verdeling kosten kinderen vanaf 18 jaar
donderdag 18 september 2025 om 19:39
donderdag 18 september 2025 om 19:46
Kinderalimentatie gaat naar kind zelf ipv naar verzorgende ouder.
Voedsel, gas water licht enz blijft vor kosten van de ouders waar het kind op dat moment verblijft.
Het kind betaald zelf, zorgverzekering, telefoon, hobby en schoolkosten.
Tenzij je anders afspreekt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-09-2025 09:29
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
42.33% gewijzigd
donderdag 18 september 2025 om 19:57
Gelieve deze niet te quoten:
Het zit als volgt, kind 1 woont bij mij, doet een studie, is 20. Sinds 18e verjaardag krijg ik geen KGB, kinderbijslag en alimentatie meer. Ex betaalt alimentatie, rechtstreeks aan kind 1, dit bedrag is door LBIO berekend.
Kind 2 woont bij ex. Kind wordt dit jaar 18, studeert niet (gestopt met studie) werkt fulltime, wil gaan reizen, en eventueel vanaf komend studiejaar wel weer een studie oppakken.
De vraag is nu wat we met kind 2 moeten. Ik ben van mening dat kind 2 prima in eigen onderhoud kan voorzien en geen alimentatie nodig heeft.
Kind 2 vind dit niet eerlijk, vindt precies hetzelfde bedrag krijgen als kind 1 eerlijker.
Maar kind 1 betaalt van dat bedrag ook studie en andere kosten van en werkt naast de studie niet structureel.
Ex wil uberhaupt stoppen met alimentatie betalen, want hij gaat dit jaar ook KGB en kinderenbijslag verliezen, en wil dan ook aan kind 1 geen alimentatie meer betalen, vind dat ik kind 1 voortaan maar moet "onderhouden" dan onderhoudt hij "kind 2" wel.
Maar kind 1 studeert dus voltijds, en kan daarnaast niet structureel bijverdienen. Kind 2 werkt voltijds en heeft naar mijn idee op dit moment geen financiele ondersteuning nodig.
En ex verdient meer dan ik. (vandaar ook de alimentatie).
Wat mij het eerlijkst lijkt is dat ex aan kind 1 alimentatie blijft betalen tot kind met de studie klaar is (wettelijk gezien zou dit tot 21 jaar zijn).
Dat kind 2 zolang hij niet studeert en wel werkt, geen financiele ondersteuning krijgt. En dat als kind 2 gaat studeren wel financiele ondersteuning krijgt. (die we eventueel naar rato zouden kunnen verdelen, gebaseerd op draagkracht zoals het LBIO zou kunnen berekenen.)
Wat ook kan is opnieuw laten berekenen door LBIO. Ik weet dat LBIO ook rekening houd met netto inkomens (dus met het wegvallen van KGB voor beiden) en met neveninkomsten van de kinderen. Dus daar komt hoogstwaarschijnlijk wel een eerlijke berekening uit. Maar ex voelt niks voor al weer het LBIO inschakelen.
Hoe hebben andere al dan niet gescheiden ouders de kosten van wel en niet studerende en /of werkende kinderen geregeld?
Ik wil een voorstel doen aan ex en de kinderen wat aan ieders situatie recht doet, maar ik weet even niet wat in dit geval eerlijk is.
Het zit als volgt, kind 1 woont bij mij, doet een studie, is 20. Sinds 18e verjaardag krijg ik geen KGB, kinderbijslag en alimentatie meer. Ex betaalt alimentatie, rechtstreeks aan kind 1, dit bedrag is door LBIO berekend.
Kind 2 woont bij ex. Kind wordt dit jaar 18, studeert niet (gestopt met studie) werkt fulltime, wil gaan reizen, en eventueel vanaf komend studiejaar wel weer een studie oppakken.
De vraag is nu wat we met kind 2 moeten. Ik ben van mening dat kind 2 prima in eigen onderhoud kan voorzien en geen alimentatie nodig heeft.
Kind 2 vind dit niet eerlijk, vindt precies hetzelfde bedrag krijgen als kind 1 eerlijker.
Maar kind 1 betaalt van dat bedrag ook studie en andere kosten van en werkt naast de studie niet structureel.
Ex wil uberhaupt stoppen met alimentatie betalen, want hij gaat dit jaar ook KGB en kinderenbijslag verliezen, en wil dan ook aan kind 1 geen alimentatie meer betalen, vind dat ik kind 1 voortaan maar moet "onderhouden" dan onderhoudt hij "kind 2" wel.
Maar kind 1 studeert dus voltijds, en kan daarnaast niet structureel bijverdienen. Kind 2 werkt voltijds en heeft naar mijn idee op dit moment geen financiele ondersteuning nodig.
En ex verdient meer dan ik. (vandaar ook de alimentatie).
Wat mij het eerlijkst lijkt is dat ex aan kind 1 alimentatie blijft betalen tot kind met de studie klaar is (wettelijk gezien zou dit tot 21 jaar zijn).
Dat kind 2 zolang hij niet studeert en wel werkt, geen financiele ondersteuning krijgt. En dat als kind 2 gaat studeren wel financiele ondersteuning krijgt. (die we eventueel naar rato zouden kunnen verdelen, gebaseerd op draagkracht zoals het LBIO zou kunnen berekenen.)
Wat ook kan is opnieuw laten berekenen door LBIO. Ik weet dat LBIO ook rekening houd met netto inkomens (dus met het wegvallen van KGB voor beiden) en met neveninkomsten van de kinderen. Dus daar komt hoogstwaarschijnlijk wel een eerlijke berekening uit. Maar ex voelt niks voor al weer het LBIO inschakelen.
Hoe hebben andere al dan niet gescheiden ouders de kosten van wel en niet studerende en /of werkende kinderen geregeld?
Ik wil een voorstel doen aan ex en de kinderen wat aan ieders situatie recht doet, maar ik weet even niet wat in dit geval eerlijk is.
purplepeanut wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:08
0.91% gewijzigd
donderdag 18 september 2025 om 20:02
donderdag 18 september 2025 om 20:14
Ik snap kind 2 aan de ene kant wel, dat hij / zij fulltime werkt wil niet zeggen dat het eerlijk voelt als die geen alimentatie meer krijgt. Klinkt alsof jullie het willen ontmoedigen en de studie willen afdwingen maar full time werken is ook pittig en goed dat kind dat doet. Reizen kost ook veel geld.
where ever you go, go with your heart
donderdag 18 september 2025 om 20:17
kind 2 kreeg uberhaupt nog geen alimentatie, want die was nog geen 18. Maar de vraag is inderdaad wat eerlijk is vanaf 18, moet ie hetzelfde bedrag krijgen, of minder omdat ie zelf werkt. En wie moet die alimentatie betalen?
Want als ik degene ben die het moet betalen (minder draagkracht dan ex) dan is het te betalen bedrag sowieso lager dan dat wat kind 2 krijgt)
Dus dat is ook niet echt eerlijk dan
Want als ik degene ben die het moet betalen (minder draagkracht dan ex) dan is het te betalen bedrag sowieso lager dan dat wat kind 2 krijgt)
Dus dat is ook niet echt eerlijk dan
donderdag 18 september 2025 om 20:21
Alimentatie voor een kind dat studeert en daarvan zelf de kosten niet volledig kan betalen snap ik. Maar alimentatie voor een kind dat fulltime werkt vind ik persoonlijk echt onzin. Zou eerder nog denken dat een fulltime werkend persoon in huis bijdraagt aan de vaste lasten: ofwel kostgeld. Leuk dat hij wil reizen maar daar zou ik geen alimentatie voor willen betalen terwijl kind een fulltime baan heeft.
Wat maakt dat studerend kind niet structureel kan werken naast de studie?
Wat maakt dat studerend kind niet structureel kan werken naast de studie?
donderdag 18 september 2025 om 20:22
nee hoor, ik wil het niet afdwingen dat kind 2 ook gaat studeren, alleen is het sinds het wegvallen van KGB, kinderbijslag én alimentatie voor mij ook geen vetpot zeg maar dus het is niet dat ik zomaar een paar honderd euro in de maand extra kan missen om te betalen aan kind 2 zodat die zijn spaarpot kan aanvullen, ik bedoel, een dergelijk bedrag in de maand als extra kosten gaat gewoon gevolgen hebben voor hoe ik rondkom en drastische keuzes van mij vragen en dat doe ik met liefde voor mijn kinderen als dat nodig is, maar als hij zelf werkt vind ik dat niet perse heel erg nodig, dat hij ook nog honderden euro;s in de maand van mij of ex krijgt.
donderdag 18 september 2025 om 20:27
donderdag 18 september 2025 om 20:32
En toch blijf je verplicht om het te betalen tot 21 jaar. Tenzij de rechter bepaald dat het niet meer hoeft.Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 20:22maar als hij zelf werkt vind ik dat niet perse heel erg nodig, dat hij ook nog honderden euro;s in de maand van mij of ex krijgt.
Maar daarvoor moet jij dus wel je kind voor de rechter dagen om verlaging/stopzetting van de alimentatie aan te vragen.
donderdag 18 september 2025 om 20:33
Dit heeft 0.0 te maken met de alimentatie.Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 20:27studerend kind heeft wat uitdagingen op persoonlijk vlak, een diagnose, ik ben blij als ie deze studie afrond, wil daarnaast niet te veel druk leggen
kind 2 redt zich wat makkelijker qua zelfredzaamheid en het vinden van werk, heeft een hogere belastbaarheid zeg maar
donderdag 18 september 2025 om 20:35
De alimentatieplicht vervalt niet automatisch als uw kind gaat werken
U blijft verplicht om te betalen. De alimentatieplicht blijft bestaan tot:
het kind 21 jaar is;
de rechter anders besluit;
u en uw ex-partner of jongmeerderjarige kind andere afspraken maken. Tot uw kind 18 jaar is, beslist uw ex-partner hierover. Vanaf 18 jaar beslist uw kind hier zelf over.
De rechter kan de alimentatieplicht herzien als uw kind werkt
Bijvoorbeeld als uw kind genoeg inkomen heeft om zichzelf te onderhouden. Dat betekent dat de alimentatie of de verplichting voor het betalen kan veranderen. Hiervoor doet u of uw ex-partner een verzoek bij een advocaat. De rechter kan de alimentatie ook herzien met terugwerkende kracht. Dat betekent dat u teveel betaalde alimentatie terugkrijgt. Let op: blijf betalen zoals afgesproken zolang er geen nieuwe uitspraak is van de rechter.
Bron; LBIO
U blijft verplicht om te betalen. De alimentatieplicht blijft bestaan tot:
het kind 21 jaar is;
de rechter anders besluit;
u en uw ex-partner of jongmeerderjarige kind andere afspraken maken. Tot uw kind 18 jaar is, beslist uw ex-partner hierover. Vanaf 18 jaar beslist uw kind hier zelf over.
De rechter kan de alimentatieplicht herzien als uw kind werkt
Bijvoorbeeld als uw kind genoeg inkomen heeft om zichzelf te onderhouden. Dat betekent dat de alimentatie of de verplichting voor het betalen kan veranderen. Hiervoor doet u of uw ex-partner een verzoek bij een advocaat. De rechter kan de alimentatie ook herzien met terugwerkende kracht. Dat betekent dat u teveel betaalde alimentatie terugkrijgt. Let op: blijf betalen zoals afgesproken zolang er geen nieuwe uitspraak is van de rechter.
Bron; LBIO
donderdag 18 september 2025 om 20:35
Nee hoor. Niet als het kind zelf na zijn 18de in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. En kind werkt.
donderdag 18 september 2025 om 20:39
donderdag 18 september 2025 om 20:39
Nee hoor.dweedledee schreef: ↑18-09-2025 20:35Nee hoor. Niet als het kind zelf na zijn 18de in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. En kind werkt.
"De rechter kan de alimentatieplicht herzien als uw kind werkt
Bijvoorbeeld als uw kind genoeg inkomen heeft om zichzelf te onderhouden. Dat betekent dat de alimentatie of de verplichting voor het betalen kan veranderen. Hiervoor doet u of uw ex-partner een verzoek bij een advocaat. De rechter kan de alimentatie ook herzien met terugwerkende kracht. Dat betekent dat u teveel betaalde alimentatie terugkrijgt. Let op: blijf betalen zoals afgesproken zolang er geen nieuwe uitspraak is van de rechter."
donderdag 18 september 2025 om 20:40
Hier wonen beide 18 plussers bij mij en krijgen ze beide de kinderalimentatie op hun rekening gestort. Ze betalen wel een deel kostgeld aan mij. Ik vind dat kind twee gelijk heeft. Of ze werkt of niet zou voor mij niet uitmaken. Tot zeker 21 zijn wij als ouder verantwoordelijk. Met 18 verdien je meestal niet zoveel dat je 100 % in je levensonderhoud kunt voorzien dus daar zou ik al niet van uitgaan. Dus van mij zou ze de ka krijgen maar reizen etc zou ze zelf mogen bekostigen
donderdag 18 september 2025 om 20:41
Ik betaal op dit moment geen alimentatie want het kind dat bij ex woont is nog geen 18 en ex verdient meer dan ik
er is dus ook geen sprake van voor de rechter dagen oid
we willen gewoon bepalen hoe we de kosten van de kinderen eerlijk moeten verdelen, eerlijk voor de kinderen (want hun situatie is niet gelijk), en eerlijk voor ons (want draagkracht niet gelijk)
donderdag 18 september 2025 om 20:44
Dan zal je het vast moeten laten stellen door het lbio of een mediator.Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 20:41Ik betaal op dit moment geen alimentatie want het kind dat bij ex woont is nog geen 18 en ex verdient meer dan ik
er is dus ook geen sprake van voor de rechter dagen oid
we willen gewoon bepalen hoe we de kosten van de kinderen eerlijk moeten verdelen, eerlijk voor de kinderen (want hun situatie is niet gelijk), en eerlijk voor ons (want draagkracht niet gelijk)
donderdag 18 september 2025 om 20:48
dat is ook een optie inderdaad
ex voelt daar niks voor maar als we geen oplossing vinden waar iedereen zich in kan vinden moet dat misschien toch maar gaan gebeuren
vandaar dat ik hier kwam vragen, hoe regelen anderen dit, misschien komt er nog iets voorbij waar we nog niet aan gedacht hebben en kan ik een voorstel doen waar niemand zich door benadeeld voelt.
donderdag 18 september 2025 om 20:51
Ik reageerde op jouw eerste bericht. Heel vaak komt er geen rechter aan te pas. Gelukkig maar. De rechtspraak heeft wel iets beters te doen. Een herberekening en een goed gesprek doen vaak wonderen.granny71 schreef: ↑18-09-2025 20:39Nee hoor.
"De rechter kan de alimentatieplicht herzien als uw kind werkt
Bijvoorbeeld als uw kind genoeg inkomen heeft om zichzelf te onderhouden. Dat betekent dat de alimentatie of de verplichting voor het betalen kan veranderen. Hiervoor doet u of uw ex-partner een verzoek bij een advocaat. De rechter kan de alimentatie ook herzien met terugwerkende kracht. Dat betekent dat u teveel betaalde alimentatie terugkrijgt. Let op: blijf betalen zoals afgesproken zolang er geen nieuwe uitspraak is van de rechter."
donderdag 18 september 2025 om 20:51
Waarom voelt ex er niets voor?Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 20:48dat is ook een optie inderdaad
ex voelt daar niks voor maar als we geen oplossing vinden waar iedereen zich in kan vinden moet dat misschien toch maar gaan gebeuren
Omdat mogelijk ook de alimentatie van de oudste dan omhoog gaat?
donderdag 18 september 2025 om 20:52
Moet je het geld wel hebben.lonelycat schreef: ↑18-09-2025 20:40Hier wonen beide 18 plussers bij mij en krijgen ze beide de kinderalimentatie op hun rekening gestort. Ze betalen wel een deel kostgeld aan mij. Ik vind dat kind twee gelijk heeft. Of ze werkt of niet zou voor mij niet uitmaken. Tot zeker 21 zijn wij als ouder verantwoordelijk. Met 18 verdien je meestal niet zoveel dat je 100 % in je levensonderhoud kunt voorzien dus daar zou ik al niet van uitgaan. Dus van mij zou ze de ka krijgen maar reizen etc zou ze zelf mogen bekostigen
donderdag 18 september 2025 om 20:52
Maar een herberekening kan je niet afdwingen en niet met iedere ex is een goed gesprek mogelijk.dweedledee schreef: ↑18-09-2025 20:51Ik reageerde op jouw eerste bericht. Heel vaak komt er geen rechter aan te pas. Gelukkig maar. De rechtspraak heeft wel iets beters te doen. Een herberekening en een goed gesprek doen vaak wonderen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in