verdeling kosten kinderen vanaf 18 jaar
donderdag 18 september 2025 om 19:39
vrijdag 19 september 2025 om 07:48
Hèhè, heb je het dan nu eindelijk door? Wat ben jij vreselijk vermoeiend en drammend aanwezig hier zeg, niet te doen. Je zegt toch zelf dat het afgesproken bedrag betaald moet blijven worden na 18 jaar? Nou, dat is dus 0.

vrijdag 19 september 2025 om 07:49
Ik vind dit altijd zo’n moeilijke. Wat is ‘het je kunnen veroorloven’? Als het betekent dat TO niet meer op vakantie kan of niet meer kan sparen, kan ze het zich dan veroorloven? Wie bepaalt dit?
vrijdag 19 september 2025 om 07:51
Ik vind dat een kind geen alimentatie hoeft te ontvangen als hij/zij werkt. Helemaal als diegene nog gratis thuis woont.
Bij mij thuis was dezelfde situatie, alleen waren m'n ouders niet gescheiden.
Mijn zus ging op kamers en studeren en werd financieel ondersteund door ouders. Ik bleef thuis wonen en ging full time werken en kreeg geen geld.
Toen ik 5 jaar later alsnog ging studeren hebben ze financieel bijgedragen.
Ze hebben voor beide studies altijd de bijdrage die duo aanraadde gevolgd.
Mijn zus ging op kamers en studeren en werd financieel ondersteund door ouders. Ik bleef thuis wonen en ging full time werken en kreeg geen geld.
vrijdag 19 september 2025 om 07:52
Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:52wat is veroorloven, nee, ik kan me dat niet veroorloven zonder drastische maatregelen
het vervelende is ook dat ex dit gesprek begon met bijna 18 jarige erbij en dat ik het punt van of een werkende 18 jarige wel alimentatie moet krijgen, en of dat een zelfde bedrag moet zijn als de studerende 20 jarige en wie dat dan moet gaan betalen moest gaan zitten verdedigen tegenover 2 man
Ja dat is kut. Voor jou: 1. je mag zo'n gesprek ook afkappen en zeggen dat je erover na gaat denken en jullie er een ander moment voor prikken om het er nog eens over te hebben en 2. hoe vervelend ook, het is op zich niet raar dat het kind erbij zit want over een paar maanden zal dit kind ook het recht/de plicht hebben om het zelf te regelen (als het niet naar zijn wens is).
Ik snap dat je je erdoor overvallen voelde, probeer in gedachten te houden dat je altijd mag zeggen: ik kom hierop terug (en zo dus het gesprek afkappen).
vrijdag 19 september 2025 om 07:53
KamilleT schreef: ↑18-09-2025 23:57Wat ik zou doen is geen alimentatie voor het werkende kind. Het is nu voor het eerst dat ik lees dat dat ook tot 21 moet en kan het me haast niet voorstellen.
Heg studerende kind zou ik zelf een kostenoverzicht en behoefteberekening laten maken (incl studie, zorgtoeslag e.d.) en dan naar rato (draagkracht) over de ouders verdelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat bij de rechter stand zou houden. Ik denk dat die leeftijdsgrens van 21 jaar er is voor studerende kinderen. Het zou toch dol zijn als kind 2 als een koning leeft van zijn inkomen en alimentatie en TO het financieel heel zwaar krijgt? Ik zei het al eerder: niet gescheiden ouders van thuiswonende werkende kinderen worden ook niet verplicht nog even een paar honderd euro extra te storten tot het kind 21 is.
vrijdag 19 september 2025 om 07:54
Dit is de enige logische oplossing. Je betaalt voor een studie, ook als die studie pas veel later begint. De leeftijd is niet relevant.xiongmao schreef: ↑19-09-2025 07:51Ik vind dat een kind geen alimentatie hoeft te ontvangen als hij/zij werkt. Helemaal als diegene nog gratis thuis woont.
vrijdag 19 september 2025 om 08:00
Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:45kijk die herberekening, dat is best een langdurige toestand (vooral omdat ex meestal ook er maanden over doet om de gevraagde stukken aan te leveren maar dat terzijde) en is ook maar geldig tot er weer wat verandert
zouden we nu een berekening laten maken en zou kind 2 daarna alsnog gaan studeren dan zouden we over 3kwart jaar waarschijnlijk weer opnieuw kunnen beginnen
Dus als we een afspraak kunnen maken onderling waarin we de kosten naar rato verdelen en afspraken maken over wie wat krijgt en wie dat betaalt en tot wanneer en in welke situatie dan vind ik dat ook prima
Maar even hè, maak je er nu niet teveel van? De kosten zijn het niet (iets van 50 euro toch?) en als je nu alles bij elkaar moet zoeken heb je het volgend jaar ook weer snel bij elkaar (als het al nodig is, wie weet gaat kind helemaal niet studeren volgend jaar).
Volgens mij moet je juist inzetten op het lbio, juist in het belang van kind 2 en je relatie met hem. Want jullie als ouders gaan hier zoals gewoonlijk niet lekker uitkomen én kind vindt zelf dat ie op veel meer recht heeft dan redelijk is. De beste oplossing is dan toch echt die officiele berekening. En dat ex dan lang doet over het aanleveren: niet jouw probleem. Dat klinkt misschien bot, maar dat is toch wel echt waar het op neerkomt en als kind 2 dan bij jou aanklopt dat het alimentatie wil dan kun je meteen zeggen: ik vind x redelijk, jij wil iets anders en daarom laten we de herbereking doen. Ik heb alles aangeleverd voor de berekening, het lbio wacht op de stukken van je vader (dus je moet bij hem zijn).
vrijdag 19 september 2025 om 08:01
Ik zou ook naar de lange termijn kijken. Kind 2 heeft waarschijnlijk minder slaarisperspectief dan kind 1 na afstuderen.
Terwijl kind 2 dat studeren nu wel mede mogelijk maakt
door zelf te werken. Voor mij leest het alsof dat wel heel goed uitkomt nu en wordt gebracht als eigen keuze dus geen geld meer van ons. Maar als kind 2 ook voor studeren zou kiezen was jullie probleem alleen maar groter.
Bijna alle studenten werken naast hun studie, is heel normaal. Dus je zou ook daar een deel van de oplossing kunnen zoeken, zodat niet alles afhangt van het werken door kind 2.
Verder zou ik de boel gewoon laten herberekenen door een objectief iets/iemand.
door zelf te werken. Voor mij leest het alsof dat wel heel goed uitkomt nu en wordt gebracht als eigen keuze dus geen geld meer van ons. Maar als kind 2 ook voor studeren zou kiezen was jullie probleem alleen maar groter.
Bijna alle studenten werken naast hun studie, is heel normaal. Dus je zou ook daar een deel van de oplossing kunnen zoeken, zodat niet alles afhangt van het werken door kind 2.
vrijdag 19 september 2025 om 08:21
Dat is echt te vergezocht, kind 2 maakt helemaal niks mede mogelijk, kind 2 wil een tussenjaar, werken en dan reizen. Kind 2 wil daarna studeren en kind 2 kennende heeft ie prima salarisperpectieven. Was kind 2 nu direct gaan studeren dan had ie ook financiele ondersteuning gekregen,net als kind 1.Loren schreef: ↑19-09-2025 08:01Ik zou ook naar de lange termijn kijken. Kind 2 heeft waarschijnlijk minder slaarisperspectief dan kind 1 na afstuderen.
En misschien doen we dat uiteindelijk alsnog wel, ook al heeftie het niet nodig. Ik ben er nog niet uit
vrijdag 19 september 2025 om 08:27
De alimentatie die voor kind 1 wordt betaald, is dat om in alle studiekosten te voorzien en betaald kind dus alles zelf?
Ik kan me voorstellen dat als ouders bij elkaar zijn, je niet per se zo’n bedrag per maand overmaakt maar (wanneer je het kan betalen) het collegegeld voor kind betaald. Kind krijgt ook studiefinanciering en vaak stopt dan ook zak- en kleedgeld. Waarom zou dit anders zijn bij gescheiden ouders? In plaats van het collegegeld betalen, kan de alimentatie naar kind worden overgemaakt en betaalt kind daarvan de studiekosten.
Wanneer kind niet gaat studeren, maar fulltime werkt denk ik dat de meeste ouders die bij elkaar zijn geen paar honderd euro per maand naar kind overmaken.. Zak- en kleedgeld zal stoppen en als kind blijft werken zal er soms juist kostgeld gevraagd worden. Het lijkt mij dan ook logisch om geen alimentatie over te maken naar kind. Als kind over een jaar nog wel gaat studeren kan er alsnog bijgedragen worden aan de studie.
Je bent verplicht in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien tot 21 jaar. Als een kind niet studeert zijn die kosten lager.
Ik kan me voorstellen dat als ouders bij elkaar zijn, je niet per se zo’n bedrag per maand overmaakt maar (wanneer je het kan betalen) het collegegeld voor kind betaald. Kind krijgt ook studiefinanciering en vaak stopt dan ook zak- en kleedgeld. Waarom zou dit anders zijn bij gescheiden ouders? In plaats van het collegegeld betalen, kan de alimentatie naar kind worden overgemaakt en betaalt kind daarvan de studiekosten.
Wanneer kind niet gaat studeren, maar fulltime werkt denk ik dat de meeste ouders die bij elkaar zijn geen paar honderd euro per maand naar kind overmaken.. Zak- en kleedgeld zal stoppen en als kind blijft werken zal er soms juist kostgeld gevraagd worden. Het lijkt mij dan ook logisch om geen alimentatie over te maken naar kind. Als kind over een jaar nog wel gaat studeren kan er alsnog bijgedragen worden aan de studie.
Je bent verplicht in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien tot 21 jaar. Als een kind niet studeert zijn die kosten lager.
vrijdag 19 september 2025 om 08:31
Dat is waarschijnlijk het enige zinnige om te doen uiteindelijk.S-Groot schreef: ↑19-09-2025 08:00Maar even hè, maak je er nu niet teveel van? De kosten zijn het niet (iets van 50 euro toch?) en als je nu alles bij elkaar moet zoeken heb je het volgend jaar ook weer snel bij elkaar (als het al nodig is, wie weet gaat kind helemaal niet studeren volgend jaar).
Volgens mij moet je juist inzetten op het lbio, juist in het belang van kind 2 en je relatie met hem. Want jullie als ouders gaan hier zoals gewoonlijk niet lekker uitkomen én kind vindt zelf dat ie op veel meer recht heeft dan redelijk is. De beste oplossing is dan toch echt die officiele berekening. En dat ex dan lang doet over het aanleveren: niet jouw probleem. Dat klinkt misschien bot, maar dat is toch wel echt waar het op neerkomt en als kind 2 dan bij jou aanklopt dat het alimentatie wil dan kun je meteen zeggen: ik vind x redelijk, jij wil iets anders en daarom laten we de herbereking doen. Ik heb alles aangeleverd voor de berekening, het lbio wacht op de stukken van je vader (dus je moet bij hem zijn).
De kosten van zo'n berekening zijn ondertussen 125 euro ipv 50 trouwens. Ikweet niet of ik er meer van maak dan het is maar ik zie wel wat beren ja.
Behalve een trage ex, met aanleveren vd benodigde stukken is kind 2 ook nog eens heel wispelturig qua banen. Heeft in de afgelopen maanden bij 5 verschillende werkgevers gewerkt dus niet makkelijk (vermoed ik) om zijn gegevens mee te nemen in een berekening. En dan nog de vraag wat doen we als iewil reizen. Dan heeft ie geen inkomsten. Moeten we dan wel een toelage geven. Ik vind het echt lastig te bepalen wat redelijk is.
vrijdag 19 september 2025 om 08:33
Dan snap ik het probleem niet. Je beschrijft een situatie die dus maar een jaar is zoals ie is.Purplepeanut schreef: ↑19-09-2025 08:21Dat is echt te vergezocht, kind 2 maakt helemaal niks mede mogelijk, kind 2 wil een tussenjaar, werken en dan reizen. Kind 2 wil daarna studeren en kind 2 kennende heeft ie prima salarisperpectieven. Was kind 2 nu direct gaan studeren dan had ie ook financiele ondersteuning gekregen,net als kind 1.
En misschien doen we dat uiteindelijk alsnog wel, ook al heeftie het niet nodig. Ik ben er nog niet uit
En als er na dat jaar 2 kinderen studeren dan is financiële ondersteuning voor beide kinderen vanzelfsprekend en blijkbaar haalbaar.
Dan toch ook nu al.
vrijdag 19 september 2025 om 08:59
Dikke onzin vind ik dit. Alimentatie is om te voorzien in levensonderhoud. Als je dat zelf al voor elkaar hebt en gratis woont mag je niet zeuren om meer geld.granny71 schreef: ↑18-09-2025 21:55Dit dus.
To, Dat jij er financieel, net als ieder ander, op achteruit gaat is niet het probleem van kind 2.
Hij/zij is niet gaan werken om het financieel voor jou makkelijker te maken maar om zijn eigen leven en dromen te kunnen leven.
Stel je betaald kind 1 vanaf 18 jaar maar 100 euro per maand aan alimentatie.
Dat is dan toch 3600 euro die kind 2 niet krijgt.
vrijdag 19 september 2025 om 09:02
Het was altijd wel alleen voor studerende kinderen maar mss is dat nu andersCharlotta schreef: ↑19-09-2025 07:53Ik kan me ook niet voorstellen dat dat bij de rechter stand zou houden. Ik denk dat die leeftijdsgrens van 21 jaar er is voor studerende kinderen. Het zou toch dol zijn als kind 2 als een koning leeft van zijn inkomen en alimentatie en TO het financieel heel zwaar krijgt? Ik zei het al eerder: niet gescheiden ouders van thuiswonende werkende kinderen worden ook niet verplicht nog even een paar honderd euro extra te storten tot het kind 21 is.
vrijdag 19 september 2025 om 09:15
Purplepeanut schreef: ↑19-09-2025 08:31Dat is waarschijnlijk het enige zinnige om te doen uiteindelijk.
De kosten van zo'n berekening zijn ondertussen 125 euro ipv 50 trouwens. Ikweet niet of ik er meer van maak dan het is maar ik zie wel wat beren ja.
Behalve een trage ex, met aanleveren vd benodigde stukken is kind 2 ook nog eens heel wispelturig qua banen. Heeft in de afgelopen maanden bij 5 verschillende werkgevers gewerkt dus niet makkelijk (vermoed ik) om zijn gegevens mee te nemen in een berekening. En dan nog de vraag wat doen we als iewil reizen. Dan heeft ie geen inkomsten. Moeten we dan wel een toelage geven. Ik vind het echt lastig te bepalen wat redelijk is.
Nee, ben je gek? Hij spaart nu toch voor die reis? Dat is zijn eigen keuze hoor, net als dat het zijn keuze is om steeds van baan te wisselen.
vrijdag 19 september 2025 om 09:17
Purplepeanut schreef: ↑19-09-2025 08:31Dat is waarschijnlijk het enige zinnige om te doen uiteindelijk.
Ik denk dat dan ook nog de vraag is in hoeverre kun en wil je verantwoordelijkheid bij je kind leggen. Het is vrij normaal om een kind dat een tussenjaar wil financieel niet verder te ondersteunen dan kost en inwoning (en zelfs kostgeld instellen soms). Ik vind dat ook echt geen gek uitgangspunt. Dus ook het reizen zelf bekostigen, eventueel een leuk bedrag meegeven omdat je dat zelf wil, kunt en je kind gunt.
Als zoon dan wisselende inkomsten heeft, wil je dat dan bij hem leggen of wil je dat oplossen/opvangen? Ik ken hem niet, ik weet niet in hoeverre hij in staat is om gewoon fulltime te werken. Dat het dan de ene periode meer is dan de andere door zijn wispelturigheid is niet per sé erg en zou voor mij ook niet direct een reden zijn om anders bij te dragen.
Dus je zou het ook zo kunnen doen: eerlijk aangeven dat jij vindt dat als hij een tussenjaar wil hij dat zelf mag bekostigen. Dat hij daarna met studeren weer bijdrage/alimentatie krijgt.
En de rest zelf met je ex 'uitvechten'.
vrijdag 19 september 2025 om 09:18
Waarom nu al en niet pas als kind 2 studeert? Het is toch veel logischer dat je 4 jaar bijdraagt aan elk studerend kind, en niet 5 jaar aan kind 2 omdat hij eerst een tussenjaar neemt?
Ik heb ook een minderjarig kind met een tussenjaar dat aan het werk is. Die werkt nu gewoon keurig voor haar eigen uitgaven en voorgenomen reisplannen en als ze straks gaat studeren (dan is ze 18) dan gaan we (eveneens gescheiden ouders) bijdragen aan de kosten van een studie. We betalen, omdat ze minderjarig is, trouwens nog wel haar telefoonrekening en OV pas. Vanaf 18 jaar moet ze deze zaken zelf gaan bekostigen met bijbaan, stufi, en onze bijdrage.
vrijdag 19 september 2025 om 09:34
Je hebt twee totaal verschillende kinderen en wat je ook doet, het zal nooit helemaal eerlijk kunnen.
Maar wat ik zou doen:
Beiden van 18 totdat ze 21 zijn een vaste toelage geven, maar dan ook niet meer bij mij komen zeuren. Dus niet nu dat geld gebruiken om te reizen en dan met 22 nog aankomen met een studie. En andersom, niet nu studeren en dan straks roepen dat je nog wilt reizen.
Je hebt elk 3 jaar lang een vast maandelijks bedrag gekregen en wat je daarmee doet is aan jou, maar vanaf je 21ste is het klaar.
Maar wat ik zou doen:
Beiden van 18 totdat ze 21 zijn een vaste toelage geven, maar dan ook niet meer bij mij komen zeuren. Dus niet nu dat geld gebruiken om te reizen en dan met 22 nog aankomen met een studie. En andersom, niet nu studeren en dan straks roepen dat je nog wilt reizen.
Je hebt elk 3 jaar lang een vast maandelijks bedrag gekregen en wat je daarmee doet is aan jou, maar vanaf je 21ste is het klaar.
vrijdag 19 september 2025 om 09:43
Maar bedoel je dan dat als kind 2 na zijn tussenjaar weer aan de studie gaat, jullie bijdrage ook nog maar een vraagteken is? Of lees ik de 'misschien doen we dat uiteindelijk alsnog wel' verkeerd? (het kan ook een 'misschien doen we dat alsnog komend jaar ook al doet ie geen studie' zijn)Purplepeanut schreef: ↑19-09-2025 08:21Dat is echt te vergezocht, kind 2 maakt helemaal niks mede mogelijk, kind 2 wil een tussenjaar, werken en dan reizen. Kind 2 wil daarna studeren en kind 2 kennende heeft ie prima salarisperpectieven. Was kind 2 nu direct gaan studeren dan had ie ook financiele ondersteuning gekregen,net als kind 1.
vrijdag 19 september 2025 om 09:55
Ceylon2 schreef: ↑19-09-2025 09:34Je hebt twee totaal verschillende kinderen en wat je ook doet, het zal nooit helemaal eerlijk kunnen.
Maar wat ik zou doen:
Dat kan natuurlijk ook, maar het is voor een 18 jarige over het algemeen wel veel gevraagd om te sparen voor een toekomstige studie. Dan kan je het bedrag misschien beter apart op een spaarrekening zetten en aan dit kind overmaken zodra hij/zij aan een studie begint, of op zijn 21ste verjaardag, mocht die studie er dan nog niet van gekomen zijn.
vrijdag 19 september 2025 om 09:56
Liv8 schreef: ↑19-09-2025 09:43Maar bedoel je dan dat als kind 2 na zijn tussenjaar weer aan de studie gaat, jullie bijdrage ook nog maar een vraagteken is? Of lees ik de 'misschien doen we dat uiteindelijk alsnog wel' verkeerd? (het kan ook een 'misschien doen we dat alsnog komend jaar ook al doet ie geen studie' zijn)
Dat laatste denk ik. Dat kind 2 ondanks zijn fulltime baan alsnog de toelage krijgt (wat ik zelf niet zou doen, maar ieder zijn ding)
vrijdag 19 september 2025 om 10:03
Ja ik denk dat eigenlijk ook na nog eens lezen. Ik zei eerder dat ik kind 1 wel en kind 2 niet ook niet zo eerlijk vond, maar nu ik lees van een tussenjaar en daarna studie, zou ik voor 'een toelage maar dan een jaar later' gaan. Dus zelfde uitgangspunten als kind 1 maar gaat dan na het tussenjaar in.
Ik zou het raar vinden als kind 2 dat niet begrijpt. "je krijgt hetzelfde en het gaat op hetzelfde moment in, namelijk als je aan je studie begint"
vrijdag 19 september 2025 om 10:11
Ben-ik-weer schreef: ↑19-09-2025 08:59Dikke onzin vind ik dit. Alimentatie is om te voorzien in levensonderhoud. Als je dat zelf al voor elkaar hebt en gratis woont mag je niet zeuren om meer geld.
Beide kinderen wonen gratis. En alleen kind 1 krijgt alimentatie. Ik snap wel dat kind 2 dat oneerlijk vindt.
vrijdag 19 september 2025 om 10:26
Maar to wil haar kinderen eerlijk behandelen. Een tussenjaar waarin je werkt is dan wel geen studeren maar net zo goed leren en ontwikkelen. En blijkbaar ook iets waar je als ouders akkoord mee bent gegaan.Charlotta schreef: ↑19-09-2025 09:18Waarom nu al en niet pas als kind 2 studeert? Het is toch veel logischer dat je 4 jaar bijdraagt aan elk studerend kind, en niet 5 jaar aan kind 2 omdat hij eerst een tussenjaar neemt?
Ik heb ook een minderjarig kind met een tussenjaar dat aan het werk is. Die werkt nu gewoon keurig voor haar eigen uitgaven en voorgenomen reisplannen en als ze straks gaat studeren (dan is ze 18) dan gaan we (eveneens gescheiden ouders) bijdragen aan de kosten van een studie. We betalen, omdat ze minderjarig is, trouwens nog wel haar telefoonrekening en OV pas. Vanaf 18 jaar moet ze deze zaken zelf gaan bekostigen met bijbaan, stufi, en onze bijdrage.
En niet eeuwigdurend. Als kind alleen maar op de bank ligt te dweilen dan snap ik dat je zegt, geen bijdrage voor jou tot je iets nuttigs gaat doen. Maar als kind werkt dan is het toch alleen maar mooi dat er een buffer opgebouwd kan worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in