Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 08:16
Ik ken iemand die ook van haar nieuwe leven hield, nog steeds sport en oplet en toch na haar maagverkleining alles er weer aan heeft. Die wou ook nooit meer terug. Het is geen keuze he.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:06Maar ken ook vrouwen die met ingrepen (maagverkleining of medicatie) zijn afgevallen en bij mij op de sportschool al een paar jaar lekker sporten en die zijn heel stabiel en inmiddels behoorlijk fit. Die hebben echt zoiets van 'nóóit meer terug'. En dat is erg leuk om te zien hoe ze van hun nieuwe leven houden.
donderdag 11 september 2025 om 08:59
Nee, het is geen keuze. Maar niet sporten en weer aankomen vind ik zelf wél een keuze. Als je dan alsnog aankomt als je alles "goed" doet is wat anders. Maar ik kijk dan ook naar sport/beweging dat onder alle condities gezond is, óók als je toch weer aankomt. Als je die winst erbij hebt, heb je goud in handen. Je gewicht zou dan ook niet je belangrijkste streven moeten zijn, maar een gezond leven kunnen leiden. En als dat gewicht dat in de weg staat en je kunt met afvallen ineens wel stukken prettiger bewegen, begrijp ik niet waarom je dat niet doet.
donderdag 11 september 2025 om 11:58
Wat fijn dat het goed gaat Fibonaci! Ik heb het alleen met mijn ouders gedeeld, verder nog met niemand. Ik ben er nog niet over uit of ik dat ga doen.Fibonaci schreef: ↑11-09-2025 07:31Hier nu een week bezig. Zeker ook wel wat kwijt, maar vooral het gemak waarmee ik de dag door kom is geweldig. Ja, ik moet nu opletten genoeg te eten en dat is ook gedoe, maar voelt zo anders dan jezelf weer een gevulde koek zien opeten. Ik geniet dus vooral heel erg.
Bijkomend punt is dat mijn gezichtshuid vol ontstekingen, die ik al heb sinds m’n 15e denk ik, over lijkt. In een week. Het is echt nog nooit zo lang zo rustig geweest. Geweldig natuurlijk, maar ook wel weer lastig uit te leggen. Ben heel erg in dubio om mensen gewoon maar de waarheid te vertellen. Het lijkt me zo naar dat overal rond gaat dat ik spuit. Echt een lastig dilemma. Wat doen jullie? Ik heb gelezen dat niet iedereen vertelt iig. Wat zijn jullie overwegingen?
donderdag 11 september 2025 om 12:24
Waarom zou je iemand vertellen dat je door medicatie afvalt?
Je vertelt toch ook niet aan iemand dat je dikker wordt?
Kortom doe wat voor jezelf prettig is. Wil je het niemand vertellen dan is dat goed.
Wil je het iedereen vertellen dan is dat goed.
Ik vertel het aan een enkeling. Ik heb echter niet de illusie dat dat exclusief blijft. Het gaat rond en iedereen vindt er wat van. Dat kan maar ik laat het mooi bij de ander. Ik hoef geen gevonden voorwerpen.
Je vertelt toch ook niet aan iemand dat je dikker wordt?
Kortom doe wat voor jezelf prettig is. Wil je het niemand vertellen dan is dat goed.
Wil je het iedereen vertellen dan is dat goed.
Ik vertel het aan een enkeling. Ik heb echter niet de illusie dat dat exclusief blijft. Het gaat rond en iedereen vindt er wat van. Dat kan maar ik laat het mooi bij de ander. Ik hoef geen gevonden voorwerpen.

donderdag 11 september 2025 om 12:30
NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 19:13Misschien kun je het dan beter wel verplaatsen naar lijf en lijn.
Nee, want dit gaat over medicatie tegen ziektes (obesitas en diabetes). Dus het topic staat hier op de gezondheidspijler helemaal goed.
The impossible only takes a little longer
donderdag 11 september 2025 om 14:31
Tja waarom iemand vertellen hoe je bent afgevallen. Enerzijds omdat ik dus voor het eerst sinds ooit een glad gezicht aan het krijgen ben. Daar gaan vragen van komen. En anderzijds omdat ik afval en ook dan gaan mensen opmerkingen maken. Daar hoef ik idd niet mee, maar ik ben normaal best wel een recht door zee persoon. Dus dat dan niet eerlijk vertellen vind ik lastig. Vooral omdat met dat gezicht het ook een lastig verhaal wordt. Maar ik laat het denk ik gewoon maar op me afkomen.
donderdag 11 september 2025 om 18:22
Ik ben inmiddels 15 kilo afgevallen en niemand zegt er iets over.Fibonaci schreef: ↑11-09-2025 14:31Tja waarom iemand vertellen hoe je bent afgevallen. Enerzijds omdat ik dus voor het eerst sinds ooit een glad gezicht aan het krijgen ben. Daar gaan vragen van komen. En anderzijds omdat ik afval en ook dan gaan mensen opmerkingen maken. Daar hoef ik idd niet mee, maar ik ben normaal best wel een recht door zee persoon. Dus dat dan niet eerlijk vertellen vind ik lastig. Vooral omdat met dat gezicht het ook een lastig verhaal wordt. Maar ik laat het denk ik gewoon maar op me afkomen.
Ik denk dat je nogal overschat in hoeverre mensen met jou bezig zijn.
donderdag 11 september 2025 om 18:26
Ik ben iets minder kwijt maar iedereen ziet het. Ik vertel dat ik nog maar 3 maaltijden eet zonder tussendoortjes en dat ik afval met behulp van een coach. Niks aan gelogen.
Ik bepaal zelf aan wie ik meer dan dat vertel. En dat zijn er inmiddels ook een stuk of 10.
donderdag 11 september 2025 om 18:48
Ik vond het best een aparte flex om een hele rant te schrijven op basis van 1 zin: ‘ik ben niet zo van de krachttraning’. Als eerste wil dat niet zeggen dat die persoon helemaal niet sport, sterker nog, dat zegt ze ook in een latere post. Verder heeft zij het in die eerste betreffende post zelf juist ook over verandering van levensstijl. En als ik zie waar die persoon nu staat, dan vraag ik me af waar je dat ‘alsnog weer aankomen’ vandaan haalt, dat is toch niet relevant in deze?NomenNescio schreef: ↑11-09-2025 08:59Nee, het is geen keuze. Maar niet sporten en weer aankomen vind ik zelf wél een keuze. Als je dan alsnog aankomt als je alles "goed" doet is wat anders. Maar ik kijk dan ook naar sport/beweging dat onder alle condities gezond is, óók als je toch weer aankomt. Als je die winst erbij hebt, heb je goud in handen. Je gewicht zou dan ook niet je belangrijkste streven moeten zijn, maar een gezond leven kunnen leiden. En als dat gewicht dat in de weg staat en je kunt met afvallen ineens wel stukken prettiger bewegen, begrijp ik niet waarom je dat niet doet.
Where is my mind?
donderdag 11 september 2025 om 19:48
Bij mij weten een aantal goede collega's het, mijn partner, een vriendin en mijn zus en dat was het wel zo'n beetje.
Helemaal geen zin aan meningen en oordelen van anderen die het veroordelen en/of beter weten (en je ziet dat hier in dit topic al gebeuren helaas)
donderdag 11 september 2025 om 19:55
Fibonaci schreef: ↑11-09-2025 14:31Tja waarom iemand vertellen hoe je bent afgevallen. Enerzijds omdat ik dus voor het eerst sinds ooit een glad gezicht aan het krijgen ben. Daar gaan vragen van komen. En anderzijds omdat ik afval en ook dan gaan mensen opmerkingen maken. Daar hoef ik idd niet mee, maar ik ben normaal best wel een recht door zee persoon. Dus dat dan niet eerlijk vertellen vind ik lastig. Vooral omdat met dat gezicht het ook een lastig verhaal wordt. Maar ik laat het denk ik gewoon maar op me afkomen.
"Jee wat is je huid mooi gaaf!"
"Ja mooi hé, ik ben er ook blij mee".
En qua kilo's...mijn ervaring was dat mensen pas bij >10 kilo iets zien. (en zo vreselijk veel overgewicht had ik nou ook weer niet)
En je kunt natuurlijk altijd zeggen dat het (je huid) door je dieet komt. Ik zou het logischer vinden dat zoiets door het weglaten van bepaalde voedingsmiddelen kan komen dan dat ik er GLP-1 bij zou denken.
Maar vooral zeggen/niet zeggen wat voor jou goed voelt.
donderdag 11 september 2025 om 21:16
Ik heb niemand iets vertelt en aangezien ook niemand er een opmerking over maakt, hoef ik ook niks toe te lichten.Cliopatra schreef: ↑11-09-2025 18:26Ik ben iets minder kwijt maar iedereen ziet het. Ik vertel dat ik nog maar 3 maaltijden eet zonder tussendoortjes en dat ik afval met behulp van een coach. Niks aan gelogen.
Ik bepaal zelf aan wie ik meer dan dat vertel. En dat zijn er inmiddels ook een stuk of 10.
donderdag 11 september 2025 om 21:16
Ik heb niemand iets vertelt en aangezien ook niemand er een opmerking over maakt, hoef ik ook niks toe te lichten.Cliopatra schreef: ↑11-09-2025 18:26Ik ben iets minder kwijt maar iedereen ziet het. Ik vertel dat ik nog maar 3 maaltijden eet zonder tussendoortjes en dat ik afval met behulp van een coach. Niks aan gelogen.
donderdag 11 september 2025 om 23:54
Ik had gedacht dat ik veel meer opmerkingen en vragen zou krijgen maar de meeste mensen zeggen echt helemaal niks terwijl je het nu toch wel kan zien. Alleen een paar mensen die wat verder weg staan (voormalig collega, kennis) hebben wat gezegd dat ik ben afgevallen. En mijn moeder zei laatst dat ze dacht dat ik veel dunner ben geworden. Toen heb ik iets gezegd dat ik ben afgevallen door wat gezonder te eten (klopt) en toen was dat ook weer goed. Verder heeft niemand wat gezegd en niemand vraagt door.Fibonaci schreef: ↑11-09-2025 14:31Tja waarom iemand vertellen hoe je bent afgevallen. Enerzijds omdat ik dus voor het eerst sinds ooit een glad gezicht aan het krijgen ben. Daar gaan vragen van komen. En anderzijds omdat ik afval en ook dan gaan mensen opmerkingen maken. Daar hoef ik idd niet mee, maar ik ben normaal best wel een recht door zee persoon. Dus dat dan niet eerlijk vertellen vind ik lastig. Vooral omdat met dat gezicht het ook een lastig verhaal wordt. Maar ik laat het denk ik gewoon maar op me afkomen.
vrijdag 12 september 2025 om 11:10
Iemand vroeg laatst wat ik van de Byesilor-pen vind of hoe deze werkt. Nou hier mijn ervaring: de pen werkt in principe hetzelfde: draaien tot de gewenste dosering, naald in buik en dan op uiteinde pen drukken. Maar wat ik merk bij Byesilor is dat wanneer je de dosering instelt je merkt dat het uiteinde van de pen veel verder uitdraait dan bij Saxenda. Wanneer je de spuit leegdrukt moet je dus verder indrukken. Op zich geen probleem maar daarin verschilt deze wel een beetje tov Saxenda.
Over de werking maak ik me een beetje ongerust; er zit hetzelfde generieke middel in maar sinds ik B spuit heb ik weer gierende honger ☹ Ik ontbijt en na een uur heb ik een lege maag en knort deze weer. Ik eet dan fruit of overnight oats maar ook dat vult niet (griekse yogurt met havermout, kokosrasp, beetje volle noten). En dit heb ik echt sinds ik B gebruik. Heb sinds twee dagen zelfs verhoogd naar 2,4 maar dat helpt niks. Ook avondeten vult voor geen meter en dan eet ik binnen een uur alweer een extra volkoren boterham met vleesbeleg of kaas maar ook dat vult niet. Oude tijden herleven met eetruis en knorrende maag ☹
De weegschaal geeft het helaas ook aan + 1,8 kilo in een kleine week. Heb nog 4 pennen liggen maar heb geen zin om hier 245 euro voor te betalen. Zijn er hier mee die B gebruiken ipv S?
Over de werking maak ik me een beetje ongerust; er zit hetzelfde generieke middel in maar sinds ik B spuit heb ik weer gierende honger ☹ Ik ontbijt en na een uur heb ik een lege maag en knort deze weer. Ik eet dan fruit of overnight oats maar ook dat vult niet (griekse yogurt met havermout, kokosrasp, beetje volle noten). En dit heb ik echt sinds ik B gebruik. Heb sinds twee dagen zelfs verhoogd naar 2,4 maar dat helpt niks. Ook avondeten vult voor geen meter en dan eet ik binnen een uur alweer een extra volkoren boterham met vleesbeleg of kaas maar ook dat vult niet. Oude tijden herleven met eetruis en knorrende maag ☹
De weegschaal geeft het helaas ook aan + 1,8 kilo in een kleine week. Heb nog 4 pennen liggen maar heb geen zin om hier 245 euro voor te betalen. Zijn er hier mee die B gebruiken ipv S?
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 12 september 2025 om 11:31
vrijdag 12 september 2025 om 13:28
Ik gebruik ook Byesilor, Louise. Bij mij lijkt het te werken in die zin dat ik minder zin in zoetigheid heb. Maar echt veel afvallen is bij mij nog niet gebeurd. Ik gebruik het nu ongeveer een maand, en is denk ik 2 kilo af dus op zich prima. Alleen waren die 2 kilo wel in de eerste twee weken en nu sta ik dus alweer even stil. Sowieso schommel ik gemakkelijk 2 kilo in mijn cyclus.
Bij mij gaat afvallen zo moeilijk het is best frustrerend. Ik volg nu al meer dan 1,5 jaar een GLI. In die tijd veel gezonde stappen gezet. Ik sport drie keer in de week (krachttraining) en beweeg verder ook wel aardig wat tussendoor. In track mijn voeding al langere tijd in een app. En nu met Byesilor is het nog gemakkelijker om laag te blijven qua koolhydraten en calorieën. Als ik dit vroeger op deze manier had gedaan weet ik zeker dat de kilo’s er af zouden zijn gevlogen. Maar nu ik wat ouder ben en aardig wat stress heb lukt het allemaal voor geen meter.
Ik blijf voorlopig wel Byesilor (Saxenda) gebruiken. Mocht ik aan het einde van het jaar nog niet verder afgevallen zijn ga ik naar de huisarts, misschien is er wel iets lichamelijke dat mij tegenwerkt. Ik voel mij op zich prima, geen bijwerkingen ofzo ook van de medicatie. Sporten gaat ook al lange tijd lekker. Nu nog dat gewicht omlaag!
Bij mij gaat afvallen zo moeilijk het is best frustrerend. Ik volg nu al meer dan 1,5 jaar een GLI. In die tijd veel gezonde stappen gezet. Ik sport drie keer in de week (krachttraining) en beweeg verder ook wel aardig wat tussendoor. In track mijn voeding al langere tijd in een app. En nu met Byesilor is het nog gemakkelijker om laag te blijven qua koolhydraten en calorieën. Als ik dit vroeger op deze manier had gedaan weet ik zeker dat de kilo’s er af zouden zijn gevlogen. Maar nu ik wat ouder ben en aardig wat stress heb lukt het allemaal voor geen meter.
Ik blijf voorlopig wel Byesilor (Saxenda) gebruiken. Mocht ik aan het einde van het jaar nog niet verder afgevallen zijn ga ik naar de huisarts, misschien is er wel iets lichamelijke dat mij tegenwerkt. Ik voel mij op zich prima, geen bijwerkingen ofzo ook van de medicatie. Sporten gaat ook al lange tijd lekker. Nu nog dat gewicht omlaag!
vrijdag 12 september 2025 om 16:49
louise1 schreef: ↑12-09-2025 11:10Iemand vroeg laatst wat ik van de Byesilor-pen vind of hoe deze werkt. Nou hier mijn ervaring: de pen werkt in principe hetzelfde: draaien tot de gewenste dosering, naald in buik en dan op uiteinde pen drukken. Maar wat ik merk bij Byesilor is dat wanneer je de dosering instelt je merkt dat het uiteinde van de pen veel verder uitdraait dan bij Saxenda. Wanneer je de spuit leegdrukt moet je dus verder indrukken. Op zich geen probleem maar daarin verschilt deze wel een beetje tov Saxenda.
Dat was ik die het vroeg. Wat een drama. Ik was super blij wel saxenda te krijgen. Misschien apotheek bellen of het alweer leverbaar is? Ik kreeg het "gewoon" dinsdag.
Had gisteren voor het eerst dat ik was vergeten te spuiten in de werkstress van de ochtend. Althans dat denk ik. Reed eind vd ochtend naar afspraak buiten de deur in volle overtuiging dat ik het was vergeten (maar al weg dus te laat om terug te rijden). Dacht nouja om 6 uur maar dan, kan nog wel. Maar na de lunch zat ik zo vol, en ik kon met gemak het gebak afslaan bij de meeting dat ik weer ging twijfelen...
Maar niet gespoten toen ik thuis was voor het geval ik het toch had genomen (dubbel leek me niet verstandig). Avond ging ook prima. Wel mega honger toen ik opstond (dat heb ik nooit). Zal wel een mysterie blijven of ik het nou gedaan had of niet lol...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in