Gezondheid alle pijlers

Oor dicht: mezelf horen ademen

19-09-2025 07:01 8 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Sinds zo’n 3 à 4 weken heb ik regelmatig last van dichtzittende oren. Meestal links, maar soms ook rechts. Het voelt alsof ik mezelf heel hard hoor praten en zelfs mijn eigen ademhaling hoor, wat behoorlijk irritant is.

De eerste keer duurde het ongeveer anderhalve dag, vorige week maar een paar uurtjes, en nu sinds vanochtend is het er weer. Wanneer ik buk gaat het heel even (ongeveer een minuut) weg. Ik ben verder niet verkouden en heb ook geen oorpijn.

Ik heb de huisarts inmiddels een bericht gestuurd, maar ik vroeg me af of anderen dit herkennen en of jullie misschien tips hebben wat hiertegen kan helpen?
Neusspray geprobeerd? Bij mij stond trommelvlies bol en moest Neusspray proberen. Heeft wel geholpen bij mij. Ik weet alleen niet meer welke spray...je hebt verschillende.
Ik heb dat ook maar dan zette het door. Bij mij worden nu ter preventie eens per kwartaal mijn oren schoon gespoten door de assistente. Geen last meer gehad sindsdien. Niet zelf met wattenstaafjes gaan frotten hoor! Dan duw je het alleen maar aan.
BuzzieBee schreef:
19-09-2025 07:45
Ik heb dat ook maar dan zette het door. Bij mij worden nu ter preventie eens per kwartaal mijn oren schoon gespoten door de assistente. Geen last meer gehad sindsdien. Niet zelf met wattenstaafjes gaan frotten hoor! Dan duw je het alleen maar aan.
Ja dat zeggen ze altijd maar sinds ik mijn oren wél voorzichtig met een wattenstaafje schoonhoud heb ik al ruim 20 jaar niet meer hoeven laten uitspuiten en daarvoor meerdere keren per jaar.
Wombat schreef:
19-09-2025 08:16
Ja dat zeggen ze altijd maar sinds ik mijn oren wél voorzichtig met een wattenstaafje schoonhoud heb ik al ruim 20 jaar niet meer hoeven laten uitspuiten en daarvoor meerdere keren per jaar.
Dan heb je mazzel want meestal wordt het oorsmeer juist verder geduwd. Wattenstaafjes worden door huisartsen afgeraden.
Ik maak ze ook dagelijks schoon, je kan beter dit kopen https://www.bol.com/nl/nl/p/earscratche ... VnEALw_wcB
Neusspray met xylometazoline zorgt ervoor dat je slijmvliezen wat slinken. Dat insprayen en hoofd achterover houden zodat het goed diep de neusholte inloopt tot aan je buis van eustachius kan helpen.
Herkenbaar, meerdere keren gehad. Bij mij moesten mijn oren uitgespoten worden. Hiervoor een paar dagen druppelen met olie zodat het soepeler ging.
Je zou je oren kunnen klaren, dus in je neus knijpen en dan blazen door je neus. Dan hoor je als het goed is in je oren wat kraken of ploppen, en dat een paar keer per dag doen naast neusspray. (Meestal deed ik het klaren vlak na het neussprayen).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven