Histamine arm/vrij eten cq recepten
vrijdag 19 september 2025 om 08:57
Ik word getest op histamine tolerantie en MCAS.
Al jarenlang weet ik dat ik voedselintoleranties heb, maar het wordt steeds erger.
Nu ben ik eens aan het zoeken naar histamine arme recepten, maar dat is nog best een ding, het is wat gelijkwaardig aan FODmap, ooit eens gedaan.
Lang verhaal kort.
Iemand hier bekend met histamine arm eten en recepten?
Nu ben ik best creatief en kan met bestaande recepten ook ver komen.
Wat ik wel een ding vind zijn eiwitten.
Ik doe krachttraining en heb eiwitten nodig, en daar zit het grote probleem ook in.
Zuivel en eiwitten zijn veelal niet histaminevrij,
Dat wordt veelal aan verse kip en peulvruchten en op dat laatste krijg ik soms wel/niet reacties op..
Al jarenlang weet ik dat ik voedselintoleranties heb, maar het wordt steeds erger.
Nu ben ik eens aan het zoeken naar histamine arme recepten, maar dat is nog best een ding, het is wat gelijkwaardig aan FODmap, ooit eens gedaan.
Lang verhaal kort.
Iemand hier bekend met histamine arm eten en recepten?
Nu ben ik best creatief en kan met bestaande recepten ook ver komen.
Wat ik wel een ding vind zijn eiwitten.
Ik doe krachttraining en heb eiwitten nodig, en daar zit het grote probleem ook in.
Zuivel en eiwitten zijn veelal niet histaminevrij,
Dat wordt veelal aan verse kip en peulvruchten en op dat laatste krijg ik soms wel/niet reacties op..
vrijdag 19 september 2025 om 09:11
vrijdag 19 september 2025 om 09:14
Met het risico iets heel doms te zeggen; kan je geen anti-histaminepil slikken hiertegen?
Ik lees de laatste tijd, vooral op menopauze-gerelateerde pagina's, hierover en zie mensen heel ingewikkeld doen met diëten en zo en dan ben ik misschien te makkelijk maar werkt een hooikoortspilletje niet?
Ik lees de laatste tijd, vooral op menopauze-gerelateerde pagina's, hierover en zie mensen heel ingewikkeld doen met diëten en zo en dan ben ik misschien te makkelijk maar werkt een hooikoortspilletje niet?
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 19 september 2025 om 09:40
Goede vraag hoor.louise1 schreef: ↑19-09-2025 09:14Met het risico iets heel doms te zeggen; kan je geen anti-histaminepil slikken hiertegen?
Ik heb diverse anti-histaminepil gebruikt, en die werkten niet.
Daar wil ik het ook met de huisarts over hebben, want er zijn verschillende pillen hierin.
Ja en nee wil ik dat gebruiken, ja dan ben ik hopelijk van veel gezeur af betreft mijn voeding,
Nee omdat waar ik op reageer blijkbaar niet goed is voor mijn lichaam en als ik het kan ontwijken met voeding dan is dat in mijn ogen toch veel beter dan je lijf continu te laten prikkelen.
Dus dubbel.
vrijdag 19 september 2025 om 10:09
vrijdag 19 september 2025 om 10:14
Je kunt toch gewoon zuivel eten in een histamine-arm dieet?Zuzzette schreef: ↑19-09-2025 09:40Goede vraag hoor.
Ik heb diverse anti-histaminepil gebruikt, en die werkten niet.
Daar wil ik het ook met de huisarts over hebben, want er zijn verschillende pillen hierin.
Ja en nee wil ik dat gebruiken, ja dan ben ik hopelijk van veel gezeur af betreft mijn voeding,
Nee omdat waar ik op reageer blijkbaar niet goed is voor mijn lichaam en als ik het kan ontwijken met voeding dan is dat in mijn ogen toch veel beter dan je lijf continu te laten prikkelen.
Dus dubbel.
Where is my mind?
vrijdag 19 september 2025 om 10:21
Gefermenteerde zuivel zoals yoghurt en kwark bevat veel histamine. Een glas melk kan gewoon.
Ik heb me er uitgebreid in verdiept, en een dieet is niet zo lastig. Geen aardbeien, geen kaneel (en een paar andere specerijen), geen rode wijn, geen gefermenteerd voedsel (en nog een paar dingen), en dat was het wel.
AI:
Voedingsmiddelen om te vermijden:
Gefermenteerde en gerijpte producten: Zuurkool, kaas (vooral oude en schimmelkazen), bier, wijn, augurken, sojasaus, en kwark.
Vlees en vis: Gerookte, ingeblikte of niet-verse vis (zoals haring, tonijn), varkensvlees, lever, en lamsvlees.
Vruchten en groenten: Aardbeien, citrusvruchten, ananas, bananen, kiwi, spinazie, tomaten, aubergine, prei en avocado.
Andere: Chocolade, cacaoproducten, noten, pinda's, schaaldieren, gistextracten, koffie, cola, en energiedrankjes.
Een overschot aan histamine kan met een histaminepil worden verholpen, als een antihistaminepil niet werkt, dan is het waarschijnlijk een ander soort intolerantie.
Bedenk wel dat een antihistamine bij lang gebruik gewichtstoename kan veroorzaken.
Ik heb me er uitgebreid in verdiept, en een dieet is niet zo lastig. Geen aardbeien, geen kaneel (en een paar andere specerijen), geen rode wijn, geen gefermenteerd voedsel (en nog een paar dingen), en dat was het wel.
AI:
Voedingsmiddelen om te vermijden:
Gefermenteerde en gerijpte producten: Zuurkool, kaas (vooral oude en schimmelkazen), bier, wijn, augurken, sojasaus, en kwark.
Vlees en vis: Gerookte, ingeblikte of niet-verse vis (zoals haring, tonijn), varkensvlees, lever, en lamsvlees.
Vruchten en groenten: Aardbeien, citrusvruchten, ananas, bananen, kiwi, spinazie, tomaten, aubergine, prei en avocado.
Andere: Chocolade, cacaoproducten, noten, pinda's, schaaldieren, gistextracten, koffie, cola, en energiedrankjes.
Een overschot aan histamine kan met een histaminepil worden verholpen, als een antihistaminepil niet werkt, dan is het waarschijnlijk een ander soort intolerantie.
Bedenk wel dat een antihistamine bij lang gebruik gewichtstoename kan veroorzaken.
vrijdag 19 september 2025 om 10:36
Ik heb eens tijdelijk een histaminearm dieet moeten volgen. Na verloop van tijd ging het steeds beter en kon ik stukje bij beetje weer dingen gaan proberen.
Recepten vind ik lastig, sorry. Je hebt waarschijnlijk al gedacht aan vervangen (zoals paprikasaus maken i.p.v. tomatensaus).
Wat ik wel heb gemerkt is dat "stapelen" problemen veroorzaakt.
Dus bijvoorbeeld:
zuurkoolstamppot met rookworst en een chocoladenmousse toe. Later nog een kaasplankje met rode wijn.
Beetje gek menu misschien maar dit zijn allemaal histaminerijke producten. En dan krijg ik veel problemen.
Als ik veel trek heb in een histaminerijk product en er is geen vervanging, pas ik dat ik de rest aan.
Ik vond (en vind) het soms nog lastig. Maar het is best te doen! Heel veel succes.
Recepten vind ik lastig, sorry. Je hebt waarschijnlijk al gedacht aan vervangen (zoals paprikasaus maken i.p.v. tomatensaus).
Dus bijvoorbeeld:
zuurkoolstamppot met rookworst en een chocoladenmousse toe. Later nog een kaasplankje met rode wijn.
Beetje gek menu misschien maar dit zijn allemaal histaminerijke producten. En dan krijg ik veel problemen.
Als ik veel trek heb in een histaminerijk product en er is geen vervanging, pas ik dat ik de rest aan.
Ik vond (en vind) het soms nog lastig. Maar het is best te doen! Heel veel succes.
vrijdag 19 september 2025 om 15:38
Deels wel al mee bezig zoals kruiden laten staan en zuivel, dat zijn grote triggers voor mij.
vrijdag 19 september 2025 om 15:41
Nee.
Zuivel wordt gefermenteerd en daar zit histamine in.
Kwark of volle melk kan histamine arm zijn, dat kan varieren.
Op kwark, yoghurt, melk, vla vrijwel alle zuivel reageer ik heftig op.
vrijdag 19 september 2025 om 15:44
Arlandria schreef: ↑19-09-2025 10:36Ik heb eens tijdelijk een histaminearm dieet moeten volgen. Na verloop van tijd ging het steeds beter en kon ik stukje bij beetje weer dingen gaan proberen.
Dus bijvoorbeeld:
Wat je zegt, dat stapelen.
Daar ben ik nu mee bezig om dat te anders aan te pakken, want het is idd veelal en en en, met alle gevolgen van dien.
Eet ik het 1, dan moet ik het ander echt laten staan.
Het is even puzzelen.
vrijdag 19 september 2025 om 15:45
Dat is een goede tip.Whadiepooh schreef: ↑19-09-2025 15:03Ik heb een tijdje een app gebruikt ‘voedselintoleranties’ maar je hebt verschillende apps. Ook heb ik een overzicht gegeven aan chatgpt wat ik doorgaans graag eet en gevraagd om een histamine vrij eetschema.
Dank je wel.
vrijdag 19 september 2025 om 15:45
Niet alle en veel wel:
Jonge kazen en melk bijvoorbeeld zijn histaminevrij of -arm.
Hier en lijstje:
https://histaminevoeding.nl/producten/Melkproducten
Als je op bijna alle zuivel heftig reageert zou het een andere oorzaak dan histamine kunnen hebben.
Where is my mind?
vrijdag 19 september 2025 om 15:49
SurferRosa schreef: ↑19-09-2025 15:45
Als je op bijna alle zuivel heftig reageert zou het een andere oorzaak dan histamine kunnen hebben.
Dit
Ik zou eerst die test afwachten voordat je gaat puzzelen. En ik zou niet in je eentje gaan puzzelen, maar zoals gezegd: met een dietiste. Nadat je weet wat de testuitslag is.
vrijdag 19 september 2025 om 16:41
Zou tofu een goede aanvulling kunnen zijn? Helaas wel wat smaakloos zonder (histaminerijke) kruiden/smaakmakers maar misschien vind je een manier. Volgens mij redelijk histamine arm.
Mijn tip m.b.t. dat stapelen is ook om een basismenu te hebben wat werkt en dit dan een tijdje te eten met een beetje variatie. Na verloop van tijd zou je dan verbetering moeten merken en kan je eens iets wisselen.
Wees lief voor jezelf. Als je veel uit eten haalt (dit heb ik in ieder geval), is het heel vervelend om jezelf zulke grote beperkingen op te moeten leggen. Als je veel weerstand voelt, kan je misschien op een ander onderdeel in je leven wat losser zijn. Een nieuwe hobby/sport starten of misschien iets nieuws doen in je huis wat je telkens uitstelt.
Mijn tip m.b.t. dat stapelen is ook om een basismenu te hebben wat werkt en dit dan een tijdje te eten met een beetje variatie. Na verloop van tijd zou je dan verbetering moeten merken en kan je eens iets wisselen.
Wees lief voor jezelf. Als je veel uit eten haalt (dit heb ik in ieder geval), is het heel vervelend om jezelf zulke grote beperkingen op te moeten leggen. Als je veel weerstand voelt, kan je misschien op een ander onderdeel in je leven wat losser zijn. Een nieuwe hobby/sport starten of misschien iets nieuws doen in je huis wat je telkens uitstelt.
vrijdag 19 september 2025 om 17:27
vrijdag 19 september 2025 om 17:30
Niet alle zuivel wordt niet gefermenteerd. Als melk uit de koe is het histamine arm. De hoeveelheid is echt laag genoeg om te kunnen gebruiken. Volle, magere, vla, of ik welke vorm dan ook is dus niet histamine rijk en kan gegeten worden.
Als aan deze melk bacteriën worden toegevoegd om er kaas (dus ook kwark, dat is ook kaas) van te maken, dan moet je het uitsluiten. Dat is fermenteren: iets laten 'rotten' door bacteriën om er iets anders van te maken. Net als yoghurt, dat is ook gemaakt met bacteriën.
Als jij zo sterk reageert op melk en vla, dan is het dus iets anders.
vrijdag 19 september 2025 om 19:07
KloptSurferRosa schreef: ↑19-09-2025 15:45Niet alle en veel wel:
Jonge kazen en melk bijvoorbeeld zijn histaminevrij of -arm.
Hier en lijstje:
https://histaminevoeding.nl/producten/Melkproducten
Kan ook de caseine zijn.
Het eiwit en dat weet ik wel zeker
Eieren reageer ik ook op.
Kip kan ik ook op reageren.
Lekker complex
Ik word doorverwezen naar een allergoloog.
vrijdag 19 september 2025 om 20:09
Tofu is volgens mij niet gefermenteerd. Tempeh wel bijvoorbeeld.
Sojamelk wordt gestremd en het is in dat opzicht dus "vergelijkbaar" met jonge kaas. Omdat het dus niet hoeft te rijpen, is als het goed is de hoeveelheid histamine niet ontzettend hoog.
Ik stel dit voor i.v.m. de wensen van TO: eiwitrijke voeding. En heb even snel gezocht maar kan nergens vinden dat tofu gefermenteerd is.
vrijdag 19 september 2025 om 20:11
Lastig hoor TO! Ik ben er regelmatig mee bezig en ik heb een vriendin die hier veel van weet. Ik zal haar ook eens vragen of zij een aantal voedingsmiddelen weet.
Pompoenpitten en hennepzaad zijn ook hoog in eiwitten (per 100 gram) alleen die eet je natuurlijk niet in grote hoeveelheden dus dat zet niet veel zoden aan de dijk.
Pompoenpitten en hennepzaad zijn ook hoog in eiwitten (per 100 gram) alleen die eet je natuurlijk niet in grote hoeveelheden dus dat zet niet veel zoden aan de dijk.
zaterdag 20 september 2025 om 09:08
Eiwitrijke voeding is lastig omdat ik juist ook veel reageer op dierlijk eiwit, de caseine dus.Arlandria schreef: ↑19-09-2025 20:09Tofu is volgens mij niet gefermenteerd. Tempeh wel bijvoorbeeld.
Sojamelk wordt gestremd en het is in dat opzicht dus "vergelijkbaar" met jonge kaas. Omdat het dus niet hoeft te rijpen, is als het goed is de hoeveelheid histamine niet ontzettend hoog.
Ik stel dit voor i.v.m. de wensen van TO: eiwitrijke voeding. En heb even snel gezocht maar kan nergens vinden dat tofu gefermenteerd is.
Ik zal dat uit plantaardige producten moeten halen zoals peulvruchten etc.
En kijken wat peulvruchten met mij doet.
Sinds gisteravond zit ik in een felle allergische reactie.
Gisteravond had ik een zelfgemaakte broccolisoep met verse kip, dat stond mij al tegen.
Daarbij 2 snee stokbrood met maan en sesamzaad, en hier ben ik allergisch voor.
Ook hier "even" niet aan gedacht zo stom.
Vrijwel direct daarna ging het mis.
Uiteindelijk een allegra pil genomen en de scherpe kantjes zakten af.
Maar nu nog steeds opgezwollen tong, gehemelte, hoofdpijn en moe.
zaterdag 20 september 2025 om 09:09
Alle beetjes helpen.Arlandria schreef: ↑19-09-2025 20:11Lastig hoor TO! Ik ben er regelmatig mee bezig en ik heb een vriendin die hier veel van weet. Ik zal haar ook eens vragen of zij een aantal voedingsmiddelen weet.
Ik denk dat ik mij eerst focus op wat voor mij de ernstigste klachten geeft om dat te laten staan.
Ik hou een dagboek bij en dan is het best veel waar ik op reageer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in