Gezondheid alle pijlers

RS-vaccin

17-09-2025 19:22 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden ontvingen wij een folder over het RS-virus vaccin voor baby’s. Vanmorgen kreeg ik ineens een afspraakbevestiging voor aanstaande maandag. Mijn partner en ik twijfelen nog of we dit vaccin willen laten zetten. Het is relatief nieuw in Nederland, werkt anders dan de andere vaccins, en mijn partner vindt dat het wat weg heeft van RNA-vaccins (waar hij niet zo’n voorstander van is). Wat mijzelf een beetje tegenstaat is dat er niet bekend is wat het op lange termijn doet.

Alle andere vaccins krijgt onze dochter gewoon.

Ik ben benieuwd: hoe hebben jullie baby’s het vaccin ervaren? Waren er bijwerkingen of merkbare reacties? En zijn er ouders die er bewust voor kozen het níet te doen?
rainbowflower wijzigde dit bericht op 18-09-2025 11:46
6.60% gewijzigd
Wij hebben onze baby onlangs laten vaccineren. Er zijn vrijwel geen bijwerkingen aan deze vaccinatie, omdat de prik antistoffen bevat, dit heet immunisatie en dat werkt anders dan een vaccinatie. Site Rijksoverheid zegt daarover: 'Bij een vaccinatie moet het lichaam zelf antistoffen aanmaken. Dit kan zorgen voor bijwerkingen. Bij een prik met antistoffen hoeft het lichaam niet zelf aan de slag. Daarom zijn er bijna nooit bijwerkingen.'

De reden waarom wij het wel hebben gedaan is dat er elk jaar veel te veel kinderen in het ziekenhuis belanden door dit virus en wij willen niet dat ons kind daarbij zit.
Voor de volledigheid: onze baby heeft dus nul bijwerkingen gehad! Het was ook zo gepiept.
Olympiacolbert schreef:
18-09-2025 11:42
Voor de volledigheid: onze baby heeft dus nul bijwerkingen gehad! Het was ook zo gepiept.
Ah heel fijn om te horen, dankjewel!
Olympiacolbert schreef:
18-09-2025 11:42
Wij hebben onze baby onlangs laten vaccineren. Er zijn vrijwel geen bijwerkingen aan deze vaccinatie, omdat de prik antistoffen bevat, dit heet immunisatie en dat werkt anders dan een vaccinatie. Site Rijksoverheid zegt daarover: 'Bij een vaccinatie moet het lichaam zelf antistoffen aanmaken. Dit kan zorgen voor bijwerkingen. Bij een prik met antistoffen hoeft het lichaam niet zelf aan de slag. Daarom zijn er bijna nooit bijwerkingen.'

De reden waarom wij het wel hebben gedaan is dat er elk jaar veel te veel kinderen in het ziekenhuis belanden door dit virus en wij willen niet dat ons kind daarbij zit.
Ik ken zelf inderdaad ook 2 kindjes die ermee in het ziekenhuis hebben gelegen, aan de optiflow. Een reden om het wel te doen.
Ik zou geen seconde twijfelen. Waar ben je bang voor?
Het vaccin zelf is niet nieuw en wordt door een aantal landen al langer aangeboden.
Omdat afgelopen jaren de ic steeds vol lag met baby's/kinderen met het rs virus heeft Nederland eindelijk besloten het op te nemen in het vaccinatieprogramma. Voor die tijd konden ouders het op eigen kosten doen.
Time doesn't hear if you ask it to wait. So own all your tears and just roll with the waves
Bailey26 schreef:
18-09-2025 11:55
Het vaccin zelf is niet nieuw en wordt door een aantal landen al langer aangeboden.
Omdat afgelopen jaren de ic steeds vol lag met baby's/kinderen met het rs virus heeft Nederland eindelijk besloten het op te nemen in het vaccinatieprogramma. Voor die tijd konden ouders het op eigen kosten doen.
Dit. Ik vind het een beetje een no brainer. Maar ik neem aan dat je man in het vakgebied werkt, dus wat zijn zijn tegenargumenten?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Helaas was het voor onze kinderen nog geen optie. Een van onze kinderen is een week heel benauwd en flink ziek geweest. Doodeng vond ik dat. Officieel een mild verloop, want geen ziekenhuisopname nodig. We kennen wel een kindje dat als baby op de IC aan de beademing moest, die heeft blijvende longschade...

Waar ben je bang voor op de lange termijn? En waar komt die angst vandaan? Het wordt bij vaccins heel vaak geroepen, maar probeer bij jezelf na te gaan waar je precies bang voor bent 'op de lange termijn'. En is je angst voor de langetermijneffecten van het vaccin groter dan die voor de langetermijneffecten van de ziekte zelf?

Bovendien is een nieuw vaccin niet gisteren ontdekt. Daar gaat jaren aan onderzoek en testen vooraf. Zeker bij jonge kinderen zijn de regels heel streng. Aan kwetsbare kinderen en andere landen wordt het al langer gegeven. Misschien heb je iets aan die ervaringen? https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54744 ... vaccinatie

Ik ben wel bang dat we, net als met kinkhoest, later dit jaar nog wel ouders op het nieuws gaan zien wiens kind op de IC ligt die zeggen "hadden we toch maar gevaccineerd!".

Het blijft je eigen risico-inschatting en afweging, maar lees je dan alsjeblieft goed in. Je partner vind het kijken op een RNA-vacvin en is daarom tegen. Ik vind het mooi dat je daar niet blindelings in mee gaat. Heb je zelf al eens betrouwbare(!) informatie opgezocht over het vaccin? Bijvoorbeeld: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vac ... -virusprik
PoesMinoes schreef:
18-09-2025 11:52
Ik zou geen seconde twijfelen. Waar ben je bang voor?
Er is nog niet bekend wat het op lange termijn doet, las ik. Daarom twijfel ik een beetje.
Ik zal wel het halve forum over mij heen krijgen maar ik begrijp niet dat je twijfelt. Er zijn wereldwijd -tig wetenschappers bezig met het maken van zo een vaccinatie. Alles wordt tot op het bot getest, er zijn honderden regels etc waar ze zich aan moeten houden, superstrenge eisen en dan zegt iemand met 0 kennis dat hij/zij twijfelt. Ik vind dat altijd zo gek.
Dan doe je het niet en beland je kind misschien op de ic met longschade. Ook een optie maar ik zou het wel weten.
En nog niet bekend wat het op lange termijn doet? Heb je daar een wetenschappelijk artikel van? Want iedereen kan dat wel schrijven maar als een wetenschapper die eraan heeft meegewerkt daaraan twijfelt dan heb je een punt.
Rainbowflower schreef:
18-09-2025 12:02
Er is nog niet bekend wat het op lange termijn doet, las ik. Daarom twijfel ik een beetje.
Wat bedoel je daar precies mee? Ben je bang dat de weerstand van je kind tegen RS als kleuter termijn minder is, omdat hij/zij als baby gevaccineerd is? Of ben je bang voor een afwijking door de hulpstoffen?
Of is het puur de opmerking dat er geen langetermijneffecten bekend zijn? Dat is logisch dat ze dat niet weten, want je kan nu nog niet met zekerheid zeggen dat er géén effecten zijn bij iets wat nieuw is. Maar het betekent niet meteen dat ze dus verwachten dat er (ernstige) langetermijneffecten zullen ontstaan. Integendeel, anders zou het niet toegelaten zijn.

Een beslissing maken is makkelijker als je voor jezelf duidelijk hebt waar je twijfel precies zit. Dit is ook iets wat je gewoon met de jeugdarts (denk ik dat die het vaccin geeft?) kunt bespreken.
Amaryllis schreef:
18-09-2025 12:11
Wat bedoel je daar precies mee? Ben je bang dat de weerstand van je kind tegen RS als kleuter termijn minder is, omdat hij/zij als baby gevaccineerd is? Of ben je bang voor een afwijking door de hulpstoffen?
Of is het puur de opmerking dat er geen langetermijneffecten bekend zijn? Dat is logisch dat ze dat niet weten, want je kan nu nog niet met zekerheid zeggen dat er géén effecten zijn bij iets wat nieuw is. Maar het betekent niet meteen dat ze dus verwachten dat er (ernstige) langetermijneffecten zullen ontstaan. Integendeel, anders zou het niet toegelaten zijn.

Een beslissing maken is makkelijker als je voor jezelf duidelijk hebt waar je twijfel precies zit. Dit is ook iets wat je gewoon met de jeugdarts (denk ik dat die het vaccin geeft?) kunt bespreken.
Dat laatste :-). Ik ben niet bang voor hulpstoffen enzovoorts, anders zou ze de andere vaccins ook niet krijgen. Maar idd omdat het relatief “jong” vaccin is, er nog niets bekend is over langetermijneffecten.
Rainbowflower schreef:
18-09-2025 12:14
Dat laatste :-). Ik ben niet bang voor hulpstoffen enzovoorts, anders zou ze de andere vaccins ook niet krijgen. Maar idd omdat het relatief “jong” vaccin is, er nog niets bekend is over langetermijneffecten.
Dan vaccineer je toch niet?
Ruin it yourself.
Hier een kind dat met 2 jaar rs-virus kreeg. Is een dagopname in het ziekenhuis geweest. Hele ziekenhuis lag vol met kleine hoestende hummels. Viel bij ons nog best mee, maar moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ze het als baby had gehad.

Vergeet niet dat het virus en de eventuele behandeling zelf ook lange termijn gevolgen kunnen hebben. Die zijn meegenomen in de afweging om iedereen het vaccin aan te bieden.

Ik zou zo voor het vaccin kiezen. Bij twijfel; praat met het consultatiebureau of je huisarts.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ben je dan niet bang voor de gevolgen langetermijn mocht je kindje wel het RS virus krijgen?
Rainbowflower schreef:
Maar dat is nog steeds erg vaag. Wat voor langetermijneffecten verwacht je dan? En wat maakt dat je die verwacht?

Alle instanties die betrokken zijn bij het maken, goedkeuren en geven van het vaccin verwachten namelijk géén ernstige bijwerkingen op lange termijn. Anders was het niet toegelaten.

Ik ben zelf onderzoeker (ander vakgebied wel) en een goede onderzoeker zal nooit zeggen "er zijn 100% zeker geen effecten op de lange termijn" totdat het met een langlopend onderzoek van tientallen jaren onderzocht is. En dat onderzoek is er niet, dus is het niet met 100% zekerheid, maar slechts 99,99999% zekerheid te zeggen dat ze er niet zullen zijn.

Als je baby RS krijgt, heb je een kans van 20% dat je ermee naar de huisarts moet en 1% dat het opgenomen moet worden in het ziekenhuis. (Bron: RIVM)

Voor mij zou dat een extreem makkelijke keuze zijn: wil je echt voor die 1% kans op ziekenhuisopname gaan, omdat er een kans van 0,000000001% (ofzoiets) is op een nog onbekend, niet te verwachten en zelfs dan mogelijk onschuldig langetermijneffect?

Edit: inderdaad beter om de kans op langetermijneffecten van RS te pakken ipv de kortetermijeffecten (ziekenhuisopname). Zie hier een overzicht studie naar de langetermijneffecten van de ziekte zelf: https://www.sciencedirect.com/science/a ... xorvLxNKzc
"A large and consistent body of evidence suggests that early-life RSV, particularly severe disease, is associated with subsequent long-term health impairment, with identifiable mechanisms that explain the development of chronic disease."

Hoeveel gevallen van astma er minder zullen zijn door vaccineren is uiteraard nog niet bekend (want nog geen langetermijnstudies naar het vaccin), maar ze verwachten wel een flinke daling.
amaryllis wijzigde dit bericht op 18-09-2025 12:39
23.50% gewijzigd
Tornmesje86 schreef:
18-09-2025 12:30
Ben je dan niet bang voor de gevolgen langetermijn mocht je kindje wel het RS virus krijgen?
En vertrouw je dan wel de artsen die zeggen dat je baby aan de beademing moet itt de artsen die adviseren je kind te laten vaccineren?
Ruin it yourself.
Rainbowflower schreef:
Waar ben je bang voor, dat je kind autisme krijgt?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Tornmesje86 schreef:
18-09-2025 12:30
Jazeker wel! Als ik dat niet had, dan zou ik niet twijfelen natuurlijk.
Mijn baby is dood- en doodziek geweest van het RS-virus. De halve kinderafdeling van het ziekenhuis lag op dat moment vol met dood- en doodzieke kinderen.

Het duurde maanden voor hij weer een beetje op krachten was, hij heeft daarna nog twee keer in het ziekenhuis gelegen met acute benauwdheid en pas na vier jaar hoefden we niet meer te vernevelen als hij verkouden werd.

Dat er dan nu eindelijk een vaccin is tegen die rotziekte en dat mensen dan nog twijfelen of ze dat vaccin wel moeten nemen, maakt me eerlijk gezegd pislink.
Toen ik mij tegen Corona mocht laten vaccineren twijfelde ik ook vanwege angst voor lange termijn gevolgen waar iedereen het over had, wat wel logisch klonk. Totdat iemand op dit forum een opmerking maakte waardoor ik mij realiseerde dat er twee soorten lange termijn gevolgen zijn en ik ze door elkaar haalde:

1) Een bijwerking die vrijwel direct optreedt, waar je de rest van je leven last van houdt
2) Een bijwerking die pas in de verre toekomst optreedt.

Die eerste zou nu al bekend moeten zijn, en daar zijn nog geen gevallen van gemeld.

Die tweede komt eigenlijk nooit voor bij vaccinaties.

Dus om beide hoef je je helemaal geen zorgen te maken.
Fantasy schreef:
18-09-2025 12:33
Waar ben je bang voor, dat je kind autisme krijgt?
Nee absoluut niet. Sorry als ik hier mensen mee raak: maar dat hoor ik alleen vanuit de typische “wappies”. Die linken autisme aan vaccins (bmr volgens mij?)

Ik ben niet bang voor specifiek een lange termijn effect. Maar ik las gisteren in een artikel over RS vaccin dat er nog niets bekend is over lange termijn effecten. Dat riep wat twijfels bij me op.
Mijn boosheid geldt trouwens vooral de antivaxx-beweging, die onder grote groepen mensen twijfel heeft weten te zaaien over wat misschien wel de beste medische uitvinding ooit is.
GriebusDus schreef:
18-09-2025 12:40
Mijn boosheid geldt trouwens vooral de antivaxx-beweging, die onder grote groepen mensen twijfel heeft weten te zaaien over wat misschien wel de beste medische uitvinding ooit is.
Wat verdrietig dat je kindje er zo ziek van is geweest. Lijkt me vreselijk om dat te moeten zien als ouder.

Ik word zelf ook erg boos op “anti vaxxers” en dan vooral als men roept dat vaccinaties het immuun systeem schaad, kinderen autistisch worden van vaccinaties, we vergif in onze kids laten spuiten en vooral dat het allemaal een verdienmodel is.
Gisteren las ik nog op Facebook dat ouders die kinderen laten vaccineren “lui” zijn omdat ze geen onderzoek doen, want als men dit wel deed, zou je je kind nooit laten vaccineren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven