Geld & Recht alle pijlers

Gas en elektra, zo duur!?

15-08-2025 22:24 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben echt een leek op dit gebied.
We zitten momenteel bij Greenchoise en betalen maandelijks €275,-.
Echter kregen we vorig jaar nog een eind afrekening van ruim €500,- extra omdat we dus meer verbruikt hadden dan dat we hadden betaald.

Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en een kind van 1 jaar en we wonen in een hoekwoning uit 1980.

We zijn nu contract vrij en wil graag kijken wat het voordeligst is en waar ik op moet letten.

Ik wil uiteraard niet weer €500,- bijbetalen maar zie nu al aan de statistieken dat we méér verbruiken als vorig jaar.
Heteluchtverwarming is hopeloos onvoordelig. Wij hadden het in ons vorige huis. Hele fijne warmte, maar je verbruikt je het ongeluk. We hebben nog wel de ketel laten vervangen (was 35 jaar oud... die dingen gaan ook niet stuk), dat maakte een beetje verschil, maar het bleef onvoordelig.
Dus je kunt vast van alles aanpassen en je verbruik iets verminderen, maar zolang je heteluchtverwarming houd, blijf je een grootverbruiker.
Duifje zegt het goed: die heteluchtverwarming kost je goud.
Ik zou een energiecoach en een installateur voor de verwarming uitnodigen om eens met je mee te denken.
Maar start met isoleren en goed ventileren Wat je ook doet, elke investering die je doet, telt bij goede isolatie dubbel zo hard mee.
1 glas
2 dak
3 vloer begane grond en spouwmuren
Jellybean schreef:
15-09-2025 08:37
Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik reageer toch. Ik vind je vraag wel erg algemeen, zeker gezien je latere uitgebreide post waarin je zegt zelf al veel te doen.

Ik heb zelf de laatste jaren onder de 500 m3 gezeten (tussenwoning uit 2014) en 1000 kWh. Isolatie was dus al prima, al heb ik nog best wat kieren gedicht. Boven stook ik sowieso al nooit, drangertje op de tussendeur in de winter, ketel op de eco-stand is ook een goede tip, net als iedere graad die je minder stookt, uurtje eerder lager zetten, etc. Ik zou nog kunnen besparen met een WTW op de ventilatie maar daarvan zijn de kosten erg hoog.

Mijn grootste besparing komt echter door de overgang (bij mezelf dus): ineens 0,0 warmtetolerantie dus weinig stoken en lauw douchen om maar geen opvliegers op te wekken. Daar heb jij dus weinig aan. ;-)

Ik denk zelf dat die zolderisolatie die je nu uit aan het voeren bent best wat zal doen met je energierekening. Volgens mij ben je verder prima bezig! Qua wassen, tjsa, ik draai alleen volle trommels op lage temperaturen en heb sowieso niet zoveel was.

Mijn vraag is inderdaad algemeen. Een aantal personen gaf ongeveer de volgende reactie; "We wonen met 4 man/vrouw in een jaren 70 huis, verbruiken 550m3 gas en 2000 kWh elektriciteit."
Elektrische verwarming, warmtepomp of verwarmen met airco is dan volgens mij niet van toepassing. Ik denk dan er wordt koud gedoucht, de verwarming staat op 10 graden. Of is er misschien toch iets slims of iets anders gedaan?? En daar ben ik op zoek naar.

Ter aanvulling op mijn eerdere reactie: Op de slaapkamers staat bij ons eigenlijk de verwarming niet meer aan. Wij hebben tripple glas en de warmte komt van beneden. Op één slaapkamer moet nog wel een thermostaatkraan op de radiator, wanneer we door gaan schuiven qua slaapkamers binnen het huis. Huidige radiatorkraan werkt niet.
Ik heb ook de temperatuur van de cv-ketel omlaag gezet op maximum 60 graden. Wanneer de zolder klaar is, wil naar de 50 graden toe indien mogelijk. Let op. Dit geldt niet voor het warm water.
En afhankelijk van de situatie wil ik, misschien ook wel naar een constante temperatuur.
@reneviva, ik neem sommige reacties met een korreltje zout.
In de app van je energieleverancier kun je ook vinden wat vergelijkbare huishoudens verbruiken. Dat geeft waarschijnlijk een eerlijker beeld.
En je verbruik is afhankelijk van zoveel variabelen, dat vergelijken sowieso lastig is.

Wij hadden boven al airco, die gebruiken we puur om te koelen in de zomer.
We hebben dit jaar ook beneden een airco
laten installeren en willen die vooral gaan gebruiken om te verwarmen.
Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.
girasole3 schreef:
14-09-2025 19:19
@Pilea, douchen jullie op een sportschool ofzo?
Wij zijn over het algemeen ook met z’n tweeën, maar 3 m3 gas per maand is wel heel erg weinig.
Wij douchen allebei meestal 2x per week denk ik, in de zomer vaker. We douchen niet lang. We hebben een waterbesparende douchekop, dus dat scheelt wellicht. Daarnaast hebben we een zonneboiler, al is die al 30 jaar oud en we hebben geen inzage in de opbrengsten, dus we hebben geen idee of die echt wat doet. Maar als ik zo zie hoe vele meer andere mensen gebruiken, maakt dat misschien toch nog behoorlijk verschil.

Verder koken we ook op gas. We wassen ook elke dag af, dan gebruiken we heet water uit de kraan, maar dat is maar 1 teiltje, dus dat is goed te overzien.
Die zonneboiler maakt echt wel uit. Die hadden wij in ons vorige huis ook.
Zeker in de zomer scheelt dat heel veel.
Dat is dan denk ik de verklaring voor ons lage verbruik in de zomer.

En in de winter stoken we in principe tot 17 graden en alleen af en toe tot 18 of heel soms 19 graden. We stoken alleen in de woonkamer. En we hebben een goed geïsoleerd huis, wel oud dubbel glas, maar verder heel prima. Het huis is ook zo gebouwd dat áls de zon schijnt, het binnen no time een paar graden opwarmt. Dus als de zon schijnt in de winter, scheelt dat ook (veel) stoken.
Wauw! Jullie verbruik ik best hoog.
Ik zou kijken of je iets aan het gasverbruik kan doen. Een lagere temperatuur bijvoorbeeld 19 graden.

Wij betalen €200 euro en krijgen eind maart 2026 een flink bedrag terug. (Een jaar contract)

Geen zonnepanelen, een huis uit 1986 en een tussenwoning.

We hebben vloerverwarming (gas) in de herfst/winter/lente en gebruiken in de zomer bijna elke avond de Airco en plafond ventilator en we koken op stroom.

Ik werk 2/3 dagen thuis dus veel gebruik van de cooker en stroom.

Ons verbruik is 874 m3 gas en 3478 khw! (Jaarnota cijfers maart 2025)
2 volwassenen en 1 kindje van 6 jaar.
Wij zitten echt onder het gemiddelde kwa stroom en gas
girasole3 schreef:
15-09-2025 17:00

En de mensen die wel veel gebruiken posten dat niet, na al die lage getallen.

Ik zal dat van ons ook even vermelden voor 2024: geen gas, 9500 kWh stroom van het net + 1350 kWh van onze zonnepanelen verbruikt. (En daarnaast 8300 kWh teruggeleverd). Totale kosten: 565 euro (voor heel 2024 dus). Plus nog voor ongeveer 500 euro pellets voor onze pelletkachel.
Die lage rekening is natuurlijk ook alleen maar omdat je nog mag salderen.

Sowieso , 8500 teruglevering… Behoorlijk fors…. Dit soort gevallen is de reden dat de saldering eraf gaat. Mensen gaan energiemaatschappij spelen en dat is niet houdbaar..

Je gaat straks natuurlijk fors meer betalen.
Mbree schreef:
16-09-2025 00:14
Die lage rekening is natuurlijk ook alleen maar omdat je nog mag salderen.

Sowieso , 8500 teruglevering… Behoorlijk fors…. Dit soort gevallen is de reden dat de saldering eraf gaat. Mensen gaan energiemaatschappij spelen en dat is niet houdbaar..

Je gaat straks natuurlijk fors meer betalen.

Nee. Ik heb een dynamisch energiecontract. Er verandert niet veel voor mij als het salderen wegvalt. Ik saldeer nu ook per uur.
Mariana schreef:
16-09-2025 00:35
Nee. Ik heb een dynamisch energiecontract. Er verandert niet veel voor mij als het salderen wegvalt. Ik saldeer nu ook per uur.
Ai, das niet waar. Je mist de energiebelasting en btw daarop. Dat is ruim 12 cent per kWh die je wel gaat betalen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Mariana schreef:
15-09-2025 23:57
Ik zal dat van ons ook even vermelden voor 2024: geen gas, 9500 kWh stroom van het net + 1350 kWh van onze zonnepanelen verbruikt. (En daarnaast 8300 kWh teruggeleverd). Totale kosten: 565 euro (voor heel 2024 dus). Plus nog voor ongeveer 500 euro pellets voor onze pelletkachel.
Ik vind je verbruik best hoog trouwens. Groot huis of een elektrische auto?
kleinezon wijzigde dit bericht op 16-09-2025 08:49
2.88% gewijzigd
reneviva schreef:
15-09-2025 16:41
Mijn vraag is inderdaad algemeen. Een aantal personen gaf ongeveer de volgende reactie; "We wonen met 4 man/vrouw in een jaren 70 huis, verbruiken 550m3 gas en 2000 kWh elektriciteit."
Elektrische verwarming, warmtepomp of verwarmen met airco is dan volgens mij niet van toepassing. Ik denk dan er wordt koud gedoucht, de verwarming staat op 10 graden. Of is er misschien toch iets slims of iets anders gedaan?? En daar ben ik op zoek naar.

Ter aanvulling op mijn eerdere reactie: Op de slaapkamers staat bij ons eigenlijk de verwarming niet meer aan. Wij hebben tripple glas en de warmte komt van beneden. Op één slaapkamer moet nog wel een thermostaatkraan op de radiator, wanneer we door gaan schuiven qua slaapkamers binnen het huis. Huidige radiatorkraan werkt niet.
Ik heb ook de temperatuur van de cv-ketel omlaag gezet op maximum 60 graden. Wanneer de zolder klaar is, wil naar de 50 graden toe indien mogelijk. Let op. Dit geldt niet voor het warm water.
En afhankelijk van de situatie wil ik, misschien ook wel naar een constante temperatuur.
Als je een beetje handig bent met de instellingen kun je je cv ketel nu al op 50 zetten. Dan zet je hem op 60 als het vriest, of als je ervan baalt dat het huis niet snel genoeg opwarmt 's ochtends. En in de lente weer naar 50.
Kleinezon schreef:
16-09-2025 08:41
Ai, das niet waar. Je mist de energiebelasting en btw daarop. Dat is ruim 12 cent per kWh die je wel gaat betalen.

Nu betaal ik ook energiebelasting over alles wat ik afneem, ik ontvang het echter nu ook over de stroom die ik teruglever. Vanaf 2027 ontvang ik dat niet meer op de teruggeleverde stroom. Dan is het dus nog belangrijker dat we stroom direct verbruiken als de zon schijnt. Wat we in 2025 overigens ook al beter doen dan in 2024.

Kleinezon schreef:
16-09-2025 08:44
Ik vind je verbruik best hoog trouwens. Groot huis of een elektrische auto?

Twee elektrische auto’s, samen goed voor 35.000 km per jaar.
Vanuit onze eigen bedrijven krijgen we overigens nog een vergoeding voor de afgenomen kWhs, als je dat erbij neemt krijgen we zelfs geld toe op onze energierekening.
Kleinezon schreef:
16-09-2025 08:47
Als je een beetje handig bent met de instellingen kun je je cv ketel nu al op 50 zetten. Dan zet je hem op 60 als het vriest, of als je ervan baalt dat het huis niet snel genoeg opwarmt 's ochtends. En in de lente weer naar 50.
Het instellen is geen probleem. Volgens mij heb ik de cv-ketel van 80 graden naar 60 graden gezet. Maar ik zou de temperatuur nog lager willen zetten in de toekomst. Bijvoorbeeld naar 50 graden. Maar dan moet eerst wel het energieverbruik omlaag in de echte wintermaanden.
Ik ben wel druk bezig met isoleren van de zolder. Verwarming staat nu nog uit. Het is nu ook nog steeds warm in huis (21 graden). Half oktober dan ontkomen we er niet meer aan om te gaan stoken.
reneviva schreef:
17-09-2025 19:24
Het instellen is geen probleem. Volgens mij heb ik de cv-ketel van 80 graden naar 60 graden gezet. Maar ik zou de temperatuur nog lager willen zetten in de toekomst. Bijvoorbeeld naar 50 graden. Maar dan moet eerst wel het energieverbruik omlaag in de echte wintermaanden.
Ik ben wel druk bezig met isoleren van de zolder. Verwarming staat nu nog uit. Het is nu ook nog steeds warm in huis (21 graden). Half oktober dan ontkomen we er niet meer aan om te gaan stoken.

Let op dat je alleen het verwarmingswater lager zet, niet het water uit de kraan ivm legionella.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
girasole3 schreef:
15-09-2025 17:00
In de app van je energieleverancier kun je ook vinden wat vergelijkbare huishoudens verbruiken. Dat geeft waarschijnlijk een eerlijker beeld.
En je verbruik is afhankelijk van zoveel variabelen, dat vergelijken sowieso lastig is.

Wij hadden boven al airco, die gebruiken we puur om te koelen in de zomer.
We hebben dit jaar ook beneden een airco
laten installeren en willen die vooral gaan gebruiken om te verwarmen.
Ben benieuwd wat dat op gaat leveren.

Soms vraag ik me ook af of reacties kloppen en sommigen houden van fris.

Maar ongeveer 16 jaar geleden gebruikten wij ongeveer 2500m3 gas per jaar. Toen is de cv-ketel vervangen en werd het ongeveer 2000m3 gas per jaar. Door extra isoleren van de spouwmuur gingen we naar ongeveer 1550m3 gas per jaar.
Door thuiswerken ging het echter weer omhoog naar ongeveer 1750m3 gas per jaar.

Vanwege de hoge prijzen al in de aanloop naar de tweede inval in de Oekraïne, zijn we zuiniger gaan stoken. En net voordat de hoge prijzen gingen spelen in september 2021, hadden wij al nieuwe kozijnen besteld. Deze kozijnen zijn aan het einde van de lente van 2022 geïnstalleerd. Hierdoor gingen wij naar ongeveer 1000m3 gas per jaar (2 jaar lang). Tussendoor is ook een douche-wtw geïnstalleerd, maar wij hebben sindsdien ook combi van een gewone douche en kleine regendouche. Ik vind het daarom lastig te bepalen wat de invloed van de douche-wtw is.
Afgelopen jaar hebben we echter ongeveer1200m3 gas per jaar gebruikt. Het is dus weer omhoog gegaan.

Grote en kleine sprongen zijn dus mogelijk. Dus ik ben altijd op zoek naar ideeën. Die douche-wtw liep ik ook maar toevallig tegenaan.
Maar nu ben ik druk bezig met de zolder te isoleren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven