Twijfel over gekozen school
vrijdag 19 september 2025 om 21:04
Mijn oudste dochter is begin dit schooljaar gestart met school. We hebben de schoolkeuze overwogen gemaakt, maar nu ze is begonnen slaat de twijfel bij me toe, ik voel me er best slecht onder.
Dochter is een lief meisje, en niet in de kern verlegen, maar wel eentje die bij nieuwe situaties de kat uit de boom kijkt. Dat zou sowieso, op iedere school zo geweest zijn.
Voor de schoolkeuze hebben we twee scholen overwogen, een kleine school op 5 minuten van ons huis fietsen (en kwartier lopen), met 2 combi kleuterklassen, maar verder 1 klas per leerjaar. Op zich een prima school, maar de bezetting is wat wankel, bij ziekte zit er wel eens een klas een dag thuis, ze staan aan de vooravond van een grote verbouwing die 1,5 jaar zal duren en waarvan lang de uitwijklocatie onduidelijk was. Ook horen we wat wisselende verhalen over de communicatie. Cito en schoolscore zijn verder prima. Op die school had ze bij dezelfde locatie als haar kinderdagverblijf kunnen blijven, en had ze op de BSO waarschijnlijk ook deels bij klasgenootjes gezeten.
Dan de andere optie, de school waar we nu voor hebben gekozen. Een grote school waar wij een goed beeld bij hadden: fijne stabiele bezetting van docenten, veel aandacht voor de kinderen, goede communicatie en staat goed aangeschreven. Ze zitten in een nieuw pand, en school biedt verder goede voorzieningen aan. Er zijn meerdere bso’s bij de school betrokken, waaronder 1 bso die in de school zit. Daar mag dochter binnenkort naartoe voor 2 dagen per week. grootste nadeel is dat deze school zo groot is (800 leerlingen) en dat deze school een wijk verder ligt (10 minuten fietsen), dus dat schoolvriendjes wellicht net wat verder weg komen te wonen en ze daar niet zelf naartoe kan.
Uiteindelijk dus voor de grote school gekozen. En ze is dus net begonnen en ik… twijfel. Ik weet niet of dochter aansluiting heeft, veel kinderen lijken elkaar al te kennen. Vandaag zei ze ook tegen me dat ze alleen speelde, omdat niemand met haar wilde spelen. Op de BSO zal ze niet bij kindjes uit haar klas zitten. Ik voel me als schoolpleinmoeder ook wat verzuipen en alleen staan. En de twijfel slaat ook toe of ze t.z.t. wel bij vriendjes kan spelen (en vriendjes bij ons) omdat ze toch op fietsafstand net wat verder weg woont (lopen is sowieso geen optie). De juffen zijn lief en mijn beeld van de school is verder wel redelijk bevestigd tot nu toe. Maar de grootte en de afstand vallen me toch tegen.
Ik realiseer me dat ik echt moet wennen, en dochter ook. Maar moet dit even van me afschrijven. Ben daarnaast ook benieuwd wat ervaringen van anderen zijn met wennen op school etc? Help deze onzekere moeder!
Dochter is een lief meisje, en niet in de kern verlegen, maar wel eentje die bij nieuwe situaties de kat uit de boom kijkt. Dat zou sowieso, op iedere school zo geweest zijn.
Voor de schoolkeuze hebben we twee scholen overwogen, een kleine school op 5 minuten van ons huis fietsen (en kwartier lopen), met 2 combi kleuterklassen, maar verder 1 klas per leerjaar. Op zich een prima school, maar de bezetting is wat wankel, bij ziekte zit er wel eens een klas een dag thuis, ze staan aan de vooravond van een grote verbouwing die 1,5 jaar zal duren en waarvan lang de uitwijklocatie onduidelijk was. Ook horen we wat wisselende verhalen over de communicatie. Cito en schoolscore zijn verder prima. Op die school had ze bij dezelfde locatie als haar kinderdagverblijf kunnen blijven, en had ze op de BSO waarschijnlijk ook deels bij klasgenootjes gezeten.
Dan de andere optie, de school waar we nu voor hebben gekozen. Een grote school waar wij een goed beeld bij hadden: fijne stabiele bezetting van docenten, veel aandacht voor de kinderen, goede communicatie en staat goed aangeschreven. Ze zitten in een nieuw pand, en school biedt verder goede voorzieningen aan. Er zijn meerdere bso’s bij de school betrokken, waaronder 1 bso die in de school zit. Daar mag dochter binnenkort naartoe voor 2 dagen per week. grootste nadeel is dat deze school zo groot is (800 leerlingen) en dat deze school een wijk verder ligt (10 minuten fietsen), dus dat schoolvriendjes wellicht net wat verder weg komen te wonen en ze daar niet zelf naartoe kan.
Uiteindelijk dus voor de grote school gekozen. En ze is dus net begonnen en ik… twijfel. Ik weet niet of dochter aansluiting heeft, veel kinderen lijken elkaar al te kennen. Vandaag zei ze ook tegen me dat ze alleen speelde, omdat niemand met haar wilde spelen. Op de BSO zal ze niet bij kindjes uit haar klas zitten. Ik voel me als schoolpleinmoeder ook wat verzuipen en alleen staan. En de twijfel slaat ook toe of ze t.z.t. wel bij vriendjes kan spelen (en vriendjes bij ons) omdat ze toch op fietsafstand net wat verder weg woont (lopen is sowieso geen optie). De juffen zijn lief en mijn beeld van de school is verder wel redelijk bevestigd tot nu toe. Maar de grootte en de afstand vallen me toch tegen.
Ik realiseer me dat ik echt moet wennen, en dochter ook. Maar moet dit even van me afschrijven. Ben daarnaast ook benieuwd wat ervaringen van anderen zijn met wennen op school etc? Help deze onzekere moeder!
zaterdag 20 september 2025 om 07:33
Bespreek dit soort dingen niet waar ze bij is, ze vangen zoveel op.... neem volgende week eens een zak krentenbollen of wat crackers mee (voor de energie en om uit te delen) en stel voor om nog even op het schoolplein te spelen. Of ga vandaag even naar een speeltuintje in de buurt van de nieuwe school, best kans dat je daar kinderen uit de klas treft met dit lekkere weer. Het heeft ook wat tijd nodig hoor.... straks gaat ze naar zwemles en treft daar misschien weer kinderen uit de klas. Of op een andere sport aansluiten kan ook. De overgang naar groep drie vonden wij niet verkeerd want ons kind had juist al snel een vriendje met een vervelende en bepalende dynamiek, die konden we zo na anderhalf jaar eindelijk achter ons laten.
zaterdag 20 september 2025 om 07:42
Ohja als je met haar gaat spelen in de buurt van de school, kun je ook weer even op het schoolplein spelen. Neem sowieso een bal mee want dat trekt misschien ook andere kinderen. Altijd veel meer snacks bij je hebben, (knijp)fruit, pakjes drinken even een tijdje volhouden zodat je wat hebt om aan te bieden. Kan het verschil maken als een kindje eigenlijk naar huis wil terwijl jij net gezellig stond te kletsen met een moeder...
zaterdag 20 september 2025 om 07:55
Mijn kinderen zitten ook op een school die qua omvang vergelijkbaar is met die van jouw kinderen, en vergelijkbaar qua fietsafstand. En ze hebben het daar enorm naar hun zin.
De eerste tijd in groep 1 waren ze inderdaad wat stiller en keken ze de kat uit de boom, maar na een tijdje kwamen ze vanzelf hand-in-hand met een klasgenootje naar buiten met de boodschap ‘ik ga bij Pietje spelen’.
Afstand is geen probleem voor afspraakjes. Ik heb een bakfiets, dus er kan altijd wel een vriendje mee.
Zoals hierboven inderdaad al getipt is: ga een keer mee op excursie / luizenpluizen / voorlezen in de klas. Dan leer je zelf de school ook beter kennen. Of word lid van de ouderraad of MR.
Hier zijn er ook ouders die een borrel organiseren voor alle ouders van de klas, of een picknick na schooltijd met de kinderen erbij. Om elkaar zo beter te leren kennen.
Staar je niet blind op de grootte van de school. Ik heb zelf vroeger op een kleine school, met kleine klassen. Maar ik had weinig aansluiting bij mijn klasgenootjes, dus heb me daar enorm verloren gevoeld. Als er meer kinderen en meer klassen zijn, is de kans groter dat jouw kind ook kinderen vindt waar het mee klikt.
De eerste tijd in groep 1 waren ze inderdaad wat stiller en keken ze de kat uit de boom, maar na een tijdje kwamen ze vanzelf hand-in-hand met een klasgenootje naar buiten met de boodschap ‘ik ga bij Pietje spelen’.
Afstand is geen probleem voor afspraakjes. Ik heb een bakfiets, dus er kan altijd wel een vriendje mee.
Zoals hierboven inderdaad al getipt is: ga een keer mee op excursie / luizenpluizen / voorlezen in de klas. Dan leer je zelf de school ook beter kennen. Of word lid van de ouderraad of MR.
Hier zijn er ook ouders die een borrel organiseren voor alle ouders van de klas, of een picknick na schooltijd met de kinderen erbij. Om elkaar zo beter te leren kennen.
Staar je niet blind op de grootte van de school. Ik heb zelf vroeger op een kleine school, met kleine klassen. Maar ik had weinig aansluiting bij mijn klasgenootjes, dus heb me daar enorm verloren gevoeld. Als er meer kinderen en meer klassen zijn, is de kans groter dat jouw kind ook kinderen vindt waar het mee klikt.
zaterdag 20 september 2025 om 08:40
Dit denk ik ook hoor! Wij woonden ook ongeveer 10 min fietsen van school, en veel andere kinderen ook, of verder. Afstand naar vriendjes varieerde van 2 min lopen tot 30 min fietsen of nog verder, dan kwam er een auto aan te pas. Werd altijd opgelost! Soms met wat logistiek gedoe (dan bleef er ergens een fiets staan omdat er een kind met de auto werd gebracht of gehaald ofzo), maar nooit onmogelijk.MRLM schreef: ↑19-09-2025 21:4810 minuten fietsen is niks. Ik verwacht niet dat dat een bottleneck is voor afspraakjes. Geef haar tijd om te wennen en vriendjes te maken, ze zit pas net een aantal weken op school, wat sowieso allemaal nieuw is.
En tegen de tijd dat groep 3 komt kent ze waarschijnlijk ook al weer veel meer kinderen uit de andere klassen en zullen ze vast rekening houden met vriendjes, daar zou ik me nu echt nog geen zorgen om maken..
Maar probeer e.e.a. niet te snel te willen: mijn kinderen waren in groep 1 eigenlijk nog helemaal niet aan speelafspraakjes toe. Op school vonden ze na een tijdje prima hun draai, maar dat was dan ook echt meer dan genoeg qua samen spelen en contact met andere kinderen. Na school was gewoon lekker thuis het fijnst, dan ook nog spelen werd ze gewoon teveel. Vanaf groep 2 werd dat meer, en de rest van de basisschooltijd voelde ik me soms een halve BSO

Dus geef het tijd, komt wel goed!
zaterdag 20 september 2025 om 08:49
O en die van mij moesten in het begin ook altijd huilen met wegbrengen. Inmiddels weet ik dat t gewoon geen snelle wenners zijn, dus nemen we de tijd. Ieder nieuw schooljaar is t weer een tijdje wennen aan de nieuwe leerkracht, nieuwe klas, nieuwe routines aanleren enz. Nu nog steeds, en ze zitten in de 4e en 6e van de middelbare 
Hier in huis is het spreekwoordelijk geworden: tot aan de herfstvakantie is t pittig, tot de kerstvakantie okee, en daarna superleuk

Hier in huis is het spreekwoordelijk geworden: tot aan de herfstvakantie is t pittig, tot de kerstvakantie okee, en daarna superleuk
zaterdag 20 september 2025 om 09:08
Hier zat dochter op een school verderweg. Op die school zitten zowel kinderen die vlakbij school wonen, maar ook deel verderweg. Speelafspraakjes werd altijd wel een logistieke oplossing voor gevonden.
Dochter zat tijdens cotona in groep 3 en 4, dus weinig op school. Daarna samen naar school gaan fietsen. En in bovenbouw zelf op de fiets. Ook naar speelafspraken verder weg.
De afstand zou voor mij dus geen afweging zijn om te switchen.
Dochter zat tijdens cotona in groep 3 en 4, dus weinig op school. Daarna samen naar school gaan fietsen. En in bovenbouw zelf op de fiets. Ook naar speelafspraken verder weg.
De afstand zou voor mij dus geen afweging zijn om te switchen.
zaterdag 20 september 2025 om 09:46
Ik hoor vooral dat jij twijfelt en niet dat er iets met de school zou zijn. En naar mijn idee wil je te snel. Vriendjes maken en aansluiting vinden heeft tijd nodig.
Ik hoor vanuit mijn werk veel soortgelijke verhalen(geen aansluiting vinden, niet naar school willen, geen speelafspraakjes) en zag het bij mijn zoon ook. En heel vaak verandert dat na een tijd weer en wordt het beter.
Heb je regelmatig contact met de juf? Bij ons heeft dat heel goed geholpen, om te bespreken wat wij zien en wat school ziet.
Ik hoor vanuit mijn werk veel soortgelijke verhalen(geen aansluiting vinden, niet naar school willen, geen speelafspraakjes) en zag het bij mijn zoon ook. En heel vaak verandert dat na een tijd weer en wordt het beter.
Heb je regelmatig contact met de juf? Bij ons heeft dat heel goed geholpen, om te bespreken wat wij zien en wat school ziet.
zaterdag 20 september 2025 om 09:59
In onze (oude) straat zit een basisschool, maar daar wilde ik mijn kinderen niet op hebben (vanwege de stroming). Ze gingen dus ook een wijk verder. We moesten daardoor wat verder fietsen, maar dat heb ik nooit als probleem gezien. Het was eerder juist fijn, gedoetjes van school en irritaties op het schoolplein gingen nooit mee naar huis. Mijn kinderen hadden echt thuisvrienden (van het buitenspelen in de eigen wijk) en schoolvrienden en dat was helemaal prima. Vanaf groep 5 konden mijn kinderen overigens wel zelfstandig naar school fietsen, dus toen ook eventueel wel blijven spelen op het plein als ze dat wilden. Ooit gaat je dochter ook die 10 min zelfstandig kunnen fietsen, misschien pas in groep 6 of 7, maar dat komt een keer. Ik moest tot die tijd wat vaker kinderen terugbrengen na het spelen, maar voor de meeste ouders was het geen probleem dat wij net iets verder woonden en fietsten vriendjes gewoon mee. Wennen was het wel, zoon 1 heeft zo'n beetje tot de herfstvakantie elke dag gehuild en speelafspraakjes kwamen echt pas rond december. Maar toen kwam het langzaam goed. Geef haar de tijd om haar plekje te vinden, ze heeft wat langer nodig, dat is ook goed. Als het rond de kerstvakantie nog steeds niet goed voelt kun je altijd nog switchen.
zaterdag 20 september 2025 om 10:17
Hier zou ik me echt niet druk om maken. Onze kinderen zitten op school in de wijk om de reden die jij aangaf. Maar er zitten ook kinderen op school die een wijk verder wonen waar ze een drukke weg voor over moeten of zelfs nog verder. Kinderen hebben een klik of ze hebben hem niet. Ik haal de jongste geregeld bij een vriendje op of breng een vriendinnetje thuis. 15 min lopen is nu ook weer niet de andere kant van de wereld.Expecting23 schreef: ↑19-09-2025 21:22
Maar nu ben ik bang dat ik haar speelafspraakjes ontneem omdat ouders het teveel gedoe vinden om kinderen bij ons te brengen of te halen..
zaterdag 20 september 2025 om 10:56
Oh dat doe ik ook hoor: iets over het weer, vragen bij welk kind ze horen, vragen hoe de zomer was, etc. Het was maar een voorbeeld en ook het 'klagen' is met een grapje en knipoog. "Is jouw kind er al? Die van mij gaat altijd als eerste naar binnen, maar komt als laatste de klas in haha. Ik vraag me af wat ze allemaal doen bij de kapstokken. Doet die van jou er ook zo lang over?" Als iemand zo'n grapje over mijn eigen kind opvat als kritiek op hun eigen kind, dan kan ik daar niet zoveel over doen en denk ik ook niet dat we een klik gaan hebben. Dus dan is het alleen maar fijn als ze geen verder praatje met me willen aanknopen.Verbena schreef: ↑20-09-2025 06:16Zelf gesprekjes aanknopen lijkt mij een goede tip. Ik zou het alleen juist bewust heel positief insteken. Niet dat het allemaal zo lang duurt want dan zeg je iets negatiefs over jouw kind en mogelijk ook over andere kinderen. Zeg iets over het weer, is lekker neutraal, kan snel klaar zijn maar als de ander het ook leuk vindt kun je er ook nog over verder praten, en vervolgens over iets anders praten.
Hou het positief, er is al genoeg gezeur.

Dus dat is misschien ook een tip aan TO: weet je waar je behoefte aan contact met andere ouders vandaan komt? Vind je het ongemakkelijk om stilzwijgend naast elkaar te staan wachten? Dan is zo'n schoolpleinpraatje genoeg om de stilte te doorbreken. Wil je ervaringen van andere ouders horen? Dat kan misschien ook bij mensen die je al kent, bijvoorbeeld de ouders van de vriendjes die nu op een andere school zitten. Heb je behoefte aan nieuwe kennissen of vriendschappen? Dan is actief worden op school denk ik een snellere manier dan praatjes aanknopen.
zaterdag 20 september 2025 om 16:18
Hier ook een basisschool op 2,5 km met 2 gevaarlijke oversteken. Dat betekent dat je de eerste 5 jaar sowieso altijd brengt en haalt, so be it. Een voordeel: bij de oudervoorlichting werd gesproken over kamp dit jaar en werd ouders op het hart gedrukt om te zorgen dat hun kind goed kan fietsen (we hebben het hier over groep 6 tot 8 he..) Daar maak ik me echt nul zorgen over want mijn dochter fietst elke dag een heel stuk, kent de belangrijkste verkeersregels, steekt áltijd haar hand uit en levert commentaar als mensen dat niet doen.
Bij speelafspraakjes is de afstand nooit een probleem geweest, ze is ook bevriend met kinderen die 2,5 km de andere kant op wonen. Dus ja, dan wordt er veel gefietst of gereden. Ook hier wel eens een fiets die ergens is blijven staan en ik heb ook wel eens een vriendinnetje naar huis gebracht omdat de moeder niet kon halen ivm baby. Als je er zelf flexibel in staat zul je dat ook terugkrijgen, is mijn ervaring.
Geef het tijd en kijk het dit schooljaar aan. Als je dan nog steeds een vervelend gevoel hebt bij school kun je altijd nog switchen.
Bij speelafspraakjes is de afstand nooit een probleem geweest, ze is ook bevriend met kinderen die 2,5 km de andere kant op wonen. Dus ja, dan wordt er veel gefietst of gereden. Ook hier wel eens een fiets die ergens is blijven staan en ik heb ook wel eens een vriendinnetje naar huis gebracht omdat de moeder niet kon halen ivm baby. Als je er zelf flexibel in staat zul je dat ook terugkrijgen, is mijn ervaring.
Geef het tijd en kijk het dit schooljaar aan. Als je dan nog steeds een vervelend gevoel hebt bij school kun je altijd nog switchen.
zaterdag 20 september 2025 om 20:01
Je verwacht echt te veel van een kleuter in de eerste maanden van school. Ze maken helemaal nog niet zo vaak speelafspraakjes.Expecting23 schreef: ↑19-09-2025 21:35Dochter zegt op dit moment school wel leuk te vinden, maar geen vriendjes te hebben. Ook geeft ze veel als antwoord ‘weet ik niet’ als ik haar vraag wat ze gedaan heeft op school, wat ze het leukst vond op school en met wie ze heeft gespeeld.
In de ochtend huilt ze dat ze niet naar school wil; en naar binnen gaan in de klas gaat ook nog niet heel soepel, ze zit er dan een beetje verloren bij.
Ze komt ‘s middags eigenlijk wel vrolijk (maar moe) weer uit school, en wil dan lekker naar huis. Ze heeft nog geen enkele aanstalten om te spelen/speelafspraakjes. Dat hoeft van mij ook nog niet uiteraard, maar zou het zo leuk vinden als ze over andere kindjes vertelt of toch al een maatje zou hebben.
En in groep 3 ga je deze ellende dus nog een keer hebben, want dan wordt van de 8 kleuterklassen (het groep 2 deel van deze klassen) 4 groepen 3 gemaakt. Dus dan ga je ook een kans lopen dat je weer bij je vriendjes wordt weggehaald en weer opnieuw moet wennen en vrienden moet maken.
Die van mij is inmiddels 9 en vertelt nog steeds maar bar weinig over wat ze op school heeft gedaan en met wie.
De leerkrachten kijken echt wel wie ze bij elkaar in de klas zetten, ze gaan heus niet haar als enige in een andere groep plaatsen. Waarschijnlijk krijgt ze daardoor zelfs meer vriendjes.
En ik vraag me af of je niet te veel aan het projecteren bent. Heb je het zelf moeilijk gehad vroeger met het krijgen van vriendjes?
Overigens las ik in je andere post dat je 10 minuten moet fietsen en daardoor misschien geen afspraakjes krijgt. Hier is het eerder regel dan uitzondering dat je langer dan 10 minuten onderweg bent, met name omdat we hier niet zoveel scholen hebben in het dorp.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in