Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
Ik ben al sinds begin januari met afvallen begonnen.
Per 13 maart met behulp van Mounjaro.

Op dit moment zit ik (onder) mijn streefgewicht, en ben ik aan het afbouwen.
Dat is lastiger gezegd dan gedaan. (aangezien ik nog steeds afval).

Ik zit nu op 3,75 en heb besloten (in samenspraak met de dietiste) om elke 2 weken te gaan prikken.

De eerst volgende prik de 26e zijn en 2.5 mg.
Ik ben aan het wachten tot ik iets voel :biggrin:

Zaterdagochtend mijn eerste prik mounjaro gezet. (2,5 mg)
Mijn medicatie-autobiografie:

In december 2024 gestart met Ozempic. 9 kilo afgevallen. Zwanger geraakt en gestopt. Toen weer 2,3 kilo aangekomen. Miskraam gehad en daarna kreeg ik geen Ozempic meer voorgeschreven. Tijdje Saxenda gebruikt, maar dat deed niks voor mij.

Sinds eind juni gebruik in Mounjaro. Vorige week opgehoogd naar 5 mg.
Inmiddels 15 kilo kwijt in totaal.

In de tussentijd ben ik meer gaan sporten, ben het zelfs leuk gaan vinden en nodig gaan hebben.

Het is mijn doel uiteindelijk te stoppen met de medicatie, hopelijk lukt dat.
Ordinaire tvp
28 juli begonnen met Mounjaro (via Yazen); 6 kilo afgevallen.
Ik schrijf en lees hier ook graag weer mee! Ik gebruik Mounjaro (sinds eind juni) en zit nu op 5 mg.
Ik schrijf ook weer mee! Ik gebruik Mounjaro via Yazen sinds 25 juli 2025. Ik zit nu op -7,9 kilo en gebruik 3,75 mg (verdeeld over 1x 2,5 op vrijdag en 1x 1,25 op dinsdag).
Ik lees vooral mee :-) Mounjaro half april begonnen, voor vakantie zat ik op 10mg
Nu op vakantie nog een week en denk dat ik weer start op 5 mg als ik thuis ben.
Was 24 kg kwijt even zien wat de weegschaal straks zegt :)
Ik ben in februari begonnen met Mounjaro en nu ongeveer 25 kg kwijt.
Nog ongeveer 18-20 kg te gaan dus ik ben er nog lang niet maar wel heel blij dat ik dit alvast bereikt hebt.
Net 1,5 week gestart met Wegovy via de huisarts (wel zelf betalen). 1e keer 0,25 gespoten en zaterdag 0,125. Ondertussen 3kg lichter.
Zody_22 schreef:
15-09-2025 13:34
Ik lees vooral mee :-) Mounjaro half april begonnen, voor vakantie zat ik op 10mg
Nu op vakantie nog een week en denk dat ik weer start op 5 mg als ik thuis ben.
Was 24 kg kwijt even zien wat de weegschaal straks zegt :)
Huh? 10 mg? Is dat niet een beetje veel? Geen ervaring met Mounjaro hoor maar het klinkt iig als veel.
Fijne vakantie nog!
Saelle1 schreef:
15-09-2025 13:56
Ik ben in februari begonnen met Mounjaro en nu ongeveer 25 kg kwijt.
Nog ongeveer 18-20 kg te gaan dus ik ben er nog lang niet maar wel heel blij dat ik dit alvast bereikt hebt.
Meer dan de helft al kwijt dus. Goed hoor en gefeliciteerd met dat nu al mooie resultaat!
Fibonaci schreef:
15-09-2025 14:18
Net 1,5 week gestart met Wegovy via de huisarts (wel zelf betalen). 1e keer 0,25 gespoten en zaterdag 0,125. Ondertussen 3kg lichter.
Had je bijwerkingen op 0,25 mg? En gaat dat beter met 0,125? Ik ben zelf met maar 0,05 mg Ozempic begonnen ivm gevoeligheid van medicatie en daarnaast wil ik kijken of microdosing ook iets voor mijn adhd en depressieve klachten doet.
Had het eigenlijk niet verwacht maar ben al bijna 2 kilo kwijt op die kleine dosis. Nagenoeg geen foodnoise (snaai noise in mijn geval), moet zelfs opletten of ik wel voldoende eet.
Onderkoffer schreef:
15-09-2025 14:22
Huh? 10 mg? Is dat niet een beetje veel? Geen ervaring met Mounjaro hoor maar het klinkt iig als veel.
Fijne vakantie nog!

Gekke reactie als je er geen ervaring mee hebt.
Het ophogen in dosering kun je niet met jouw Wegovy vergelijken.
Vorig jaar ben ik met Saxenda ruim 20 kilo afgevallen, de dosering is toen nooit hoger gegaan dan 1.2.
Na een pauze van een half jaar ben ik nu weer bezig om de laatste 10 á15 kilo eraf te krijgen.
Buiten constipatie weinig bijwerkingen.
Ik betaal het overigens zelf.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Onderkoffer schreef:
Fijne vakantie nog!
Bij Mounjaro begin je met 2,5mg en kan je in principe elke maand met 2,5mg ophogen tot 15mg totaal.
Je hoeft niet elke maand op te hogen en sommige mensen blijven heel lang op de lagere dosissen zitten omdat het goed werkt maar bij andere mensen is het pas effectief bij hogere dosissen of werkt het na een poosje minder goed.
Ik zit zelf op 7,5mg.
Onderkoffer schreef:
15-09-2025 14:23
Meer dan de helft al kwijt dus. Goed hoor en gefeliciteerd met dat nu al mooie resultaat!
Dank je, van het zomer ging het even een poosje wat minder goed (veel onregelmatige dagen, vakantie) maar de laatste weken gaat het weer de goede kant op!
Onderkoffer schreef:
Fijne vakantie nog!
Je hebt het antwoord al gekregen is idd andere dosering dan de wegovy, dank je wel , ben benieuwd na een paar weken niet gebruiken wat dat zo weer doet.

Voor de andere ik zie mooie resultaten , succes allemaal
Ik ben er ook weer :hello:

Saxenda, sinds september 2024 (via huisarts).
Huidige doses 1,8.
Ben nu 23,5% van mijn startgewicht kwijt.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Mag ik vragen hoe duur Mounjaro is als je het niet vergoed krijgt?
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Azura schreef:
15-09-2025 17:18
Mag ik vragen hoe duur Mounjaro is als je het niet vergoed krijgt?
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... irzepatide
Onderkoffer schreef:
15-09-2025 14:30
Had je bijwerkingen op 0,25 mg? En gaat dat beter met 0,125? Ik ben zelf met maar 0,05 mg Ozempic begonnen ivm gevoeligheid van medicatie en daarnaast wil ik kijken of microdosing ook iets voor mijn adhd en depressieve klachten doet.
Had het eigenlijk niet verwacht maar ben al bijna 2 kilo kwijt op die kleine dosis. Nagenoeg geen foodnoise (snaai noise in mijn geval), moet zelfs opletten of ik wel voldoende eet.
Ik had na de 0,25 idd last van een dag flinke bijwerkingen: hoofdpijn en spugen. Maar, ik had ook veel te veel gegeten vermoed ik (heel vies avondeten met schoonouders dat ik tegen heug en meug had gepropt). Bijwerkingeh waren vlot weg, maar de rest van de week ZO geen behoefte aan eten dat ik met hangen en wurgen er 1000 kcal in kreeg. Verder voelde ik me echt prima, alleen gewoon geen trek en na 3 happen echt klaar met eten. Nu 0,125 en dat gaat tot nu toe goed. Geen bijwerkingen, wel honger, maar gewoon normale tijden normale porties. Geen idee of ik dit tot vrijdag zo volhoud. Maar als dat lukt blijf ik wel even op 0,125 denk ik. Ik wil graag afvallen, maar hoef niet te crashen.
Oh en gaaf dat dit al effect heeft onderkoffer!
Bedankt!
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven