Gas en elektra, zo duur!?
vrijdag 15 augustus 2025 om 22:24
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.
We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.
Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.
We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.
Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
dinsdag 19 augustus 2025 om 08:57
Als je die redenering doortrekt: zorgverzekering, internet/mobiel, andere verzekeringen.merano schreef: ↑19-08-2025 05:28Piek- en dal tarieven bestonden ook al voor de privatisering. En een tarief voor teruglevering bedenken is ook niet heel moeilijk. Dat kan toch gewoon voor iedereen gelijk zijn?
Ofwel, waarom zouden al die zaken niet te regelen zijn zonder dat je iedere keer moet overstappen?
dinsdag 19 augustus 2025 om 08:57
Als je die redenering doortrekt: zorgverzekering, internet/mobiel, andere verzekeringen.merano schreef: ↑19-08-2025 05:28Piek- en dal tarieven bestonden ook al voor de privatisering. En een tarief voor teruglevering bedenken is ook niet heel moeilijk. Dat kan toch gewoon voor iedereen gelijk zijn?
Ofwel, waarom zouden al die zaken niet te regelen zijn zonder dat je iedere keer moet overstappen?
zondag 14 september 2025 om 11:32
Kan jij uitleggen hoe jij dit voor elkaar krijgt?Selune schreef: ↑15-08-2025 22:50Wij hebben vorig jaar evenveel verbruikt als jullie t/m juli, maar dan in een heel jaar en met 3 volwassenen en een jongen van 17. We hebben nu blokverwarming, dus dat rekent anders, maar toen we 2 jaar geleden nog in een rijtjeshuis van 3,5 verdieping woonden was het stroomverbruik per jaar ook rond de 2200 kwh en we gebruikten per jaar zo’n 500-600 m3 gas.
Ik denk dus dat het loont naar jullie verbruik te kijken, waar gaat al dat verbruik inzitten?
zondag 14 september 2025 om 11:33
Egels schreef: ↑15-08-2025 22:55Je verbruik vind ik best aan de hoge kant. Ter vergelijking: zelfde gezinssamenstelling en ik woon in een tussenwoning uit 1978. Verbruik gas is op jaarbasis gemiddeld 500 kuub en verbruik stroom is 1800 kwh.
Omdat je een hoekwoning hebt en ik een tussenwoning is het gas niet eerlijk te vergelijken voor het hele jaar. Maar als ik naar alleen de zomermaanden kijk, dan verbruik ik zo’n 12 kuub per maand waar jij denk ik op het dubbele uitkomt.
Al gevraagd door iemand anders, maar mijn ervaring is dat dit wel de crux is:
- Hoe vaak per dag en hoe lang douchen jullie?
- Welke apparaten staan vaak aan?
- Op hoeveel graden staat de thermostaat ingesteld om te gaan verwarmen?
- Kunnen jullie de thermostaat instellen met een programma zodat ie standaard om bijv. 20:00uur niet meer aanslaat?
Kan jij uitleggen hoe jij op dit verbruik uitkomt?
Ik ben welke stappen ik zou moeten maken.
zondag 14 september 2025 om 11:37
Ik was op vakantie, maar vond je topic wel interessant dus heb het aangekruist.
Ik wil ook nog wat vragen stellen aan anderen.
Wijzelf hebben het afgelopen jaar ongeveer 1200 m3 gas gebruikt en 4000 kWh elektriciteit.
De hoeveelheid is tegengevallen, afgelopen 2 jaar zaten op 1000 m3 per jaar. In januari en februari is het mis gegaan. Wij wonen in een 70-jaren tussenwoning. Het plaatje van het verbruik van gas dat je liet zien, komt deels overeen met dat van ons. Ik zie wel dat in maart en april tezamen wij zo’n ruim 100 m3 lager zitten.
Een deel van het elektriciteit gebruik is wel te verklaren, doordat mijn vrouw nogal van wassen houdt. En verder door spelcomputers en thuiswerken. Het laatste jaar maken wij gebruik van elektrische dekens op de bank en op mijn bureaustoel. Wanneer deze even aangedaan worden, hoeft de verwarming niet hoger gezet te worden.
Bij het gasverbruik zit koken op gas en warmwater gebruik in de keuken nog in.
Energie is al heel lang duur en zal wel steeds duurder worden.
Het makkelijkste is om eerst via een vergelijkssite naar jouw contract te kijken.
Ikzelf heb niet zin om zo maar grote bedragen te spenderen en zaken te vervangen als deze nog goed zijn. Zoals iemand hier ook al aangaf, het levert te weinig op om zomaar bijvoorbeeld een koelkast te vervangen.
Maar van het begin af aan dat ik hier woon, heb ik wel steeds stappen gezet wanneer het logisch was. Ik heb direct isolatiefolie achter de radiatoren gedaan en op 2 slaapkamers een thermostaatknop gezet. Ik heb direct spaarlampen en nooit halogeenverlichting genomen. De kamerthermostaat heb ik direct geprogrammeerd op dag- en nachttemperatuur en aanwezigheid tijdens de dag. Ik werk overigens sinds Corona heel veel thuis.
Toen de cv-ketel stuk ging, heb ik een hr-ketel laten plaatsen en het jaar daarop de spouw met glaswol extra laten isoleren. Dit scheelt heel veel energie. Toen de douchekraan stuk was heb ik een thermostaatkraan erop gezet, dit regelt veel efficiënter en sneller de juiste temperatuur. Inmiddels is de badkamer verbouwd en heb ik ook een douche-wtw pijp (warmteterugwinning) laten plaatsen.
De kozijnen waren een paar jaar geleden inmiddels in slechte staat. Er zat ook enkelglas in en het sluitwerk van de ramen was matig. Dat een aantal geleden hebben we de kozijnen voor een mooie kwaliteit kunststof kozijnen met triple glas vervangen.
Bij het kopen van elektrische apparaten kijk ik naar de combinatie van de kwaliteit, prijs en energieverbruik. Zo hebben wij al heel lang een warmtepompdroger. Ook koelkasten verbruiken tegenwoordig veel minder energie. De ventilatieboxen van tegenwoordig schijnen ook veel minder energie te verbruiken. Het vervangen is geen moeilijke klus.
Momenteel ben ikzelf bezig om de zolder te isoleren en af te werken als een slaapkamer. De verwarming zal na jaren weer worden aangekoppeld, maar nu met thermostaatkraan. Ik ben benieuwd of ik het verschil zal merken.
Voor ideeën zou jij nog eens kijken op:
https://duurzamehuizenroute.nl/ (Binnenkort kan je weer huizen bezoeken.)
https://www.eigenhuis.nl/
https://www.urgenda.nl/themas/bouw/ener ... le-huizen/ (Al pik je er maar 1 punt uit.)
Ik wil ook nog wat vragen stellen aan anderen.
Wijzelf hebben het afgelopen jaar ongeveer 1200 m3 gas gebruikt en 4000 kWh elektriciteit.
De hoeveelheid is tegengevallen, afgelopen 2 jaar zaten op 1000 m3 per jaar. In januari en februari is het mis gegaan. Wij wonen in een 70-jaren tussenwoning. Het plaatje van het verbruik van gas dat je liet zien, komt deels overeen met dat van ons. Ik zie wel dat in maart en april tezamen wij zo’n ruim 100 m3 lager zitten.
Een deel van het elektriciteit gebruik is wel te verklaren, doordat mijn vrouw nogal van wassen houdt. En verder door spelcomputers en thuiswerken. Het laatste jaar maken wij gebruik van elektrische dekens op de bank en op mijn bureaustoel. Wanneer deze even aangedaan worden, hoeft de verwarming niet hoger gezet te worden.
Bij het gasverbruik zit koken op gas en warmwater gebruik in de keuken nog in.
Energie is al heel lang duur en zal wel steeds duurder worden.
Het makkelijkste is om eerst via een vergelijkssite naar jouw contract te kijken.
Ikzelf heb niet zin om zo maar grote bedragen te spenderen en zaken te vervangen als deze nog goed zijn. Zoals iemand hier ook al aangaf, het levert te weinig op om zomaar bijvoorbeeld een koelkast te vervangen.
Maar van het begin af aan dat ik hier woon, heb ik wel steeds stappen gezet wanneer het logisch was. Ik heb direct isolatiefolie achter de radiatoren gedaan en op 2 slaapkamers een thermostaatknop gezet. Ik heb direct spaarlampen en nooit halogeenverlichting genomen. De kamerthermostaat heb ik direct geprogrammeerd op dag- en nachttemperatuur en aanwezigheid tijdens de dag. Ik werk overigens sinds Corona heel veel thuis.
Toen de cv-ketel stuk ging, heb ik een hr-ketel laten plaatsen en het jaar daarop de spouw met glaswol extra laten isoleren. Dit scheelt heel veel energie. Toen de douchekraan stuk was heb ik een thermostaatkraan erop gezet, dit regelt veel efficiënter en sneller de juiste temperatuur. Inmiddels is de badkamer verbouwd en heb ik ook een douche-wtw pijp (warmteterugwinning) laten plaatsen.
De kozijnen waren een paar jaar geleden inmiddels in slechte staat. Er zat ook enkelglas in en het sluitwerk van de ramen was matig. Dat een aantal geleden hebben we de kozijnen voor een mooie kwaliteit kunststof kozijnen met triple glas vervangen.
Bij het kopen van elektrische apparaten kijk ik naar de combinatie van de kwaliteit, prijs en energieverbruik. Zo hebben wij al heel lang een warmtepompdroger. Ook koelkasten verbruiken tegenwoordig veel minder energie. De ventilatieboxen van tegenwoordig schijnen ook veel minder energie te verbruiken. Het vervangen is geen moeilijke klus.
Momenteel ben ikzelf bezig om de zolder te isoleren en af te werken als een slaapkamer. De verwarming zal na jaren weer worden aangekoppeld, maar nu met thermostaatkraan. Ik ben benieuwd of ik het verschil zal merken.
Voor ideeën zou jij nog eens kijken op:
https://duurzamehuizenroute.nl/ (Binnenkort kan je weer huizen bezoeken.)
https://www.eigenhuis.nl/
https://www.urgenda.nl/themas/bouw/ener ... le-huizen/ (Al pik je er maar 1 punt uit.)
zondag 14 september 2025 om 11:51
Wij zitten bij Eneco en hebben verleden week onze jaarafrekening gekregen.
Wij betaalden 198 Euro p/m en gaan terug naar 185 Euro.
Met het verrekenen van het termijnbedrag krijgen wij nog 106 Euro terug.
Ons verbruik is 2 personen portiekflat 4 hoog, bovenste etage:
2100 kWh
1013 m3
En wij doen echt niet overdreven zuinig, zeker niet met douchen.(gas)
Wel heb ik overal de stekker van uit van apparaten die niet in gebruik zijn.
Oh ja, en de monteur heeft 2 jaar terug de cv ketel op eco stand gezet.
Wij betaalden 198 Euro p/m en gaan terug naar 185 Euro.
Met het verrekenen van het termijnbedrag krijgen wij nog 106 Euro terug.
Ons verbruik is 2 personen portiekflat 4 hoog, bovenste etage:
2100 kWh
1013 m3
En wij doen echt niet overdreven zuinig, zeker niet met douchen.(gas)
Wel heb ik overal de stekker van uit van apparaten die niet in gebruik zijn.
Oh ja, en de monteur heeft 2 jaar terug de cv ketel op eco stand gezet.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 14 september 2025 om 18:29
Wij wonen ook in een hoekwoning uit begin jaren 80, maar wij hebben een aanbouw van 3 meter breed over de gehele lengte van onze woning voor de gehele hoogte dus onze woning is zeker 1,5 keer zo groot als een normale hoekwoning.
Wij zijn met 2 volwassenen en 4 pubers tussen 12 en 18 jaar.
Wij zitten bij Vattenfall (variabel contract) en betalen 250 euro per maand. Afgelopen jaarrekening kregen we bijna 100 euro terug.
Omdat we al langer klant zijn krijgen we wel 'blijven loont' 25% korting.
Ons verbruik in dezelfde periode als jouw plaatjes:
Gas: 610
Elektra: 2820
Wij koken elektrisch dus dat scheel qua qua. Beneden hebben we vloerwarming en op de bovenetages hebben we de verwarming meestal niet aan staan. We hebben overal gevelisolatie, dakisolatie en tripleglas. We hebben een A++ vaatwasser, wasmachine en en droger. Deze apparaten zetten we ook altijd aan in de eco stand.
We hebben wel veel elekrische apparaten (iedereen een eigen laptop en telefoon) en koken elektrisch (inductiekookplaat, oven en/of airfryer).
Wij zitten bij Vattenfall (variabel contract) en betalen 250 euro per maand. Afgelopen jaarrekening kregen we bijna 100 euro terug.
Wij koken elektrisch dus dat scheel qua qua. Beneden hebben we vloerwarming en op de bovenetages hebben we de verwarming meestal niet aan staan. We hebben overal gevelisolatie, dakisolatie en tripleglas. We hebben een A++ vaatwasser, wasmachine en en droger. Deze apparaten zetten we ook altijd aan in de eco stand.
We hebben wel veel elekrische apparaten (iedereen een eigen laptop en telefoon) en koken elektrisch (inductiekookplaat, oven en/of airfryer).
zondag 14 september 2025 om 18:38
Wat een hoog verbruik inderdaad.
Ik weet dat wij bijzonder laag verbruik hebben. In 2025 tot nu toe 83m³ gas en 674 kWh aan stroom. Wij zijn met z'n tweeën en wonen in een appartement op de bovenste etage.
Toen wij net in ons huis woonden, viel het ons op dat we altijd gas verbruikten, ook als we niet thuis waren. We kwamen er toen achter dat de CV op de Comfort-stand stond, dat zorgt ervoor dat je bijna meteen warm water hebt, maar het kostte ook een paar kuub gas om dat continu te hebben. We hebben toen de CV op de Eco-stand gezet en dat scheelde bij ons al flink in het verbruik.
Ik weet dat wij bijzonder laag verbruik hebben. In 2025 tot nu toe 83m³ gas en 674 kWh aan stroom. Wij zijn met z'n tweeën en wonen in een appartement op de bovenste etage.
Toen wij net in ons huis woonden, viel het ons op dat we altijd gas verbruikten, ook als we niet thuis waren. We kwamen er toen achter dat de CV op de Comfort-stand stond, dat zorgt ervoor dat je bijna meteen warm water hebt, maar het kostte ook een paar kuub gas om dat continu te hebben. We hebben toen de CV op de Eco-stand gezet en dat scheelde bij ons al flink in het verbruik.
zondag 14 september 2025 om 18:44
Ons gasverbruik is in de maanden april t/m augustus 3 of 4 m³ gas per maand geweest. Bij jullie is dat in april nog bijna 100 en in de andere maanden rond de 40. Dat is 10x zoveel als bij ons.
Hebben jullie in april de verwarming nog aan? Daar kun je wellicht nog iets in winnen. En in de andere maanden? Verwarm je in de zomermaanden?
Want 40 m³ gas terwijl je niet stookt, vind ik echt veel als ik het vergelijk met ons normale verbruik van 3 m³ in de zomer.
Hebben jullie in april de verwarming nog aan? Daar kun je wellicht nog iets in winnen. En in de andere maanden? Verwarm je in de zomermaanden?
Want 40 m³ gas terwijl je niet stookt, vind ik echt veel als ik het vergelijk met ons normale verbruik van 3 m³ in de zomer.
zondag 14 september 2025 om 19:03
Het is echt bijna niet te vergelijken met elkaar. Als je een appartement hebt scheelt dat enorm in stookkosten. Heb je een oude woning dan betaal je veel meer. Heb je openslaande deuren in je huiskamer? Heb je overal triple glas? Gebruik je een cv of heb je misschien een houtkachel. Is je vloer geïsoleerd? Is je dak geïsoleerd? Dat maakt echt ontzettend veel uit. Veel meer dan een andere energieaanbieder.
zondag 14 september 2025 om 20:39
Wilde net zeggen. Wij zitten met 2 personen op ong. 21 m3 per maand in juni, juli, augustus. We stoken dan niet uiteraard. Dus is van douchen en klein beetje koken. (cw5 ketel is helaas niet heel erg zuinig voor warm water, beetje overbemeten voor onze situatie). Maar 3 m3 is wel extreem weinig.
Heb je dan een elektrische boiler voor je warm water?
.
zondag 14 september 2025 om 22:19
Nou inderdaad. Douchen kost per 5 minuten ongeveer 0.2 m3 gas. Met 30 dagen douchen ben je dan al 6 m3 kwijt. En dat is pp. Dan zou je met 2 dus 2,5 minuut douchen per dag.
zondag 14 september 2025 om 22:27
Lang niet iedereen doucht elke dag. En het hangt heel erg af van de douchekop en hoe ver je de kraan opendraait.Irregular_Choice schreef: ↑14-09-2025 22:19Nou inderdaad. Douchen kost per 5 minuten ongeveer 0.2 m3 gas. Met 30 dagen douchen ben je dan al 6 m3 kwijt. En dat is pp. Dan zou je met 2 dus 2,5 minuut douchen per dag.
maandag 15 september 2025 om 00:02
Maar zelfs als je dus niet elke dag zou douchen, is het heel weinig. Het zijn 15 douchebeurten van 5 minuten, per maand. Voor 2 personen. Met dit verbruik zou je dan dus 7 keer per maand douchen? Of om de dag misschien, als je heel kort doucht. En dan zou je onder een pisstraaltje staan elke keer? Want dit is alleen douchen. Nooit eens een pan afwassen met heet water, of een sopje maken om de badkamer of toilet te poetsen. Geen vloer dweilen met heet water, noem maar op.
maandag 15 september 2025 om 02:24
In 2023 gebruikte ik zo’n 1150m3 gas in mijn huis uit 1915. Er werd alleen beneden (vloerverwarming) gestookt, boven hingen toen al airco’s.
Vorig jaar oktober in de woonkamer een airco geplaatst en daarmee sloot 2024 met een gasverbruik van 865 m3.
Nu is het verbruik tot op dit moment in het jaar 315 m3 waarbij we tot juli met z’n drieën woonden en sindsdien zonder het kind dat heeeeeel vaak en lang douchte.
Zoals iemand al schreef, met z’n twee is bij dagelijks douchen het verbruik voor douchewater zo’n 12m3 per maand, er wordt inductie gekookt en warm water in de keuken gaat via de quooker.
Als het echt koud is in december en januari is de warmte van de cv prettiger vinden wij, maar voor- en najaar zijn prima te doen met alleen de airco.
Kan jouw airco verwarmen dan kan dat wellicht helpen dus.
Uiteraard gebruiken we nu meer kwh, maar met zonnepanelen en een dynamisch contract, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van de goedkope uren, (werk veel thuis) kost dat zo’n 40 euro per maand. En dat is dan inclusief het regelmatig laden van een hybride auto.
En ja, dat zal na 2026 vast een ander kostenplaatje worden, maar dan wordt een thuisbatterij wellicht interessant. Vanaf 2027 schijnt er voor thuisbatterijen ISDE subsidie mogelijk te zijn.
Tip: installeer een p1 meter, waardoor je veel inzicht krijgt in je gebruik.
Vorig jaar oktober in de woonkamer een airco geplaatst en daarmee sloot 2024 met een gasverbruik van 865 m3.
Nu is het verbruik tot op dit moment in het jaar 315 m3 waarbij we tot juli met z’n drieën woonden en sindsdien zonder het kind dat heeeeeel vaak en lang douchte.
Zoals iemand al schreef, met z’n twee is bij dagelijks douchen het verbruik voor douchewater zo’n 12m3 per maand, er wordt inductie gekookt en warm water in de keuken gaat via de quooker.
Als het echt koud is in december en januari is de warmte van de cv prettiger vinden wij, maar voor- en najaar zijn prima te doen met alleen de airco.
Kan jouw airco verwarmen dan kan dat wellicht helpen dus.
Uiteraard gebruiken we nu meer kwh, maar met zonnepanelen en een dynamisch contract, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van de goedkope uren, (werk veel thuis) kost dat zo’n 40 euro per maand. En dat is dan inclusief het regelmatig laden van een hybride auto.
En ja, dat zal na 2026 vast een ander kostenplaatje worden, maar dan wordt een thuisbatterij wellicht interessant. Vanaf 2027 schijnt er voor thuisbatterijen ISDE subsidie mogelijk te zijn.
Tip: installeer een p1 meter, waardoor je veel inzicht krijgt in je gebruik.
maandag 15 september 2025 om 07:13
Bij ons is gas ook alleen douchen in de zomer, want we koken elektrisch en hebben ook een boilertje in de keuken. Wel hebben we met 2 personen ongeveer 10 kb gas in die maanden. Ik douche niet elke dag, mijn vriend is een dagelijkse langdoucher. Dus het is inderdaad weinig, maar niet onmogelijk als je beide niet dagelijks doucht.Irregular_Choice schreef: ↑15-09-2025 00:02En dan zou je onder een pisstraaltje staan elke keer? Want dit is alleen douchen. Nooit eens een pan afwassen met heet water, of een sopje maken om de badkamer of toilet te poetsen. Geen vloer dweilen met heet water, noem maar op.
maandag 15 september 2025 om 07:20
Ik heb niet alles gelezen TO, maar inderdaad, lees de tips van milieucentraal.
En jouw geval zou ik iemand laten kijken naar jullie huis die advies kan geven om het energiezuiniger te maken en jullie meer inzicht te geven. Per maatregel bekijken wat het oplevert: gevelisolatie, dakisolatie, nieuwe ramen, ander verwarming systeem, wtw etc. Zonnepanelen zijn gemiddeld met de huidige plannen voor stoppen van saldering nu minder gunstig dan voorheen. Maar misschien is het met jullie verbruik anders en zijn per kamer bestuurde airco's met zonnepanelen een goede uitkomst.
En iemand wilde geen trui aan, wat draag je dan in de winter? Een T-shirt? Hoe hoog zet je de thermostaat dan? Ik kan me daar niks bij voorstellen.
En jouw geval zou ik iemand laten kijken naar jullie huis die advies kan geven om het energiezuiniger te maken en jullie meer inzicht te geven. Per maatregel bekijken wat het oplevert: gevelisolatie, dakisolatie, nieuwe ramen, ander verwarming systeem, wtw etc. Zonnepanelen zijn gemiddeld met de huidige plannen voor stoppen van saldering nu minder gunstig dan voorheen. Maar misschien is het met jullie verbruik anders en zijn per kamer bestuurde airco's met zonnepanelen een goede uitkomst.
En iemand wilde geen trui aan, wat draag je dan in de winter? Een T-shirt? Hoe hoog zet je de thermostaat dan? Ik kan me daar niks bij voorstellen.
sjakie wijzigde dit bericht op 15-09-2025 07:23
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
4.92% gewijzigd
maandag 15 september 2025 om 08:18
Die € 250 per maand vind ik vrij fors gezien je verbruik. Variabele contracten zijn relatief gezien de duurste contracten ondanks die vaste klanten korting, heb je voor de grap al eens vergeleken op bijv. gaslicht.com?sassie24 schreef: ↑14-09-2025 18:29Wij wonen ook in een hoekwoning uit begin jaren 80, maar wij hebben een aanbouw van 3 meter breed over de gehele lengte van onze woning voor de gehele hoogte dus onze woning is zeker 1,5 keer zo groot als een normale hoekwoning.
Voor variabele contracten is zelfs al een massaclaim opgestart, ook daar zou je eens naar kunnen kijken. O.a. de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis doen hieraan mee.
maandag 15 september 2025 om 08:37
Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik reageer toch. Ik vind je vraag wel erg algemeen, zeker gezien je latere uitgebreide post waarin je zegt zelf al veel te doen.
Ik heb zelf de laatste jaren onder de 500 m3 gezeten (tussenwoning uit 2014) en 1000 kWh. Isolatie was dus al prima, al heb ik nog best wat kieren gedicht. Boven stook ik sowieso al nooit, drangertje op de tussendeur in de winter, ketel op de eco-stand is ook een goede tip, net als iedere graad die je minder stookt, uurtje eerder lager zetten, etc. Ik zou nog kunnen besparen met een WTW op de ventilatie maar daarvan zijn de kosten erg hoog.
Mijn grootste besparing komt echter door de overgang (bij mezelf dus): ineens 0,0 warmtetolerantie dus weinig stoken en lauw douchen om maar geen opvliegers op te wekken. Daar heb jij dus weinig aan.

Ik denk zelf dat die zolderisolatie die je nu uit aan het voeren bent best wat zal doen met je energierekening. Volgens mij ben je verder prima bezig! Qua wassen, tjsa, ik draai alleen volle trommels op lage temperaturen en heb sowieso niet zoveel was.
maandag 15 september 2025 om 09:38
In elke gemeente kun je gratis een energiecoach aan huis krijgen. De coach loopt met jou samen je hele huis door en kijkt waar je kunt besparen.
Voor je je druk gaat maken om je verbruik en hoe je dat kunt indammen, zou ik eerst eens gaan kijken waar die energie ongemerkt heenvloeit. Want je verbruik is aan de hoge kant, maar ook weer niet zo extreem.
In de jaren '80 moest er veel gebouwd worden, maar aan isolatie deden ze nog niet. Hoe is dat bij jou huis gesteld? Onderzoek de volgende zaken:
Heb je enkel- of dubbelglas? Hoe oud is je dubbelglas? Op de ramen verlies je de meeste energie en vervangen voor goed dubbelglas hoeft niet extreem duur te zijn.
Heb je roosters in de ramen? Lucht je goed? Luchten moet vaker en langer dan je denkt en als je roosters hebt, zet ze dan open. Als je daar tocht van krijgt? Zet ze in elk geval open als je niet in de kamer bent. Vochtige lucht kost veel meer energie om te verwarmen. In het verlengde daarvan: heb je goede afzuiging in de badkamer, of is die klam na het douchen? Zorg voor afzuiging.
Is het dak en/of de fundering geisoleerd? Zijn de spuwmuren geisoleerd? Begin met het dak, doe dan de noord- en oostmuur, vervolgens de vloer en als laatste de zuid- en westmuur.
Je schrijft dat jullie stoken met heteluchtverwarming. Laat het systeem eens nakijken door een installateur uit de buurt. Vooral uit de buurt! Die kent je huis en weet wat wel en niet haalbaar is. Niet bang zijn dat het duur is. Je bent zelf als jaren op zoek naar goede roosters, dat heeft je meer gekost.
Hoe oud is de ketel? Ouder dan 12 jaar? Laat hem vervangen, die kosten heb je met jouw verbruik binnen 2 winters terugverdient.
Laat voorlopig de zonnepanelen, warmtepompen en wtw-installaties zitten. Zolang je huis niet goed geisoleerd is, gaan die jou niet helpen om je verbruik terug te verdienen.
Die heteluchtverwarming van jou is een heikel punt. Vervangen kost goud, en heeft waarschijnlijk niet je voorkeur. Toch kan een goede installateur door hem schoon te maken en passende roosters te plaatsen en opnieuw inregelen best een groot verschil in verbruik maken.
Ondertussen zijn veel tips over wat je nu kunt doen al gegeven. En die zijn ook goed, maar neem zeker de bouwkundige staat van je huis onder de loep, zodat je op de lange termijn goede keuzes maakt. Succes!
Voor je je druk gaat maken om je verbruik en hoe je dat kunt indammen, zou ik eerst eens gaan kijken waar die energie ongemerkt heenvloeit. Want je verbruik is aan de hoge kant, maar ook weer niet zo extreem.
In de jaren '80 moest er veel gebouwd worden, maar aan isolatie deden ze nog niet. Hoe is dat bij jou huis gesteld? Onderzoek de volgende zaken:
Heb je enkel- of dubbelglas? Hoe oud is je dubbelglas? Op de ramen verlies je de meeste energie en vervangen voor goed dubbelglas hoeft niet extreem duur te zijn.
Heb je roosters in de ramen? Lucht je goed? Luchten moet vaker en langer dan je denkt en als je roosters hebt, zet ze dan open. Als je daar tocht van krijgt? Zet ze in elk geval open als je niet in de kamer bent. Vochtige lucht kost veel meer energie om te verwarmen. In het verlengde daarvan: heb je goede afzuiging in de badkamer, of is die klam na het douchen? Zorg voor afzuiging.
Is het dak en/of de fundering geisoleerd? Zijn de spuwmuren geisoleerd? Begin met het dak, doe dan de noord- en oostmuur, vervolgens de vloer en als laatste de zuid- en westmuur.
Je schrijft dat jullie stoken met heteluchtverwarming. Laat het systeem eens nakijken door een installateur uit de buurt. Vooral uit de buurt! Die kent je huis en weet wat wel en niet haalbaar is. Niet bang zijn dat het duur is. Je bent zelf als jaren op zoek naar goede roosters, dat heeft je meer gekost.
Hoe oud is de ketel? Ouder dan 12 jaar? Laat hem vervangen, die kosten heb je met jouw verbruik binnen 2 winters terugverdient.
Laat voorlopig de zonnepanelen, warmtepompen en wtw-installaties zitten. Zolang je huis niet goed geisoleerd is, gaan die jou niet helpen om je verbruik terug te verdienen.
Die heteluchtverwarming van jou is een heikel punt. Vervangen kost goud, en heeft waarschijnlijk niet je voorkeur. Toch kan een goede installateur door hem schoon te maken en passende roosters te plaatsen en opnieuw inregelen best een groot verschil in verbruik maken.
Ondertussen zijn veel tips over wat je nu kunt doen al gegeven. En die zijn ook goed, maar neem zeker de bouwkundige staat van je huis onder de loep, zodat je op de lange termijn goede keuzes maakt. Succes!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in