Feestje 17 jarigen

15-09-2025 22:34 96 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter wil met Halloween voor het eerst een feestje thuis geven.
Het verzoek is dat ik die avond bij mijn vriend slaap, zodat ze het rijk alleen heeft. Dat vind ik prima maar ik wil wel graag wat voorwaarden stellen om te zorgen dat alles veilig verloopt. Ik heb aangeboden mee te betalen aan frisdrank en snacks, maar ik ga geen alcohol in huis halen. Ik maak me echter geen illusies: dat komt toch wel binnen, want sommige vriendinnen zijn 18. Ze gaf zelf al aan dat de gebruikelijke eindtijd 2 uur is, dat er ongeveer 20 mensen komen, en dat haar 2 beste vriendinnen blijven slapen zodat ze de volgende dag met zijn drieën op kunnen ruimen. Ze gaat ook de buren informeren. Waar moet ik verder nog aan denken? Dit is nieuwe materie voor me want ze heeft nog niet zo lang een rijk sociaal leven.
Lady*Voldemort schreef:
16-09-2025 07:15
En wat moet TO dan als de muziek een streepje te hard wordt gezet? Woestelijk in haar huispak en met wapperende haren naar beneden komen stampen om orde op zaken te stellen?

Minus woest en minus huispak en plus wat streepjes: ja.
SweetFirefly schreef:
16-09-2025 13:27
Hier onder de 18 geen alcohol. Ik neem aan dat je haar vriendenkring kent? Die hebben dan maar jouw huisregels te respecteren. Dus dan laten ze de alcohol maar thuis. Er zijn genoeg alternatieven voor lekkere drankjes.
En waarom betaal je mee, juist door haar zelf de kosten te laten dragen leert ze dat de dingen in het leven nu eenmaal geld kosten.
Omdat kind jarig is? Omdat het feest in plaats van een feestje voor de familie komt, dat ook geld kost?
Zoon gaf hier een feestje voor zijn 18e verjaardag. We gingen wel weg, maar kwamen rond 01:30 thuis. Eerder had ook gekund, maar dochter kwam al 0:30 thuis.
Ik heb alleen de naaste buren geïnformeerd en op hun hart gedrukt dat ze me mochten appen als het de spuigaten uitliep. 1 buurvrouw heeft dat ook gedaan, ze had vooral moeite met de bas (muziek was overigens binnen). Verder geen klachten gehad. Ik had best wel wat drank ingekocht. Zoon is 1 van de laatste van vriendengroep die 18 werd. De anderen dronken al regelmatig vanaf 16,5/17 jaar. Zoon pas vlak voor zijn 18e. Van degenen die nog geen 18 waren (wel bijna) ken ik de ouders en wist ik dat ze dronken. Er zijn geen gekke dingen gebeurd.
Dochter was op examenreis toen ze 18 werd, dus die heeft daar haar feestje gevierd.

Maar pas 21 geworden, toen wel een feestje gegeven terwijl wij op vakantie waren.
Ik heb zelfs de buren niet eens geïnformeerd (degene die last had van muziek zoon, was zelf ook op vakantie). Ik weet dat dochter + vriendinnen/vrienden het gewoon normaal houden, ondanks de drank.
Klinkt als een goed doordachte keuze. Dat je zelf in de buurt bent en vader ook is toch ook prima! Gewoon doen!
Taskmaster schreef:
16-09-2025 14:26
Minus woest en minus huispak en plus wat streepjes: ja.
Ik vind het juist een prima idee om dat door dochter zelf te laten managen.
Lady*Voldemort schreef:
16-09-2025 07:12
Aan de andere kant hebben de buren het dan maar wel gehad. Zo'n uitgesmeerd afscheid met twintig keer achter elkaar het ritueel geloei van 'DOEHOEI' en nog een laatste grapje ('HAHAHAHA!') en de scooter die wordt aangetrapt of de fietsbel die wordt misbruikt om het afscheid kracht bij te zetten en de voordeur die wordt dicht gegooid is ook niet alles.
Wij wonen in een klein straatje veel pubers en feestjes. Helemaal prima maar 20 stuks tegelijk is een recept voor een afterparty in de straat. Hierdoor hebben wij in de straat “de afspraak” niet tegelijk naar huis werkt echt super. Ze pakken een fiets, veel valt er niet meer na te bespreken en ze zijn weg. Dit is ook een beetje onder controle te houden. 2 stuks stuur je makkelijker zachtjes weg als ze blijven hangen dan 20.
SweetFirefly schreef:
16-09-2025 13:27

En waarom betaal je mee, juist door haar zelf de kosten te laten dragen leert ze dat de dingen in het leven nu eenmaal geld kosten.
Een verjaardagsfeestje geven is toch geen luxe die van zakgeld betaald dient te worden? Dat zou ik echt gek vinden. Jarig zijn hoort bij het leven en op zo'n leeftijd volkomen normaal om als ouders te bekostigen (en dat zeg ik terwijl mijn kinderen een veel grotere verantwoordelijkheid dragen dan veel leeftijdgenoten en mijn verjaardagen als kind overgeslagen werden, dus nee, ik vind dat niet van huisuit normaal maar gewoon omdat het in mijn ogen bij alledaagse dingen hoort).
Klinkt goed hoor! Je bent ook fijn dichtbij.
Lorem Ipsum
Grootste fout die wij ooit gemaakt hebben was weinig tot geen alcohol in huis halen. Dat ging razendsnel op snapchat rond. Werkelijk overal vonden we later de meegenomen flessen. Dat terwijl we thuis waren en regelmatig even checkten onder het mom van " bitterballen bakken". Plus kind voelde zich mega vervelend tussen vrienden en ons in staan. En waren echt allemaal brave, ietwat nerdige vwo leerlingen.

Dus mijn tip: haal "leuke" drankjes, zoals desporados, rosé biertje enzo. Zodat er geen sterk alcoholische dranken gedronken worden. En daar ook voldoende 0.0 varianten van. Die gaan dan toch ook nog altijd goed op, toch stoerder als een cola ofzo. Daardoor wordt de hoeveelheid sterke drank in elk geval minder.

Ik verbaas me altijd wel over hoe braaf de pubers hier omschreven worden. Dat herken ik niet van mijn pubers en hun vrienden. Die drinken allemaal wel zo vanaf hun 16e en ook wel flink in het begin als ze experimenteren. Bij collega's en andere ouders bij hun clubjes hoor ik het ook heel veel.

Ik zou dan zelf ook niet graag elders slapen. Ik ga wel weg,maar kom dan rond 24 wel thuis om alles een beetje in goede banen te leiden qua muziek, niet op straat hangen, emmertjes fixen voor het spugen en in ergste geval ouders bellen..ik ga er niet bij zitten maar luister vanaf boven en stuur een snapje als ik dat nodig vind.

Ik vind het heel dubbel. Aan de ene kant vind ik het superleuk dat ze hier komen, een vriendengroep hebben etc. Maar pfffff. Wat vermoeiend. Ik had liever dat ze vanaf 16 gewoon weer naar een kroeg oid konden. Daar kunnen ze echt niet zo veel drinken, daar hebben ze geen budget voor.
Dan maar een moeilijke moeder, maar ik ga echt geen emmers regelen voor brakende minderjarigen in mijn huis. En ik zou ook teleurgesteld zijn in de ouder die mijn kind in hun huis tot braken toe laat drinken en dat allemaal wel normaal vindt. Teleurgestelder in mijn kind, natuurlijk.

Maar goed, mijn relatie met alcohol is natuurlijk heel anders dan die van de meeste forummers. Dat is pech voor mijn kinderen.
Si abra la puerta hay lobos.
Hou die frietpan uit en sleep hem desnoods fysiek het huis uit.

Je wil geen huis in de fik omdat ze in (half)dronken toestand die frietpan niet onder controle hebben. Ze leven maar op chips en eventueel hotdogs ipv bitterballen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Rabarbara schreef:
16-09-2025 19:28
Dan maar een moeilijke moeder, maar ik ga echt geen emmers regelen voor brakende minderjarigen in mijn huis. En ik zou ook teleurgesteld zijn in de ouder die mijn kind in hun huis tot braken toe laat drinken en dat allemaal wel normaal vindt. Teleurgestelder in mijn kind, natuurlijk.

Maar goed, mijn relatie met alcohol is natuurlijk heel anders dan die van de meeste forummers. Dat is pech voor mijn kinderen.
Liever in een emmer, dan op de grond of op de bank of zo. Daarnaast zou ik het niet normaal vinden, maar die ouder kan er ook niet altijd wat aan doen hé. Je voedt je kind op, maar die maakt ook nog eigen keuzes. Mijn ouders hebben ook altijd uitgelegd hoe het zat en dat ik niet teveel moest drinken, maar soms valt het niet goed of heb je toch net iets te veel gedronken, omdat je ook nog een beetje je grenzen aan het zoeken bent. Verder ben ik benieuwd als mijn kinderen ouder zijn of het dan weer is verhoogd naar bijvoorbeeld 21 en hoe zij het gaan doen. Beetje in goede banen begeleiden is denk ik het enige wat je kan proberen als ouder zijnde
Dat klopt. Ik vind dat daarbij hoort dat er geen alcohol aan minderjarigen geschonken wordt in mijn huis. Andere forummers maken daarin andere beslissingen. Het is niet te zeggen wie nu de betere begeleider is.
Si abra la puerta hay lobos.
La_Galette schreef:
15-09-2025 22:47
Afhangende van hoe koud het is; buurmeisje hield vorig jaar een feest. Met haar moeder was afgesproken dat er na 0:00 niet meer buiten gestaan werd maar dat ze binnen zouden blijven. Zodat buren niet tot 2 uur in de nacht luid pratende pubers tot in de slaapkamer horen. Vond ik wel een goeie.
Dit wilde ik ook zeggen. Als ik iets vervelend vind aan feestjes van buren is die herrie nog tot laat buiten op straat of in de tuin.
Terug van weggeweest
Charlotta schreef:
16-09-2025 14:24
haha, dat geloof ik wel. Dit gezelschap bestaat voornamelijk uit meiden en enkele gay jongens. Ik zeg niet dat die op alle vlakken verstandiger zijn, maar volgens mij maken ze wel iets minder vaak dingen stuk dan groepen tienerjongens.
Daar komt wat meer rondgierend testosteron bij kijken zo'n groep jongens.
Terug van weggeweest
Klinkt als een leuk feestje. Mijn tip: spreek met je dochter af dat je even komt langslopen om hallo te zeggen halverwege de avond. Bij mijn dochter bleken er toch wat meer appjes te zijn rondgegaan waardoor er vreemden voor de deur stonden die ook mee wilden feesten. Toen ik opeens langskwam, vertrokken de ongenode gasten en bleef het een klein feestje onder vrienden.
Lady*Voldemort schreef:
16-09-2025 14:14
Ja, want je zal als moeder je kind een keer een pleziertje willen doen. Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Overigens weten verreweg de meeste zeventienjarigen prima de De Dingen In Het Leven geld kosten.
Nee zeg, alsjeblieft. Pleziertjes beleven doen ze maar als ze een eigen huis hebben (maar dan wel één zonder buren, anders gaat het over).
apiejapie schreef:
16-09-2025 19:06
Een verjaardagsfeestje geven is toch geen luxe die van zakgeld betaald dient te worden? Dat zou ik echt gek vinden. Jarig zijn hoort bij het leven en op zo'n leeftijd volkomen normaal om als ouders te bekostigen (en dat zeg ik terwijl mijn kinderen een veel grotere verantwoordelijkheid dragen dan veel leeftijdgenoten en mijn verjaardagen als kind overgeslagen werden, dus nee, ik vind dat niet van huisuit normaal maar gewoon omdat het in mijn ogen bij alledaagse dingen hoort).
Het is geen verjaardagsfeest maar een Halloweenfeest schrijft TO. Vind ik van een andere orde dan een verjaardagsfeest.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Aanvulling. Van de minderjarigen op feestjes wisten de ouders wel dat er drank gedronken wordt. Ik heb die ouders daar wel.over gesproken,ook omdat ze mij wel eens hadden benaderd over feestjes bij hen.

Er zijn een drietal vrienden die niet mochten drinken tot hun 18e. Dat zijn alle 3 de jongens die stiekem dronken, ergens gingen logeren om te kunnen drinken, maar ook hun ouders niet durfden te bellen als het mis ging en waarvan de vrienden ze niet thuis durfden te brengen als die vriend te veel gedronken had. Ik geloof wat dat betreft echt niet in verbieden. Ik ga zeker gesprekken met mn kinderen aan, over grenzen, stimuleer het niet dat ze drinken, maar het blijven pubers. En je kunt mazzel hebben met brave exemplaren en minder brave exemplaren.
Kennen jullie alle vrienden van jullie kinderen? Ik ken eerlijk gezegd alleen mijn dochters 3 beste vriendinnen. De overige 17 op de lijst ken ik niet of nauwelijks, en hun ouders al helemaal niet. Dit groepje is in het laatste jaar ontstaan, door een soort puber-sneeuwbal-effect op haar hobby en op soortgelijke feestjes. Ik wist tot gisteren niet eens dat mijn dochter 17 mensen kende ;-)

Dus gesprekken met de ouders over drankgebruik zijn onmogelijk, en boze ouders zal ik dus ook niet aan de telefoon krijgen. :-)
Nee hoor, vanaf de brugklas kende ik er steeds minder. En ouders hooguit een keer van een ouderavond.
Toen mijn dochter 16 werd, gaf ze ook een feestje. Ik bleef boven en bemoeide mij op de avond nergens mee. Er waren vriendinnen die al alchol dronken maar mijn dochter was van tevoren duidelijk dat er geen alcohol zou zijn. Mijn dochter dronk geen alcohol en nu met ruim 17 jaar nog steeds niet. Wel gaat zij uit (hier mag dat vanaf 15 jaar) en drinken de meesten van haar vriendinnen wel. Anderen (boven de 17 jaar) kunnen dat aan de bar halen of er wordt eerst van tevoren ingedronken.

Overigens bekostig ik gewoon het feest; hoezo moet dat door een kind (ben je met 17 jaar ook) betaald worden? Maar ik lees hier over emmers en toch maar wel drank halen, dat is precies wat ik niet zou doen. Alsof het normaal is om er vanuit te gaan dat kinderen gaan kotsen. Dan ben je in mijn ogen al flink wat stappen te ver gegaan.
Ik zou niet akkoord gaan met alcohol. Niet omdat ik vind dat een biertje of cocktail of wat dan ook absoluut niet mag of moet kunnen op deze leeftijd maar omdat ik bang zou zijn dat ze (op deze leeftijd) absoluut nog niet kunnen inschatten hoe ze hier normaal mee omgaan. Qua hoeveelheden, verhoudingen, maat weten houden etc. Dat is zelfs voor veel volwassenen op feestjes blijkbaar al erg moeilijk dus laat staan voor tieners.
SweetFirefly schreef:
16-09-2025 22:43
Het is geen verjaardagsfeest maar een Halloweenfeest schrijft TO. Vind ik van een andere orde dan een verjaardagsfeest.
Oh excuus. Dat heb ik over het hoofd gezien. Zou voor mezelf overigens nog niks uitmaken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven