije dag zitten.( ik ben wel iets te zwaar maar dit valt reuze mee)

Het rare is dat ze zelf 2 keer zo dik als mij is,zelf echt alles maar gekregen heeft enz.

Ik weet niet wat ik met dit verhaal wil, het zit me ontzettend hoog, het liefst wil ik haar nooit meer zien/ spreken,maar dit gaat niet lukken denk ik.
Ik merk dat ik er niet meer tegen kan, ik sta echt op het punt om er alles uit te gooien tegen haar.
Dit wil ik niet aangezien het een oudere vrouw is.
Maar ik kan dit ook niet meer accepteren.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
(Sorry voor het hele lange verhaal)
Lalaloepsie schreef:
10-09-2025 11:08
Door het onwaarheden te noemen maak je het onnodig zwaar. Het gaat immers om de mening van een ouder wellicht verward persoon. Die persoon heeft haar mening toch wel ook al is die mening nergens op gebaseerd. Daar verandert een discussie met haar over beginnen niks in denk ik. Dus vandaar "dat zal dan wel". Of "als jij dat vind". Of "tja, dan kan" etc. Manieren om haar mening zo min mogelijk aandacht te geven. Zo'n verjaardag mag je namelijk ook leuk voor jezelf maken.
Mwah, volgens mij benoem je daarmee gewoon het beestje bij zijn naam.
Ik ben het helemaal met je eens dat TO zo'n verjaardag leuk voor zichzelf mag maken! De persoon in kwestie ontwijken lijkt me daarom ook een geoorloofde strategie :D Maar als dat nou niet gaat mag je de vervelende persoon best een halt toeroepen. Je hoeft helemaal geen discussie aan te gaan. Dat doe je m.i. ook niet door te benoemen wat er gebeurt. Het is onaardig, stop ermee. En change of subject.
TO, sla mijn tweede advies gerust in de wind want het is bij nader inzien inderdaad twijfelachtig. Soms krijg je kritiek waar je mee uit de voeten kunt: de kritiek op mijn idee sneed hout en was niet op de man.
Maar als iemand 'op je zit te haten', zoals mijn puber zou zeggen, dan zou ik zeker de andere adviezen volgen.
Ars longa, vita brevis
Rabarbara schreef:
10-09-2025 11:29
Op zich is "Ik vind dat geen leuke opmerking, Jolanda." ook prima. Werkt meestal best goed. Ook verder nergens meer op in gaan, gewoon alleen zeggen dat je het niet oké vindt.
Of gewoon dit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pinaco schreef:
10-09-2025 13:22
Ik ben het helemaal met je eens dat TO zo'n verjaardag leuk voor zichzelf mag maken! De persoon in kwestie ontwijken lijkt me daarom ook een geoorloofde strategie

Zeker. Bij vervelende verjaardagsgasten treed vaak spontaan een zwakke blaas bij mij op. En onderweg van/naar die pitstop haak ik bij een ander tafeltje aan. Ik heb er gewoon geen zin in om een (andere) oudere nog te gaan proberen opvoeden (ergens weten ze heus wel dat ze rot opmerkingen maken uit verveling of voor het uitlokken van conflict denk ik) dus besteed ik daar graag zo min mogelijk aandacht (alleen de whatever reacties dus) aan terwijl ik van gesprekspartner wissel.
Zo spreek je niet over iemand die ernstig ziek is. Ik had haar de wind van voren gegeven, al was dat waarschijnlijk niet nodig geweest, want mijn familie tolereert dit gedrag niet.

Waarom komt jouw familie jiet voor jou op eigenlijk, maar wel achteraf aan jou door vertellen wat er is gezegd? Klinkt als een giftige omgeving met veel afgunst en gekonkel.
Mij niet bellen.
Hallo allemaal,

Ik kon niet eerder reageren, bedankt weer voor alle advies en tips.
Het lijkt op dat moment wel of niemand wat tegen haar durft te zeggen, terwijl ze daarna wel aangeven dat ze echt nare opmerkingen tegen me maakt.
In mijn geval gaat het niet om een tante maar om mijn oma.
Ik heb altijd geprobeerd om contact te onderhouden en een band met haar te krijgen, maar onderhand wil ik dit ook echt niet meer.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik haar zoveel mogelijk uit de weg ga voor zover dat mogelijk is.
Mijn oma is iemand die erg carrierre gericht is, alles draaid om werk, ze wil ook alleen over werk praten.
Ze schaamd zich als iemand in de familie niet hoog opgeleid is. ( iemand zoals mij)
Want wat moet ze dan tegen haar vrienden zeggen...
Over mijn werk is ze ook altijd negatief geweest.
Lalaloepsie schreef:
10-09-2025 13:53
Zeker. Bij vervelende verjaardagsgasten treed vaak spontaan een zwakke blaas bij mij op. En onderweg van/naar die pitstop haak ik bij een ander tafeltje aan. Ik heb er gewoon geen zin in om een (andere) oudere nog te gaan proberen opvoeden (ergens weten ze heus wel dat ze rot opmerkingen maken uit verveling of voor het uitlokken van conflict denk ik) dus besteed ik daar graag zo min mogelijk aandacht (alleen de whatever reacties dus) aan terwijl ik van gesprekspartner wissel.
Voor sommige mensen is het gewoon hun manier van communiceren. Net zoals je mensen hebt die communiceren door te klagen. Die negatieve communicatiestijl is niet mijn ding.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Onkruit schreef:
09-09-2025 22:13
Dit idd.
Rustig vragen waarom zij deze opmerkingen maakt. Dat het je raakt en je er je rot door voelt.
Waarom doe je zo onaardig?
Dan blijf je dichtbij jezelf en ga je niet mee in een raar gesprek wat nergens over gaat.
Maar je verlaagt je ook niet tot haar niveau.
Je kwetsbaar opstellen tegenover een overduidelijke lomperik gaat echt geen begrip opleveren. Eerder hoon en geroddel.
Je oma?, wat erg.

Gewoon niet meer langs gaan bij haar en als ze vraagt waarom je niet meer langskomt dan zeg je, nou zo gezellig bent u niet.

Is ze nog wel geestelijk gezond?
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
1234kfg schreef:
10-09-2025 16:44
Hallo allemaal,

Ik kon niet eerder reageren, bedankt weer voor alle advies en tips.
Het lijkt op dat moment wel of niemand wat tegen haar durft te zeggen, terwijl ze daarna wel aangeven dat ze echt nare opmerkingen tegen me maakt.
In mijn geval gaat het niet om een tante maar om mijn oma.
Ik heb altijd geprobeerd om contact te onderhouden en een band met haar te krijgen, maar onderhand wil ik dit ook echt niet meer.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik haar zoveel mogelijk uit de weg ga voor zover dat mogelijk is.
Mijn oma is iemand die erg carrierre gericht is, alles draaid om werk, ze wil ook alleen over werk praten.
Ze schaamd zich als iemand in de familie niet hoog opgeleid is. ( iemand zoals mij)
Want wat moet ze dan tegen haar vrienden zeggen...
Over mijn werk is ze ook altijd negatief geweest.
Ook een oma mag uit je leven geweerd worden als ze een negatieve bijdrage levert. Mijn eigen oma was ook een naar, negatief mens die graag wat onrust stookte en niet bang was om iemand te beledigen. Daar heb ik dus vanaf mijn puberteit geen contact meer mee gehad. Klaar, zo makkelijk was dat.
Mijn moeder heeft wel geprobeerd om me van gedachten te doen veranderen, maar uiteindelijk heeft ze het opgegeven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven