Ben ik nou een rotmens? Niet iemand binnen willen laten
vrijdag 19 september 2025 om 09:33
Goed, ik wist even geen goede titel te bedenken.
Momenteel ben ik alleen thuis (vriend is even een weekje naar het buitenland voor werk). Gisteravond werd er aan de deur gebeld door een stel (Man en vrouw). Die hebben blijkbaar in onze straat een huis gekocht zoals die van ons. Kan prima kloppen want er stond er een te koop. Enfin, ze belden dus aan om 20:00. De bewoners van het huis wat zij hebben gekocht zijn momenteel op vakantie en ze vroegen mij of ze bij mij binnen mochten komen om alvast wat maten op te nemen. Immers, precies hetzelfde huis. Ik wilde dat dus absoluut niet. Het is donker, ik ben alleen thuis, ik ken die hele mensen niet en ik wil gewoon geen vreemden door mijn huis heen hebben. Het stel vond dat dus absoluut belachelijk (nou ja, dat zeiden ze niet, maar bleek uit de lichaamstaal). Dus toen ik zei dat ik dat liever niet wilde begrepen ze dat en vroegen dan of het overdag kon. Maar nee, ik wil dat gewoon echt niet. Ook niet als mijn vriend wel thuis was. Het worden geen directe buren, gewoon ergens in de straat en de huidige bewoners ken ik ook niet eens.
Ik voelde me eigenlijk best lullig achteraf, maar mijn gevoel sprak gewoon alles tegen.
Zouden jullie dat doen en ben ik een rotmens of zouden jullie dat ook niet doen?
Momenteel ben ik alleen thuis (vriend is even een weekje naar het buitenland voor werk). Gisteravond werd er aan de deur gebeld door een stel (Man en vrouw). Die hebben blijkbaar in onze straat een huis gekocht zoals die van ons. Kan prima kloppen want er stond er een te koop. Enfin, ze belden dus aan om 20:00. De bewoners van het huis wat zij hebben gekocht zijn momenteel op vakantie en ze vroegen mij of ze bij mij binnen mochten komen om alvast wat maten op te nemen. Immers, precies hetzelfde huis. Ik wilde dat dus absoluut niet. Het is donker, ik ben alleen thuis, ik ken die hele mensen niet en ik wil gewoon geen vreemden door mijn huis heen hebben. Het stel vond dat dus absoluut belachelijk (nou ja, dat zeiden ze niet, maar bleek uit de lichaamstaal). Dus toen ik zei dat ik dat liever niet wilde begrepen ze dat en vroegen dan of het overdag kon. Maar nee, ik wil dat gewoon echt niet. Ook niet als mijn vriend wel thuis was. Het worden geen directe buren, gewoon ergens in de straat en de huidige bewoners ken ik ook niet eens.
Ik voelde me eigenlijk best lullig achteraf, maar mijn gevoel sprak gewoon alles tegen.
Zouden jullie dat doen en ben ik een rotmens of zouden jullie dat ook niet doen?
vrijdag 19 september 2025 om 10:06
Ik bedoelde dat wanneer de kopers bekenden waren.BuzzieBee schreef: ↑19-09-2025 10:00Ik had het ook niet gedaan als het de kopers waren van een huis waar ik de mensen wel van had gekend, maar we wonen in een soort 'hoefijzer'. De buitenring zijn huizen zoals die van ons. En de binnenring is een ander type. En dit waren kopers van een huis van de andere kant van het hoefijzer. Dus niet eens uit mijn rij. Ik vond het daarom vreemd ook dat ze bij mij aanbelden en niet bij buren of huizen daarnaast weer van het huis wat zij gekocht hadden. Of zouden hebben.
Ik dacht namelijk nog niet eens aan oplichting/beroving... Meer aan dat ik gewoon geen vreemden in mijn huis wilde.
Wij hebben gewoon gewacht met het opmeten van de ramen tot na de overdracht. De verkoper was een stugge man, geen zin om hem om een gunst te vragen. Wij kennen zelfs mensen in hetzelfde rijtje, met eenzelfde huis. Het is niet eens bij me opgekomen om bij hen op te meten. Laat staan dat ik het aan vreemden zou vragen.
Oplichting zou heel goed kunnen.
vrijdag 19 september 2025 om 10:16
Ik heb wel een keer mensen binnen gelaten. Was een jong stel.
Ze waren bij mij in de straat, tegenover nieuwe huizen aan het bouwen en je zag bijna dagelijks wel mensen, jonge stellen, in de straat lopen.
Ik heb ze toen wel binnen gelaten, hoewel het huis aan de overkant er heel anders uit ziet van binnen, en heb er ook wel spijt van gehad, omdat ze met hun schoenen door mijn hele huis liepen terwijl ik zelf nooit schoenen aan heb in huis ivm hygiene. Ik heb er zelf natuurlijk ook helemaal niks aan gehad. Wou dat ik ze toen gewoon geweigerd had.
Goed dat jij het wel hebt gedaan, want echt een heel raar verzoek om 20.00 uur omdat ze dingen zouden willen opmeten? Ze wachten maar! en ik zou zeker navraag doen om te checken of ze de woning daadwerkelijk hebben gekocht.
Ze waren bij mij in de straat, tegenover nieuwe huizen aan het bouwen en je zag bijna dagelijks wel mensen, jonge stellen, in de straat lopen.
Ik heb ze toen wel binnen gelaten, hoewel het huis aan de overkant er heel anders uit ziet van binnen, en heb er ook wel spijt van gehad, omdat ze met hun schoenen door mijn hele huis liepen terwijl ik zelf nooit schoenen aan heb in huis ivm hygiene. Ik heb er zelf natuurlijk ook helemaal niks aan gehad. Wou dat ik ze toen gewoon geweigerd had.
Goed dat jij het wel hebt gedaan, want echt een heel raar verzoek om 20.00 uur omdat ze dingen zouden willen opmeten? Ze wachten maar! en ik zou zeker navraag doen om te checken of ze de woning daadwerkelijk hebben gekocht.
vrijdag 19 september 2025 om 10:20
Dus... twee wildvreemde mensen bellen in het donker aan met het verzoek om door je hele huis te lopen - overal, elke kamer. En in elke kamer niet even een blik te werpen, nee, helemaal er doorheen lopen, alle hoeken en wanden en ook echt een aantal minuten bezig (in beweging zijn) in elke kamer.
Met zijn tweeën dus je kunt er maar één tegelijk in de gaten houden.
Als die maten zó belangrijk zijn kunnen ze ook bij het echte huis een afspraak maken in plaats van 's avonds zomaar ergens aan te bellen.
Ik zeg babbeltruc. En ik zou het in de buurtapp plaatsen en de politie bellen.
Waarschijnlijk ben je niet de enige waar ze het proberen.
Met zijn tweeën dus je kunt er maar één tegelijk in de gaten houden.
Als die maten zó belangrijk zijn kunnen ze ook bij het echte huis een afspraak maken in plaats van 's avonds zomaar ergens aan te bellen.
Ik zeg babbeltruc. En ik zou het in de buurtapp plaatsen en de politie bellen.
Waarschijnlijk ben je niet de enige waar ze het proberen.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 19-09-2025 10:22
24.83% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
vrijdag 19 september 2025 om 10:20
Even rondvragen bij buren inderdaad en eventueel politie bellen, niet dat ze er veel mee kunnen maar dan staat het oplichtersduo op de radar.BuzzieBee schreef: ↑19-09-2025 10:00Ik had het ook niet gedaan als het de kopers waren van een huis waar ik de mensen wel van had gekend, maar we wonen in een soort 'hoefijzer'. De buitenring zijn huizen zoals die van ons. En de binnenring is een ander type. En dit waren kopers van een huis van de andere kant van het hoefijzer. Dus niet eens uit mijn rij. Ik vond het daarom vreemd ook dat ze bij mij aanbelden en niet bij buren of huizen daarnaast weer van het huis wat zij gekocht hadden. Of zouden hebben.
Ik dacht namelijk nog niet eens aan oplichting/beroving... Meer aan dat ik gewoon geen vreemden in mijn huis wilde.
vrijdag 19 september 2025 om 10:21
Natuurlijk ben je geen rotmens. Ik vind dit een bizar verzoek, het is gewoon al raar om het te vragen. Manipulatieve mensen doen dan alsof jij belachelijk bezig bent als je weigert. Want dan krijgen ze misschien alsnog hun zin. Goed dat je ze geweigerd hebt! En trap ook niet achteraf nog in die manipulatie door je schuldig te voelen. Je hebt niets verkeerd gedaan.
vrijdag 19 september 2025 om 10:31
Ik ken iemand die op deze manier van haar juwelen is afgekomen.
Maar zelfs mocht het waar zijn, opmeten doe je in je eigen huis, niet bij de buren. Zelfs al lijken huizen identiek te zijn, vaak zit er toch verschil in.
En nee, ik zou ze ook niet binnen laten. En mochten ze dat vreemd vinden, vind ik dat hun probleem.
Maar zelfs mocht het waar zijn, opmeten doe je in je eigen huis, niet bij de buren. Zelfs al lijken huizen identiek te zijn, vaak zit er toch verschil in.
En nee, ik zou ze ook niet binnen laten. En mochten ze dat vreemd vinden, vind ik dat hun probleem.
vrijdag 19 september 2025 om 10:32
Melding van maken. Zeker als je beelden hebt.BuzzieBee schreef: ↑19-09-2025 10:03Ik heb ze dus wel op de camera die boven de garage hangt en op de deurbelcamera. Ik vraag me af of ik daar iets mee moet. Ik ga zo even langs mijn eigen buren of ze daar ook hebben aangebeld.
Als ik alleen thuis ben doe ik sowieso na 21:00 niet meer open, tenzij ik echt een pakketje verwacht van DHL ofzo wat tot 21:30 kan komen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
vrijdag 19 september 2025 om 10:43
Goed dat je je niet hebt laten overdonderen! Ik heb twee keer iemand aan de deur gehad die zei in mijn huis te zijn opgegroeid, vijftig jaar geleden. Dat hij zulke mooie jeugdherinneringen had en of hij even mocht kijken hoe het veranderd was in de loop der tijd. Nou nee, echt geen haar op mijn hoofd.
vrijdag 19 september 2025 om 10:45
Niemand komt hier mijn huis in als ik daar zelf niet naar gevraagd heb. Een tijdje geleden kreeg ik meerdere kaartjes door de brievenbus om een afspraak in te plannen om glasvezel aan te komen sluiten. Ik hoef geen glasvezel dus daar heb ik niet op gereageerd.
Onlangs stond er ineens iemand voor de deur om alsnog die afspraak te maken. Hij stond heel gek te kijken toen ik aangaf dat niet te willen en probeerde me alsnog over te halen.
Onlangs stond er ineens iemand voor de deur om alsnog die afspraak te maken. Hij stond heel gek te kijken toen ik aangaf dat niet te willen en probeerde me alsnog over te halen.
vrijdag 19 september 2025 om 10:49
Ik had het zelf waarschijnlijk wel gedaan, maar ik ben dan ook veel te goed gelovig en zie nooit gevaar in vreemde mensen. Aan alles wat iedereen hier noemt (beroving, aanranding of erger) zou ik niet eens denken en ik zou die mensen gewoon meteen geloven. Niet heel handig, maar goed.
Ik vind alleen je argumenten die je hier noemt wel raar. Je zegt eerst dat je het niet wil, omdat het donker was en je alleen thuis was. Maar daarna wil je ze ook overdag niet binnen laten en ook niet als je vriend er wel was. Je wilde ze dus gewoon sowieso niet binnen laten, dat is ook een prima reden natuurlijk
hoef je geen andere argumenten voor te verzinnen.
Ik vind alleen je argumenten die je hier noemt wel raar. Je zegt eerst dat je het niet wil, omdat het donker was en je alleen thuis was. Maar daarna wil je ze ook overdag niet binnen laten en ook niet als je vriend er wel was. Je wilde ze dus gewoon sowieso niet binnen laten, dat is ook een prima reden natuurlijk

vrijdag 19 september 2025 om 10:49
Hele rare vraag. Zijn die verkopers wel echt op vakantie (en zo ja, wanneer zijn zij terug?). Raambekleding bestellen kan best een weekje wachten, dus het klinkt wel heel erg als een smoesje.
Ik heb een soortgelijke vraag gehad over de indeling/maten van mijn huis maar dat was niet 's avonds. Ik was overdag in de voortuin aan het werk en ik heb aangeboden dat als zij mij hun mailadres gaven, ik de originele plattegrond uit het opleverboekje naar hen kon mailen.
Recent een jongen en meisje aan de deur. In de regen. Wel overdag. Of ik mee wilde werken aan een interview (voor hun studie) over hoe het wonen hier beviel. Vond ik ook nogal vreemd. Als ik 'ja' zou zeggen, ben je min of meer verplicht hen binnen te laten (of hen in de regen te laten staan), iets te drinken aan te bieden, etc. En er is altijd een risico dat e.e.a. niet pluis is. Dus waarom zou je dat doen? Meer dan één persoon binnen laten is sowieso niet verstandig als je alleen bent; je kan er zelf maar één tegelijk in de gaten houden.
Ik heb een soortgelijke vraag gehad over de indeling/maten van mijn huis maar dat was niet 's avonds. Ik was overdag in de voortuin aan het werk en ik heb aangeboden dat als zij mij hun mailadres gaven, ik de originele plattegrond uit het opleverboekje naar hen kon mailen.
Recent een jongen en meisje aan de deur. In de regen. Wel overdag. Of ik mee wilde werken aan een interview (voor hun studie) over hoe het wonen hier beviel. Vond ik ook nogal vreemd. Als ik 'ja' zou zeggen, ben je min of meer verplicht hen binnen te laten (of hen in de regen te laten staan), iets te drinken aan te bieden, etc. En er is altijd een risico dat e.e.a. niet pluis is. Dus waarom zou je dat doen? Meer dan één persoon binnen laten is sowieso niet verstandig als je alleen bent; je kan er zelf maar één tegelijk in de gaten houden.
vrijdag 19 september 2025 om 10:52
Ik heb geen idee of die mensen uberhaupt op vakantie zijn. Dat zei dat stel aan de deur. Ik ken de huidige bewoners helemaal niet eens. Weest alleen dat het huis te koop staat.Gebruna schreef: ↑19-09-2025 10:49Hele rare vraag. Zijn die verkopers wel echt op vakantie (en zo ja, wanneer zijn zij terug?). Raambekleding bestellen kan best een weekje wachten, dus het klinkt wel heel erg als een smoesje.
vrijdag 19 september 2025 om 10:52
Aan laten leggen is altijd handig als ze de hele buurt doen. Dan is het namelijk gratis en ligt het er maar. Je hoeft het niet aan te laten sluiten, maar ik had het wel laten aanleggen sowieso. Als je het later alsnog wil doen, moet de hele straat weer open en ben je zo €400,- kwijt ervoor. Dus op zich vind ik dit geen heel vreemd verzoek. En voor het aanleggen tot aan je huis hoeft er ook niemand bij je naar binnen. Ze leggen het aan tot tegen je gevel.Nogevendit schreef: ↑19-09-2025 10:45Niemand komt hier mijn huis in als ik daar zelf niet naar gevraagd heb. Een tijdje geleden kreeg ik meerdere kaartjes door de brievenbus om een afspraak in te plannen om glasvezel aan te komen sluiten. Ik hoef geen glasvezel dus daar heb ik niet op gereageerd.
vrijdag 19 september 2025 om 10:55
vrijdag 19 september 2025 om 10:57
ik vind dit ook heel raar en brutaal.
toen wij ons eerste huis kochten hoorden 2 huizen verder de bewoners ons op de oprit praten over eventueel een badkamer van 1 van de slaapkamers maken.
zij kwamen naar ons toe en gaven aan dat gedaan te hebben en dat we wel even mochten kijken.
maar dat is op uitnodiging. ik zou nooit bij vreemden met toevallig hetzelfde huis zo aanbellen. heel gek
toen wij ons eerste huis kochten hoorden 2 huizen verder de bewoners ons op de oprit praten over eventueel een badkamer van 1 van de slaapkamers maken.
zij kwamen naar ons toe en gaven aan dat gedaan te hebben en dat we wel even mochten kijken.
maar dat is op uitnodiging. ik zou nooit bij vreemden met toevallig hetzelfde huis zo aanbellen. heel gek
En doooooor!
vrijdag 19 september 2025 om 11:00
Nee hoor, de straat hoeft helemaal niet open, dat is allang gebeurd. (De blauwe draden steken uit de stoep omhoog.) Enkel de aansluiting in je huis moet dan nog gebeuren.Irregular_Choice schreef: ↑19-09-2025 10:52Aan laten leggen is altijd handig als ze de hele buurt doen. Dan is het namelijk gratis en ligt het er maar. Je hoeft het niet aan te laten sluiten, maar ik had het wel laten aanleggen sowieso. Als je het later alsnog wil doen, moet de hele straat weer open en ben je zo €400,- kwijt ervoor. Dus op zich vind ik dit geen heel vreemd verzoek. En voor het aanleggen tot aan je huis hoeft er ook niemand bij je naar binnen. Ze leggen het aan tot tegen je gevel.
vrijdag 19 september 2025 om 11:07
Nogevendit schreef: ↑19-09-2025 11:00Nee hoor, de straat hoeft helemaal niet open, dat is allang gebeurd. (De blauwe draden steken uit de stoep omhoog.) Enkel de aansluiting in je huis moet dan nog gebeuren.
En hoe gaan ze dan vanaf de stoep jouw huis in? Daarvoor moeten ze toch weer onder de grond en moet de straat weer (deels) open. Dat kan nog steeds hoor, je moet het dan alleen zelf betalen.
Ontopic: ik had ze ook niet binnengelaten. Sowieso niet 's avonds, maar ook niet overdag. Ik hou niet van vreemden in mijn huis en al helemaal niet boven.
Van de stoep tot jouw meterkast is niet gratis natuurlijk.Nogevendit schreef: ↑19-09-2025 11:00Nee hoor, de straat hoeft helemaal niet open, dat is allang gebeurd. (De blauwe draden steken uit de stoep omhoog.) Enkel de aansluiting in je huis moet dan nog gebeuren.
Ik had er aanvankelijk ook geen zin in, omdat ik op alles nee zeg, maar heb me toch laten overtuigen. Ben er nu wel blij mee dat het gewoon in mijn huis is aangesloten alvast.
Ontopic: idioot verzoek van die mensen. Ook overdag. Ook als het maar 1 persoon is en ik met zijn 3 was geweest.
paradise wijzigde dit bericht op 19-09-2025 11:11
32.23% gewijzigd
De huisaansluiting is op een later moment niet gratis meer.Nogevendit schreef: ↑19-09-2025 11:00Nee hoor, de straat hoeft helemaal niet open, dat is allang gebeurd. (De blauwe draden steken uit de stoep omhoog.) Enkel de aansluiting in je huis moet dan nog gebeuren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in