Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
Ik ben ook weer van de partij!

Mounjaro, sinds 12 augustus. 5% van mijn startgewicht kwijt :cheer2: Ik zit nog op 2,5mg per week.
Ik meld mij ook weer.

Wegovy sinds september 2024 (1 jaar nu). Ongeveer 25% van mijn lichaamsgewicht kwijtgeraakt (BMI van 33 naar 24). Ik ben al een aantal maanden (heel langzaam) aan het afbouwen. Zit nu op 0,4 mg. Mijn gewicht is de afgelopen maanden gestabiliseerd. Ik betaal het zelf (wel via huisarts), geen begeleiding.
The impossible only takes a little longer
Yes ik heb het nieuwe topic gevonden.
Ik prik mounjaro 2x per week 1,75mg via yazen.
Ook ik ben er weer, al is het meer als lezer dan als schrijver. Had in het oude topic een heel verhaal geschreven toen bleek dat ik het niet meer kon posten. Dus nu poging 2.

Ik ben nu aan de vierde week bezig, Ozempic via BMI-clinic. Ik spuit 0.25 mg en val daar vooralsnog goed mee af, bijna te snel. Ik moet extra op m’n eiwitten letten want heb het afgelopen jaar best hard gewerkt om spieren te krijgen en zou zonde zijn als die nu opgegeten worden. Terwijl er nog vet genoeg over is😉.
In verhouding tot sommigen van jullie hoef ik niet zo veel af te vallen, als er 10 kg af is ben ik een heel eind. Mijn bmi is dan nog aan de hoge kant, maar anders klopt het niet.
ik heb een ongelofelijke bewondering voor jullie. Vind het zo knap dat je die stap kan zetten als er een heleboel kilo’s af moeten. Want je begint dan aan iets waarvan je weet dat het een lang traject wordt. Echt petje af!
vraagje , heeft iemand van de support-1 multi vitiamine gehoord , bij fitforme deze is afgestemd voor GLP1 gebruikers. of gebruiken jullie wat anders?
Alvast bedankt.
Zandhaas schreef:
15-09-2025 21:30
Ook ik ben er weer, al is het meer als lezer dan als schrijver. Had in het oude topic een heel verhaal geschreven toen bleek dat ik het niet meer kon posten. Dus nu poging 2.

Ik ben nu aan de vierde week bezig, Ozempic via BMI-clinic. Ik spuit 0.25 mg en val daar vooralsnog goed mee af, bijna te snel. Ik moet extra op m’n eiwitten letten want heb het afgelopen jaar best hard gewerkt om spieren te krijgen en zou zonde zijn als die nu opgegeten worden. Terwijl er nog vet genoeg over is😉.
In verhouding tot sommigen van jullie hoef ik niet zo veel af te vallen, als er 10 kg af is ben ik een heel eind. Mijn bmi is dan nog aan de hoge kant, maar anders klopt het niet.
ik heb een ongelofelijke bewondering voor jullie. Vind het zo knap dat je die stap kan zetten als er een heleboel kilo’s af moeten. Want je begint dan aan iets waarvan je weet dat het een lang traject wordt. Echt petje af!

10 kg is ook nog steeds een hoop, zeker als het niet lukt , gewoon uit nieuwsgierigheid geen oordeel. waarom zou het niet kloppen als je meer dan de 10 kg afvalt?
Zody_22 schreef:
16-09-2025 06:30
vraagje , heeft iemand van de support-1 multi vitiamine gehoord , bij fitforme deze is afgestemd voor GLP1 gebruikers. of gebruiken jullie wat anders?
Alvast bedankt.
Nee, had ik nog niet van gehoord. Ik zie inderdaad dat het specifiek voor gebruikers van GLP-1 is.
Zody_22 schreef:
16-09-2025 06:30
Alvast bedankt.
Nee, maar ik slik wel apart supplementen bij.
Yavanna schreef:
16-09-2025 08:45
Nee, had ik nog niet van gehoord. Ik zie inderdaad dat het specifiek voor gebruikers van GLP-1 is.

Slimme marketing. Het is gewoon een multivitamine.
The impossible only takes a little longer
Zody_22 schreef:
16-09-2025 06:34
10 kg is ook nog steeds een hoop, zeker als het niet lukt , gewoon uit nieuwsgierigheid geen oordeel. waarom zou het niet kloppen als je meer dan de 10 kg afvalt?
Ik heb een vrij grove bouw, lang, brede heupen (ook als je alleen naar het bot kijkt😉) en ben best gespierd. Dus als ik 80 kg weeg heb ik een bmi van 25 terwijl ik er dan zeker niet als dik/stevig uitzie. Dat is nu al vaak, de weinig mensen die weten wat ik weeg kunnen zich dat niet voorstellen. Dus ik heb een bmi binnen de gezonde marge maar losgelaten. En gebruik als motto “Rico Verhoeven heeft ook een te hoog BMI”🤪
Ik schrijf ook graag weer mee. Voor de statistieken, ik ben vorig jaar april begonnen met een GLI traject. Sinds begin Augustus gebruik ik Saxenda.

Gewicht gaat heel langzaam omlaag. Maar ik voel mij wel een stuk fitter dan een jaar geleden dus dat is sowieso al winst. Een gezonde levensstijl doet dus zeker zijn werk. Nu nog het gewicht naar beneden krijgen, hopelijk helpt Saxenda erbij. Sinds het begin van de GLI val ik ongeveer een halve tot hele kilo per maand af. Nu met Saxenda erbij ongeveer een halve kilo per week.
Ik ben er ook weer. Inmiddels 7 weken bezig met Mounjaro en 6,6 kilo afgevallen. Heb helaas als vervelende bijwerking oorsuizen. Komt bijna nooit voor maar ja, iemand moet het hebben :'( Ik merk wel dat het oorsuizen minder wordt naarmate de week verstrijkt en het is minder dan toen ik net gestart was. Ik zit nog op 2,5 mg maar ik moet gaan ophogen. Ivm oorsuizen ga ik nu om de 5 dagen 2.5 mg spuiten. Kijken of dat genoeg is en zo niet dan gaan we voorzichtig ophogen naar 3,75.
Dubbel
zandhaas wijzigde dit bericht op 16-09-2025 12:07
Reden: Dubbel
99.12% gewijzigd
meld!

Mounjaro sinds eind mei.
inmiddels ruim 11% van mijn startgewicht kwijt.

sinds 2 wkn op 5mg per week.

merk het zelf vooral aan mijn kleding. In mijn omgeving zegt werkelijk niemand er iets van. Op mijn werk 2 collega`s wel. de een vroeg of alles wel goed ging aangezien ik zoveel was afgevallen. de ander zei alleen, ja bent wel veel afgevallen he? Voel je je nu niet veel lekkerder? (hij bedoelde het goed maar ik dacht; huh? het is niet dat ik van 250 kg nu 80 kg weeg.. zo`n groot verschil is het nu ook niet)
Ik lees weer mee! Sinds juni bezig, Ozempic, via de huisarts. Ik zit nog steeds op 0,5 en vind dit helemaal prima! Ik ben bijna 13% van mijn startgewicht kwijt en zit ongeveer op de helft van wat ik graag kwijt zou willen. Ik weet niet hoe haalbaar dat is, maar voorlopig ga ik gestaag door met lekker en gezond eten, weinig snoepen en regelmatig sporten.

En even een superfijne ‘win’ delen: ik paste vanmorgen weer in een oude broek die een paar weken geleden echt nog te strak was. Heer-lijk! En toen paste ik een jurk en die stond ook weer echt goed! Die heb ik de afgelopen 2 jaar niet aangehad..
Wat gaaf sok! Dat lijkt me ook geweldig. En balen van het oorsuizen Jupiter. Gaat dat wel gewoon weer over als je stopt?

Gister weer een bijzondere dag. Etentje van m’n werk en zo blij dat ik teruggegaan ben naar 0,125 Wegovy. Vorige week zou ik echt met 10 happen klaar geweest zijn, maar nu nog redelijk normaal gegeten maar met alle verstandige keuzes. Het is zo’n wonder dat de hele dwang die ik rond eten voelde weg is. Ineens komen alle verstandige dingen die ik weet gewoon bovendrijven, waar ze het normaal afleggen tegen eetdrang. Ik blijf het onwerkelijk vinden dat een medicijn dit effect kan hebben.
Ja bizar is het he? Ik blijf me er ook over verbazen, terwijl het nu na bijna 4 maanden ook zo ‘normaal’ is geworden om me zo te voelen. Wat fijn dat je zo’n goede ervaring had.
BMI van 34 en start begin oktober ongeveer, na vakantie, met Ozempic. Via de huisarts dus dat is heel fijn (betaal zelf)

- Spuiten jullie voor het slapen gaan ivm mogelijke bijwerkingen als misselijkheid? Of juist overdag?
- Wat gebruiken jullie qua supplementen? Eventueel ook merk enzo.

Nog andere tips?
Ik spuit op vrijdagochtend.. ik moet zeggen dat ik vrij weinig bijwerkingen heb. Ja ik ben wat sneller misselijk maar dat is ook het enige.

Te vet eten gaat niet, dat is direct last van mijn maag en veel maagzuur.. dan heb ik een gebroken nacht waarin ik me echt niet lekker voel.

Ik kwam van een bmi van 33+ en zit nu op 29.. dus ik ben op de goede weg.
🙋🏼‍♀️ gevonden!

Ik gebruik Mounjaro, eerst via Yazen maar vanaf nu via mn huisarts, abbo Yazen loopt nog t/m 5 oktober.
7 augustus eerste prik 2,5 mg. Daar zit ik nog op. Inmiddels -5,9 kilo. (Van de +- 40 die er af moet)
Ik heb begeleiding van een diëtiste met name om mee te kijken of ik genoeg voedingsstoffen binnenkrijg.

Hoewel het nog niet zoveel kilo's zijn lijkt het alsof ik me lichter voel.. merk het al wel aan m'n kleding. Heel fijn!

Nauwelijks bijwerkingen, af en toe beetje weeiig gevoel in m'n maag en wat zuurbranden.

F
Ik zou ook graag overgaan op Mounjaro(dat was al mijn voorkeursmiddel) maar ben bang dat de HA niet wil meewerken. Die gaf toen aan dat alleen Saxenda mag.
Hier een trouwe meelezer, maar nu toch een bijdrage :-)
Ik ben in maart begonnen met Saxenda. Dat had wel enige werking, maar vooral de dagelijkse injecties gingen me tegenstaan en ik had veel last van jeuk/harde plekken rondom de injectieplekken. Toen even gestopt. Daarna overgegaan om Mounjaro en ben inmiddels bijna 20 kilo kwijt. Mijn omgeving ging het pas zien bij 10 kilo. Nog 3 kilo te gaan voor een gezond BMI (groen! dat is lang geleden)
Fibonaci schreef:
16-09-2025 17:59
Wat gaaf sok! Dat lijkt me ook geweldig. En balen van het oorsuizen Jupiter. Gaat dat wel gewoon weer over als je stopt?
Omdat het gedurende de week minder wordt, lijkt het er wel op dat het puur medicijn gebonden is en dat het helemaal weggaat als ik stop. En dat hoop ik natuurlijk ook!!
Snap ik. Ik duim voor je!
Cliopatra schreef:
15-09-2025 20:54
Yes ik heb het nieuwe topic gevonden.
Ik prik mounjaro 2x per week 1,75mg via yazen.
Bevalt het 2x prikken in de week? Mag ik de reden weten dat je dit bent gaan doen?

Ik zit er zelf ook aan te denken om van 1x per week 2,5 mg naar 2x per week 1,25 mg te gaan omdat ik de eerste dagen zo moe ben.

Hoe heb je die overstap gedaan? Ik heb afgelopen zaterdag 2,5 mg geprikt en vraag me af of ik nu tot zaterdag moet wachten om dan 1,25 mg te prikken of zou het ook eerder kunnen omdat ik minder prik? Ik heb mounjaro van een commerciële partij en de begeleiding is ruk, ze vragen liever elke week of ik een nieuwe pen wil ;-).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven