Warmtepomp en zonnepanelen, hoeveel besparing?
donderdag 11 september 2025 om 08:56
Ik heb misschien de kans om naar een gasloze woning te verhuizen (warmtepomp en 14 zonnepanelen).
De huur van die woning is bijna €200 hoger dan de huur van mijn huidige woning.
Ik betaal nu per maand zo'n €200 aan gas en elektriciteit.
Wie heeft er ook een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en hoeveel bespaar je daarmee per maand of jaar aan energiekosten?
(in de titel staat per ongeluk 'waterpomp' i.p.v. warmtepomp, ga ik vragen aan te passen)
De huur van die woning is bijna €200 hoger dan de huur van mijn huidige woning.
Ik betaal nu per maand zo'n €200 aan gas en elektriciteit.
Wie heeft er ook een warmtepomp i.c.m. zonnepanelen en hoeveel bespaar je daarmee per maand of jaar aan energiekosten?
(in de titel staat per ongeluk 'waterpomp' i.p.v. warmtepomp, ga ik vragen aan te passen)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-09-2025 16:38
Reden: titel aangepast
Reden: titel aangepast
11.14% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 14:04
Sowieso betaal je altijd nog wel het vastrecht voor de aansluitingen en het netbeheer. Die kosten heb je dus altijd.
Jouw huidige huur van huis 1 is een vast gegeven, 200 lager dan huis 2. Daarbij het je ook de kosten van gas/licht, waardoor je op hetzelfde bedrag uitkomt als huis 2 zonder gas/licht.
huur - 200 + gas/licht
Maar als je ook nog kosten hebt voor huis 2 aan netbeheer en vastrecht, en ook nog eens kosten voor het bijverwarmen in de winter, en straks in 2027 geen saldering meer hebt, dan gaat het je meer kosten.
huur + 200 + (gas/licht gedeeld door 2)
Daar komt het op neer denk ik.
Jouw huidige huur van huis 1 is een vast gegeven, 200 lager dan huis 2. Daarbij het je ook de kosten van gas/licht, waardoor je op hetzelfde bedrag uitkomt als huis 2 zonder gas/licht.
huur - 200 + gas/licht
Maar als je ook nog kosten hebt voor huis 2 aan netbeheer en vastrecht, en ook nog eens kosten voor het bijverwarmen in de winter, en straks in 2027 geen saldering meer hebt, dan gaat het je meer kosten.
huur + 200 + (gas/licht gedeeld door 2)
Daar komt het op neer denk ik.
donderdag 11 september 2025 om 17:45
Ik heb een nieuwbouwwoning met 12 zonnepanelen en een grondwarmtepomp met vloerverwarming en vloerkoeling. Ik betaal per maand € 30.- en krijg daar nog van terug. Ik heb wel een A++++ woning dus vergis je niet. Als je een jaren 30 huis hebt waar men over is gegaan van CV naar warmtepomp ziet je plaatje er heel anders uit. Daarnaast zal het er in 2027 vast anders uit gaan zien als de salderingsregeling daadwerkelijk komt te vervallen
donderdag 11 september 2025 om 19:02
Inmiddels sta ik helaas al niet meer in de top 5 en zelfs niet meer in de top 10 als kanshebber voor de woning, ondanks mijn lange inschrijftijd.
Dus voor nu is mijn vraag niet meer urgent, maar ik heb zeker wel wat aan jullie antwoorden voor het geval er een andere soortgelijke woning voorbij komt (al is dat helaas nog niet zo vaak, met zowel een warmtepomp als zonnepanelen).
Dus voor nu is mijn vraag niet meer urgent, maar ik heb zeker wel wat aan jullie antwoorden voor het geval er een andere soortgelijke woning voorbij komt (al is dat helaas nog niet zo vaak, met zowel een warmtepomp als zonnepanelen).
vrijdag 12 september 2025 om 08:03
Een warmtepomp en een hele strenge winter. Dan moet je bijverwarmen, omdat de warmtepomp het niet behaaglijk warm krijgt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in